Ik weet niet of ik hier goed zit en of er een groep is... Maar mijn zoon heeft ass ( pddnos ) En dcd en is sociaal onhandig. Ik zoek ouders met ervaringen.... Ik weet t soms nniet meer en voel me verdrietig als ik zie dat t m zoveel moeite kost...
Geen ervaring als ouder, wel als leerkracht. Heb ook een jongetje in de klas gehad met deze 'stoornissen'. Hij heeft tot groep 5 op de basissschool gezeten en is toen toch naar het speciaal onderwijs gegaan. Was heel moeilijk voor de ouders (begrijpelijk), maar later gaven ze aan dat ze het veel eerder hadden moeten doen.
Hoi Maria, Dank je wel voor je reactie. Ook leerkrachten mogen reageren hoor op mijn vraag. Alleen is het een probleem dat er verstandelijk (verbaal) totaal niks mis is met hem. Hij zit in groep 4 en is bijna alle vakken goed tot 1 vd besten, behalve in taalvaardigheid doordat hij niet goed kan schrijven. We weten nog maar pas dat hij dcd en ass heeft. We zijn nu bezig om een apha smart neo aan te vragen en hopelijk mag hij hier na deze vakantie gelijk mee beginnen. Het meeste waar we (ik) tegen aan loop is dat hij niet weet hoe hij met andere kinderen goed moet spelen. ook is hij veel aan het liegen en overziet hij siuaties niet waardoor hij steeds zegt weet ik niet. zijn wereld draait vooral ook om t voetballen. Doordat hij verbaal heel sterk is met zijn 8 jaar wordt hij erg overschat. Terwijl je eigenlijk heel kort moet zijn met hem. En zelfs voor ons als ouder is dat zo moeilijk.... En ja hij doet ook vaak wat, maar het is niet altijd zijn schuld,. soms doet hij iemand pijn omdat daar voor al iets is gebeurd wat hij niet gezegd heeft en dan een half uur of uur of nog langer iets terug doet. en ja dan krijgt hij straf. ik weet t soms allemaal niet meer. Op zijn school is in deze groep veel onrust. 2 klassen in een en veel wisselde leerkrachten. ook dat is voor hem niet goed. Maar ja hier is geen andere school.... Het speciale onderwijs daar komt hij gewoon niet omdat hij te "goed"is in het leren. Behalve dus het schrijven en daardoor is zijn taal werk minder. hier in zit hij op c en de rest allemaal a en b. Pfff heel verhaal en heel warrig misschien, maar t lucht wel op.
Kan me voorstellen dat het lastig is...is toch een proces van acceptatie en zoeken naar een manier om er mee om te gaan. Ik heb er zelf ook geen ervaring mee privé, maar wel in mijn werk. Speciaal onderwijs is er juist ook voor kinderen die naast hun stoornis een normale of hogere intelligentie hebben? Met het passend onderwijs wordt het alleen sowieso lastiger. Maar misschien kunnen ze jullie en de school waar hij op zit wel begeleiden in het omgaan met jullie zoon? Want soms kunnen wat aanpassingen in structuur en aanpak ed heel veel verschil maken.
de speciale onderwijs die we hier in de buurt hebben is met name voor kinderen met ernstige gedragsproblematiek en leerproblematiek en daar heeft hij geen last van, ook op school met vriendjes en zo gaat op zich goed. alleen weet hij niet hoe hij zich moet gedragen.
Daarom zou een school voor speciaal onderwijs jullie en zijn huidige school misschien kunnen begeleiden dmv ambulante hulpverlening. Dan zit hij dus gewoon op een reguliere school, maar komt er eens in de zoveel tijd iemand langs die meer kennis heeft van en ervaring heeft met ASS en mogelijk ook DCD om te kijken hoe het gaat en wat er anders kan ed. En ik zou zeker ook met zijn huidige school in gesprek gaan mbt de onrust en dat ze kijken hoe hem meer structuur en veiligheid ed kunnen bieden.
de onrust zit m echt in groep 3-4 en ik hoop dat hij na de de zomer in groep 5-6 komt, want die meester is er altijd behalve o de woensdag. dan hebben ze een vervanger dus dat scheelt heel veel. Mocht dit niet zo gaan volgend schooljaar dan ga ik zeker een gesprek aan met zijn psych om te zien welke school wel geschikt is voor hem betreffende de rust stabiliteit en zekerheid. Daarnaast moet er inderdaad hulp komen voor zijn dcd. het revalidatiecentrum in haren helpt ons hier bij. op deze school is er 1 x een kind geweest met deze beperking. en dat is 8 jaar geleden.
hoi hoi. onze oudste heeft ook pdd-nos. Is onderzocht in revalidatiekliniek in Haren of ie ook dcd heeft maar bij hem is het echt neurologisch en dus is het verder zoeken. Erik zit op het sbo in Veendam ( met rugzakje van cluster 4 ) Niet vanwege leerproblemen want hij heeft een bovengemiddeld iq. maar echt vanwege zn sociaal/emotionele problemen ( introvert en erg angstig zijn ) en zn motoriek problemen. Op deze school gaat het best goed. Ze houden goed rekening met alles en als ze het niet weten overleggen ze met RENN4.
oja er is een speciaal forum voor ouders met kinderen met autisme. Zoek maar op kindmetautisme. En op de site het forum aanklikken. Heel actief forum en veel herkenning en erkenning
Kind met autisme bedoel je deze? Wat fijn voor jou jongen dat je op die school goede begeleiding hebt! Hier is dat nu nog ver te zoeken, maar we weten het ook echt nog maar net een maand dat hij dcd heeft. Ass weten we nu een jaar. Hij krijgt binnenkort weer een psycholisch onderzoek, omdat de voriige de kloof tussen het performale en verbale erg groot was. en zijn oma lag net in het zh dus ik vermoed dat daar dat gat weg komt, maar dat zullen we zien. Zijn motorische ontwikkeling ligt beneden de 5 jaar. maar met name zichtbaar in schrijven eten met mes en vork, knopen dicht doen gymmen en rennen.
ja die site bedoel ik Hebben jullie ondersteuning van een ergotherapeute? Die kan dan meekijken op school en kijken wat ie daar nodig heeft om het schrijven enzo makkelijker te maken. Hier ook veel moeite met schrijven ( kost hem heel veel energie ) En eten met mes en vork is ook nog steeds groot probleem. Hij scoort het slechtste op balvaardigheid. Dat was niet eens te meten volgens mij. En hardlopen scoort ie ook heel slecht op. maarre.... je zoon komt wel in aanmerking voor speciaal onderwijs hoor Cluster 4 onderwijs is voor kids met normaal tot hoog iq maar met probleemgedrag, dan heb je nog sbo ( speciaal basisonderwijs ) daar zitten ook kids op met lager iq maar ook met normaal tot hoog iq maar daar moet het probleemgedrag niet extreem zijn. Dan heb je nog cluster 3. Daar heb je 2 verschillende scholen van. De eerste is voor zeer moeilijk lerende kinderen. De andere school is voor chronisch zieke kinderen. Waarom ik die school noem is omdat kinderen met DCD soms ook op die school worden toegelaten als ze motorisch niet goed mee kunnen komen op een andere school. Dus je hebt heel veel mogelijkheden!!
Goh , ik herken veel in wat je allemaal schrijft. Onze zoon ( 8jaar) heeft klassiek autisme en het vermoeden van DCD. We gaan nu kijken om dit iig te onderzoeken. Hij krijgt extra begeleiding (cluster 2) op school (regulier onderwijs). Hier is het verschil tussen performaal en verbaal ook heel groot. soms is het echt lastig...en zou je zo graag willen dat sommige dingen niet zoveel moeite voor ze kosten.
Hoi bedankt voor jullie reacties. en ook de scholen is zeker iets om over na te denken. We hebben nog geen ergo therapeit. We weten het echt nog maar net dat hij dcd heeft. ong 3 week nu dat het bevestigd is in haren. Ik hoop voorals nog dat de reguliere school open staat voor aanpassingen. Ik vind het erg moeilijk allemaal, wil hem zo graag beschermen en ontlasten , maar dat gaat niet. Hij is ook 8, maar emotioneel is hij een stuk jonger, waardoor t contact moeizaam gaat met anderen. Hij heeft gelukkig wel wat vriendjes, maar t zijn standaart de zelfde jongens. Mijn jongste (5) speelt met iedereen en is erg makkelijk. Praat ook over emoties enzo. en dat doet de oudste dus helemaal niet. soms heeft hij een dag dat hij boos is en dan ineens barst de bom en verteld hij waarom hij zo doet. Soms kan hij dat ook helemal niet...
hier ook zoń jongen. mijn oudste van 10 heeft pdd-nos. hij is vorig jaar getest op dcd, uitslag was negatief. maar ik ben het daar eigenlijk niet mee eens. hij heeft lange tijd therapie gehad, zijn schrijven is nu leesbaar, maar het kost hem zo veel moeite. veters strikken kan hij. maar hij valt nog vaak. is zo super onhandig. ik ga ook even kijken bij dat topic dat genoemd is, had hem nog niet gezien.
Onze oudste heeft ook dcd, maar dan in combi met adhd. Verder heeft hij moeite om prikkels te reguleren. Hij zit nu in groep 3, gaat wekelijks naar het revalidatiecentrum voor ergo en logo (fysio is al afgerond) Paar weken geleden is de LGF (rugzakje) goed gekeurd. Meestal kan ik het goed hebben, maar op zo'n dag dat alles bij hem mis gaat, dan kan ik me ook wel verdrietig voelen voor en om hem...
@Marloes wat houdt dat LGF in als ik mag vragen? en via wie wat waar zou ik dat aan kunnen vragen? Mijn zoon heeft geen logopodie meer nodig, heeft dit wel een paar x gehad. fysio is tijdelijk onderbroken. Ergo heeft hij nog niet gehad. Hij krijgt nu via school een soort computer om daar zijn werk mee te maken. Ik heb er over het algemeen ook niet heel erg moeilijk mee, alleen inderdaad in die dagen dat het hem moeite kost of dat hij de schuld blijft krijgen, ook al weet je dat dit niet helemaal eerlijk is, of als hij de kop er in gooit en niks wil en alleen maar boos doet en huilt. dan voel ik me machteloos en verdrietig.
LGF = leerling gebonden financiering School krijgt dan extra geld om het onderwijs voor de leerling aan te passen. Ze kunnen hulpmiddelen kopen, maar ook bv extra uren rt ofzo. Zo kan hij op zijn gewone reguliere school blijven en hoeft hij niet naar het speciaal onderwijs. Met de start van het passend onderwijs verdwijnen de rugzakjes wel, maar volgend schooljaar garanderen ze nog dezelfde zorg. Je kunt het samen met school aanvragen bij het regionaal expertise centrum. (REC) Fijn, dat jouw mannetje nu een computer krijgt op school. scheelt vast een hoop frustraties. S. schrijft nu best aardig, we hebben het veel extra geoefend bij de ergotherapie. Gelukkig ook wel een leraar, die mee denkt en letters met lussen hoeft hij niet te gebruiken... computer kijken we later pas na, want hij moet natuurlijk ook wel gewoon kunnen schrijven, mooi of niet mooi
Okay bedankt voor de uitleg! Ik wist niet dat dit zo heet, onze school had het nl over financiering voor passend onderwijs. fijn dat s inmiddels wel leesbaar schrijft. onze jongen kan dat echt niet. Hij zit nu eind groep 4 en mag al sinds vorig jaar, (na een half jaar in gr 3) al in blok letters schrijven, maar nog lukt t hem niet. Tevens heeft hij al ruim een een ruim fysio gehad, maar ook dat heeft niet geholpen. Inmiddels wel gezien dat hij een paar woorden leesbaar kan schrijven, maar dat kost m zo veel moeite dat hij daarna te moe is om nog verder te gaan.
Ook namens mij bedankt voor dat topic kind met autisme. Kende hem ook niet. Wij weten sinds een paar maanden dat onze oudste pdd-nos heeft met adhd. En ts sucses. Ik kan begrijpen hoe je je voelen moet. groeten Janna
Hoi Janna bedankt. Het is soms heel moeilijk, zoals gisteren had hij weer een uitbarsting naa mij toe dat hij mij haat en erger en ik word daar zo verdrietig om. Ik negeer hem op zon moment want er tegen in gaan werkt averechts en later als hij rustig is praat ik met hem. Hij weet soms zelf ook niet waar om hij die dingen zegt. gisteren hebben we samen zitten huilen. ik omdat ik zo verdrietig word van wat hij zegt en hoe hij worsteld en hij om dat hij niet weet waarom hij zo tegen mij doet terwijl dat niet voor mij bedoeld is. Jij ook sterkte.