Help! Achterstand.. Zou het nog goed kunnen komen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Goedemorgen, 14 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Goedemorgen

Goedemorgen Actief lid

5 jun 2014
    232
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ons zoontje heeft een ontwikkelingsachterstand. Hij is onderzocht in het ziekenhuis, maar daar is tot nu toe niks gevonden wat deze achterstand verklaart. Hij krijgt al een hele tijd fysiotherapie. De therapeut is tevreden; hij heeft een hele lage spierspanning, maar gaat desondanks best goed vooruit.

Momenteel is hij 14 maanden oud en loopt hij naar links en rechts aan de bank. Ook naar voren loopt hij 1 of 2 meter achter zn karretje, maar laat zich al snel op mijn schoot vallen. Hij trekt zich dus zelf op tot staan aan bijv de bank, kan zelf blijven zitten, maar niet zelf gaan zitten. Hij tijgert, maar kruipt niet.

Ook op het niet-motorische gebied loopt hij achter; hij zegt nog geen papa en mama, doet geen blokjes en het bakje, geen geven-en-nemen spelletjes, wijst nog niet en zwaait nog niet. Hij luistert wel goed naar zijn naam, brabbelt, geeft een high-five, snapt “nee, dat mag niet” (dan doet hij het heel ondeugend toch natuurlijk ;)).

Tot hij een maand of 9 was zat hij erg in zijn eigen wereldje; hij maakte weinig contact, brabbelde niet, veel aan het dromen.. Echt nog in zijn eigen baby-wereldje. Nu is dat heel anders; hij lacht om vanalles, doet graag kiekeboe of ik kom jou pakken, komt ons zoeken als we ons in de kast verstoppen, knuffelt graag en is heel blij om bekenden (papa, mama, oma’s, opa’s) te zien.

Ik maak me vooral zorgen om het niet-motorische deel. Kindjes in de omgeving zwaaien er op los en zeggen ‘al’voor het jaar papa en mama. Er lijkt bij andere kindjes al veel meer interactie te zijn.
    Wat denken jullie? Heeft hier iemand ongeveer dezelfde ervaringen? Zou het nog goed kunnen komen?

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.935
    3.945
    113
    Mijn dochtertje zwaaide ook 'laat' geen idee meer wanneer... Maar de eerste woordjes echt niet voor het eerste jaar... En ze heeft echt geen achterstand.. Dus dat zijn geen normen hoor. Praten voor het eerste jaar is gewoon erg vroeg. Volgens mij moeten ze met 1,5 iets van 3 woorden kunnen zeggen.

3. duimpje

duimpje Bekend lid

25 sep 2009
    604
    5
    18
    Zo was onze dochter van nu 4,5 ook. Die was ook erg langzaam met alles en om ons heen allemaal baby's die zo veel sneller waren. Vanaf 8 maanden tot 1,5 jaar heeft ze fysio gehad ter ondersteuning. Ze vond in die periode bewegen gewoon heel eng. Als ze op een beweegbare plank zat die ietsie wiebelde dan gilde ze het uit, helemaal in paniek.
    Ze draaide niet, ging niet zitten, kon wel zitten als je haar neerzetten etc.

Uiteindelijk is ze pas rond de 1,5 gaan staan, toen stappen, toen zelf gaan zitten en daarna durfde ze ook te rollen en kruipen... Dus echt een totaal andere dan de 'normale' volgorde :).

Maar goed met praten is dat hetzelfde gegaan. Toen haar broertje werd geboren was ze 2,3 jaar en zei ze nog niet veel. En toen eind van dat jaar dat ze ong. 2,8 was begon ze en is ze niet meer gestopt met praten. Die begint als ze wakker wordt en nog in bed ligt tot 's avonds wanneer het licht uit gaat in haar kamer.

4. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.935
    3.945
    113
    Dit lijkt me het antwoord op je laatste vraag; klinkt gewoon goed dus jazeker kan het nog goed komen, ik zou gewoon afwachten hoe hij zich verder ontwikkelt als hij zo lekker vooruit blijft gaan!

5. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Onze zoon was motorisch wel vooruit, maar dat zwaaien en praten kwam ook pas later.
    Zwaaien doet hij nu sinds een koppel weken (is nu 1,5 jaar).
    Mama zei hij pas bewust rond het jaar of iets later. Ervoor was het telkens ma-ma-ma-ma. Papa was erna, maar weet niet meer wanneer.

6. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113

Dat geeft hoop.
    Onze dochter zegt ook nog maar erg weinig.
    Begrijpt ons wel goed.

Ts: voor het eerste jaar kan maar is geen norm.

7. Goedemorgen

Goedemorgen Actief lid

5 jun 2014
    232
    0
    16
    NULL
    NULL
    Heel erg bedankt voor de reacties! Als ik het zo lees zouden jullie je niet zo heel veel zorgen maken dus dat doet me goed.

Ik begreep van het cb en de kinderarts dat zei een jaar als norm aanhouden met eerste woordje. Het is ook niet zo dat ik me heel druk maak omdat hij nog geen mama zegt, maar meer om én het niet wijzen én niet klappen in handjes én niet zwaaien. Dus vooral de interactie die andere kindjes bij 14 maanden al wel lijken te hebben. Hij begrijpt dingen zoals iets aanwijzen in een boekje gewoon nog niet. Kan natuurlijk dat hij later op gang komt; dat hoop ik met heel mijn hart!!

8. caat

caat Fanatiek lid

5 sep 2012
    1.195
    1
    36
    Onze dochter heeft vanaf 4 maanden fysio gehad tot haar 14 maanden. Ze gebruikte haar linkerarm niet, bleef heel apatisch op haar rug liggen, pakte geen speelgoed etc. was wel heel vlot met 'praten'. Met 10 maanden kon ze nog niet rollen, niet zelf zitten, niet kruipen, niet staan etc.. Ze heeft 4 weken geoefend met omrollen. Met 11,5 maand bedacht ze op de 1 op andere dag dat het tijd werd voor dingen:D Binnen een week kon ze zitten, kruipen, opstaan en lopen en 2 weken later rende ze al los rond. Dus hier volkomen recht getrokken en iedereen vindt haar nu super vlot:D

9. lunap

lunap Fanatiek lid

15 okt 2011
    2.064
    6
    38
    Persoonlijk zou mij er niet te druk om maken hoor ;) hier ook een laatbloeier. Geen mama of papa, geen wijze ( wel klappen) maar sinds een week kan hij langs de tafel rand lopen. Ach hij doet het op.zijn tijd. In het begin hier heel veel spanning van gehad maar zolang hij ontwikkeld dan is het goed.

10. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    volgens mij is dit niet echt een achterstand hoor. ik hoor en zie regelmatig dat kinderen pas na 16 maanden zelf gaan lopen, mijn dochter van 19 maanden zegt nog weinig verstaanbaars en zwaaien kan ze prima, maar doet het gewoon niet.

papa zei ze voor het eerst met 18 maanden, mama al wel eerder.. met 12 of 13 maanden.

11. Faye80

Faye80 Actief lid

13 apr 2011
    453
    2
    18
    NULL
    NULL
    Ons zoontje is ook heel laat met alles, doet gemiddeld alles een half jaar later dan leeftijdsgenootjes is nu 3 jaar. Ik ben echt gestopt om me er druk over te maken, dat doen de mensen van het cb wel, haha. Hij gaat nu wel naar een speciale psz omdat er hier meer aandacht aan het praten besteed wordt en ik dit toch wel belangrijk vind.

12. els1

els1 Actief lid

23 jan 2013
    293
    0
    16
    heel herkenbaar, mijn zoontje is bijna 20 maanden, en brabbelt nog in zijn eigen taaltje...mama zegt hij wel, maar dat zegt hij ook tegen papa en tegen zijn zus...verder zegt hij niet veel brabbelt wel heel veel...zwaaien doet hij wel..en begrijpt best wel een hoop, maak me ook zorgen om dat "niet" praten...ik oefen best veel...maar meer kan ik ook niet doen

13. Goedemorgen

Goedemorgen Actief lid

5 jun 2014
    232
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dat is ook beter; je niet te veel zorgen maken. Probeer dat ook wel, maar doe het automatisch toch.. :(
    Is jouw zoontje onderzocht door de kinderarts? Of kan je uit jezelf naar zo'n speciale psz gaan?

14. Goedemorgen

Goedemorgen Actief lid

5 jun 2014
    232
    0
    16
    NULL
    NULL
    Moeilijk is dat he.. Heb je hulp van een logopediste ofzo, of oefen je meer uit eigen initiatief? En Hebben jullie ook iets van onderzoeken gehad of is dat niet nodig?

15. els1

els1 Actief lid

23 jan 2013
    293
    0
    16
    nee, ze gaan pas onderzoeken als hij 2 wordt, dat is in februari...ik hoop echt voor die tijd dat het ineens heel snel zal gaan..ik ben nogal ongeduldig......hij liep trouwens ook pas met 17 maanden...heb ook het gevoel dat hij wat achter loopt in zijn ontwikkeling...
    Is best klein, kleiner dan gemiddeld, klein hoofdje...en dat terwijl mijn man bijna 2 meter is...maar mijn zoontje eet ook heel slecht, lust bijna niks, ook om moedeloos van te worden.
    mijn jongste zoontje nu (4 maanden) heeft bijna al een groter hoofd...

16. adi

adi Niet meer actief

Echt??
    \Sinds wanneer?

Ik wil je gevoel niet bagatelliseren, maar laat je niet gek maken. Onze alle drie kinderen spraken echt geen woordjes met 1 jaar, verre van dat.
    En de kinderarts was helemaal tevreden als ze gericht konden brabbelen, dus dezelfde soort brabbel gebruikten in dezelfde situaties.

Daarnaast ken ik best veel kinderen waar vóór 2 jaar geen woord uitkwam, en daarmee is het helemaal goed gekomen.

17. els1

els1 Actief lid

23 jan 2013
    293
    0
    16
    fijn om dit te lezen, ik maak me best zorgen, maar hij brabbelt behoorlijk...idd, het zal best goedkomen allemaal...ik hou me daar nu ook maar aan vast...

18. shaantje

shaantje Fanatiek lid

8 feb 2007
    1.332
    0
    0
    Hier ook eentje die alles op haar tempo/naar haar zin doet :). Dl (Bijna 13mnd) zegt ook nog geen woordjes (mama, papa, ...). Enige wat ze zegt is NJAM als ze haar eten ziet :D. Kruipen doet ze pas vanaf een week of 2 (tijgert al wel van 8 maanden). Zelf gaan zitten doet ze ook pas vanaf dat ze kruipt, dus ook pas sinds een week of 2. Blijven zitten als je ze neerzet kan ze overigens wel al vanaf 7 maanden. Optrekken doet ze vanaf 10.5mnd en eerste stappen aan de hand vanaf 11mnd. En nog steeds doet ze maar 3 à 4 pasjes aan de hand en dan ploft ze op de grond ;). Alleen staan kan ze wel (als je ze op haar voeten zet), maar als ze merkt dat ze alleen staat, ploft ze onmiddellijk neer. Zelf los gaan staan doet ze ook nog niet.

Jouw kindje is iets ouder als mijn dochter, maar vind het zeker niet verontrustend ofzo. Komt zeker goed hoor! Ieder kindje heeft gewoon zijn tempo :). Hier in onze omgeving lopen alle kindjes alleen op het jaar, maar ik mag onze dochter daar niet mee vergelijken, ieder kind is anders :). Wat dl dan weer wel heeft tegenover die kindjes die op het jaar lopen, dl heeft een HEEL sterk karakter ;)! Héél eigenwijs en weet perfect wat ze wil :D.

19. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik geloof ook dat ik niet echt een achterstand lees, wel een selectief kind ;) Ik zou proberen me toch niet teveel zorgen te maken en vooral te genieten van een lekker kind!

Volgens mij is de te hanteren norm trouwens 5 verstaanbare woordjes met 18 maanden (inclusief papa en mama). En verstaanbaar is een zeeeer rekbaar begrip :D

20. Goedemorgen

Goedemorgen Actief lid

5 jun 2014
    232
    0
    16
    NULL
    NULL
    Heel erg bedankt voor jullie reacties; waardeer ik enorm!
    Als ik het zo lees zouden jullie je niet al te veel zorgen maken, dus ga ik proberen dat ook niet te doen.

Wat betreft het eerste woordje bij 1 jaar; dat begreep ik van de kinderarts en CB. Maar volgens mij wordt inderdaad ook de norm van 5 woordjes bij 1,5 jaar aangehouden. Maakt ook allemaal niet zoveel uit. Mijlpalen haalt hij meestal toch (net) niet, maar uiteindelijk doet hij het allemaal wel. Momenteel kletst hij wel echt terug. Dus als ik dada zeg, zegt hij ook dada, of iets in die richting (meestal dan, soms negeert hij me ;)).

Deel Deze Pagina