Help activa passiva? Inkomstenbelasting

Discussie in 'De lounge' gestart door chipje, 24 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chipje

chipje Bekend lid

11 mrt 2013
    655
    10
    18
    Hoi allemaal, naast onze vaste dienstverband hebben wij een webshop waardoor wij bij de inkomstenbelasting het stukje ondernemen in moeten vullen, echter kom ik hier echt niet uit. Wij hebben 3 jaar geleden met eigen geld de voorraad en benodigdheden aangeschaft en hebben nu eigenlijk alleen maar winst. Nu zie ik zoveel verschillende vraag stellingen wat helemaal niet van toepassing is want het betreft een webshop zonder personeel en geen inkoop omdat dit al ruim om voorraad is. Eigenlijk komt er alleen geld binnen. Hoe moet ik dit invullen en waar moet ik dat invullen? Ze vragen ook steeds begin van het boekjaar en einde van het boekjaar, ik snap hier zo niks van. Is er iemand die mij kan uitleggen wat ik moet doen?

2. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.873
    7.937
    113
    Ben je wel echt ondernemer? Als het gewoon wat bijverdiensten zijn en het gaat niet om al te veel geld zou je het ook bij 'inkomsten uit overige werkzaamheden' kunnen invullen. Dan hoef je niet een hele balans op te geven.

3. chipje

chipje Bekend lid

11 mrt 2013
    655
    10
    18
    Ik heb een kvk en het gaat om verschillende bedragen per varieert tussen de 4500 en 8300. Heb ook een webshop. Kan dit bij overige inkomsten?

4. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.873
    7.937
    113
    Is dat de omzet of de winst? (dus omzet na aftrek van de kosten)

5. Sandy01

Sandy01 Bekend lid

5 okt 2009
    727
    306
    63
    Nee, dat kan niet. Je moet dan echt een winstaangifte doen.

6. chipje

chipje Bekend lid

11 mrt 2013
    655
    10
    18
    Dit is op jaar basis en is bruto, maar aangezien ik bijna geen inkoop heb (misschien op 600 euro per jaar na) is het bedrag bijna netto. Maar hoe ik dit moet verwerken in de inkomstenbelasting begrijp ik echt niet

7. chipje

chipje Bekend lid

11 mrt 2013
    655
    10
    18
    Wij zijn bezig om een bouwdepot aan te vragen en komen 3000 euro te kort om het juiste bedrag aan te vragen. Ze gaven aan dat het mogelijk kon zijn om de inkomsten vanuit onze webshop mee te nemen om zo aan een hoger bedrag te komen, maar weet niet waar ik moet beginnen.

8. Sandy01

Sandy01 Bekend lid

5 okt 2009
    727
    306
    63
    Heb je geen boekhouder dan? Of doe je ook zelf de btw aangiften? Ik neem aan dat je btw plichtig bent.

9. chipje

chipje Bekend lid

11 mrt 2013
    655
    10
    18
    Klopt dit doen we wel. En was altijd btw plichtig( ik maak geen gebruik van de nieuwe kor) moet wel zeggen dat ik het niet meer per 3 maanden doe maar per jaar dus moet het nog snel doen. Ik begreep dat de btw aangifte los staat van de inkomstenbelasting?

10. chipje

chipje Bekend lid

11 mrt 2013
    655
    10
    18
    En geen boekhouder inderdaad

11. Martini

Martini Fanatiek lid

17 feb 2007
    1.109
    622
    113
    Heb je voorgaande jaren dan de inkomsten uit de webshop niet opgegeven?

12. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Waarom maak je geen gebruik vd kor?

13. Sandy01

Sandy01 Bekend lid

5 okt 2009
    727
    306
    63
    Btw staat idd los vd IB. Maar is jouw omzet dan meer dan € 20.000?

14. chipje

chipje Bekend lid

11 mrt 2013
    655
    10
    18
    Nee en zo te lezen maak ik er echt een potje van en dacht ik het juiste te doen. Ik heb echt werkelijk geen verstand hiervan en ben bang dat ik mijzelf gigantisch in de nesten werk. Mijn omzet per jaar is maximaal 8300. Ik verkoop handgemaakte producten aan particulieren en soms aan winkels. In de verkoopprijs van mijn producten is de btw inclusief. Zo te lezen is het voor mij veel beter om gebruik te maken van de kor maar is dit nog wel mogelijk? En buiten de btw aangifte hebben we de ib nog en dat is helemaal een onbekende weg. Is er een boekhouder hier die mij via een privé gesprek kan helpen? Uiteraard tegen betaling

15. chipje

chipje Bekend lid

11 mrt 2013
    655
    10
    18
    Omdat ik dacht dat als je btw berekend in de vraagprijs je ook btw plichtig bent om aan te geven.

16. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.718
    113
    Ik ben officieel ook ondernemer, en heb maar 1 tip: neem een goede accountant. Ik snap er ook geen klap van, maar zij zorgt dat het goed komt met niet meer belasting dan nodig, en ik doe braaf mn aangiftetjes en bewaar mn bonnetjes.

Gaat overigens over een niet-BTW plichtig bedrijf met een uiterst overzichtelijk patroon van inkomsten en uitgaven.

Martini vindt dit leuk.
  17. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.873
    7.937
    113
    Ik neem aan dat we het nu de hele tijd over 2020 hebben? Die btw aangifte had dan toch al lang gedaan moeten zijn? En de aangifte inkomstenbelasting van 2020 ben je nu aan het doen?
    Je bent er inderdaad een potje van aan het maken. Die twee belastingen staan wel los van elkaar, maar je hoort wel bij beide je inkomsten op te geven.

Ik zou inderdaad als ik jou was een boekhouder zoeken er zijn er vast een heleboel in jouw buurt dit is niet ff per pb of mail te regelen. Nu het eerste jaar is het even gedoe om het allemaal recht te trekken maar daarna is het dan makkelijk als het netjes bijhoudt.

18. zwaaistaart

zwaaistaart Fanatiek lid

23 jan 2011
    2.441
    1.030
    113
    Vrouw
    @chipje hoe hou je je administratie nu dan bij?
    Mijn man is zzp'er en ik doe zijn administratie.
    Dat is niet moeilijk maar dan moet je wel een boekhoudprogramma hebben waar je alles in bij houdt.
    Nu zou ik idd contact opnemen met een boekhouder die je kan gaan helpen het kloppend te krijgen.
    Succes

19. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Je mag zelf kiezen. Als je aan de Kor meedoet bereken je geen btw meer aan je klanten en kan je dit ook niet terugvragen. Maar je hoeft ook geen btw meer te betalen. Je moet dus wel kijken wat voordeliger is voor jou.

20. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    De btw aangifte doet zij eens per jaar dus ik gok dat ze deze moet doen voor 31 juli.

Deel Deze Pagina