Vitrage wassen

Discussie in 'De lounge' gestart door Jo79, 12 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.062
    3.857
    113
    Binnenkort verhuis ik naar een nieuw huis. We hebben daar vitrage overgenomen en dat wil ik graag wassen.
    Ik ben alleen bang dat het 1 grote kreukelboel wordt. Hoe wassen jullie dat, op hoeveel graden en centrifugeer je niet, licht of gewoon, hang je het direct op daarna? Ik heb niet zoveel zin om handen vol geld aan de stomerij kwijt te zijn.

2. BoBam

BoBam Niet meer actief

Ik doe het gewoon op de handwas en dan hang ik het nat weer op, als het dan toch gekreukt is kun je het wel strijken zodra het droog is. Gaat hier altijd goed.

3. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Ik zou het hetzelfde doen als BoBam...niet in de wasmachine dan heb je best kans dat je halen en gaatjes krijgt omdat het echt fijne stof is

4. luukske

luukske VIP lid

5 sep 2008
    6.682
    0
    0
    verpleegkundige
    limburg
    ik doe het wel in de wasmachine, maar dan op een kort programma met kreukbeveiliging.....en dan nat ophangen....

5. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    hier gebruik ik het wasprogramma voor de wolwas, die centrifugeert bijna niet en dan nat ophangen.

groetjes, Miranda

6. Moesje1

Moesje1 Niet meer actief

als je het met de hand doet, beetje azijn in het water doen (als het witte vitrage is), worden ze weer mooi wit van! even een paar uurtjes laten staan en dan nat ophangen!

7. morgaine

morgaine Bekend lid

22 sep 2006
    894
    0
    0
    Arnhem
    Wolwas draaien en flinke scheut wasverzachter. En nat ophangen,.
    Het huis ruikt dan ook altijd lekker

8. Boots

Boots Actief lid

1 nov 2008
    318
    0
    0
    Thuisblijfmama
    Nederland
    Ik ook!

9. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Ik heb toevallig gisteren m'n vitrages nog gewassen van de 'rookkamer', dus die waren erg geel.
    Gewoon op 30°, fijne was en ze zijn lekker schoon geworden!
    En idd nat ophangen.

10. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Hier ook een speciale stand op de wasmachine zitten voor oa fijne stof zoals vitrage. Gaat prima!
    Wanneer dit niet aanwezig is zou ik een kort programma nemen op 30 gr. , kort centrifugeren en 'nat' ophangen.

11. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

En hoe doen jullie dat dan met de haakjes? Ik heb dus vitrage gewassen en alles is kapot gegaan.. De andere vitrage moet ook gewassen worden maar ik durf bijna niet.. :oops:

12. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    haakjes eraf halen en dan in de machine. Voor je het nat ophangt moeten alle haakjes er weer aan, maar leg de hele bubs of op tafel of op de strijkplank.. zoiets..

Ik was trouwens met Dato.. op wol was koud programma.

13. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Het leek mij niet meer dan logisch de haakjes te verwijderen voor het wassen ;)

14. MamavEsmee

Ik heb plasticen haakjes die ik er niet af kan halen.. Ze zitten ingenaaid in de stof.. :rolleyes:

15. morgaine

morgaine Bekend lid

22 sep 2006
    894
    0
    0
    Arnhem
    Dan wordt het handwas voor jou

16. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.062
    3.857
    113
    Bedankt voor alle tips! Ik heb een fijne was/wolwasprogramma erop zitten, dus dat zal ik dan gebruiken en nat uithangen.

Oh, bij die schoonmaakdames van t.v. zag ik eens dat ze de bovenkant van de gordijnen samen vouwden en een sok over de haakjes deden, misschien een idee voor als je vastgenaaide haakjes hebt.

17. kus26

kus26 Fanatiek lid

26 dec 2007
    1.541
    0
    36
    Almelo
    Een kussensloop er omheen knopen kan ook. Of een BH waszakje en dan een elastiek er omheen.

18. MamavEsmee

Ik had het dus ook zo gedaan. Een washandje over de haakjes en dan een elastiek er om heen.. Zat blijkbaar niet strak genoeg..

Ik ga de in-betweens denk ik maar wassen in een waston .. op de hand.. :)

19. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    als je de bovenkant van de vitrage bij elkaar vouwt en er dan een washandje omheen doen met een touw of van die witte elastiek, kan het met haakjes en al in de wasmachine. dan gaat er niks kapot.

lees net dat je dat al gedaan had, zat idd niet strak genoeg.

20. BoBam

BoBam Niet meer actief

Ik doe hem wel in de wasmachine maar op de stand handwas, haha

Deel Deze Pagina