blijven zoeken maakt me onzeker

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door lieska, 9 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lieska

lieska Actief lid

13 mrt 2013
    107
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hebben jullie dat ook? Dat jullie kleine spruit totaal geen schema heeft? Ik vind dit zo moeilijk. De ene nacht slaapt hij 5,5 uur en daarna 5 uur, de nacht erna 4u en 3u en om dan nog te zwijgen van de dagen, dan om 2u, 3u, 4u, langer heb ik nog nooit gewacht overdag.
    Ik krijg er hier precies geen regelmaat in. Hoe doen jullie dat? Ooit eet hij veel, soms weinig, kan dat soms niet zo volgen.

Alvast bedankt
    misschien wat extra info. Mijn zoontje is 7 weken en weegt 6kg.

2. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    lastig is het wel en ik werd er ook wat onzeker van. Maar het belangrijkste is om naar je kindje te kijken, is het blij, gelukkig en tevreden? dan is het gewoon goed.
    ik eet de ene dag ook om het uur en andere dagen zit er wel 4 uur tussen eten...dat geld voor de kleine ook.

3. lieska

lieska Actief lid

13 mrt 2013
    107
    0
    0
    NULL
    NULL
    Geen mogelijkheid om er wat regelmaat in te krijgen? En hoe beslissen jullie van om zo laat bad en daarna bed in. Ik stop hem in bad rond 8u en daarna nog eten en dan in bed. Maar tussen 6 en 8 slaapt hij ook altijd vrij goed. Moet ik hem dan vroeger in bed stoppen?

4. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Je kan door zelf vaste tijden voor een aantal zaken aan te houden wel wat sturen. Elke dag rond dezelfde tijd in bad, elke dag rond dezelfde tijd gaan wandelen, elke dag rond dezelfde tijd zelf eten en daarin betrekken door aan tafel erbij te houden.
    Het is niet zo dat je daarmee binnen een week een ritme hebt, maar je kan daarmee wel sturen. Je zal wel momenten hebben dat je kindje of de omstandigheden alles omgooien (regeldagen, ziekte), maar een voor jou werkbaar ritme komt dan wel makkelijker terug.

5. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Lastig ja, zo'n ritme vinden. Gelukkig is het bij ons sinds een paar weken redelijk stabiel. Ik probeer elke dag dingen op dezelfde tijd te doen, dus bijvoorbeeld tussen half 6 en 6 uur in bad, daarna eten en om 7 uur naar bed. Het lijkt zelfs alsof de kleine weet dat ze aan het eind van de dag in bad mag, ze is dan altijd helemaal vrolijk wanneer ik haar uit kleed :) Bij ons kwam er meer regelmaat in rond de 2.5 a 3 maanden, succes!

6. lieska

lieska Actief lid

13 mrt 2013
    107
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jullie stoppen jullie kindjes zo vroeg in bed? Heeft dat een reden? In de avond hebben wij een redelijke routine. Rond 8u in bad, half 9 nog eten en dan in bed. In de ochtend maak ik hem ook altijd wakker rond half 9 , 9uur. Voor de rest doe ik niet veel, ga wel wandelen maar ook niet iedere dag. Ik ben vaak op weg en dat zijn wisselende uren. Voormiddag normaal thuis in park.

7. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    De reden dat ik haar om 7 uur op bed leg, is omdat ze dan moe is en omdat ze dan de volgende dag rond 7/7.30 haar dag weer kan beginnen. Overdag slaapt ze 's ochtends vanaf 9 uur nog 30 min en tussen de middag nog van 12 tot 14.30. Af en toe eind van de middag nog een hazenslaapje, omdat ze het niet altijd tot 7 uur red. Ze slaapt dus eigenlijk vanaf 7 uur 's avonds tot 7 uur de volgende dag. Bevalt me eigenlijk prima!

8. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Hier hetzelfde. Ik voed heel erg op verzoek. Vandaag kwam hij vanmiddag weer een paar keer al na een uur; soms slaapt ie zo vier uur aan het eind van de ochtend.
    De enige uitzondering op het op verzoek voeden, is als ik zie dat hij moe is en volgens de globale regelmaat waarschijnlijk nog tijdens zijn eerste slaap-ronde (drie kwartier) al weer zou willen drinken. Dan wil ik hem nog wel eens mijn tiet voorhouden. Vaak valt ie dan enthousiast aan en hoop ik dat ie net wat langer kan slapen. Anders is het voor hem ook weer zo vervelend als hij dan al snel wakker wordt met honger.

Maar ja, dat herken ik dus wel. Tis wel lastig; ik merk dat ik weinig dingen afspreek en dat ik bij mensen die ik wel zie iedere keer mn borst weer tevoorschijn moet halen.
    Oh, en vroeg in bed stoppen doen we hier wel, maar het heeft totaal geen zin. Hij gaat echt niet voor 10 uur slapen. Vaak is hij dan al wakker vanaf een uur of 4 's middags. We gaan er dan 's avonds maar bij liggen rond een uur of half 9. Vaak valt ie wel in slaap zodra hij merkt dat het weer 'gezellig' is. Hij slaapt dan met wat onderbrekingen voor voedingen tot een uur of 11 's morgens, waarbij om ongeveer half 8 een pauze van een uurtje zit om te wassen en e spelen.

Maar ach, dat zal toch wel een keer verbeteren?

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Mijn idee is dat je het meeste hebt aan stoppen met zoeken naar tijden, patronen of regelmaat, maar door vooral te investeren in het verstaan van de taal van je kind.

Hier dronken en sliepen de kinderen volledig op verzoek. Dat hield in dat we ze gewoon volgden in wat ze nodig hadden wanneer ze het nodig hadden. Dus legden we ze nooit wakker in bed, maar vielen ze gewoon aan de borst in slaap. Ze sliepen ook niet in een eigen kamer, maar gewoon bij ons. Dat gaf heel veel rust, duidelijkheid en gemak.

10. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Dirksmama, helemaal mee eens!

Ik stoor me ook totaal niet aan de nachtelijke voedingen of het vaker komen overdag. Al kan ik me voorstellen dat als je iedere 2 uur moet voeden en tussendoor een voorraadje wil kolven dat het soms wel zwaar is. Toegegeven, ik doe ook weinig tussendoor, al komt dat vooral doordat mijn zoontje zo lang wakker is 's middags/'s avonds. En dat vind ik dan wel weer vervelend. Voor hem, niet voor mij.

11. Ann77

Ann77 Bekend lid

9 feb 2013
    615
    1
    0
    NULL
    NULL
    Klopt maar ik vind het soms nog steeds lastig. Ik heb nu wel een beetje een middenweg: ze krijgt op verzoek maar overdag miet langer dan 4 u ertussen. Verder in de avond tussen 1830-1930 naar bed en in de ochtend niet na 9 u wakker. Ze heeft vaak een redelijk ritme met drinken maar slapen op het moment niet. Ik moet dus vooral veel kijken en loslaten dat ze een bepaald aantal uur of op bepaald tijdstip zou moeten slapen. Is soms puzzelen maar ik geloof erg in je kindje zoveel mogelijk volgen. Soms niet, als ik weg moet ofzo. Dan moet ze mij volgen:D.

12. lieska

lieska Actief lid

13 mrt 2013
    107
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja ok, maar er moet toch ooit een regelmaat in komen? Dat is toch de sleutel van alles? Regelmaat en structuur, voorspelbaarheid. Dat heb je met borstvoeding toch totaal niet.
    Nu is het hier ook. Half 9 laatste voeding en 9u in bed. En in de morgen niet na 9u in bed en maak hem ook wakker ten laatste na 4 uur overdag. Heb echt mijn slaap nodig en ik geraak stilletjesmuitgeput met die nachten.

13. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Dat kan ook met borstvoeding hoor! :) Hier zat het stel al vrij snel in een vrij goed ritme.
    Soms zijn er periodes dat het was minder voorspelbaar loopt en rond de 4 maanden is een leeftijd waar veel kindjes rommelen, ook kv-kindjes.

14. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    2.023
    3.257
    113
    Van wie moet er regelmaat inkomen?
    Ik vind het juist heel handig dat ik geen vaste tijd voor dingen heb met mijn jongens. Ze passen zich heel makkelijk aan aan alle situaties en juist met bv kan je altijd en overal voeden. Met een vast schema zou ik me veel beperkter voelen.

15. lieska

lieska Actief lid

13 mrt 2013
    107
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou graag wat regelmaat hebben. Regelmaat geeft mij rust. Ik voed niet graag zo maar overal. Voel ik mij echt nog een te grote klungel voor:(. Thuis gaat het ook rustig en op verplaatsing wil ik graag op tijd kunnen zoeken naar een rustig plaatsje.

16. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Als jij graag meer regelmaat wil, dan mag dat. Maar het moet niet, dat cb's en kennissen dat zeggen, daar hoef je je niets van aan te trekken.
    Regelmaat heb je niet van vandaag of morgen, maar er valt best wat te sturen. Dat doe je door toch voor jezelf een regelmaat in te bouwen, je kindje kan jou daar dan in volgen.
    Het wordt trouwens ook makkelijker omdat je op een gegeven moment niet meer stantepede hoeft te voeden. Vanaf een maand of drie had mijn zoon al redelijk door dat het eten er echt wel aankwam als hik zich meldde, maar dat het soms nog wel een paar minuten duurde. In die tijd kun je dan wel een plekje vinden. Daarnaast word je ook gewoon beter in voeden, ik kan het nu gedachteloos.

17. lieska

lieska Actief lid

13 mrt 2013
    107
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoe kan je regelmaat dan sturen? Voel mij dan precies meer op mijn gemak.

18. Afkes 10tal

Afkes 10tal Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.352
    737
    113
    Nog een paar weekjes, dan is ie 3 maandjes en gaat t opeens zoveel makkelijker! Voeden, een soort van schema, ze kunnen wat meer tijd tussen de voedingen hebben. Om dan alles weer compleet overhoop te gooien bij 4 maanden ;)

19. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Als jij jouw ritme aanhoudt, glijdt hij daar op een gegeven moment in mee. Bij de oudste merkten we het heel sterk omdat hij mee ging in het ritme van het kdv. Daar zat geen dwang achter, ze voedden hem gewoon wanneer hij erom vroeg, maar door elke dag op dezelfde tijd op te staan, elke dag dezelfde tijd het huis uit, elke dag zag hij dezelfde tijd de kindjes fruit eten. Daar vloeide hij in mee.
    Sinds ik werk en helemaal sinds de oudste op school zit merken we hetzelfde bij de jongste. Hij krijgt op een bepaalde tijd melk omdat ik daarna moet op staan, dan zit hij aan tafel (inmiddels eet hij nu een boterham, maar daarvoor zat hij er wel bij). Dan ga ik weg en wordt de oudste aangekleed, dan gaan ze de deur uit, oudste naar school, vaak even meteen brood en/of boodschappen doen. Thuis weer melk en naar bed. Enz. Doordat wij in een bepaald ritme moeten leven, de oudste kan niet te laat op school zijn, ik moet op tijd op mijn werk zijn, gaat hij daarin mee.
    Het is geen wondermiddel, zijn nachten zijn vreselijk, maar meestal merk je vanzelf dat je aan elkaar en het leven samen gewend raakt.

20. lieska

lieska Actief lid

13 mrt 2013
    107
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hopelijk. Op mome2nt ben ik zo moe.

Deel Deze Pagina