Tweede naam past niet bij achternaam

Discussie in 'Babynamen' gestart door AnnaBNL83, 14 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AnnaBNL83

AnnaBNL83 Actief lid

13 feb 2014
    110
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij krijgen een jongen en hebben een leuke naam gevonden.

We gaan hem vernoemen, alleen past die tweede naam echt niet mooi bij de achternaam... Nou gebruik je die tweede naam nooit hardop, en wordt het niet de roepnaam, maar toch...

Het wordt iets dat hierop lijkt (het rijmt dus volledig op de achternaam):

Pieter Wessel van Kessel

Is dat gek? Je noemt hem in dit geval gewoon altijd Pieter van Gessel, maar op papier en als je de hele naam uitspreekt vind ik het niet zo mooi....

2. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.801
    8.470
    113
    Vrouw
    Hmm ik zou t idd ook niet zo geslaagd vinden in dat geval... ik denk toch dat ik een andere tweede naam zou kiezen

3. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.868
    5.107
    113
    Ik zou het niet doen

4. Logan

Logan Niet meer actief

Nee dat zou ik niet doen, dan zou ik proberen het iets aan te passen als dat kan.

5. AnnaBNL83

AnnaBNL83 Actief lid

13 feb 2014
    110
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja ik vind het lastig, het is een vernoeming naar de overgrootopa van het kind (die nog leeft), dus we vinden het wel heel mooi hem zo te vernoemen. Maar misschien kunnen we het nog iets anders ombuigen ofzo...

6. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Wessel is dat een onaangepaste vernoeming? Anders zou je er bijvoorbeeld nog Wesley van kunnen maken.

7. AnnaBNL83

AnnaBNL83 Actief lid

13 feb 2014
    110
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wessel is fictief ;)

De naam die wij willen doen kunnen we niet echt afkorten of veranderen. Dus dan zouden we iets heel anders moeten doen.

8. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Hmmm lastig meedenken zonder echte namen. Zou de tweede naam misschien een betere zijn om naar te vernoemen?

9. Joycelyn

Joycelyn Bekend lid

27 feb 2015
    602
    1
    16
    NULL
    NULL
    Het belangrijkste in deze is blijkbaar de vernoeming. Daar zou ik dan niets anders van maken. De tweede naam wordt alleen officieel gebruikt, normaal hoor/lees je dus alleen de voornaam en achternaam. Ik zou er dus geen probleem van maken.

10. dreumesje

dreumesje VIP lid

7 jan 2014
    7.562
    1.864
    113
    Vrouw
    Als je de namen omdraait? Dus Wessel Pieter van Kessel met roepnaam Pieter.

11. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Ik zou het niet doen. Misschien dat je ze inderdaad niet dagelijks gebruikt, maar de momemten dat je ze wel gebruikt zijn meteen de meest belangrijke momenten in je leven (diploma uitreiking, huwelijk).

Omdraaien zou inderdaad misschien kunnen, of heeft de vernoemde misschien zelf nog een 2e (of 3e) naam?

12. AnnaBNL83

AnnaBNL83 Actief lid

13 feb 2014
    110
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank voor jullie reacties!

Ja ik neig er ook naar om iets anders te zoeken... Ik vind het echt niet mooi klinken en overgrootopa heeft zelf geen tweede naam.

Helaas is een neefje al vernoemd naar opa, dus die kunnen we ook niet meer gebruiken, vind ik zelf.

We vinden er wel een oplossing voor!

13. 4dogs82

4dogs82 Fanatiek lid

3 sep 2012
    2.314
    0
    36
    Een mooi huis
    Waarom zou opa niet vaker vernoemd kunnen worden? Mijn dochter is met haar 2e naam vernoemd naar mijn moeder, mijn zusje haar dochter ook (bij haar is het alleen de 3e naam, bij mijn dochter de 2e, die heeft er maar 2). Mijn broers dochter heeft de naam in verkorte modernere versie als voornaam, ook al zegt m'n schoonzusje dat ze niet vernoemd is naar mijn moeder :p

14. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    En een derde naam erbij?

15. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dat kan toch? Ze kan de verkorte moderne versie gewoon een mooie naam vinden, zonder dat het vernoemd is.

Mijn dochters voornaam heeft elementen waarbij je zou kunnen zeggen dat ze vernoemd is naar oma. Maar dat is in ons geval ook niet waar, wij hebben niet vernoemd, maar haar naam is wel de moderne versie van die van haar oma.

16. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dit zou ik ook doen, met evt nog een 3e naam er tussen, dan valt het in het geheel niet meer op, dus:

Wessel Pieter Eduard van Kessel.

En dan als roepnaam Pieter.

17. 4dogs82

4dogs82 Fanatiek lid

3 sep 2012
    2.314
    0
    36
    Een mooi huis
    Mamabri, zie je die smiley er achter?? ;)
    Ging er ook meer om dat de 3 nichtjes dus gelijkende namen in hun namen hebben ;)

18. a2cmieux

a2cmieux Niet meer actief

Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo'n probleem. Ik zou het doen.

19. Selina1984

Selina1984 Fanatiek lid

14 mrt 2011
    1.460
    11
    38
    Vrouw
    En er een derde naam aan toevoegen om het wat te breken?

20. Ninge

Ninge Bekend lid

27 jan 2016
    900
    123
    43
    Vrouw
    Ik zou nog een derde naam geven. Pieter Wessel Felix van Kessel, noem maar wat!

Deel Deze Pagina