Mijn kind nog steeds niet erkend

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door carriebradshaw, 20 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. carriebradshaw

carriebradshaw Actief lid

1 jul 2014
    147
    0
    0
    Copywriter
    Vlaams-Brabant
    Korte samenvatting: mijn vrouw is twee dagen na de bevalling in het kraambed overleden. Ik ben als voogd aangesteld voor ons kindje omdat vanaf 1 januari 2015 meemoeders hun kind ook automatisch kunnen erkennen bij de Burgerlijke Stand. In augustus 2014 nog een adoptieprocedure opstarten zou langer duren dan gewoon wachten tot januari en erkennen. Dachten wij en de vrederechter.

Wat blijkt: Burgerlijke Stand vindt dat er voor ik hem kan erkennen er nog een 'voogd ad hoc' moet aangesteld worden die goedkeuring voor erkenning geeft. Vrederechter interpreteert de nieuwe wet anders en vindt van niet. Burgerlijke Stand wil niet toegeven, dus vrederechter stapt naar de Procureur des Konings die nu een onderzoek wilt zodat er nu een duidelijke beslissing genomen wordt die de krijtlijnen uitzet voor alle (nu ja, die paar) gelijkaardige gevallen die eventueel na mij kunnen komen.

Dus vast vertrokken voor een hele proceduretijd. En hoewel de impact op zich beperkt is (buiten wat gedoe eventueel met hospitalisatieverzekering en wezentoeslag, maar dat hooooop ik van niet), baal ik nu gewoon enorm omdat ik eindelijk eindelijk eindelijk mijn kind wil erkennen. :(

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Even een vraag voor mij ter informatie: was het voor jullie nog niet mogelijk om tijdens de zwangerschap jullie kindje te erkennen? Of kan dat alleen maar voor vaders en niet voor mee-moeders?

Blijft een heel schrijnende situatie zeg. Sterkte.

3. carriebradshaw

1 jul 2014
    147
    0
    0
    Copywriter
    Vlaams-Brabant
    Nee, dat kon niet. We konden al wel starten met de 'lessen' van de adoptieprocedure, maar omdat toen het wetsvoorstel voor officiële erkenning was ingediend hebben we dat niet gedaan. En die wet is dus sinds 1 januari van kracht. Hoor je ook op het nieuws: hoe vlot het wel niet gaat, die erkenningen door meemoeders.
    Maar dat is dus een heel andere zaak als de biologische moeder er niet meer is.

4. Rozientje

Rozientje Actief lid

13 okt 2012
    449
    1
    18
    Vrouw
    Verpleegkundige ~ Buschauffeur
    Hooglede, België
    En met de geboorteakte?
    Trouwens als de vrederechter jou gelijk geeft, kan stadsbestuur toch niks zeggen daarvan?

Veel sterkte alvast. Wat is er precies misgelopen (als je erover wenst te praten uiteraard)?

5. carriebradshaw

1 jul 2014
    147
    0
    0
    Copywriter
    Vlaams-Brabant
    Mijn vrouw heeft de nacht na de geboorte een vruchtwaterembolie gekregen, is in coma gegaan en twee dagen later overleden.

Ik sta niet op de geboorteakte, omdat ik geen bloedband heb. Mijn vrouw staat als moeder op de geboorteakte. Het ziekenhuis is hem gaan aangeven op het stadhuis, omdat hij na haar overlijden dus een weeskindje was/is en dan wordt een kindje aangegeven bij burgerlijke stand door de verantwoordelijke vroedvrouw/hoofd van de afdeling.
    Ik ben door de vrederechter in september aangesteld als voogd in afwachting van de wettelijke erkenning.

En blijkbaar kan de vrederechter dus pas burgerlijke stand overrulen met een beslissing van de procureur. Ofzo. Weet ik veel.

Ik word er vooral zo moé van.

6. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Lijkt mij verschrikkelijk om eerst je partner te verliezen - vlak na de bevalling dan nog - en dan ook nog es een gemeente die totaal niet meewerkt.

Heb je enig idee hoe lang dat nieuwe onderzoek gaat duren? Of kunnen ze zelfs daar niets over zeggen?

Héél véél sterkte!

7. carriebradshaw

1 jul 2014
    147
    0
    0
    Copywriter
    Vlaams-Brabant
    Geen idee. Ik hoop mijn notaris vandaag te kunnen bereiken, gisteren heb ik hem niet meer gehoord. Hij heeft alle contact met de vrederechter gehad.

Sowieso als de Procureur des Konings een onderzoek start, spreken we over een paar maanden. Ik hoop dus dat de vrederechter een plan B heeft zodat ik hem toch al kan erkennen, en het onderzoek later gestart wordt. Als dat niet kan, dan kan ik blijkbaar beter in kortgeding gaan, de politiek inschakelen om parlementaire vragen te stellen, etc. Maar dan zetten we dus echt een machine in gang van advocaten en politieke statements enzo.

8. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Sowieso zal jullie dossier wel een "voorbeelddossier" worden helaas. Als het dan mogelijk sneller loopt langs politiek, advocaten en desnoods de pers ... dan moet het helaas maar.

Want zelfs als de procureur een onderzoek doen ... als de gemeente daarna nog in beroep zou gaan, kan het mogelijk weer tijden duren.

Natuurlijk hoop ik voor jou / jullie dat iemand (procureur, vrederechter, desnoods iedereen samen, ...) met een plan B komt dat het niet allemaal zo moeilijk en lang moet duren.

Is het een optie om desnoods ineens een afspraak te maken met de burgemeester van je gemeente met je advocaat of je notaris?
    Zijn diensten willen niet mee, maar misschien kan hij alsnog iets in gang zetten of op zijn minst naar jullie verhaal luisteren.

Veel moed en geduld gewenst!

9. Clivia

Clivia Bekend lid

12 jul 2014
    843
    103
    43
    NULL
    NULL
    Jeetje wat een bureaucratie weer....

Sterkte! Hopelijk is dit snel geregeld want je kunt je energie wel beter gebruiken!
    Hoe is het met de kleine?

10. carriebradshaw

1 jul 2014
    147
    0
    0
    Copywriter
    Vlaams-Brabant
    De kleine doet het super. Groeit als kool en leert heel snel. Je ziet hem groot worden :)

Deze week zouden we meer info moeten krijgen. De Procureur zou het dossier voorrang hebben gegeven, dus dat is een goed teken. Hopelijk deze week of begin volgende week een positief antwoord, anders vrees ik dat het toch iets van maanden wordt.

11. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Weet je al meer?

12. Fruitmoes

Fruitmoes Bekend lid

22 jun 2009
    847
    1
    18
    He bah, wat ontzettend naar. Ik kan me voorstellen dat dit om meerdere reden pijn moet doen. Gelukkig ben je voor je gevoel toch al moeder van dit hummeltje en is die hele stomme erkenning hopelijk later een hobbel op de weg. Ik wens je heel veel succes en laten we hopen dat mensen de bureaucratie eens niet voor laten gaan op menselijkheid.

13. carriebradshaw

1 jul 2014
    147
    0
    0
    Copywriter
    Vlaams-Brabant
    Nog altijd geen nieuws nee. Op één week tijd nieuws krijgen van de Procureur leek me ook wel erg optimistisch.
    Volgende week ben ik een weekje op verlof, dus deze week ga ik er niet achter vragen als ik zelf niks hoor. Als ik na mijn weekje vakantie nog niks weet, ga ik er zelf maar eens achteraan en horen hoe we wat druk kunnen zetten.

Ik weet ook dat het op zich puur juridisch is, maar het zal toch fijn zijn eens het op papier staat dat alles in orde is en hij mijn zoon is.

14. carriebradshaw

1 jul 2014
    147
    0
    0
    Copywriter
    Vlaams-Brabant
    Bon. Kort samengevat: de Procureur wil geen uitspraak doen omdat hij niet wil ingaan tegen een ambtenaar in functie. De ambtenaar blijkt ondertussen nationaal bekend te staan om dwars te liggen op vlak van deze specifieke wetgeving en is geen toegever. Dus we blijven zoeken naar een oplossing, maar de enige uitweg van een politiek en juridisch circus komt wel heel dichtbij.

15. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Wat een verhaal, het raakt me zo. Wat afschuwelijk dat jullie haar zijn kwijtgeraakt. En wat rot (to say the least) dat het nu zoveel gedoe is om hem erkend te krijgen. Wil je sterkte wensen en natuurlijk het allerbeste voor jullie beide.

16. carriebradshaw

1 jul 2014
    147
    0
    0
    Copywriter
    Vlaams-Brabant
    Hoera! Sinds gisteravond ben ik eindelijk ook op papier moeder van mijn zoontje. :)

Het heeft nog heel wat voeten in de aarde gehad en we hebben enorm veel geluk gehad dat we de vrederechter aan onze zijde hadden, anders waren we nog voor maanden vertrokken geweest.

17. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Gefeliciteerd!

18. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361