Na veel overleg met meerdere artsen ben ik erachter gekomen dat er nogal wat fabels heersen op het internet over zwanger worden. Op verzoek van meerdere forumgenoten wil ik deze graag met jullie delen. Hopelijk hebben jullie er wat aan! Dit zijn de meest voorkomende fabels op Zwangerschapspagina. Mochten jullie nog (andere) vragen hebben, stel ze dan gerust! Want de kans is groot dat ik het antwoord te horen heb gekregen van de artsen. Fabel #1: Je moet heel erg oppassen met wat je eet als je zwanger wilt worden of bent. Dat valt best wel mee. Natuurlijk moet je goed opletten, maar dat geldt ook als je niet met zwangerschap bezig bent! Want zwanger of niet, je wilt natuurlijk sowieso niet ziek worden. Wees dus niet te panisch met voedsel. Was rauw voedsel gewoon goed met schoon water, probeer je vlees goed te bakken (maar schiet niet in de paniek als je steak niet helemaal goed doorbakken blijkt te zijn) en eet niet te veel leverproducten (een boterham per dag met een beetje leverworst mag heus wel). De kans dat je ziek wordt van vieze groente of slecht doorbakken vlees is een stuk kleiner dan je denkt. Fabel #2: Neem voor de zekerheid een multivitamine voor zwangeren. Je kunt maar beter te veel vitamines nemen dan te weinig. Baad het niet, dan schaadt het niet. Zeker niet! Zolang je gezond eet, volgens de Schijf van Vijf (zie Voedingscentrum.nl voor jouw persoonlijke richtlijnen), heb je absoluut geen extra supplementen nodig. Sterker nog, als je al gezond eet, krijg je zo zelfs te veel vitamines en mineralen binnen, die op hun beurt juist je vruchtbaarheid en gezondheid (en die van de baby) zouden kunnen aantasten. Het probleem is dat fabrikanten doen alsof je juist wel supplementen nodig hebt, zodat zij meer producten kunnen verkopen (dit geldt trouwens ook voor andere supplementen, zoals visolie, tarwekiemolie, teunisbloemolie, etc). Dus, naast een gezond eetpatroon heb je per dag alleen 400-500ug foliumzuur en 10ug vitamine D nodig, waarbij de vorm/soort en merk totaal niks uitmaakt. Fabel #3: Stress zorgt ervoor dat zwanger worden langer duurt. Niet helemaal waar. Pas bij extreme stress is dit van toepassing (te herkennen aan: zweet aanvallen, trillen, paniek, heel erg veel huilen elke dag, etc). Bijvoorbeeld, te veel bezig zijn met zwanger worden veroorzaakt over het algemeen dit soort stress niet. Het zwanger worden duurt langer bij extreme stress, omdat je cyclus dan gaat afwijken, omdat er dan geen eisprong meer is. Dus als je cyclus regelmatig blijft in stressvolle tijden, dan is er niks aan de hand. Fabel #4: Je moet om de dag seks hebben, meer is niet goed. Niet waar. Uit onderzoek is gebleken dat het niet uitmaakt of je nou om de dag, of elke dag seks hebt. Beide hebben even grote kansen op zwangerschap. En het blijkt dat de zaadkwaliteit van de gemiddelde man bij een dagelijkse zaadlozing zelfs iets verbeterd! Zolang er niet meer dan 3 zaadlozingen per dag plaatsvinden, en minstens één per 10 dagen, zal de zaadkwaliteit voldoende zijn voor een zwangerschap. Fabel #5: Je wordt het snelst zwanger met de missionarishouding of op zijn hondjes. Niet perse. Zolang de man het sperma zo diep mogelijk in de vagina brengt, maakt het niet uit welke houding je gebruikt. Het gaat erom dat, wanneer hij klaarkomt, zijn penis tegen de baarmoedermond aanzit. Maak je ook geen zorgen over sperma dat meteen uit je vagina loopt. Zolang de stralen van sperma tegen je baarmoedermond zijn gekomen, zitten dáár de zaadjes die er toedoen. Fabel #6: Na de seks moet je 10 minuten blijven liggen. Dat hoeft niet. Als je meteen wilt opstaan en naar de wc wilt gaan, dan kan dat ook prima. Zoals bij fabel #5 al is uitgelegd, de zaadjes die er toedoen zitten toch al waar ze moeten zitten. Al het sperma wat er nu nog vanzelf uitloopt was toch niet belangrijk. Maar ga zeker niet je vagina uitspoelen of iets dergelijks! De zaadjes zitten nu op de juiste plaats, maar ze moeten met rust gelaten worden om hun werk te kunnen doen. Fabel #7: Je wordt sneller zwanger als je een orgasme hebt nadat de man in je is klaargekomen. Dit heeft alleen effect als op dat moment ook je eisprong plaatsvindt. Zo niet, dan zwemmen de zaadcellen naar zogenaamde crypten (holtes) in de baarmoederhals en blijven daar zitten totdat de eisprong plaatsvindt. De zaadcellen ruiken het eitje namelijk en komen pas dan uit de crypten. Als je op dat moment een orgasme hebt, dan kan dat helpen om de zaadcellen sneller bij het eitje te brengen. Maar zonder orgasme komen de zaadcellen er ook prima. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een orgasme op het juiste tijdstip je kansen op zwangerschap met maar een paar procenten verhoogd. Fabel #8: Je wordt moeilijker zwanger als je een orgasme hebt vóórdat de man in je klaarkomt. Niet echt. Tijdens een orgasme knijpt de baarmoedermond zich samen en zou zo de doorgang voor de zaadcellen nauwer maken. Maar uit onderzoek blijkt dat zo je kansen op zwangerschap maar een procent of twee verkleinen. Nauwelijks verschil dus. Wil je echt het zekere voor het onzekere nemen? Zorg dan dat er 5-10 minuten zitten tussen jouw orgasme en die van de man. In die tijd heeft je baarmoedermond namelijk weer haar normale vorm aangenomen.
Voor diegene die alle informatie over zwanger worden overzichtelijk bij elkaar willen hebben, raad ik de GroeiGids-Kinderwens aan. Daar staat alles heel duidelijk en kort in, super handig! Ook kan een kinderwensspreekuur of een kinderwensconsult bij de huisarts of verloskundige een idee zijn. Dat heb ik ook gedaan en was heel handig om vragen te stellen.
Top! Mag ik er wat aan toevoegen? Granaatappelsap en tarwekiemolie bevorderen innesteling Niet helemaal waar; vitaminen en gezonde vetten zijn belangrijk voor de kwaliteit van alle cellen in je lijf en zeker hart en bloedvaten dus ook het baarmoederslijmvlies. Gezond eten is dus genoeg en DAN hoef je deze dingen niet extra te doen.
Leuk en goed om te lezen! Fabel 4 blijft voor mij nog steeds een beetje dubbel. Mijn huisarts zei om de 3 dagen en hij heeft in hetzelfde schuitje gezeten. Voor mijn gevoel leek het een beetje lang, dus wij proberen om de dag haha. En als het zo uitkomt vaker
Ik vond dat van dat blijven liggen ook altijd zo raar.. Het wordt er toch al 'ingeschoten' en 'de rest' (wat er uitloopt als je gelijk opstaat) komt volgens mij alsnog niet bij je baarmoeder als je blijft liggen..
Leuk! Bedankt voor het delen van deze info! Waar kun je die Groeigids-kinderwens lezen, is dat online ook mogelijk?