Binnenkort verhuis ik naar een nieuw huis. We hebben daar vitrage overgenomen en dat wil ik graag wassen. Ik ben alleen bang dat het 1 grote kreukelboel wordt. Hoe wassen jullie dat, op hoeveel graden en centrifugeer je niet, licht of gewoon, hang je het direct op daarna? Ik heb niet zoveel zin om handen vol geld aan de stomerij kwijt te zijn.
Ik doe het gewoon op de handwas en dan hang ik het nat weer op, als het dan toch gekreukt is kun je het wel strijken zodra het droog is. Gaat hier altijd goed.
Ik zou het hetzelfde doen als BoBam...niet in de wasmachine dan heb je best kans dat je halen en gaatjes krijgt omdat het echt fijne stof is
ik doe het wel in de wasmachine, maar dan op een kort programma met kreukbeveiliging.....en dan nat ophangen....
hier gebruik ik het wasprogramma voor de wolwas, die centrifugeert bijna niet en dan nat ophangen. groetjes, Miranda
als je het met de hand doet, beetje azijn in het water doen (als het witte vitrage is), worden ze weer mooi wit van! even een paar uurtjes laten staan en dan nat ophangen!
Wolwas draaien en flinke scheut wasverzachter. En nat ophangen,. Het huis ruikt dan ook altijd lekker
Ik heb toevallig gisteren m'n vitrages nog gewassen van de 'rookkamer', dus die waren erg geel. Gewoon op 30°, fijne was en ze zijn lekker schoon geworden! En idd nat ophangen.
Hier ook een speciale stand op de wasmachine zitten voor oa fijne stof zoals vitrage. Gaat prima! Wanneer dit niet aanwezig is zou ik een kort programma nemen op 30 gr. , kort centrifugeren en 'nat' ophangen.
En hoe doen jullie dat dan met de haakjes? Ik heb dus vitrage gewassen en alles is kapot gegaan.. De andere vitrage moet ook gewassen worden maar ik durf bijna niet..
haakjes eraf halen en dan in de machine. Voor je het nat ophangt moeten alle haakjes er weer aan, maar leg de hele bubs of op tafel of op de strijkplank.. zoiets.. Ik was trouwens met Dato.. op wol was koud programma.
Bedankt voor alle tips! Ik heb een fijne was/wolwasprogramma erop zitten, dus dat zal ik dan gebruiken en nat uithangen. Oh, bij die schoonmaakdames van t.v. zag ik eens dat ze de bovenkant van de gordijnen samen vouwden en een sok over de haakjes deden, misschien een idee voor als je vastgenaaide haakjes hebt.
Ik had het dus ook zo gedaan. Een washandje over de haakjes en dan een elastiek er om heen.. Zat blijkbaar niet strak genoeg.. Ik ga de in-betweens denk ik maar wassen in een waston .. op de hand..
als je de bovenkant van de vitrage bij elkaar vouwt en er dan een washandje omheen doen met een touw of van die witte elastiek, kan het met haakjes en al in de wasmachine. dan gaat er niks kapot. lees net dat je dat al gedaan had, zat idd niet strak genoeg.