Hallo allemaal, (Achtergrondinfo: Mijn zoontje is nu vijf maanden oud, krijgt 5 * 210 cc om ongeveer 08.00, 12.00, 16.00, 19.00 en 23.00. De eerste en de laatste fles zijn papflessen. Vanwege spugen verdikken we het met johannesbroodpitmeel. Sinds een paar weken oefenen we met fruithapje, maar niet ter vervanging van een fles. Mijn zoontje is overigens heel groot. Hij is ruim 70 cm en ruim 8 kilo. (Graag geen gezeur over dat bijvoeden dus...!)) Mijn zoontje heeft sinds gisteren, zo lijkt het, geen honger. Hij had 's ochtends om een uur of acht de eerste fles, en om een uur of half een (hij was net wakker) wilde ik hem de tweede geven. Nou, hij at bijna niks. UIteindelijk heb ik hem drie kwartier later nog gegeven, maar in totaal had ie misschien 90 cc op. Omdat ik daar helemaal kriegel van werd, heb ik gewacht tot ie echt honger had met de volgende fles en dat was om 15.15 ongeveer pas. Toen heeft hij zijn fles wel opgedronken. Met de volgende fles wilde ik eigenlijk weer wachten tot ie echt honger had, maar hij bleef maar vrolijk en geen teken van honger, dus uiteindelijk hebben we om 19.30 de fles maar gewoon gegeven. Die heeft ie bijna opgedronken. (Dus in totaal 3 flessen ipv vier tot nu toe.) Normaal gesproken wordt hij 's avonds wakker en geven we hem dan de laatste (pap)fles, maar nu moesten we hem weer wakker maken en hij wilde echt niet. Uiteindelijk maar weer teruggelegd dus en ' s ochtends pas weer om acht uur wakker. Nu heeft ie dus twee flessen overgeslagen... En dan zou je denken dat hij nu schreeuwende honger moet hebben, maar nee. Hij heeft wel zijn papfles opgegeten net (270 cc gemaakt, wat extra dus), maar hij heeft hem er net bijna helemaal weer uitgespuugd... Nu spuugt hij de afgelopen dagen sowieso wel veel (vrijdag op het kdv ook de hele fles eruit) en hij is erg rommelig met eten (steeds de fles niet opeten etc, maar uiteindelijk eet ie dan toch wel voldoende op een dag), maar nu is het wel echt bont! Hij is verder wel vrolijk, slaapt gewoon (niet achterlijk veel), heeft geen koorts, maar wel iets slomer, maar niet veel. Heeft iemand een idee? Ik denk zelf dat we misschien beter iets minder johannesbroodpitmeel in de fles kunnen doen tegen het spugen. Misschien dat het nu juist weer iets te zwaar op de maag ligt. Maar dat neemt niet weg dat hij gewoon geen jonger lijkt te hebben... Oja, hij draait ook steeds zijn hoofd weg tijdens het drinken. Twee keer drinken en dan naar links kijken... Sorry voor het lange verhaal, maar ik maak me wel een beetje zorgen! (Hij is ook sterk, nu is ie weer bezig met een paar buikspieroefeningen waar je u tegen zegt...)
Hier ging het precies zo... het klinkt alsof je kleine toe is aan wat minder voeding.. waarom bied je niet 4x180 aan?
Ja, ik had zelf ook al bedacht dat we misschien naar vier voedingen moeten. Maar daarom had ik juist vanochtend meer gegeven (zodat we met vier voedingen evenveel geven als met vijf), maar jij zegt dus minder? Krijgt hij dan wel genoeg?
Hij geeft zelf aan dat hij genoeg heeft.. .dus blijkbaar wel... als ze wat ouder worden, groeien ze minder hard, dus hebben ze ook wat minder voeding nodig op een gegeven moment. Veel kindjes regelen dat prima zelf. Ook merk ik hier dat er veel kindjes met fases een stuk minder eten! Ik zou voor jezelf in elk geval de kans grijpen om op 4 flessen over te gaan. En smorgens dan meer aanbieden hoeft niet. De flessen die hij krijgt, zijn al erg groot. Om die nog groter te maken hoeft echt niet, dan kun je beter iets eerder weer wat geven, dan nog meer in 1x , vanwege zijn maagje. Overigens, ik ga er vanuit dat je met 5 x 210 bedoelt, 210 water en dan de scheppen? Of het totaal? Maar 270 is volgens mij echt te veel voor z'n maagje. Natuurlijk kan hij ook wat last van z'n buikje hebben, dat het wat rommelt etc, en dat hij daardoor minder eetlust heeft, maar ook dat gaat vanzelf over... Wij hebben het hier beiden gehad, m'n dochter en ik , en beiden hadden we ongeveer een week lang amper eetlust... maar ik zou echt even proberen naar je kindje te kijken, dus een beetje voeden op verzoek (hoewel ook niet TE lang -niet langer dan 5 uur- tussen de voedingen te laten zitten overdag) en dan kijken wat hij binnenkrijgt. En hoe hij daaronder is.
OK! Bedankt voor de tip! Het irritante is alleen dat ik vanmiddag moet werken en mijn vader (voor het eerst zo lang) komt oppassen. Dus ik ben benieuwd hoe dat gaat. Ik denk dat ik gewoon die flessen van 210 (7 scheppen dus en 210 water inderdaad) maak (pas als hij aangeeft honger te hebben) en dan kijken wat hij neemt. En ook dat fruithapje zo maar weer geven. Want ik neem aan dat hij die dan wel goed moet opeten, of maakt dat niet uit? Lijkt me trouwens ook wel wat, minder trek...