gewicht in curve 14 mnd

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door martha1980, 19 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. martha1980

martha1980 Actief lid

14 aug 2010
    206
    0
    0
    Hoi
    Was vandaag op het cb met mijn zoontje voor de 14mndcheck. Die was eigenlijk al 3 weken eerder, maar toen heb ik afgezegd i.v.m. niet fit zijn. Wel heb ik hem toen laten wegen. Hij woog toen 10,4 kilo.
    Vandaag (hij is nu dus 14 mnd en 3 weken) woog hij 10.720 kg met een lengte van 82 cm. Ik vond hem eigenlijk goed aangekomen in die paar weken.
    Daarna kreeg ik de grafiek te zien en hij bleek qua gewicht op -1 te zitten. Arts vond dit niet zorgelijk, ik ook niet. Hij volgt netjes het lijntje. Zijn lengte zit overigens bij +1.
    Nu ben ik thuis en bedacht ik me ineens dat hij volgens mij eerder nog nooit op -1 zat qua gewicht, altijd een beetje tussen gemiddelde lijn en -1. Had ook het idee dat ik nu een iets andere grafiek te zien kreeg (met andere kleuren) dan eerst.
    Voel me er echt een beetje raar over......ik vind hem ook niet echt heel licht of zo. Wat is jullie mening?

2. NathalieD

NathalieD Fanatiek lid

17 dec 2009
    2.534
    0
    36
    Ik kan je niet helpen, mijn zoontje was met 8 maand al boven de 10 kg, maar hij zit dan boven de gemiddelde lijn. Ik weet niet wat een goed gewicht is voor 14 maand. Naar mijn idee is hij wel wat licht voor z'n leeftijd.

3. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

Ik weet ook niet wat gemiddeld is voor 14 maanden oud,
    Mijn zoon was toen al 90 cm bij 15,5 kilo,en die was altijd met lijn op de +3.

Volgens mij is rond de 11 kilo normaal op die leeftijd.
    Als je je zorgen maakt gewoon de ha bellen.
    Die kan je meer vertellen.

4. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik heb geen idee, weet niet van nieuwe curves. Misschien hanteren ze een iets andere curve (plaatje) bij kindjes boven een jaar?

Julia was op die leeftijd pas 8,5 kilo, en die zat op de meisjescurve ook rond -1. Ach, maak je niet druk hoor, ze mogen best af en toe juist wat stijgen of dalen in de curve. Als je het niet duidelijk als een knik ziet in de curve (over meerdere maanden), dan is het niet schrikbarend.

5. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Mijn zoon was met 14 maand 10,7 kilo. En dit was exact op de middenlijn. Hij was toen wel 77 cm en dat was iets kleiner dan gemiddeld. Dit was een maandje terug.

Ik zou je dr echt niet druk om maken hoor.
    Eet hij goed/drinkt hij goed? Is hij vrolijk?
    Zolang hij niet naar ondergewicht neigt, lijkt mij alles ok.
    De statistieken van het CB zijn gemiddelden.
    En niet elk kind is gemiddeld, daar is ook niets mis mee.

6. martha1980

martha1980 Actief lid

14 aug 2010
    206
    0
    0
    #6 martha1980, 19 mei 2011
    Laatst bewerkt: 19 mei 2011
    Hierboven zijn curve van borstvoedingspagina die je online kunt bijhouden. Deze is wel iets rooskleuriger. Hier zit hij op het gemiddelde, bij cb dus tussen gemiddelde en -1 in. (Tja en nu dus op die -1 bij de laatste grafiek die ik zag)
    Zal anders morgen nog eens even bellen. Ik was eigenlijk best wel tevreden met 10,7. Hoop dat jullie die link kunnen openen trouwens....

7. Desert

Desert Fanatiek lid

18 jul 2008
    3.216
    0
    0
    Heb net even in mijn zoontjes boek gekeken...en met 14 maanden en 1 week was hij 80.5 cm lang en woog 11095kg, dus scheelt niet veel toch?? Gewoon gemiddeld gewicht denk ik....

8. martha1980

martha1980 Actief lid

14 aug 2010
    206
    0
    0
    Ik krijg niet echt duidelijk uitgelegd wat ik bedoel. Ik baalde een beetje van het feit dat hij nu dus blijkbaar op -1 zit, terwijl ik dat eigenlijk nog nooit had gehoord of gezien. Hij zat altijd tussen gem en -1 in.
    In de grafiek van vandaag was echter geen dalende lijn te zien, de arts zei ook dat hij al vaker op die -1 zat.
    Achteraf vond ik dat zo raar omdat ik dat nog nooit gezien had en de grafiek van nu niet ineens daalde.
    Zou het kunnen zijn dat de grafiek die ik vandaag gezien heb, een grafiek is van lengte in verhouding tot gewicht? En die ik voorheen gezien heb gewicht in verhouding met leeftijd (zoals ook de link is)?
    Hmmm, volgens mij nog niet echt duidelijk...... moet me ook maar niet zo druk maken maar ik wil altijd precies weten hoe iets in elkaar zit......

9. Stefanie83

Stefanie83 Bekend lid

20 jul 2009
    962
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoon is 15 maand, 82 cm en 12 kilo. Op deze leeftijd gaat de groei niet meer zo hard als in het 1e jaar. Het gewicht van je zoontje lijkt me echt heel normaal. Geen zorgen maken dus!

10. Stefanie83

Stefanie83 Bekend lid

20 jul 2009
    962
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zit er in het boekje dat je van het CB altijd mee krijgt niet zo'n groeitabel dan? Bij mij in het boekje zit wel zo'n tabel en kun je zelf met stipjes aangeven welk gewicht en lengte je kind heeft en zodoende een lijn trekken. Hier staat ook -2, -1 en +1, +2 aangeduid. Ik kan dus van mijn kind precies zien hoe zijn groei is geweest.

11. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Hier in het CB boekje is bij de jongens lijn bij 82 cm een gewicht van 10,7 kilo de -1 lijn, bij 11,4 is de 0 lijn. Bij meisjes is 82 cm is 11 kilo de 0 lijn..

12. Yukl

Yukl Niet meer actief

De curve in het CB boekje klopt niet meer. De curves zijn nog niet zo lang geleden aangepast namelijk. Ik weet niet hoe lang dit precies geleden is, wel een aantal maanden hoor. In ieder geval: de curves passen BV kindjes nu juist beter, ze zijn naar beneden bijgesteld. Wat wil zeggen dat kinderen nu eerder te zwaar zijn dan voorheen, juist om mogelijk overgewicht sneller te kunnen herkennen (met name op latere leeftijd natuurlijk).

@ TS: maak je in ieder geval geen zorgen. Een groepdip is niet perse zorgelijk. Mijn zoontje heeft ze zeer regelmatig, maar ook daar maakt geen enkele arts zich zorgen om.

13. adi

adi Niet meer actief

Dit wou ik net zeggen.

Vanaf 1 jaar wordt voornamelijk gekeken naar de curve die het gewicht laat zien tov de lengte. De kindjes gaan zich na 1 jaar zo divers ontwikkelen dat zo'n gemiddelde gewicht per leeftijd weinig zin heeft.
    Nu is het veel belangrijker dat hij in de lengte goed groeit en dat zijn gewicht in de lijn ligt met de lengte.

Mijn zoontje zit op gewicht/lengte curve ook op -1. Hij is te licht voor zijn lengte, of te lang voor zijn gewicht (het is maar hoe je het bekijkt).
    CB heeft toen gevraagd hoe de mannen in onze familie zijn gebouwd. Het blijken allemaal lange, slanke mannen te zijn die moeilijk aankomen, maar verder sterk en gezond zijn. Hopelijk/ blijkbaar heeft hij dat geërfd, dus maak ik me totaal geen zorgen.

14. daydreamer

daydreamer Niet meer actief

Levi was 80 cm en 10,9 kilo en dit was precies in verhouding, heel iets boven het gemiddelde.

15. martha1980

martha1980 Actief lid

14 aug 2010
    206
    0
    0
    Hoi

Bedankt voor jullie meedenken allemaal! Ik ben eruit, mijn partner was nog even langsgeweest.
    Vanaf 15 mnd krijg je idd een andere grafiek te zien, idd die van lengte in verhouding met gewicht. Deze grafiek had ik dus nog nooit gezien, vandaar dat ik dacht dat het een andere was. Voor de 15 mnd laten ze idd die grafiek zien van gewicht in verhouding met leeftijd. Deze had ze me nu dus niet laten zien. Maar daarin zit mijn zoontje bijna op gemiddelde, iig niet op die -1 lijn. Ik dacht al......hij zat voorheen nooit op die -1 lijn.
    Qua gewicht zit hij dus netjes, maar als je het tegen zijn lengte afzet zit hij op die -1 lijn. Dat wist ik eigenlijk al, want het is ook echt een lange vent. Je kunt zeggen te licht, maar ik heb juist zoiets van: hij groeit juist lekker de hoogte in dus te lang voor zijn gewicht. Je kunt het ook positief maken he......
    Nou, weer een "vraagstuk" opgelost, hahaha!

16. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik heb die curve pas met 2 jaar te zien gekregen. Maar klopt, die ziet er wat anders uit. Daarmee kun je de BMI zien, die overigens pas vanaf 2 jaar geinterpreteerd mag worden (daarom snap ik ook niet waarom ze hem al eerder laten zien).

Deel Deze Pagina