Help! 18 maand: elke nacht huilend wakker worden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Pillow, 1 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pillow

Pillow Bekend lid

13 apr 2014
    565
    71
    28
    Dag allemaal,

Mijn dochter is nu 1,5 jaar oud. Sinds een paar maanden wordt ze elke nacht minimaal 3 x huilend wakker. In het begin ging ze direct verder slapen nadat ik haar een speen gaf en opnieuw instopte.
    De laatste weken wordt ze nog steeds huilend wakker, maar laat ze zich niet makkelijk troosten. Ze wordt boos en gooit haar speen dan telkens op de grond. Wanneer ze wat gekalmeerd is, kan ik over haar rugje wrijven en als ik geluk heb, slaapt ze vervolgens na 20 min weer verder.
    Haar laten mopperen/huilen is voor mij geen doen. Als ik het negeer dan wordt het van kwaad tot kokhalzen toe.
    Ook wordt ze steeds vroeger wakker. Oude tijd was het 6u. Nu is dat natuurlijk 5 uur in de ochtend. Wij zijn echt op van vermoeidheid en ik weet echt niet meer hoe ik het verder aan moet pakken.
    Het is bijna ook altijd op dezelfde tijdstippen, 23.30u, 2.00 en rond 4.00u.

Wie herkent dit en wie heeft de gouden tip?

2. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Heeft ze honger? (even testen met een fles of borst(?))

Zoekt ze geborgenheid? (slaapt ze beter als ze bij jou in bed of kamer ligt?)

3. Pillow

Pillow Bekend lid

13 apr 2014
    565
    71
    28
    Nee geen honger. Ze krijgt overdag ook behoorlijk wat te eten. Alles gaat met smaak op.

Geborgenheid zou kunnen. Maar tussen ons in slapen wil ze niet. Ze wordt al boos als ze ons bed ziet. Ze heeft nooit tussen ons in willen slapen tenzij ze echt ziek was.

4. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.308
    10.277
    113
    Is ze dan wel echt wakker, uk zit dan wel eens vast in zijn dromen en sloeg om zich heen. Met 18 maanden was hijook echt een draakje, een sprong denk ik meteen aan, snachts was het hier drama, uren wakker en huilen. In eens was het weer voorbij.

Wij namen hem op schoot , slokje water en zingen nog steeds dezelfde liedjes en weet precies wanneer hij dan weer in bed gaat en dat helpt hier wel.voor de rest doorzetten en duimen dat het zo over is. Hier ging hij pas beter slapen net voor zijn 2de verjaardag. Uk slaapt ook nooit bij ons dan is hij vervelend en niemand kan dan slapen.

5. februari2012

februari2012 Bekend lid

31 okt 2012
    689
    394
    63
    Wat een ellende, hè? Hier hebben wij er met onze dochter van 16 maanden net 3 ellendige maanden op zitten. Hetzelfde als met jouw dochter, steeds vaker huilend wakker worden 's nachts. Ze was niet meer te troosten, het enige wat nog hielp was haar bij ons in bed nemen. Maar wij hebben een smal bed en met z'n drieën ligt het niet lekker. Dus als ze dan weer diep in slaap was, legde ik haar over in haar eigen bed. Waarna ze vervolgens na 1,5 uur weer overstuur wakker werd.

Vorige week was ik ten einde raad. Zo vreselijk moe! Ik heb het CB gebeld voor raad. Zij raadden mij slaaptraining aan. Ik moest op een matras naast haar bed gaan liggen en als ze dan 's nachts ging huilen, moest ik haar vanaf mijn matras troosten. Niet uit bed halen, alleen handje vasthouden, zachtjes praten tegen haar. Als dat goed zou gaan, dan moest ik letterlijk afstand nemen, dus het matras een paar meter bij haar bedje vandaan leggen, en dan vanaf een afstandje troosten. Als dat goed zou gaan, kon ik helemaal uit haar slaapkamer wegblijven. Als van een afstandje troosten niet werkt, moest ik weer een stap terug doen, dus weer mijn matras naast haar bed leggen.

Zover is het tot nog toe niet gekomen, want onze dochter is door de ingang van de wintertijd zo moe, dat ze 's avonds helemaal afgedraaid in bed ligt en sinds zondag de hele nacht doorslaapt.

Ik weet hoe je je voelt. Wellicht is deze slaaptraining iets voor jullie? Wij gaan er ook mee beginnen als onze dochter toch weer gaat spoken 's nachts.

Volgens het CB is het een kwestie van gewenning. Je dochter heeft je nodig om weer in slaap te komen. Dat is op zich niet verkeerd, maar als je er zelf aan onderdoor gaat, kan slaaptraining een uitkomst bieden. Wij waren in ieder geval zover dat we deze aanpak wilden gaan doen, maar zoals gezegd slaapt ze nu al een paar nachten door. Dus ervaringen met deze training kan ik je niet geven.

6. Tazzy

Tazzy Fanatiek lid

20 aug 2013
    1.364
    31
    48
    Hier gebeurt hetzelfde op sommige nachten, gelukkig niet meer alle nachten zoals een tijdje geleden.
    Ons dochtertje heeft dan duidelijk behoefte aan geborgenheid en nemen we zulke nachten dan ook bij ons in bed. Ze kruipt dan ook echt tegen mij aan. Daarna kan het zomaar weer nachtenlang goed gaan hoor gelukkig.
    lastig dat ze niet bij jullie wil liggen maar idd een matrasje ernaast dan zodat je wel kunt troosten en ze de geborgenheid heeft?
    Succes, slopend dit soort nachten!

7. Pillow

Pillow Bekend lid

13 apr 2014
    565
    71
    28
    Zij is wel echt wakker als ze huilt in de nacht. Ze wil ook echt dat ik haar eruit haal.
    Een matras naast het bed hebben wij nog niet geprobeerd. Bedankt voor de tip. Ik zal mij eens gaan verdiepen in slaaptraining.
    Afgelopen maandag zijn wij ook bij het cb geweest voor advies. Aangezien lichamelijke klachten (zover mogelijk) zijn uitgesloten, gooien zij het ook op gedrag. Ze hebben dan ook een pedagoog geadviseerd. Ik weet nog niet zo goed hoe ik daar tegenover sta.
    Maar wie weet heeft zij nog wat op/aanmerkingen wat de nachtrust kan verbeteren.
    Ondanks weinig slaap, ontwikkelt zij zich gelukkig behoorlijk snel.

8. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Als ze echt goed wakker Is en boos met haar speen gaat smijten zou ik het afhandelen als een gewone driftbui. Negeren dus. Je gaat 1 keer om haar speen te brengen, zegt welterusten en gaat weer. Vervolgens elke 5 of 10 minuten terug om hetzelfde te doen. Ze zal dan wel over de rooie gaan, maar hoe bozer ze wordt, des te eerder bereikt ze het stadium dat je haar kunt troosten, bot gezegd.
    Verder kan je nog eens proberen of ze beter slaapt met een extra deken of dikkere pyjama, dat lost soms ook nog wel eens wat op.

9. Lena1982

Lena1982 Niet meer actief

Deze tips kreeg ik ook vorige maand en beiden hebben vanaf nacht 1 geholpen. Ik zou dit zeker proberen!

10. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Hier hetzelfde!
    Ze slaapt nu sinds een aantal weken in een camping bedje bij ons op de kamer.
    Ze word nog steeds een paar keer wakker in de nacht kijk dan of ze mij of haar vader ziet pakt haar speen en gaat weer rustig verder slapen.
    Ze moet ons echt zien.
    Ideaal is het niet maar voor de nachtrust van het hele gezin beter!

11. Pillow

Pillow Bekend lid

13 apr 2014
    565
    71
    28
    Afgelopen vannacht was begon het weer om half 12. Ik heb 1x de speen gebracht en even opnieuw ingestopt.
    Om 12.00u nog een keer de speen terug gegeven en toen was het klaar. Rond 4u heeft ze nog even gemopperd. Maar dit keer had ik de babyfoon uit gezet. (die ligt letterlijk naast mijn kussen)
    Op die manier kon ik het iets makkelijk negeren. Mopperen hield nog geen 5 min aan of ze sliep alweer. En ze heeft zelfs tot 7 u geslapen!! Wat een winst! Voel me al zoveel beter door iets minder uit mijn bed te hoeven komen in de nacht.

12. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.367
    113
    Zou ze het koud kunnen hebben? Dat is hier bijna altijd de reden van wakker worden.

13. Pillow

Pillow Bekend lid

13 apr 2014
    565
    71
    28
    Dat denk ik haast niet.. Ze heeft het vaak snel warm. Nu is het 20 graden op haar kamertje en ligt ze in een puckababy (herfst deel). Later stop ik haar nog toe met een dekentje.

Deel Deze Pagina