Hoeveel (bij)voeding baby 4 maanden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door AnnK, 16 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AnnK

AnnK Lid

29 feb 2012
    33
    0
    6
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is 4 maanden. Ze weegt 6,1 kilo en is 61 cm. Op het cb is mij geadviseerd om 4 flessen in plaats van 5 te gaan geven.
    Van de week zijn we hier mee gestart. Maar nu kan ik wel wat advies gebruiken..

Ze dronk tot nu toe vaak gemiddeld 800 cc op een dag (5 voedingen). Voor de 5e voeding hebben we haar altijd wakker moeten maken.

Van de week zijn we gestart met bijvoeding en 4 flessen. Ze was enorm gretig naar de bijvoeding. Maar het gevolg is dat nu echt weinig melk binnen krijgt. Ze was al nooit een meisje wat haar flessen helemaal leeg dronk.

Schema van vandaag/deze week:
    7.30 uur: melk 160 cc
    11.00 uur: paar hapjes peer + melk 140 cc
    15.30 uur: melk 130 cc
    18.30 uur: 50 gram broccoli
    19.15 uur: melk 100 cc

Klopt het dat een baby veel minder gaat drinken als er nog maar 4 flessen worden aangeboden?
    We zijn deze week gestart met bijvoeding. Maar ze is daar dus erg gretig naar, maar wel het gevolg dat ze minder melk krijgt. Wat is nu slim?
    Ze heeft vandaag bijvoorbeeld 530 cc op, dat lijkt mij wel te weinig?!
    Zouden jullie haar nu wel pakken vanavond om 23.00 uur om nog extra melk te geven?

Bedankt voor het meedenken!

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.943
    113
    Vrouw
    Tot 6 maanden vervangt bjivoeding op geen enkele manier melk. Tot die tijd is melk de hoofdvoeding voor een baby. Bjivoeding gaat om een paar hapjes proeven. Dus ik zou echt rustig aan doen. Eerst de fles geven, en dan tussendoor een hapje. Meer niet.

3. AnnK

AnnK Lid

29 feb 2012
    33
    0
    6
    NULL
    NULL
    Bedankt voor het lezen en je reactie!
    Dat is inderdaad denk ik slim... Maar ook weer een 5e fles gaan geven?
    Ze drinkt namelijk (ook zonder bijvoeding) bij 4 flessen op een dag haar flessen nog niet leeg.

4. G83

G83 Bekend lid

29 dec 2014
    524
    3
    18
    Dit klopt! Ik ben met 4 mnd begonnen met groente en een maand later met fruit.

5. G83

G83 Bekend lid

29 dec 2014
    524
    3
    18
    Ik ben niet zo thuis in fles voeding, maar dit is toch veel te weinig voor haar gewicht? Dan zou ik haar inderdaad nog een fles aanbieden.

6. horselover

horselover Fanatiek lid

24 aug 2008
    2.518
    1
    0
    zou dan flessen 5 blijven geven als ze de flesjes nog niet leeg drinkt.
    Hier soms nog 5 flessen.

bijvoeding vanaf 4 maand is idd een paar hapjes om te laten wennen.
    over de bijvoeding zou ik me niet druk maken, fles is tot half jaar hoofdvoeding.
    de rest is 'bij' zaak

7. AnnK

AnnK Lid

29 feb 2012
    33
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ja, het bijvoeden hebben we nog maar twee dagen gedaan. Maar ze was vandaag (2e dag) zo gretig. Maar het is inderdaad slim om dat even te stoppen of terugbrengen tot een paar hapjes.

Maar ze is nooit een grote drinker geweest. Bij 5 flessen zat ze ongeveer op 800 ml, bij 4 flessen (zonder bijvoeding) komt ze ongeveer op 650-700 ml. We moeten haar altijd wakker maken voor de 5e fles, als we haar niet wakker maken slaapt zo zo tot 7.00 uur door.

Tja de vraag is heeft ze die 5e fles wel of niet nodig...

8. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.174
    113
    Ik ben heel erg fan van voeden op verzoek en ben van mening dat ze het wel aangeven als ze honger hebben. Het is natuurlijk wel zo dat ze al hun voedingsstoffen uit hun melk halen. Zo kun je het avondeten misschien wat eerder geven zodat ze net wat meer honger heeft bij de laatste fles.
    Doe wat goed voelt en wat je kindje prettig vind!

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.943
    113
    Vrouw
    Kijk, het cb kan wel zeggen dat iets moet, maar ja, jij weet denk ik het best wat het drinkgedrag is van je kindje. Als zij zich nu prettig voelt bij 5 flessen, dan is dat toch prima? Kom je toch uit op 4 flessen, en drinkt ze die niet helemaal op, dan zou ik nu de focus leggen op de melk. En de bijvoeding echt beperken.
    Met 6 maanden ga je dan de melk minderen en de bijvoeding vollediger maken.
    Het lijkt ingewikkeld maar het komt goed hoor!

10. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Onze dochter is ook niet een grote drinker, groente en fruit vind ze wel heerlijk. Het CB adviseerde om haar groente en fruit aan te bieden 1 uur na een fles. Als ze dan toe is aan de volgende fles dan heeft ze in ieder geval weer honger. Veel drinkt ze nog steeds niet(ong. 600cc per dag) maar ze is wel tevreden!

11. raspberry

raspberry Niet meer actief

Flessen aanbieden met hoeveelheid die ze opdrinkt: voeden op verzoek dus :)
    En bijvoeding is idd bijvoeding en vervangt nog helemaal niks. Dat CB wordt steeds gekker :(

12. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Hier ook een baby van 4 maanden.
    Deze week ook begonnen met bij voeden, overigens nog alleen groente.
    Dit beperk ik tot een paar hapjes, en dat zullen er steeds meer worden op ten duur. Over een week of 2 wil ik beginnen met een paar hapjes fruit.
    Dochterlief drinkt ook nog gewoon 5 flesjes, en is nooit echt een hele grote drinker/eter geweest.
    Ik merk zelf dat ze de vijfde fles nog gewoon nodig heeft. Want ze wordt nog heel vaak midden in de nacht wakker en heeft echt vroeg in de ochtend honger dus start dan met haar eerste fles.

Dit is mijn schema (ongeveer)

+/- 05:30 uur fles 150/5 (Ik kan het niet rekken, ze huilt dan echt van de honger)
    +/- 10:00 uur fles 150/5
    +/- 14:00 uur fles 150/5
    +/- 18:00 uur paar hapjes groente daarna rond 18:30 uur fles 150/5
    +/- 22:30 uur 180/6 + 3 schepjes rijstebloem. Deze drinkt ze nog niet leeg en laat dan gemiddeld rond de 30 a 40 cc staan.

Flessen gaan ook niet altijd leeg. Varieert echt per dag.
    Ik denk dat ze gemiddeld rond de 700/750 cc drinkt per dag.
    Ze groeit ook gewoon goed, gewoon gemiddeld en is heel erg tevreden.

Vergeet trouwens niet dat de baby ook een "sprongetje" meemaakt rond deze tijd. Dit kan ook invloed hebben op het drink gedrag. ;):(

Deel Deze Pagina