Ervaringen met het doneren van eicellen

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Appeltje85, Jan 28, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Appeltje85

Appeltje85 Bekend lid

Jan 22, 2016
    651
    296
    63
    Female
    Financiele dienstverlening
    Veldhoven
    Ik zou graag wat ervaringen willen horen m.b.t. het doneren van eicellen. Voorlopig is dit nog niet aan de orde, want onze eigen kinderwens is (nog?) niet vervuld. Maar mocht onze eigen wens in vervulling gaan, dan overweeg ik om in de toekomst een keer eicellen te doneren aan een stel dat ze goed kan gebruiken. Ik weet dat er een groot tekort is aan eiceldonoren en er lijkt me niks erger dan een eicel nodig hebben, maar hem niet krijgen vanwege lange wachtlijsten.

Er kwam laatst een oproep op FB voorbij van een stel dat een eiceldonor zocht, maar zij willen aan kruisdonatie doen. Persoonlijk spreekt anonieme donatie mij niet zo aan. Het lijkt me juist heel mooi om te zien hoe mijn eicellen een ander stel kunnen helpen om hun kinderwens (hopelijk) in vervulling te laten gaan. Dit lijkt me veel meer voldoening te geven dan een anonieme donatie. Uiteraard begrijp ik dat ik geen enkele zeggenschap heb over het kind en dat vind ik ook prima. Maar ik zou het wel leuk vinden om zijdelings op de hoogte te blijven van hoe het met het kind gaat en het kind af en toe (bijvoorbeeld 1x per jaar) eens te zien. De ouders en het kindje zullen immers toch een speciaal plekje in mijn hart hebben na zo'n donatie.
    Zijn er hier toevallig mensen die ervaring hebben met ECD en die een band hebben met de donor zoals ik hierboven omschrijf?

Daarnaast zou ik graag wat algemene ervaringen willen horen, dus iedereen die op wat voor manier dan ook in aanraking is gekomen met ECD, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

2. Tatum80

Tatum80 Bekend lid

Feb 15, 2013
    719
    60
    28
    ik heb er geen ervaring mee, maar ik heb ze in de toekomst misschien wel nodig...heb eerst ook gezegd dat ik wel zou willen doneren maar toen wist ik niet dat dit onmogelijk zou blijken...
    Dus ik vind het super dat je er alleen al over nadenkt en hoop dat je het door kunt zetten! Als wij dit traject ingaan zou ik zeker wel open staan voor de manier waarop jij dit wilt. Volgens mij mag anoniem ook niet in Nederland, maar er zijn vast heel veel mensen die jou hier meer over kunnen vertellen.
    Maar eerst nog je eigen kinderwens vervullen!

Heel veel succes daarmee!

Veel liefs,
    Tatum

3. Champetter

Champetter VIP lid

Mar 5, 2013
    6,825
    3,809
    113
    Als je zelf ICSI nodig hebt gehad voor fertiliteitsproblemen die bij jezelf liggen of onverklaarbaar zijn word je niet als donor geaccepteerd.

Als je ICSI nodig hebt vanwege je partner wel maar aan je handtekening met clomid ed te zien kom je niet in aanmerking.

Ik heb zelf IVF gedaan vanwege problemen die bij mij liggen en mag daardoor ook niet doneren.

Erg jammer, want als je de MM ervaren hebt ben je juist meer geneigd om anderen te helpen omdat je weet wat het is.

4. Appeltje85

Appeltje85 Bekend lid

Jan 22, 2016
    651
    296
    63
    Female
    Financiele dienstverlening
    Veldhoven
    @Tatum: Bedankt voor je reactie. Fijn om te horen dat je, als het in de toekomst nodig zou zijn, open zou staan voor de manier waarop ik dat schets. Ik kreeg o.b.v. wat ik op internet lees een beetje het gevoel dat de meeste mensen die een eiceldonor zoeken alleen de eitjes willen en daarna 'de donor op grote afstand willen houden'. Ik zou het zelf erg jammer vinden om totaal niks van het kindje te weten, omdat het traject om te donoren natuurlijk best zwaar is. Het is toch wel fijn om dan in grote lijnen te weten wat er met je eicellen gebeurd is, zeg maar.

@Klaasje: het klopt inderdaad dat naarmate je zelf met de MMM in aanraking komt, je over dit soort dingen gaat nadenken. Wij doen ICSI omdat het zaad van mijn man niet goed is. Ik heb inderdaad ook een periode Clomid geslikt, omdat mijn cyclus na het stoppen met de pil niet meer op gang kwam (had vroeger wel een regelmatige cyclus). Uiteindelijk heeft de cyclus zich na een aantal rondes Clomid toch weer hersteld, hoewel de cyclussen wel wat langer zijn geworden dan vroeger. Ik ben momenteel in Dusseldorf onder behandeling en daar zijn ze er vrij zeker van dat het probleem bij mijn man ligt.
    Wel een goede waarschuwing dat ik mogelijk dus niet eens in aanmerking kom door mijn 'verleden', wel erg jammer.

5. Tatum80

Tatum80 Bekend lid

Feb 15, 2013
    719
    60
    28
    Mij lijkt dat juist fijner, volgens mij is het in NL vooral mogelijk nu met een zelf gevonden donor. Maar ik heb geen zus of nicht die dit voor mij zou kunnen doen en een vriendin lijkt me toch raar (als er al iemand dit zou willen). Dus iemand die ik niet ken maar waar wel contact mee is lijkt me wel prettig. Kan me voorstellen dat jij wilt weten hoe het gaat en andersom is er grote kans dat het kindje ook iets wil weten over zijn/haar biologische moeder.

Goed, ik heb me er dus verder nog niet in verdiept, hoop nog dat het onszelf zal lukken.
    Succes in DD, wij gaan, als het niet goed gaat met onze cryo ook die kant op...

6. Catmommy

Catmommy Fanatiek lid

Oct 8, 2013
    1,872
    4
    38
    NULL
    NULL
    Weet je ook hoe het zit met het doneren van embryo's die overblijven na een IVF/ICSI behandeling?

@TS ik begrijp wat je bedoeld met anoniem. In Nederland is anoniem doneren niet mogelijk, maar kan het kind vanaf 16 jaar de gegevens opvragen geloof ik.
    Maar jij bedoeld nog een stapje verder, dat je dus weet wie er een kindje door middel van jouw eicellen hebben gekregen en liefst dus ook beperkt contact.

7. Champetter

Champetter VIP lid

Mar 5, 2013
    6,825
    3,809
    113
    Geen idee, volgensmij doet alleen het MCK embryodonatie, zij moeten kunnen vertellen of en wat de criteria zijn. In andere ziekenhuizen kun je je embryo's wel achterlaten om te laten gebruiken door de medische wetenschap.

8. Catmommy

Catmommy Fanatiek lid

Oct 8, 2013
    1,872
    4
    38
    NULL
    NULL
    Oke dankjewel, ik zal het eens vragen!

Share This Page