Liga koekje

Discussion in 'Voeding' started by Shawarma, Mar 14, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Shawarma

Shawarma Fanatiek lid

Nov 2, 2008
    1,853
    127
    63
    In een huis
    Mijn zoontje van 9 maanden kan nog geen liga koekje eten.
    Hebben jullie tips waar ik dit zoal door heen kan doen.
    Ik doe er 's ochtends al 1 door de fruit.
    Zijn er ook andere dingen waar je het door heen kan pureren?
    Zijn eetschema is het volgende.

08.00 fles 200cc
    09.30 fruithapje met 1 liga
    12.00 bordje pap
    15.00 wil ik nu dus liga gaan geven, maar door iets heen.
    17.30 groentehap met yoghurt
    20.00 fles 200cc

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Waarom zou je hem liga willen laten eten?
    Hele volksstammen krijgen dat niet weggewerkt hoor!

Brood en pap is veel beter om hem aan zijn granen te laten komen. Misschien kun je om 15 uur yoghurt gaan geven, en na de groente een stukje fruit geven. Koemelk kun je namelijk beter niet combineren met ander eten omdat het de opname van voedingsstoffen remt (daarom mag je ook nooit een fles geven vlak voor of na ander eten).
    Fruit kun je ook beter puur geven, want met liga erdoor leert je kind de smaak van fruit niet kennen.

Waarom geef je geen brood?
    Met die 2 flessen van 200cc om 8 uur en 8 uur krijg je kind al voldoende zuivel binnen.

3. yinte

yinte Fanatiek lid

Jul 28, 2008
    4,513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    dirksmama dat was niet haar vraag. ze wil gewoon weten waar wij het indoen en niet een opvoedkindig epistel aan haar broek krijgen. ze kan vast zelf ook wel bepalen of ze al dan niet brood wil geven al.

maar goed ik doe het weleens door het fruithapje ik laat er dan stukjes liga inzitten op die manier heb ik hem laten wennen aan stukjes. daar had hij grote moeite mee.
    inmiddels gaat het een stuk beter. om diezelfde reden doe ik het ook weleens door de pap. inmiddels geef ik niet elke dag meer liga maar een keer of2 /3 per week. en dan gewoon 1 liga. je geeft al 1 liga dus dat is in principe voldoende hoor. ik ben nu bezig met brokjes liga die niet vermengt zijn de geven. dat doe ik dan s middags als we wat gaan drinken. hij krijgt dan wat roosvicee of diksap en een half ligaatje in stukjes.

hoop dat je hier iets mee kunt.

4. Shawarma

Shawarma Fanatiek lid

Nov 2, 2008
    1,853
    127
    63
    In een huis
    Bedankt voor jullie reacties.
    Ik vroeg inderdaad waar jullie de liga zoal doorheen doen.
    Omdat mijn zoontje echt nog geen brood wilt eten.
    Als ik hem al een korstje geeft spuugt hij alles uit van de hele dag.
    Wel blijf ik het hem aanbieden om zo toch een beetje te laten wennen.
    Vandaar dat ik dus geen brood geef maar pap.
    Maar als hij dus om half 1 een bordje pap gegeten heeft dan is het zo een lange tussentijd tot zijn warme hap. (half 6)
    Dus vandaar mijn vraag wat ik hem het beste rond 3 uur kan geven.
    En ik zat te denken aan iets met liga.
    Misschien kan ik ook wat anders geven maar ik zou niet weten wat.
    Ik geef hem na zijn groentehap altijd een bakje yoghurt.
    En om nou 2 keer pap te geven achter elkaar..
    Ik hoop op meer suggesties.

5. adi

adi Niet meer actief

Misschien kun je yoghurt verplaatsen naar ong. 15.00 uur en daar een liga bij geven?

Hier krijgen ze liga alleen in hun fruit, maar wij zitten nog op 4 flessen vandaar.

6. Shawarma

Shawarma Fanatiek lid

Nov 2, 2008
    1,853
    127
    63
    In een huis
    Ja dat is misschien wel een idee.
    Maar kan ik hem dan nog wel een toetje geven voor na het eten?
    Dus weer een yoghurt?
    Of wordt dat dan te veel?
    Vind het zo "kaal" alleen maar groentehap en dan daarna een fles voor het slapen.

7. yinte

yinte Fanatiek lid

Jul 28, 2008
    4,513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    hoe oud is hij? ik heb mijn zoon ook pas met ruim 9 maanden brood gegeven en ik pieker er niet over hem korsten te geven. hij heeft grote moeite gehad met stukjes en ik moet er niet aan denken wat er met zo'n hele korst gebeurd. hij eet nu gewoon stukjes brood zij het een paar maandjes later dan gemiddeld. je moet je niet van de wijs laten brengen door andere en wat zou "moeten"jij bent zijn mama en voelt wel aan wat hij aankan of niet.

ik zou iets van het eten verschuiven van half 1 tot half 6 is inderdaad veel te lang. waarom geef je hem niet eerder eten. goed dan eet hij nog niet met jullie mee maar daar is nog tijd genoeg voor. je kan dan het toetje met jullie eten meegeven. maar dan eheft hij zijn warm eten al op. of misschien is het middagdrinken met brokjes liga een idee? dat doe ik op het moment. dan krijgt hij diksap of roosvisee en dan maak ik met een mes blokjes van de liga en geef die hem tussendoor. ik geef ook nog geen koekjes of wat dan ook. we hebben nu 2 keer een reepje eierkoek in stukjes gedaan afgelopen week wat hij erg lekker vind. maar onze zoon is inmiddels bijna 11 maanden. die van jullie is daar wellicht nog iets te klein voor.

ennuh, pap eten is ook een vorm van brood hoor meid. zijn ook granen.

ps. mijn zoon krijgt 2 keer fruithap omdat hij nog geen melkprucucten mag ivm met verdenking op allergie. hij krijgt dus na zijn warme hap die hij om half 5 krijgt met ons eigen warm eten om half 6 een fruithapje.

8. Shawarma

Shawarma Fanatiek lid

Nov 2, 2008
    1,853
    127
    63
    In een huis
    Mijn zoontje is 9 en halve maand.
    Hij kan stukjes echt helemaal niet doorslikken.
    Ook zijn avondeten pureer ik helemaal glad omdat hij het anders gewoonweg niet kan!
    Nu probeer ik steeds om het groentehapje was korter te pureren zodat het steeds wat grover wordt.
    Maar stukjes... nee dat kan hij gewoon niet wegslikken.
    nu heeft hij ook nog geen tandjes.
    Dus ik denk dat als ik hem kleine stukjes liga bij zijn drinken geef dat dit ook geen succes wordt...:(

9. adi

adi Niet meer actief

Pluisje je kunt hem ook aan een liga laten sabbelen (bijv dat jij het vasthoudt), dan sabbelt hij het helemaal zacht en slikt het door als het gesmolten is in zijn mond.
    Als hij graag dingen in zijn mond stopt zal ie hier helemaal gek op zijn want hier zit smaak aan (in tegenstelling tot zn speelgoed en zo ;))

Ik pureer de groenten ook wat groffer, laat wat kleine stukjes wortel of bloemkool over. Als je dit geleidelijk doet zal ie sneller aan stukjes wennen.

Succes!

10. Shawarma

Shawarma Fanatiek lid

Nov 2, 2008
    1,853
    127
    63
    In een huis
    Adi, mijn zoontje sabbelt erg graag op dingen.
    Ik ga vanmiddag even proberen hoe dat gaat als ik hem een liga geef.
    Bedankt voor je tips!

11. Wup

Wup Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    4,912
    1
    36
    Ik heb vorige week eens een halve liga uit het knuisjte gegeven maar dat werd echt zo'n dikke bende. Doen we voorlopig nog maar even niet. Ik geef het af en teo wel door zijn fruit (peer ofzo) omdat het anders zo vloeibaar is. Tussendoor probeer ik nu af en toe een mini-rijstwafeltje of een stukje soepstengel.

12. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Alle begin is moeilijk. Ik zie dat je zoontje nog helemaal niks qua vast voedsel eet. Het is goed dat je het probeert. Om vast voedsel te verwerken hebben ze geen tandjes nodig overigens. Zet hem wel goed rechtop en geef hem zelf de liga in zijn hand zodat hij zelf de liga naar zijn mond brengen. Of een rijstwafel, die is vrij zacht. 't Is maar een tipje he?

Ik weet niet hoe "taai" zo'n liga is? Mijn neefje is 1,5 en die heeft ook een aversie tegen stukjes. Hij krijgt hier een gewone wasa-cracker, die ik dan even in wat water week, dan worden ze in mum van tijd lekker slof. En dan kan je steeds wat korter weken. Ik weet niet of zo'n liga zit laat weken, maar je kan het allicht proberen.;)

13. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

Jan 23, 2010
    2,378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Mijn zoontje heeft ook nog geen tanden en heeft nog moeite met stukjes, maar die liga's gaan er binnen no time in.
    Hij sabbelt er op en 'bijt' dan de zachte stukjes af en krijgt dat prima weg nu. De eerste paar keer niet hoor. Dan verslikte hij zich nog wel eens, maar nu gaat het prima. Ik blijf er wel altijd bij zitten, omdat hij nogal eens een erg groot stuk er af wil bijten.
    Ipv liga kun je misschien ook soepstengel geven of rijstewafel. Daar zitten geen suikers in.

Succes met zoeken naar een tussenweg!

14. Boefjesmamma

Jan 23, 2010
    2,378
    1
    0
    Gouda
    Ow...en ik kreeg laatst de tip om stukjes brood in thee te dopen en het zo te laten eten. Dan is het al week.
    Of spuugt hij omdat hij het niet lust?
    Mijn zoontje vindt het namelijk ook erg smerig ;)

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Oh, ik vond liga's altijd van die ondingen op die leeftijd. Het gaf een ongelofelijke troep. Maar een combinatie die mijn zoontje wel heel lekker vond was liga met sinaasappelsap en door de pap. Ik moet zeggen dat ik het verder nauwelijks gegeven heb. Nu maken we het pak (nummer 2 op.. hij is anderhalf hahaha).

Zo te horen moet je kindje echt leren om stukjes te eten. Mijn tip is om proberen steeds grover te pureren en snel te gaan prakken. Leren eten is echt een kunst en voor de één is dat makkelijker dan voor de ander.

16. Boefjesmamma

Jan 23, 2010
    2,378
    1
    0
    Gouda
    Ik doe mijn zoontje altijd een slab om als hij liga krijgt :D.
    Dat houdt de zooi enigszins tegen lol.

17. Zoon

Zoon Actief lid

Jan 14, 2010
    241
    0
    0
    @ home
    Ons mannetje krijgt in de middag als tussendoortje een liga. Hem zelf laten sabbelen word mij een te grote bende en dus kies ik er altijd voor om er water aan toe te voegen in een bakje en het tot een papje te prakken. Dit papje is zo dik en dun te maken als je wil. Ligt aan de hoeveelheid water die je toevoegd. Ipv van water zou je ook sap kunnen gebruiken. Heel soms doe ik er 1/3de deel banaan bij van de banaan die ik op dat moment zelf eet. Hij krijgt van mij in de ochtend al 1 stuks fruit en veel meer fruit hoeft hij van mij nu nog niet te eten. Voordeel van het prakje maken op de manier zoals ik het nu doe is is dat ik zeker weet dat hij ook weer wat extra vocht binnenkrijgt naast zijn 3 flessen op 1 dag en de slokjes die hij bij mij uit een beker drinkt.

08:00 papfles 180 +6 +4
    09:30 fruithap (+ slokje water)
    12:00 fles 180 +6 en boterham met margarine
    15:30 liga (+ slokje water)
    17:30 groentehap met aardappel of rijst (+ slokje water)
    19:30 fles 210 +7

18. yinte

yinte Fanatiek lid

Jul 28, 2008
    4,513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    pluis als je een stuk liga geeft waar hij op moet sabbelen dan kunnen er grote stukken afbreken die in zijn mond komen. daarom maak ik kleine stukjes. de stukjes sabbelen ze dan vervolgens op maar dan weet ik dat er in ieder geval geen grote stukken afbreken die in zijn mond blijven plakken snap je.

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je kunt als toetje na de groente wat fruit geven.

Als brood niet lukt, kun je korstloze stukjes ook weken in melk en zo als een soort broodpap geven. Met zachtere soorten brood kun je dan heel langzaam overstappen van pap naar brood.
    Als is pap natuurlijk ook prima als granenbron, als hij daar lekker van eet zou ik dat vooral geven. Uiteindelijk, er zijn zat volwassenen die ontbijten met een lekker bord Brinta, en daar is het ook heel goed mee gekomen

20. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

Sep 28, 2006
    2,574
    4
    38
    Midden van NL
    Ik maak de liga meestal ook nog aan met wat water of een scheutje verdunde diksap. Ik breek de liga wel eerst in stukjes en probeer zo weinig water erbij te doen dat het net een brij is maar nog niet helemaal vloeibaar.

Liga in de hand met slab werkt hier ook niet, z'n handen/haar/gezicht/broek/stoeltje en grond zitten dan namelijk ook helemaal onder :)

Thijs had ook moeite met stukjes, maar het helpt wel om het te blijven aanbieden.

Voor brood heb ik ook van alles geprobeerd: korst geven, stukje besmeerd met boter geven of zelf laten pakken, in de melk dopen of er een broodpapje van maken. Maar daar had ie ook niet zo'n zin in.
    Tot ik uiteindelijk maar een poging heb gewaagd om er behalve boter een dikke laag fruit op te smeren (als soort van jam) en dat ging erin als koek!
    Sindsdien is ie om, hij heeft 3 keer fruit op brood gehad en nu kan ik er ook andere dingen op doen.

Share This Page