Hoop dat iemand mij hiermee kan helpen of adviseren want mijn zoontje van 8 weken is nu drie keer bijna gestikt. Zal proberen te omschrijven hoe het ging: De eerste keer zat hij in de maxi-cosie en liep hij helemaal rood aan. Kan me van die keer niet meer veel herinneren omdat het de eerste keer was en ik heel impulsief (en snel!) op het gebeuren reageerde maar het was duidelijk dat hij geen lucht meer aan kon. Heb hem eruit getild en gelukkig begon hij toen weer gelijk te ademen. De andere twee keren waren op de aankleedtafel. Zomaar uit het niets (hij kwam net uit bedje, niet net gegeten of zo) duwt hij zijn tong steeds uit zijn mondje en loopt weer rood/paars aan. Ik zie aan zijn oogjes dat hij er moeite mee heeft want ze worden rood en waterig. Ik leg hem gelijk op zijn zij en haal mijn vinger door zijn mondje. Alles bij elkaar duurt het ongeveer een halve minuut voor hij weer begint met ademen. Ik heb hiervoor het cb al geraadpleegd maar die hebben me geadviseerd om er morgen even mee langs de huisarts te gaan. Ik vind het zo eng als dit gebeurd maar probeer ecjht wel rustig te blijven voor mijn kleine. Verdere info is dat ons manneke een flinke eter is en dus regelmatig spuugt (op het moment van stikken is hier alleen geen spraken van want er komt geen voeding uit zijn mond maar slijm) en in zijn slaap maakt hij vaak wel een apart geluid waarbij hij zijn hoofdje steeds draait. Ik hoop dat iemand mij kan helpen! (en zsm aub!) Een hele bezorgde moeder
ik zou niet weten waar dit door komt, maar als ik jou was zou ik even aan je huisarts vragen, denk dat die je het beste gerust kan stellen.. groetjes sim
misschien apneu? dat is als kindjes eventjes vergeten te ademen? Maar ja, ik ben geen dokter, dus vraag het je HA en laat je niet met een niks-antwoord wegsturen hoor!
Fleur heeft dit ook gehad in de eerste 6 maanden van haar leven. Ik denk dat het samen hangt met verborgen reflux. ook fleur kan goed eten en stopt niety uit zichzelf met drinken. Bij Fleur gebeurde het voor het eerst met 5 weken of zo. Ik haalde haar uit bed en legde haar op het aankleedkussen zonder haar eigenlijk eerst helemaal rechtop te houden. Ineens zag ik dat ze moeite had met iets en zich verslikte in wat dan ook. Hier ook veel dik slijm en bubbels? Al gauw merkte ik dat het waarschijnlijk aan een slechtwerkend maagklepje lag (las veel over verborgen reflux op het internet) en ze had andere kenmerkende symptomen dus we gingen naar de huisarts en toen kregen we medicijnen (Zantac) want ze spuugde erg veel en had er dus last van. De medicijnen werkte goed maar later met 6 maanden gebeurde het nog eens (verslikken in slijm) terwijl ze in de wipstoel zat. Gek want je denkt: ze zit toch rechtop? Geen idee waar dat slijm en zuur dan door naar boven kwam maar waarschijnlijk een bepaalde beweging die ze maakte. Het kan dus verborgen reflux zijn en dus aan het maagklepje liggen wat sowieso nog niet goed werkt totdat je kindje vast voedsel gaat eten en vaker rechtop is dmv zitten. Je kan er niet veel aan doen behalve tijdens een aanval je kindje meteen rechtop houden en eventueel in het gezichtje blazen zodat ze een diepe adem nemen en dus voorzichtige bewegingen maken met het uit bed halen, neerleggen etc. Bedje een stuk omhoog bij het hoofdeinde en Nutrilon A.R. of Friso Comfort gebruiken met Johannesbroodpitmeel. Zou het ook even met de huisarts bespreken! Succes hoor! marijntje
Heel erg bedankt Marijntje...ik had er idd ook al iets over op het internet gelezen. Ik leg het morgen gewoon voor aan de huisarts en dan kijk ik wel wat hij er van zegt maar ik laat me igg niet afschepen. Tot nu toe is hij er nog steeds zelf uitgekomen maar ik wil er niet aan denken dat dat niet zou lukken. Vind het wel erg dat dit nu gebeurd is, ik was geen overbezorgde maar een bezorgde moeder maar nu zit ik toch niet meer zo lekker in mijn vel. Wel raar dat je dochter er na 6 maanden ineens weer last van kreeg en dan nog wel rechtop. Kreeg ze er toen nog wel medicijnen voor? In ieder geval bedankt voor je moeite!
Hoi, Laat je inderdaad niet afschepen. Veel huisartsen schrijven niet zo snel iets voor en zeggen het eerst te proberen met bed omhoog zetten en Johannesbroodpitmeel maar dat hielp hier niet afdoende en ik was al een paar keer erg geschrokken. Fleur keek me op die momenten aan van DOE IETS. Maar je kan dus weinig want ze moet het zelf wegslikken maar het is dus heel vervelend en zorgwekkend. Wij kregen Zantac en dat hielpt 6 weken en toen ineens niet meer zo goed. Maar die 6 weken dat het werkte hadden we echt een ander kind! Er was niets meer van de reflux te bekennen, ze begon meer en beter te drinken, daardoor beter te slapen en kreeg weer kleur op haar gezicht. Na 6 weken (toen ze 3 maanden was) kregen we Losec. Dat is iets zwaarder en een protonpompremmer. Dat houd in dat het de cellen in de maagwand die het zuur aanmaken afremt (ik ben ondertussen expert op dit gebied... ). Klinkt griezelig maar ja. Het hielp wel maar iets minder goed hier. Maar bij andere kindjes juist weer beter dan zantac. Bij bijna 5 maanden aan de groentehap begonnen op aanraden van mezelf en toen ging het met sprongen vooruit. Zelfs zo dat ze voor de 6 maanden van de Losec af was. Nu gebruiken we nog Friso Comfort en ik geef zo veel mogelijk vaste voeding dus bordje pap ipv flesje en dat gaat heel goed. Soms als ze op haar buik ligt gaat het nog wel eens mis (en nu is het dan echt overgeef! helaas... ) maar ze is er zo goed als vanaf. Verder gebruiken we ook flessen van BFree (www.hetrietje.nl) waardoor de melk veel rustiger in haar buik terecht komt met minder lucht enzo. Hierdoor ging ze beter boeren, rustiger drinken dus dat heeft ook geholpen. Succes en wees niet te angstig, dat voelt je kindje en schrikt ie van. Beetje kloppen tussen de schouders en rustig blijven. Laat maar weten wat de HA zegt. Marijntje
Mijn dochter heeft het ook en het schijnt door het kiss syndroom te komen . Ze verslikt zich snel en er komt dan wat taai slijm mee (gebeurt ook tijdens slapen maar ze slaapt bij me in bed dus ben ik er snel bij . Het enig ewat helpt is ze gelijk rechtop houden. Baby's hebben een reflex dus kunnen zich eigelijk nooit echt verslikken , schijnt ?
Nou ben net bij de huisarts geweest en hij zegt het volgende, Ryan is te zwaar en krijgt meer voeding dan zijn maagje kan verwerken. Zijn advies luid: minder schepjes in zijn fles en kappen met de nutriton (johannesbroodpitmeel). Dit kan verklaren waarom hij af en toe een stikkend gevoel heeft. Door die pitmeel maakt hij meer slijm aan en omdat zijn maag het niet aan kan komt het af en toe naar boven waardoor het ook naar zijn lucht wegen kan schieten. Op zich kan ik me wel vinden in zijn antwoord. Hij heeft goed naar hem geluisterd en gekeken en hij kan verder niets alarmerends vinden. Hij wil dat ik het twee weken probeer en dan moet ik even terug komen. Maar geloof me, als dit nog vaker voor gaat komen dan trek ik wel eerder aan de bel hoor. Zal nog even een stukje over Ryan vertellen waarom ik wel in de dokter's uitleg kan komen: Ik heb Ryan tot 4 weken borstvoeding gegeven maar omdat meneer er rustig een uur aan kon hangen en dan nog niet verzadigd was (ook geen zuigbehoefte want was met speen niet te stillen) ben ik ermee gestopt, het kostte teveel energie. Toen over op flesvoeding en daar zette hij zijn hongerpatroon voort. Al gauw had hij niet meer genoeg aan 120 ml. Met het cb overlegd en hij mocht over op 150 ml. Met de pitmeel erbij werd dit dus een flinke fles en ik heb vaak gedacht van jezus waar laat hij het?! Maar meneertje was tevreden en liet ook regelmatig 30 of 40 staan dus wij dachten er ook goed aan te doen. Echter gisteren is hij dus gewogen en Ryan is vanaf zijn geboorte tot nu 2,5 kilo aangekomen hij draait dus mee in de top. Het gekke vind ik wel dat ze er op het cb niets van zeiden. Behalve dat het een flinke kerel was en een andere verpleegkundige vroeg of hij al 4 maanden was (hij is namelijk ook heel lang). Vind het echt raar dat dat vaak zo langs elkaar afloopt, huisarts en cb. Dat zouden ze weleens wat beter op elkaar mogen afstemmen! Nou heb hem net dus minder schepjes bij zijn fles gegeven en zonder pitmeel had meneer zijn flesje binnen 5 minuten leeg. Zag het met iedere teug gewoon letterlijk leeg lopen.Één keer een klein teugje gespuugd en even gehuild omdat er denk ik voor zijn gevoel minder in de fles zat maar nu ligt hij tevreden te slapen. Misschien dat hij nu minder last heeft van slijm door het afschaffen van de pitmeel. Ik kijk het dus maar even aan maar geloof me het hoeft niet nog een keer te gebeuren want dan trek ik eerder aan de bel dan twee weken. In ieder geval bedankt voor jullie reacties!
Nu, zonder die pitmeel, een kleinere speen proberen? Zodat hij iig iets langer over zijn flesje doet. Vijf minuten is echt te snel..