Wij zijn vandaag officieel gaan kennismaken op de creche (waren er al geweest), vanaf volgende week gaat onze dochter 2 weken wennen en daarna zou ze hele dagen erheen gaan, 2 d per week. Nu hebben we gekozen voor een kleinere groep - 2 leidsters en 11 kindjes, van 0 tot 4jr oud. Toen we er waren, lag er in het slaapkamertje (ze hebben er 1tje) een kindje (van bijna 1) zichzelf in slaap te krijsen. Dit was al bezig toen we binnenkwamen, en duurde zeker nog 10-15 min. Dit moest blijkbaar zo van de ouders, de leidsters gaven ook aan er moeite mee te hebben, maar dat als ze zich zouden laten zien het huilen alleen maar erger zou worden. Ons kindje is nog zo klein... ik probeer juist haar dmv rust rondom het slapen overdag wat langer te laten slapen dan de hazeslaapjes van 40 min. Dit moet dmv minder prikkels, ik laat mijzelf dus ook niet zien in de tussentijd, tenzij ze echt (hard) gaat huilen/overstuur raakt. Ze komt anders niet echt tot rust over de dag heen en blijft steeds maar "vrolijk en alert" oftewel druk en juist vermoeid. Maar hoe moet dat nou straks!! Ze gaat ook op woensdag dus dit kindje zal er ook altijd zijn. Ik heb er echt een rotgevoel bij, dat ze dus niet eens op het slaapkamertje enige rust kan krijgen straks, binnen is het ook al zo druk met al die (grotere) kindertjes. Ik moet erbij zeggen, het is natuurlijk onze eigen keus (nou ja, ik moet weer werken, zoveel keus heb ik daar niet in) om haar naar een kdv te doen, en we hebben ook bewust gekozen voor een kleinere groep voor de relatieve rust, en voor een verticale groep. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Liefs, Babel
Hebben ze misschien meerdere slaapkamertjes? Mijn kindjes zitten ook op een kleine verticale groep. Ze hebben daar twee slaapkamertjes en kijken welke kindjes bij elkaar kunnen en welke niet. Dit is eigenlijk vooral voor het rusten van de wat oudere kindjes, als een 'setje' teveel plezier maakt en de andere kindjes er last van hebben, gaan ze ieder op een ander slaapkamertje. En misschien heeft jouw kindje wel heel andere slaaptijden als het 'huilkindje'. Kun je niet aangeven op het kdv dat je je daar zorgen over maakt? Misschien hebben ze wel een heel praktische oplossing zodat je meteen gerust gesteld bent. Edit: ik lees nu dat ze dus inderdaad maar 1 slaapkamertje hebben, ik had niet goed genoeg gelezen... Toch even je zorgen aangeven denk ik, er zullen dan toch ook wel andere kindjes last van moeten hebben denk ik zo?
Waarschijnlijk zullen de leidsters hier na een paar dagen ook geen genoegen mee nemen en een gesprek met de ouders van de huilbaby aangaan. Mag ik vragen waarom je gekozen hebt voor een groep van 0-4? Dit is in mijn ogen juist onrustiger dan baby en peuter groepen (0-2 2-4). De babygroepen hebben 9 kindjes met 2 leidsters en de peuters 14 met 2 leidsters. Mijn dochter kan ook weinig prikkels hebben en in de babygroep was het heel rustig de baby gingen vaak slapen en hadden allemaal een beetje hetzelfde ritme. De peuters slapen nog maar 1 keer (uitzonderingen daargelaten) zijn heel druk in hun spel en hebben vaak meer entertainment nodig. Natuurlijk is elke locatie verschillend. Groet, Wendy.
Ten eerste is een verticale groep echt wat drukker dan een baby groep. Ik weet het uit eigen ervaring. Het is we'll leuk voor de ontwikkeling van de baby, maar rustig is anders. Je baby ligt dan tussen rondrennende peuters. Ten tweede had je al kunnen bedenken dat je kindje op kdv niet in absolute stilte zal kunnen slapen. Je geeft zelf aan dat je ook niet a la minute naar je kind toe gaat als die huilt, dus er zullen vast nog andere kindjes wakker worden van het gehuil van jouw baby.
tja, hier is niks aan te doen denk. In elke groep heb je wel een paar kindjes die wat roepen/huilen voor ze gaan slapen. Wij hebben ook 2 slaapkamertjes, maar je kunt het nooit volledig rustig krijgen. Met 2 kamertjes kun je ze niet allemaal apart leggen. Hoe kleiner de kindjes hoe makkelijker ze eraan wennen. Mijn dochter is pas met 1 1/2 gegaan en die heeft er ook moeite mee. Ook in een babygroep heb je huilers in bed. Ook al slapen ze rustig in, dan gebeurt het ook dat er 1 na een half uurtje al wakker is en dan begint te huilen. Dat maakt geen verschil tussen verticaal en horizontaal. Het is gewoon iets wat bij een kdv hoort. De meeste kinderen wennen eraan.
Hoi Babel Ik snap je zorgen. Maar mijn ervaring met de oudste is dat het veel beter gaat dan je denkt Het begin was even wennen, maar al snel sliep hij daar beter dan thuis! Nu slaapt hij ook prima door het gehuil van de jongste heen, terwijl ik daar ook heel bang voor was.
Mijn zoontje zit trouwens ook op een rustige verticale groep met 11 kinderen. Is zeer goed bevallen! Voor de jongste hebben ze helaas geen plek dus die gaat naar de grotere groep naast hem (14 kinderen).
Mijn zoon zit ook in een verticale groep en moest voordat ik weer ging werken ook altijd in absolute stilte in slaap vallen enz. Binnen een maand sliep hij op het KDV beter dan thuis! (grrrrr!! haha) Doordat het op het KDV hoe dan ook al drukker is (= meer indrukken = veel vermoeiender!) zal je kindje waarschijnlijk ook al makkelijker in slaap vallen. Daarbij is het zo dat de kans groot is dat jouw kind niet gelijktijdig met het kind van 1 jaar naar bed zal gaan, dus dan heb je daar sowieso al geen last van. Ik zou het wel een keer aankaarten en vragen of ze je op de hoogte houden hoe het gaat met slapen, maar maak je niet teveel zorgen hoor! Bleek hier echt totaal onnodig
Mijn ervaring is dat kindjes vaak meer kunnen hebben dan we denken. Het is een feit dat de kindjes op het kdv vaak minder rust krijgen dan thuis, maar zoals je zelf zegt: daar kies je zelf voor. Ik zou mij vooraf geen zorgen gaan maken en eerst maar afwachten hoe het gaat. Kans is groot dat het allemaal wel meevalt.
Hier hebben ze wel aparte slaapkamertjes voor bijvoorbeeld prikkelbare kindjes of echte krijsers, zodat de rest daar geen last van heeft. Ook kindjes die ziekig zijn en de ouders onderweg zijn, worden vaak wat apart gelegd. Heb je daar niet naar gevraagd, of er meer kamertjes zijn? Je zegt dat er één was, maar die aparte kamertjes zijn hier op de bovenverdieping. En dan werken ze met babyfoon. Enne, ik koos destijds bewust voor een babygroep. Ik vond het maar een raar idee, mijn kleintje tussen al die drukke, rennende, schreeuwende grote kids. En babygroep was ook kleiner en rustiger ingericht. Ook donkerder en zachter geluid... Maar ja, dat is nu ws te laat voor jou. En ik ben het mer de anderen eens. Vaak wennen ze hier heel snel aan. Op de peutergroep van mijn zoon gaan de 2/4 jarigen ook bijna tegelijk naar bed. Reken maar dat die eerst nog aan het kletsen/keten zijn, maar uiteindelijk gaan ze toch slapen hoor. En hele drukke die moeizamer inslapen, leggen ze anders weer apart...
Wat betreft verticaal vs horizontaal, verticaal vond ik juist erg prettig. Mijn zoontje vond de oudere kinderen geweldig, alleen al door naar ze te kijken kon hij zich uren vermaken. En baby's kunnen prima bijv. in de box zich even terug trekken, die zich tenslotte vrij hoog bevinden. Nog een pluspunt is dat de oudere kinderen bijna allemaal tussen de middag 1 a 2 uur slapen. In die tijd was mijn zoontje als baby juist wakker en was het heerlijk rustig op de groep. Laat het je maar overkomen, meer kun je op dit moment toch niet doen. Behalve het dan te communiceren naar de leidsters. Grote kans dat het je de eerste week heel erg tegenvalt. Niet omdat je meisje het niet goed doet, maar omdat jij je rot voelt. Dat is heel gewoon Na een paar weken gaat het waarschijnlijk allemaal als vanzelf en ben jij blij dat je af en toe weer lekker aan het werk kan Ik heb trouwens in die eerste wenperiode ook hier een topic geopend omdat ik het allemaal niet zag zitten
Dank iedereen voor de reacties! Tja, het is natuurlijk sowieso heel moeilijk en eng mijn kleine schatje achter te laten. Gekozen voor verticaal om verschillende redenen: ontwikkeling met diverse kindjes, ook afwisselender werk voor de leidsters, en dat is hopelijk leuk voor ze , en langere tijd in dezelfde groep/omgeving. Maar het heeft dit als nadeel natuurlijk. Ik had ook niet ingeschat dat ze nu nog zo "klein" en kwetsbaar zou zijn, tja, noem het naief, maar ik doe dit ook voor het eerst Hopelijk valt het idd mee! En went zij - en ik - er snel aan.
Vaak zijn kindjes op het kdv heel anders dan thuis. Thuis was ik bv. bang dat Lisa wakker zou worden als Eva teveel lawaai maakte, op het kdv sliep ze in de kinderwagen, midden op de groep met vreselijk veel lawaai . De meeste kindjes wennen er echt wel aan. Eva trouwens niet echt, die heeft de eerste maanden best onrustig geslapen daar, maar verder ging het prima. Kon ze de dagen thuis weer lekker bijslapen. Lisa slaapt nu wel altijd op een slaapkamer uiteraard en slaapt op het kdv veel beter dan thuis. Thuis slaapt ze 2 keer een uurtje, op het kdv ruim 2 uur en dan nog een uurtje.
mijn dochter huilde nooit maar 15 minuutjes huilen is nog geen huilbaby mijn vriendin dr dochter krijste gemiddeld 22 uur per dag das een huilbaby
Nee dat was zeker niet mijn bedoeling. Ik bedoelde een baby die zo vaak/lang huilt dat hij de andere wakker houdt. Mijn dochter heeft ook een groepsgenootje gehad die "lang" huilde. Deze ouders hadden hierover ook specifieke wensen. Alles met de beste bedoelingen natuurlijk, maar niet werkbaar voor de kindjes en de leidsters. Soms moet je dan gewoon met elkaar in gesprek. Zoals de meeste mama's hier al hebben geschreven, zal je jezelf erover verbazen hoe kinderen soms een heel ander ritme aannemen op het kdv tov thuis. Het komt vast goed, zolang je er maar vertrouwen in hebt! Ik zag er ook tegenop om haar te brengen en alleen te laten. Inmiddels voel ik weer hetzelfde voor de basisschool (over 10 mnd pas!). Veel succes! Wendy.
Is dat in jullie geval ook gebeurd, in gesprek gaan met die ouders?? Daar ben ik dan wel heel benieuwd naar, hoe ging dat en heeft het iets veranderd?
Op de groep van mijn zoontje zit een meisje die kinderen stelselmatig uit hun slaap hield doordat ze nooit vrij snel in slaap viel. Ze huilde, schreeuwde, brabbelde, noem maar op. Zij slaapt al een paar maanden in een campingbedje op de gang (tegen het raam aan van de groep, dus ze hebben direct zicht op haar). Ik ken haar ouders en het is in hun toestemming gegaan omdat zij de ervaring hebben dat ze dit thuis ook doet (en dus kunnen begrijpen dat het voor de andere kinderen heel vervelend is). Maar fijn is het natuurlijk niet voor haar. Het meisje slaapt op de gang namelijk ook nauwelijks (logisch, want er lopen steeds leidsters en ouders langs). Ik tref haar dan ook regelmatig erg moe aan als ik mijn zoontje op kom halen. Ik kan me voorstellen dat er voor een standaard huilend kind ook niet zo snel een oplossing kan worden gevonden. Niet zolang er geen aparte ruimtes bestaan waar dergelijke kindjes alleen te slapen kunnen worden gelegd. Lastig hoor!
Nee idd, ontzettend lastig. Daarom ben ik ook wel benieuwd naar ervaringen hiermee. Je wilt zo'n arm kindje natuulrijk ook niet benadelen/belemmeren in háár slaap!
Neem nu Julian. Die is het natuurlijk vanaf het begin gewend maar jou kindje kan ook wennen aan lawaai. Hier een Peuter/kleuter die erg druk is bij het naar bed brengen ( springen, zingen, spelen, et cetera) maar hij valt er gewoon bij in slaap. Of een hond die veel te vaak blaft ( helaas) hij slaapt gewoon in. Ik zou het gewoon aankijken en nu nog niet teveel erover in zitten.