Ik heb voor de kinderen een moestuintje gemaakt van 1.20 meter bij een meter of 4 maar ik weet niet wat ik erin kan doen ik heb er nou 1 aarbijen plantje en een oude druivenstruik (staat er al wat jaar) inzitten verder nog wat viooltjes omdat ik geen raad weet met de ruimte wat kan ik het beste voor de kids planten en waar koop ik het. En weet iemand of mijn aardbijenplantje volgendjaar weer opkomt of gaat die maar 1 jaar mee? Kan ik de zaadjes van de groente die ik wil zaaien gewoon zo in de moestuin gooien of niet?
Sla! Is erg makkelijk. En misschien iets van frambozen, bramen, aalbessen o.i.d.? Mais, sperziebonen, tuinbonen en peulen deden het hier ook altijd goed. Ook andijvie en boerenkool is niet zo moeilijk.
Eerst zaadjes in een kweekbakje binnen. En dan kunnen de kleine plantje (die je eerst heel voorzichtibij de wortels uit elkaar trekt) in de grond. Succes!
Voor kinderen zijn radijsjes, sla, mais, tuinkers, worteltjes, aardbeien altijd erg leuk. Deze soorten groeien snel en zijn makkelijk in de verzorging. Aan de achterkant zou je nog een frambozenstruik kunnen doen of boontjes laten groeien tegen een rekje.
Snack-komkommer plant was hier een groot succes, die kocht ik bij tuincentrum Intratuin, wel als plant. Maar dan moet je wel nog even wachten tot de vorst echt voorbij is. worteltjes en sla komen snel op. Ook wel fijn voor die kleine ongeduldige kinderen. Cherry-tomaatjes kun je volgend jaar proberen om helemaal zelf op te kweken. Haal je gewoon de zaadjes uit een cherry-tomaatje en stop je in een kasje of potje. Wel binnen voor het raam zetten en in februari al kweken. Dan heb je zomers plantjes.
Vanaf april kan je bij veel tuincentra kant-en-klare groenten plantjes kopen. Veel makkelijker dan zaaien ( dan moet je toch verspenen en uitdunnen etc ) sla, anijvie, veel kool soortjes, bietjes, prei en kruiden is altijd makkelijk te krijgen. Net als aardbei en tomaat en komkommer. Aardbei in, mits in de volle grond, een vaste plant, komt elkjaar weer. Wel na 2 à 3 jaar een nieuw plekje voor zoeken ivm uitputting van de grond. ( ook lust ie wel wat bemesting ) Komkommer en tomaat gebruik je 1 jaar/seizoen. een cherrytomaatje en snack komkommertje is erg leuk voor kids!
Bedankt ik ga voor de kids een tomaten en komkommerboompje halen en dan nog wat sla en wortels. Moet ik de wortels ook eerst binnen kweken die zijn niet zo groot ik zag ook ergends mais staan daar ga ik even voor kijken of ik dat kan vinden lijkt me ook erg leuk koop je dat als plant of zaai je dat gewoon?
Wortelen meteen in de volle grond zaaien. Uitplanten is daarbij niet te doen. Mais groeit enorm snel, dus die zou ik zaaien, weet eigenlijk ook niet of je die als plant kunt kopen, heb ik nog nooit gezien. Ik las hier ook iemand die zij dat je plantjes kunt kopen, dat kan voor sommige soorten idd handiger zijn. Vooral komkommer, tomaat, paprika, courgette, aubergine enz. zijn dan makkelijker om op te kweken. Maar dingen als sla,wortelen, boerenkool, broccoli, bloemkool, andijvi, radijs enz... die zou ik gewoon zaaien. Die komen erg snel op en zijn vrij makkelijk te verzorgen. Heel veel plezier.
Ik heb bij het tuincentrum plantjes gekocht. In zo'n zakje zit altijd veel te veel. Ik heb 1 zakje worteltjes gekocht, er zitten 2750 zaadjes in!!! Da's de rest van het jaar alleen wortels eten... Verder heb ik dus 4 bloemkool plantjes gekocht, 4 broccoliplantjes en 4 slaplantjes. Ik ben dus voor het snelle resultaat gegaan, want het oog wil ook wat en nu zit ik niet met een enorme voorraad zaadjes. O ja, en ik heb ook nog 6 aardbeien plantjes gekocht. Ik heb alles meteen in de volle grond gezet, ik zie wel wat er aanslaat en wat er overblijft... Overigens is het slim om niet alles in 1x te zaaien, maar er een week of 2 tussen te laten zitten. Dan is niet alles in 1x oogstklaar en heb je (en de rest van de familie) er langer plezier van... En je hoeft niet alles in korte tijd op te eten. Binnenkort wil ik idd nog eens kijken voor zo'n komkommerplantje. En misschien ook tomaatjes, al lust alleen mijn man die. Maar het staat zo leuk...
Je hoeft ook niet alles in 1 jaar tijd te zaaien he, de zaden kunnen vaak een jaar of 3 mee. Veel goedkoper dus dan plantjes halen. Ook vind ik het juist erg leuk om te zien dat het van een zaadje een plantje wordt en je dus het hele groeiproces doormaakt. Als ik van alles plantjes moest gaan kopen kan ik net zo goed in de winkel mijn groenten halen, dan ben ik zelfs misschien nog wel goedkoper uit. En mocht je ineens veel dezelfde groenten klaar hebben, dan kun je de meeste groenten ook even koken en daarna invriezen. Zo kun je het hele jaar genieten van je eigen oogst.
Da's waar, maar ik vind het wel zo leuk dat er al miniplantjes in mijn tuintje staan. Het zijn ook maar echt stekjes, de bloemkool moet er nog ingroeien...
Aardbeien zijn wandelaars en groeien alle kanten op. Bij een strenge winter verdwijnen ze wel onder de grond, bij een zachte winter blijft de plant wel. De onze wilde al gaan bloeien net voor het zo koud werd, dat is niet helemaal goed gegaan toen het zo koud werd. Rijtjes maken is wel zo handig dan weet je wat waar staat en weet je wat onkruid is .