Ik word er soms zo moe van, van het gezeur dat een kind nog niet praat/loopt/uit een beker drinkt/doorslaapt/whatever. Mijn zoon is 13 maanden. Hij loopt en ik vind het prachtig. Sta luid applaudisserend naast hem. Maar meneer zegt geen woord. Ik krijg daar zelfs van mijn eigen ouders commentaar over: Die zegt echt niks, nou hij praat NOG STEEDS niet, is dat wel goed?? Hij gaat heus wel praten, ik maak me absoluut niet druk. Ik vind het zo goed dat hij wél kan lopen, en wél liedjes 'zingt', en wél zijn koddige dansje doet als hij muziek hoort . Een paar keer per jaar ga ik met de dames van de zwangerschapsgym koffiedrinken en kijken wat alle kinderen nu weer geleerd hebben. Het is zo geweldig om te zien hoe ze zich allemaal anders ontwikkelen! Maar één van de dames (een kennis van mij) gaat niet meer, want ze wordt er letterlijk ziek van dat al die andere kinderen wel lopen en die van haar niet. Echt, er liepen er toen net twee van de tien... Haar meisje praat hartstikke veel, echte woordjes, superknap (vind ik ). Maar dat wordt helemaal niet benoemd, er wordt alleen gekeken naar wat ze nog níet kan. Ik vind dat best akelig. Ik neem zelfs minder contact met haar op omdat ik niet durf te zeggen wat mijn ventje nu weer bijgeleerd heeft, terwijl zij wel toegejuicht moet worden over elke scheet die de kleine meid laat. Ik ben óók trots!
Ik hoor vaak dat kinderen die vroeg lopen meestal laat praten en andersom! Maar hij is 1.5!!! Wat kunnen mensen ontzettend zeuren zeg! Dat praten komt wat je zelf zegt echt wel. Ik weet van mijn moeder dat ik erg laat was met lopen maar vroeg met praten en mijn (9jaar jongere) broertje kletste 's ochtend de oren van m'n hoofd toen hij 1.5 was maar hij liep nog niet. Als ze weer zeuren of dat hij nog niet praat zou ik zeggen, "nee heerlijk toch!!!! Hoef ik alleen nog maar achter hem aan te rennen en hem nog niet de mond te snoeren!" of zoiets groetjes!
Onze meid neemt lekker overal de tijd voor! Prachtig mooi om te zien. Nee, ze loopt nog niet. Nee, ze zegt nog maar 2 woordjes. Nee, ze heeft nog maar 4 tandjes Mijn zus claimt zelfs dat onze dochter "boekje" zei terwijl ze wees naar een boekje. Nou, ik geloof er niks van Ze zegt nog niet eens mama ik geniet elke dag van mijn meissie en ik moet altijd een beetje lachen om die mensen die vinden dat ze bepaalde dingen 'moet' kunnen. Overigens zou ik het wel fijn vinden wanneer ze los kan lopen voordat dr zusje komt over 6 weken maar das eigenbelang
Ik zeg het andersom onze dochter kletst de oren van je kop af, kent al veel woorden maar lopen begint ze pas net mee. Ben gewoon lekker trots op je kindje en heel hard blijven juichen bij iedere mijlpaal! Kinderen zijn geen robotjes die voorgeprogrammeerd zijn en dan gewoon alles op hun eigen tempo en volgorde!
Ons ventje is niet de vlotste met alles...Hij kon met 17 maanden lopen en begint nu langzaam aan wat woordjes te zeggen. Zijn favoriete twee woordjes zijn aan en uit, want dan mag meneertje heel misschien aan de knopjes of lichtschakelaars zitten andere woordjes hoeven nog niet zo nodig. Alles op zijn tijd...oh en mama zegt hij ook nog steeds niet, wel papa en opa...mama en oma zijn toch wel wat teleurgesteld , maar het komt vanzelf
Herkenbaar maar dan wat andersom! Al ligt het bij mij hoor, niet bij de mensen bij wie ik het heb! Mijn neefje is echt wat trager in zijn ontwikkeling. Nou, ik denk dat hij dingen pas doet als hij zeker weet dat hij het kan, dan doet hij het ook ineens heel erg goed. Loopt net, is precies een jaar ouder dan mijn jongste. Maar, tot een maand of drie terug kon hij nog hemaal niks, alleen zitten(maar niet zelf gaan zitten). Nou ja, lekkere inhaalslag gemaakt! Prima! Mijn manneke daarintegen is behoorlijk fanatiek. Hij oefent de hele dag door en is echt door het dolle heen als het hem lukt! Hij teigert, rolt, gaat staan als hij je handen pakt, gaat zelf zitten, kletst je de oren van je hoofd nouja jullie krijgen er denk ik wel een beeld bij. Kind is trouwens echt dolgelukkig op het moment, hij kan gaan waar hij wil en daar heeft hij echt maanden zijn best voor gedaan(hij probeert t al vanaf dat hij 4 maanden was..)..Hij is dus helemaal het tegenovergestelde van zijn neefje. Maar écht bij alles wat mijn zoontje doet roept mijn schoonmoeder, oooo dat deed (we noemen hem maar even zo) Pietje helemaal niet! Oooh ze lijken helemaal niet op elkaar! Oooh Pietje kan dat pas net. Ik vind het gewoon genant worden. Ik krijg echt het gevoel alsof mijn kind het dat beter zou kunnen ofzo, nouja dat zij het zo ziet, verschrikkelijk vind ik dat. En elke keer als ik mijn schoonzus zie of we bellen kan mijn kleine man wel weer wat nieuws, daar voel ik me op de een of andere manier toch echt wel bezwaard bij en heb de neiging om het maar gewoon niet te zeggen dan. Het is ook altijd zo dat als ik het zeg ze de negatieve kanten ervan benoemd(ja jong teigeren is lastig want je kan nog geen nee zeggen etc.etc.) en ik toch wel wat met haar mee ga dan want ik voel me al bezwaard. Maar eigenlijk ben ik gewoon hartstikke trots en wil ik dat ook delen! Ik denk dat het moeilijkste is dat het over kinderen gaat, je grootste bezit van onschatbare waarde waar je over waakt met je leven. Whaaaaaaaaaaaaaaaaa zweverige zin, je snapt de kern vast wel... Iedereen(nou.. gelukkig bijna iedereen) wil het beste voor zijn kind, als iets dan anders loopt dan bij een ander en jij denkt dat het raar is. Of het CB praat het je aan bijvoorbeeld(hoor je ook zo vaak..) dan is dat echt een gevoelig punt natuurlijk.. Dus ik snap je punt helemaal, is ook echt super lastig. Heb geen tips voor je want ik loop er toch ook best tegenaan. Ik vind het ook moeilijk om te begrijpen waarom kinderen allemaal volgens een lijntje moeten en waarom alles zó snel en het beste moet. Ik kan me er wel in inleven ofzo, maar begrijpen nee..
Het is ook heel makkelijk om onzeker te worden als moeder, die gevoelens krijg je gratis bij het hele pakket zeg maar En de één staat wat sterker in haar schoenen als de ander. Wij gingen laatst bij vrienden met een dochter van 13 maanden. Ze maakte zich echt zorgen omdat haar dochter nog niet losliep of praatte. En het kindje is gewoon prachtig, en doet het echt super. Maar die mama kreeg zoveel vragen en mensen die vonden dat haar dochter maar 'laat' is, dat ze daar enorm onzeker over is geworden.
Ja dat is toch van de zotten! Er zou toch eens een normaal CB moeten komen wat mensen helpt (en dan niet van de wal in de sloot) met goede adviezen. Die praten je ook wat aan hoor, neeftje moest fysio en vanalles en nog wat, heeft niks geholpen trouwens Als meneer de beste man zag zette hij het net zo lang op een krijsen tot hij weg was! Kind naar mijn hart
Mijn reactie is altijd: Nou ik ga er vanuit dat ze het kan als ze 18 is, hahahaha, moet je die gezichten dan zien. Ik bedoel er mee te zeggen dat alle kindjes dingen in hun eigen tempo doen, de een is vroeg met lopen de ander vroeg met praten ol maak me daar niet zo druk over
mijn zoontje loopt pas sinds gisteren en die praat redelijk veel. die doet het dus weer precies andersom. dat commentaar blijf je toch houden, want rond denny gingen alle andere kindjes al veeeeeel sneller lopen. lekker belangrijk toch?
Ach, het is nooit goed... niet als ze niet gemiddeld snel zijn en ook niet als ze sneller zijn dan gemiddeld. Vergelijken leidt uiteindelijk nergens toe, het maakt ook geen bal uit. Omdat ik snelle kindjes heb probeer ik me altijd bij andere kindjes te focussen op wat de kindjes van anderen wel allemaal kunnen of hoe lief ze zijn maar ook dat is wel eens lastig. Joh, doet die van jou dit al? Ik krijg dan altijd een beetje de neiging om maar de meest vervelende dingen te gaan vertellen... slaat ook nergens op.
Hier ook,hij zegt hele duidelijke woorden,maar lopen durft ie niet,eerst liep die wel wat,maar toen viel die,en nu vertikt hij het.Ik zit er echt niet mee hoor,elke kind doet het op zijn manier en op zijn tempo.
Wij zeggen dat ook altijd. Als ze 16 is kan ze het vast wel. Simone doet ook lekker rustig aan. Ze kan nu wel sinds een week of wat los staan maar stappen zetten ho maar. Ze is ontzettend voorzichtig en wil niet vallen, dus die gaat pas lopen als ze zeker weet dat ze het kan. Ze kan wel hard rennen hoor, maar alleen met een hulpstuk (waar ze vervolgens nauwelijks op leunt). Met babyzwemmen is ze de laatste die nog moet leren lopen, dus sommige activiteiten kan ze niet meedoen. Dat is wel jammer maar ja. Praten doet ze alleen in haar eigen taaltje, heel af en toe denk je een woord te herkennen maar verder is het alleen maar gebrabbel Daarentegen is haar fijne motoriek echt volledig ontwikkeld, ik zie haar regelmatig kruimels en kleine vruchtenhageltjes opeten. Ze kan een torentje bouwen van 2 dingen, ze kan zich verstoppen en dan kiekeboe spelen en ze is ontzettend sociaal. Ze speelt altijd lief met iedereen en geeft je als ze je aardig vindt ook knuffels en kusjes. En ze kan ontzettend aanstekelijk in een deuk liggen
Nee, dat hoeft toch ook helemaal niet? Ik vind het helemaal niet erg dat andere kindjes sneller zijn en ik vind het ook alleen maar leuk als de moeder trots vertelt wat haar kindje heeft geleerd! Of hij dat nu heeft geleerd met 4 maanden of met 8 maanden maakt voor mij niet uit. Maar kan me wel voorstellen dat je wat voorzichtiger bent in je uitspraken als je weet dat de moeder in kwestie erg onzeker is. Of dat je inderdaad de negatieve kanten gaat benoemen zodat de ander zich beter voelt. Maar als je een zelfverzekerde moeder tegenover je hebt: voel je niet schuldig, wees trots en vertel lekker enthousiast wat een prachtkindjes je hebt
ben het er helemaal mee eens alles gaat al hard zat ze worden snel genoeg groot ieder kindje doet alles op zijn/haar eigen tempo
Ach..... Zo herkenbaar bij ons. Onze oudste was een hele vlugge en niets was vlug genoeg. Sliep door met 6 weken, liep met 11 maanden, praatte vollop met 14 maanden (zelf met 2 woorden), en met 1,5 dronk ze zelf uit een beker. Maar onze jongste hahahaha das een trage . Krijg er idd ook vaak reacties van van, wordt weleens tijd dat hij gaat lopen of slaapt hij nu nog niet door, laat hem maar een nacht huilen :x enz enz. Zelf ben ik er heel makkelijk en zeg vaak van, als hij 16 is en nog niet loopt dat breng ik hem zelf wel naar de kroeg . Familie en consultatie doen totaal niet zo en zeggen allemaal van, dat komt nog wel. Maar vrienden en moeders met andere kleine kinderen van bas zijn leeftijd die komen altijd met dat soort opmerkingen, ik kijk er niet meer van om. Ons mannetje is gewoon langzaam, maar verder vrolijk gezond en daar geniet ik volledig van (ik hoef nu nog maar achter 1 spook aan te rennen) Ons mannetje is dus morgen precies 1,5 jaar en kan nog niet: - Doorslapen (das dan wel weer minder, maar ben eraan gewoon) - Praten (geen 1 woord echt geen 1 alleen maar stasta en tatata enz) - lopen (toevallig sinds een paar dagen heeft hij zijn eerste losse stappen gezet. - drinken uit een beker hahahahaha, zoals het eruit ziet moet ik hem als hij 18 is bier geven met een rietje . Oftewel meneer drinkt nog lang niet zelf uit een beker.
Hier precies zo. Onze man staat nog niet, gaat niet zelf staan. Hangt wat aan onze handjes met dronkemansbeentjes zwalkt hij dan wat 'stapjes' heen en weer met al zijn gewicht aan onze handen. Ik vermoed toch ook dat het vanzelf wel komt. Hij was erg van het 'praten', maar inmiddels vindt hij het makkelijker om maar alles aan te wijzen en er vanuit te gaan dat mama dan precies weet wat hij bedoelt haha.
Bij mij is dit best gevoelig. Mijn zoontje is ook niet snel. Aan de ene kant vind ik dat helemaal niet erg en heb ik zoiets van het komt vanzelf als hij er aan toe is. Aan de andere kant... Hij heeft vergrote hersenkamertjes en daardoor ga ik dan soms wel twijfelen of hij daar zonder ook dit tempo zou hebben of dat er toch een verband is. Dat icm opmerkingen van anderen kan me op wat zwakkere moment wel eens doen piekeren.
Tja, ik herken het wel... Hier een meisje dat met 10 maand al stond en een paar stapjes zette. Nu kan ze een klein stukje lopen maar niet ver. Woordjes zeggen doet ze ook al een tijdje: -Mama en papa -Poes -Boek -Aai aai -Daar (op de vraag waar iets is, en tijdens het kiekeboespel als ik aan haar vraag waar zij is ) -Dikke (dikkiedik) -Lamp (?) en dan wijst ze ernaar -Huppakee -klok -Lalalala (=zingen) MAAR: ze kan zelf nog niet goed eten, niet zelfstandig bedoel ik. Ze plet alles nog met haar handjes en gooit het dan op de grond (vooral als de poes voorbij komt lopen).. Drinken uit de tuitbeker lukt wel, maar ik moet hem dan vaak wel nog omhoog houden, omdat ze anders lucht "drinkt". Ik hoor vaak dat ze daar dan laat mee is... Ik voer haar dus ook nog best vaak eigenlijk, schijnt ook raar te zijn. Harde stukjes fruit moet ik nog voor haar prakken/mixen want ze krijgt het niet weg anders (heeft ook nog maar 2 tanden). En eigenlijk als ik eerlijk ben, kan het me ook niet zoveel schelen of ze nou vroeg of laat met dingen is. Ze mag het lekker op haar eigen tempo doen en dwing haar tot niks. Ze is altijd lekker vrolijk (soms extreem veel vrolijk denk ik soms), en dat vind ik het belangrijkste..