Is iemand bekend met echodense darmen ofwel witte darmen bij 20 weken echo...is het ernstig..of loopt het meestal goed af..alvast bedankt
Bij onze 20 weken echo werd dat ook gezien. We werden doorverwezen naar een academisch ziekenhuis en kregen daar, naast zeer uitgebreide guo's, ook een uitgebreid medisch (bloed)onderzoek, omdat het bij meerdere chromosoomafwijkingen kan horen. We zijn beiden getest op dragerschap van CF (taaislijmziekte), ik op een virus en ik heb de NIPT gehad. Vruchtwaterpunctie was niet nodig, omdat de kans op een miskraam even groot was als de kans dat ze iets zouden vinden wat niet met een bloedtest opgespoord kon worden. Daarom hebben wij besloten om dat niet te doen. Ik vond het echt een slopende tijd, vooral psychisch. Je maakt je zo'n zorgen om je kindje. Zorg voor mensen in je nabije omgeving waarmee je kan praten, die mensen hebben mij (ons) er echt doorheen gesleept! Bij ons kwam er gelukkig niks uit de onderzoeken. De echodense (en uitgezette) darmen waren alleen op de echo te zien. Kans dat het tijdens de zwangerschap nog over zou gaan, was erg aanwezig volgens de artsen. Ik geloofde daar niet echt in, dus groot was de verrassing toen tijdens de guo met 28 weken bleek dat de echodense darmen afgenomen waren! Zo erg dat we niet eens meer in het academisch ziekenhuis onder controle hoefden te blijven. Inmiddels ben ik 36 weken zwanger en zag de gynaecoloog vorige week eigenlijk niks meer aan de darmen (hij zei letterlijk: wat heeft dit jongetje ons voor de gek gehouden). Goed nieuws natuurlijk, maar ik wacht liever zijn geboorte af voor ik echt blij ben. Mijn vertrouwen heeft een grote knauw gehad en ik vond het erg moeilijk om me aan hem te hechten, waardoor ik nu bijna niet kan geloven dat hij er over een maand ongeveer al zal zijn. Ik schrijf zo'n uitgebreide reactie, omdat ik zelf in die periode veel aan topics en reacties van anderen heb gehad, vooral aan de realistische reacties en natuurlijk die met goede afloop. Heb jij nu een verwijzing voor een guo gekregen? Of al gehad? En hebben de artsen je er al meer over verteld of weet je nog niet veel? Probeer toch te genieten van het kindje in je buik: die merkt hier zelf niets van en heeft geen pijn ofzo! Echodense darmen schijnen best vaak voor te komen en de kans dat er niks aan de hand is, is groter dan dat het iets ernstigs is. Sterkte!!
Echt super Super bedankt. Voor je uitgebreide reactie.. Ik moet aanstaande woensdag naar het Erasmus zk..voor een onderzoek. Volgens de verloskundige moet ik me niet zorgen maken het is gewoon een extra controle. Ben heel blij voor je dat alles toch nog goed gekomen is.. Nogmaals bedankt voor je reactie
Hey Isha, Tijdens de 20 wkn echo bij mijn dochtertje zagen ze ook echodense darmen. Ook verder onderzocht in het EMC. Ik vond dit vreselijk... De echo die ze daar deden was zo slopend, er werd twee uur gekeken en weinig gezegd. Er werd op de darmen na niets afwijkenda gezien. Wij kozen alleen voor bloedonderzoek. Konden ook een punctie laten doen, maar dit wilden wij niet. Wat een rotte zwangerschap heb ik gehad, vele tranen laten vloeien. Met 34 weken opnieuw een echo. Darmen waren normaal! Uiteindelijk bevallen van een gezond meisje, wat een enorm vrolijk en levenslustig meisje is. Ze heeft ook geen klachten met bv poepen. Bij ons tweede meisje een gewone SEO gehad, waarbij geen bijzonderheden. De echoscopiste gaf toen aan dat ze zeer regelmatig echodense darmen zien, waarbij ze vaak niet eens meer hoeven doorsturen naar een academisch ziekenhuis. Ik wil je zeggen dat het dus in de meeste gevallen niets is. De echo apparatuur is vaak zo goed, dat ze veel dingen kunnen zien. Probeer het uitgebreide onderzoek af te wachten! En neem vooral je partner mee, ga niet alleen! Ik speurde vaak het hele internet af, wat mij veel stress bezorgde. Had ik achteraf gewoon niet moeten doen.. Heel veel sterkte, meis
Hay love p Dankje voor je reactie. Ik ben indd ook behoorlijk aan het stressen na wat info gezocht op internet. Je stelt me echt gerust en ben benieuwd morgen wat er gaat gebeuren..de baby blijft maar schoppen en voor mijn gevoel voelt het normaal maar we zien wel na de onderz.....heel erg bedankt voor je reactie