Hallo dames, Ik ben gister troste mama geworden van mijn dochter. Na de bevalling heb ik haar gelijk aangelegd en ze zoog goed aan mijn borst. Ze had in t vruchtwater gepoept en hierdoor erg misselijk geworden dus toen heeft ze een paar uur niet aan mijn borst gedronken (ik heb nog niet echt melk het moet nog op gang komen) Nu is t zo dat ze constant aan mijn borst wil zuigen of ik moet mijn pink geven dit is vandaag al de hele dag zo en ik ben er zo moe van geworden en ook vind ik t zielig dat ze niet genoeg binnen krijgt omdat ik geen melk heb. Hoe los ik dit op?
Hoe weet je dat je kindje geen melk binnenkrijgt dan? Ik zou een lactatiedeskundige vragen om hulp als je bv wilt blijven geven! Gefeliciteerd met je kleintje!! Probeer ook te genieten hoor! En moe zul je echt nog wel even blijven. Fijne start!
Gefeliciteerd met de geboorte van je dochter! Echt honger zal ze nog niet hebben hoor, ze kan een paar dagen vooruit op de voeding die ze in je buik heeft gekregen. Maar een grote zuigbehoefte heeft ze zo te horen wel, en logisch natuurlijk! Ineens is daar die grote onbekende wereld, dan is er geen fijner plekje dan dicht bij mama zijn. En zuigen is een heel primair iets, dat troost biedt. Ik zou haar inderdaad regelmatig blijven aanleggen, dan komt je productie goed op gang. Verder kan je pink af en toe uitkomst bieden, maar dan blijven er nog best een hoop uren op de dag over. Maar wat je zegt, je hebt kans dat ze zich gewoon ook niet lekker voelt. Dan is het logisch dat ze huilt. Ik kan me heel goed voorstellen dat het voor jou zwaar is, maar ik zou haar gewoon zoveel mogelijk dicht bij je houden en verdere prikkels mijden. Dicht bij mama is toch de allerbeste plek voor zo'n uk. Misschien buik-buik samen liggen, of een draagdoek overwegen? De eerste dagen zijn pittig, maar meestal wordt dat snel beter. En zo niet, trek dan aan de bel hoor! Vraag om raad aan je kraamverzorger, of bel de doktersassistente. Misschien hebben ze tips die dan helpen. Ik hoop dat je ondanks het huilen toch heel erg kunt gaan genieten!!!
Ties had dat ook op de tweede dag. ik belde snachts de vlos en zij vertelde me dat ik al de zoveelste was die belde met een kindje van twee dagen oud die alleen maar huilde. ze zei dat veel baby's dan pas die schok krijgen dat ze niet meer in de bm zitten en heel erg moeten wennen. het zou na een dag over zijn. geen idee of het waar is, maar idd een dag later was het over.
Hier ook precies hetzelfde. Goed aan de borst 'drinken' maar op de 2e dag ontroostbaar. Omdat ik een KS gehad heb raadde ze in het ZKH mij aan om met cupfeeding of fingerfeeding de kleine ná het drinken aan de borst nog enkele cc's (hypoallergene melk van Friso, de enige die met borstvoeding mag) bij te geven. Ik stond er een beetje negatief tegenover (ze zeggen dat het niet hoeft, bv is genoeg en ze hebben hun maagje nog vol de eerste dagen) maar het huilen van mijn kleine deed me zo'n zeer dat ik overstag ben gegaan en achteraf ben ik daar blij om! Ze dronk ieder uur/2 uur aan mijn borst (blijven doen!! Des te eerder komt de productie op gang!!) en als ze daarna niet tevreden was kreeg ze nog een cubje kunstmelk. Daarna ging het veel beter en op dag 5 was mijn melk al zo goed op gang dat ze volledig bij mij dronk. Alles bij elkaar heeft ze nog geen 100cc kunstvoeding gehad maar dat was nét genoeg om haar tevreden te houden en mij gaf het een beter gevoel dan een ontroostbare baby. Overigens lag ze ook bijna dag en nacht bij mij, op mij of tegen me aan. 15/20x per dag aanleggen en verder lekker warm houden. Ik heb nouwelijks geslapen maar ach, dat is het allemaal waard
Hier precies hetzelfde En lekker bij je houden, zelf met een bloot boven lichaam onder de deken en de baby lekker op je borst houden. Heerlijk van genieten, want voor je het weet liggen ze de hele dag in bed te slapen
Bedankt voor de reacties. Ik had zondagnacht nog even de verloskundige gebeld en ik mocht kunstvoeding bijgeven 30 cc per keer na de borstvoeding ALS ze dan nog honger heeft dus nu gaat t wel een stukje beter alleen heeft ze wel last van darmkrampjes, zo zielig! S'nachts huilt ze ook als ik r in haar wiegje leg maar als k haar bij mij leg is ze wel stil dus vannacht ga ik haar bedje even goed opwarmen met een kruik misschien dat dat wel helpt.
Hier had ik een sneaky tussenweg gevonden: matrasje van de wieg tussen ons in, na de voeding even in laten slapen op mijn buik. In slaap over naar het matrasje en als ze daar goed op in slaap gevallen was met matrasje en al de wieg weer in . Met goed 2 weken kreeg ze een heel net dag-nacht ritme en (op de voedingen na om de 3 uur) viel ze makkelijk in slaap en slaapt ze door tot 10 uur. Het is even doorbijten maar het komt goed
Het lijkt me ook vrij normaal dat de baby de eerste paar dagen een beetje overstuur is. Ik bedoel: - "even" geboren worden - allemaal geluiden en fel licht om je heen - niet meer veilig en warm in de baarmoeder Zolang ik me dat voor ogen hield, vond ik het best te doen. Bij onze kleine was het na 3 dagen/nachten voorbij en lag ze heerlijk te slapen in haar eigen bedje.
Ik zou geen kv geven hoor! Het is even pittig maar als ze wil drinken, aanleggen! Anders gaat het ten koste van je productie. Hoe vaker je nu aanlegt, des te meer melk je hebt op langere termijn. KV verstoord het vraag/aanbodprincipe en zorgt voor meer krampjes. Bedje lekker voorverwarmen. Hydrofiele luier bij je dragen op je blote huid en die in haar bedje onder haar hoofdje leggen zodat ze jou geur dicht bij zich heeft. Hou haar verder overdag zoveel mogelijk bij je zodat haar mamahonger gestild wordt. Badje 's avonds wil ook nog wel eens helpen om ze lekker slaperig te krijgen. Hier lag ze 's avonds ook vaak een tijd op mn borst te slapen en als ze dan goed sliep, legde ik haar weg.
Ik zou alleen KV geven als laatste redmiddel. Je kunt je dochter niet te vaak aanleggen. Vaak aanleggen is de beste manier om je productie op gang te krijgen. Dat duurt vaak een paar dagen, dagen waarin je denkt dat je kind niet genoeg krijgt, dagen waarin ze zal afvallen. Dit is normaal! En geen reden om KV te geven. Pas als ze te veel gaan afvallen (echt meer dan 10%), niet plassen, of de poep niet binnen een paar dagen van kleur verandert, dan kun je zeggen dat ze te weinig drinken. Natuurlijk kun je KV geven na de voeding, maar als je wilt dat de BV gaat slagen zou je na die voeding ook meteen moeten kolven, liefst net zoveel als je kv geeft. 30 cc is veel hoor, voordat je dat uit je borsten hebt die eerste dagen ben je een tijdje bezig. Blijf rustig, hou je baby heel dichtbij en bied haar vaak de borst aan. Ze moet de geboorte verwerken (net zoals jij, waarschijnlijk). Ze is misselijk geweest, heeft misschien nog wel hoofdpijn en is haar vertrouwde omgeving een beetje kwijt. En ze moet leren hoe ze voeding uit je borst krijgt. Het zuigreflex is er, nou moet ze er ervaring mee opdoen. Geniet van je baby, en laat haar ook lekker van jou genieten. Veel geluk gewenst!~ *EDIT: het valt me nu pas op dat je post van meer dan een week geleden is. Je hebt vast wel wat anders te doen dan hier posten, dus ik snap het wel dat je niet meer hebt geschreven, maar ik ben wel benieuwd hoe het nu gaat.