hoi, onze dochter van 15 maanden kan sinds een week of 3 vragen met ja beantwoorden en sinds gister ook met nee (en dan weten we idd dat ze ook echt ja of nee bedoelt). De woordjes ja en nee kon ze wel al langer zeggen maar nu gebruikt ze het dus echt om een vraag te beantwoorden, bv wil je kaas op je brood? nee. Wil je jam op je brood? ja. Wil je een koekje? Ja. Wil je slapen? Nee. Dit soort eenvoudige vragen dus. Ik had het gevoel dat dit best vroeg is (haha, elke moeder denkt natuurlijk haar kind een wonderkind is ), maar misschien vergis ik me; ik kan er niet bijzonder veel over vinden. Was benieuwd vanaf wanneer jouw kind dit deed? groetjes
Dat kan de onze nog niet hoor. Als hij iets niet wil zegt hij wel nee en schud ook nee maar daar blijft het bij. Goed hoor! Knap!
Wauw knap hoor! Dat zie ik die van mij voorlopig nog niet doen. Hij kan net mama en papa te pas gebruiken. Hij doet eerst andere dingen ontwikkelen praten staat op de laatste plaats denk ik
Knap hoor! Het is vast een echt wonderkind .. Ja ze is inderdaad vroeg en dat is heel knap maar om nou meteen je kind een wonderkind te noemen gaat wel erg ver. Sorry voor mijn sarcasme maar hoe vaak ik hier niet lees dat moeder kinderen hebben die hoogbegaafd zijn met 1,5....
Het begint nu maar wel nog minimaal en ook toevallig sinds deze week. Misschien nu 3 keer gericht geantwoord maar dan alleen met "wil je drinken?" "wil je geen eten meer?" Dan was het "jah" "neh" maar meer nog niet. Nee knikken is wel al langer maar doet hij vaak ook niet. Wel nee zeggen met zijn arm, die gaat dan van links naar rechts en hoofdje gaat mee
bedankt voor jullie reacties, leuk om andere ervaringen te horen. Het 'wonderkind' was sarcastisch over mezelf bedoeld en idd, zoals trotsemama als zei, de ontwikkelingsvolgorde gaat zo verschillend per kind!
Gatverdamme, wat ben jij toch vaak negatief in je reacties naar een ander! Ze bedoelt het overduidelijk een beetje sarcastisch maar is gewoon heel trots op haar dochter en dat is toch prachtig?? In een heel leuk, luchtig topic over een trotse moeder, kom jij gewoon negativiteit strooien, jammer hoor...
Hier doet de jongste (17mnd) dat al een tijdje, middelste ook rond de 16 maanden, oudste vanaf 11 mnd maar die kletste de oren van je hoofd (en nog steeds ).
Jaloers, of heb je gewoon een slechte dag? Hier kunnen ze dat nog niet, maar ik verbaas me er wel over wat ze überhaupt op deze leeftijd allemaal al wel niet snappen. Mijn dochters weten altijd al precies wanneer ze een koekje krijgen want dan roepen ze al "mmm" als ik ze uit bed haal en vervolgens lopen ze beneden al gelijk naar het kastje hihi.
Oh nee hoor. Jaloers ben ik niet haha. Mijn zoon is nu 19 maanden en geeft echt nog geen antwoord op vragen. Ik ben gewoon relaxed wat dat betreft. Het komt zoals het komt. Ze gaan uiteindelijk allemaal praten en lopen
Je reageert wel erg vaak erg kribbig zeg. TS benoemt het wonderkind al met de nodige zelfspot volgens mij, dus deze reactie was nergens voor nodig geweest. Ook niet als ze haar kind wel echt een wonderkind had gevonden trouwens.... @TS: Wanneer Caitlyn het hier deed, weet ik niet zo goed meer, maar al wel een hele tijd. Ze is nu bijna 21 maanden en ik denk dat ze ook rond dezelfde tijd als jouw dochtertje begon met gericht ja en nee antwoorden op vragen. Nee zegt ze hier wel al steeds, ja was gewoon knikken eerst. Ik weet niet of dat vroeg is, ze begrijpt wel echt een hoop, dus dat ze ja en nee kan antwoorden past daar wel bij. En is erg handig
Hier kon de oudste dat zo rond haar verjaardag..echt gericht ja of nee. De jongste doet het nu zo een maandje: "wil je fruit: jaaaaa" dus zo rond de 17 maanden.
LOL, nee is idd niet altijd handig, maar iig beter/duidelijker dan een kind dat alleen maar begint te krijsen ofzo
Hier is het alleen nog maar mmmmmm en dan op de drammerige manier als ze iets niet wilt en mmmmmm van lekker als ze iets wel wilt... Ja en nee zouden welkom zijn! Dus het geeft hoop dat ou dochter het al kan! Hihi
hier ook vanaf zo een 15 maanden. en nu is tie 21 maanden en als ik dan iets vraag zegt ie soms : doen we niet!..hahaha een klein clowntje hebben we hier
Hahaha, ja inderdaad!! Mijn dochter probeert me echt na te praten, klinkt natuurlijk nog nergens naar, bijvoorbeeld bal is ba en beer is bè, maar de intentie is er en ik vind haar op zulke momenten echt het briljantste kind op aarde. Moet me dan ook inhouden om het niet meteen op FB ofzo te spammen hahahaha. Maar ik weet het nog niet 100% zeker maar volgens mij zegt ze al bewust ja als ik iets aan haar vraag, of ze iets leuk of lekker vindt. Ook pas sinds kort hoor... Wat ze ook doet is nee, nee,nee zeggen en dan eigenwijs met haar wijsvingertje schudden. Hoe bedoel je na apen??