Mijn zoon wordt deze week 10 weekjes oud. Heeft reflux (krijgt hij zantac voor). Heeft voeding voor hongerige baby's, spuugt veel dus wij gebruiken Nutriton door de voeding heen. Nu krijgt hij 5 flessen van 180/6 en 2 schepjes Nutriton. Nu spuugt hij niet meer, maar hij heeft spuitluiers tot en met. Echt zo dun dat het gewoon tot zijn enkels loopt Dus ja, wat moet ik nu? Wat is fijner? spuitluiers of spugen? Veel wassen doe ik bij beide dus dat maakt geen verschil . Maar elke keer na elke fles helemaal onder te zitten van poep of spuug... beide moeten douchen... ook geen succes aangezien ik nog een dochter heb.... Is er misschien iets anders wat de voeding dikker maakt? Waardoor de spuitluiers verdwijnen maar het spugen dus ook wegblijft? En dat hij dus gewoon 4u tussen de flessen kan laten??
Spuitluiers zijn een wasprobleem. Spugen, als het niet komt omdat kind gewoon te vol zit en daardoor melk teruggeeft, kan flink schade aan de slokdarm aanrichten. En in het ergste geval ontwikkelt je kind vanwege de pijn een aversie tegen eten. Maar zijn die flessen niet gewoon te groot? Zou hij niet minder spugen als je gewoon vaker kleinere flessen geeft? Zo raar is het niet om met 2 maanden gewoon 6 of 7 flessen te krijgen hoor! En heeft hij nu hij medicatie krijg de hongerlapjesvoeding nog wel nodig? Kreeg hij niet gewoon veel omdat de pijn vanwege de reflux op honger leek?
Flessen zijn niet te groot. Hij weegt nu 6.5 kg. En ja hij heeft de hongerlapjes voeding echt nodig . Hij wil vaak nog meer nadat de fles op is. Honger had hij al vanaf de dag dat hij geboren was. Hij heeft met 3 weken een week in het ziekenhuis gelegen, en daar zijn ze zeg maar weer op 0 met hem begonnen, en daar zat hij dus ook heel snel aan de hogere flessen. En hij spuugt nu niet meer omdat hij dus Nutriton door zijn fles heeft waardoor het dus dikker wordt en makkelijker in zijn buikje blijft. Die spuitluiers komen door de Nutriton.... ik vroeg me dus ook af of er iets anders is dan Nutriton?
OK, maar hou er rekening mee dat kinderen met reflux vaak veel meer willen hebben dan goed voor ze is. Reflux doet namelijk erg pijn, en die pijn voelen ze alleen maar niet als ze aan het drinken zijn. Vandaar dat je heel vaak ziet dat een kind met reflux 'boos' reageert als de fles leeg is. Dat is niet van de honger, maar van de pijn. Maar het is een vicieuze cirkel, want hoe voller hun buikje, des te erger de reflux, en dus de pijn, en des te harder gaan ze juist weer vragen om meer...wat weer meer pijn geeft, waardoor ze weer meer willen drinken. En dat patroon kan inderdaad al heel kort na de geboorte beginnen. Bij de geboorte is de maag ongeveer zo groot als een knikker. Drinken ze meer dan de hoeveelheid van een knikker aan melk, dan begint de reflux al, en gaan ze al naar meer vragen. Terwijl het dus geen honger is maar pijn. En dat gebeurt heel veel bij pasgeborenen. Normaal gesproken drinken ze de eerste 2 dagen elke anderhalf a twee uur een paar druppels melk, absoluut niet meer dan 3-5cc. Maar de beginflessen die gegeven worden om de 3 uur zijn vaak al groter. Veel kinderen kunnen dat wel aan, maar bij sommige kinderen gaat het dan inderdaad al vanaf de geboorte mis.
Ja, maar dan moet je even over de grens. In Belgie kun je Gelilact kopen, dat heeft dezelfde werking, maar andere bestanddelen. De werkzame stof in Nutriton is E410, die in Gelilact is E466.
Maar je kan hier bij de natuurwinkel toch ook pure johannes broodpitmeel halen? Die schijnt een stuk minder effect op de darmen te hebben? Dat heeft wel hetzelfde effect, namelijk het dikker maken van de voeding.
Deze kleine beer heeft echt honger hoor!! Hij krijgt om de 4u (en deze flessen van 180 heeft hij nu een week) daarvoor kreeg hij 150 en zeiden ze bij het CB dat hij zelfs al meer mocht omdat hij zo groot en zwaar is.... Ik ga het eerst wel eens proberen met een schepje minder Nutriton, kijken wat voor effect dat geeft.... In ieder geval wel bedankt voor de reacties
onze dochter ( geen reflux) spuugt ook heel veel. Op advies van kinderarts met nutriton begonnen en dat ging prima maar indd spuitluiers elke 2uur zowat.... Een week later, het spugen werd midner en hadden controle afspraak bij kinderarts en we mochten nutriton afbouwen. Dat hebben we gedaan. Ging 5dagen goed met het spugen en minder spuitluiers. Maar daarna werd het spugen weer erger dus weer met nutriton begonnen maar in plaats van spuitluiers zit ze nu continu verstopt ... vaag spul dat nutriton! maar geen tips voor je... Heb je een fles waaruit hij zn voeding rustig kan drinken zodat het minder snel naar binnen komt? Tusendoor laten boeren, speentje geven en omhoog houden helpt hier ook... Ik ben alleen wel een half uur, 3kwartier bezig met 1fles hahaha
Heeft hij pijn van het spugen of is het alleen vervelend? Als het spugen geen pijn doet, zou ik kiezen voor spuug ipv poep. Of idd jpbm vd natuurwinkel.
Ik heb nu 1 schepje minder Nutriton gedaan en eens kijken hoe dat gaat werken.... Het spugen komt wel iets terug... maar de ontlasting wordt geloof ik wel iets dikker (het blijft natuurlijk dun vanwege de voeding, alleen melk) Hij drinkt uit de D.ifrax flessen, eerste 10min met een S speen, boeren, en dan wissel ik de speen om voor een M speen en dan gaat de fles op. Hij doet er zo'n 15 tot 20min over. Speen wil hij niet, hij wil gewoon de fles haha. Na de fles blijft hij zo'n 20min omhoog. Eerst deed ik altijd de fles schudden om te mengen, nu doe ik het met een kleine garde. Hij heeft wel last van het spugen, hij boert ook ontzettend vaak. Meestal uur anderhalf uur na de fles wil er nog wel eens een boer dwars zitten en zelfs dan komt er nog wel eens voeding uit.
Ik heb 2 reflux-kindjes en een paar dingen uit je verhaal vallen me op: - waarom ga je halverwege de fles over op M-speen? Ik vind je baby echt nog te jong voor een M-speen, dan gaat de voeding te snel en krijg je inderdaad het spugen/ boeren enz; - probeer te redeneren vanuit de natuurlijk 'instelling' van een baby: natuurlijk gezien moet een baby heel hard zijn best doen om aan melk te komen (uit de borst te krijgen), het babylichaam is hierop gemaakt en door lang en langzaam te drinken blijft de melk beter in de maag en zorgt het voor veel minder krampen; - hetzelfde geldt voor hoeveelheden in 1x. 6,5kilo is nog steeds een kleine baby van 10 weken, met maar 10 weken oude maag. Het kan prima zijn dat hij veel honger heeft, maar dan zou ik hem vaker voeden in plaats van hele grote flessen OMDAT hij een spuug-probleem heeft. (CB gaat meestal uit van een lijstje obv nutrilon verpakking) Mijn zoon kreeg verschrikkelijke krampen van nutriton. Voeding indikken was geen optie bij hem, en hij had hardnekkige reflux. Wat wij deden was: - goed in de gaten houden dat de medicatie altijd aangepast wordt aan zijn gewicht (anders werkt het niet); - Dr Brown fles gebruiken met de kleinst mogelijke speen (om hard te moeten zuigen en zo min mogelijk melk per slok); - rechtop houden tijdens de voeding en halverwege stoppen voor ong 5min; - zorgen dat de voeding rond 30-40min duurt; - ongeveer een half uur rechtop houden; - op de zij laten slapen en niet op de rug; - bedje HEEL schuin zetten. Met deze maatregelen konden wij het zonder nutriton redden.
Zoon drinkt eerst 10 tot 15 min door S speen, daarna krijgt hij er niks meer uit omdat de voeding kouder wordt en dus dikker. Daarom krijgt hij het laatste beetje uit een M speen en dit gaat heel goed. De hoeveelheden zijn op aanraden van CB en ziekenhuis. Medicatie is pas aangepast. Op zijn zij slapen wil hij (nog) niet. Bedje staat schuin. Heb nu een schepje minder gedaan van de Nutriton en het lijkt nu beter te gaan, qua spugen en spuitluiers. Het is nog wel dun maar het blijft zo goed als in de luier.
Spugen gaat vanzelf pijn doen. Misschien op het begin niet zo, maar dat gaat uiteindelijk echt wel pijn doen. Het zuur in de maag is enorm irriterend voor de slokdarm, dat brandt, zeurt en prikt volgens mij hartstikke als je continue je eten teruggeeft.