Hier ben ik weer met een vraag. Mijn dochtertje van bijna 7 maanden weigert groenten te eten. Haar fruithap gaat er goed in maar haar groentehap absoluut niet. We zitten vaak een uur lang te proberen om 100gr te eten. Meestal eet ze 5 lepeltjes en daarna gaat het absoluut niet meer. Ik volg het Belgisch/Spaanse schema dus ze eet 's middags haar groentehapje. Maar zelfs al eet ze 4 uur van tevoren niets, dan nog weigert ze tot huilen en schreeuwen toe. Wie o wie heeft tips? Schema (ongeveer) 8u: fles 210cc 12-13u: groentehap + water 16u: fruithap 200 gr 19u: fles 210 cc Vaak drinkt ze nog een flesje (droomvoeding) rond 23u van 210cc of soms iets minder of meer, hangt af van wat ze die dag gegeten heeft en hoeveel. Rond 10u gaf ik haar een yoghurt maar daar zijn we van afgestapt omdat ze dan nóg minder trek heeft in haar groentehap. Als ze maar 5 hapjes eet of minder dan 100gr geef ik haar een klein flesje bij. Nu past mijn moeder op overdag en zij heeft het helemaal gehad met de groentehap. Ze stelde me gisteren voor om de groentehap te verschuiven naar 's avonds want ze krijgt last van haar hoge bloeddruk telkens als ze deze moet geven omdat het zo lastig is en ze zich druk maakt. Maar ja, ik ben pas om 18.15h thuis 's avonds, dan is dochterlief wss zelfs al te moe om nog een hapje te eten. En dan niet te vergeten dat ik dan ook nog een 2,5 jarige dreumes om me heen heb die vraagt om de aandacht van mama... Ik wil dus dat ze zsm leert om haar groenten te eten maar wie biedt de oplossing? Help.
Ik zou het je dochter zelf laten regelen.. Jij bepaalt wat ze eet en zij hoeveel. Als ze niet meer wil dan is dat goed. Het is nu nog bijvoeding en eten moet leuk blijven. Ik vind dat ze overigens maar weinig melk krijgt.. Fruit is als tussendoortje en vervangt geen fles. Ik zou rond 12 uur zeker nog wel een fles geven. En groente dan om 15 uur geven.
Heb je als eens eigen groete gegeven dus geen potje? hier aan het vechten tot 11 maanden toen waren wij het ook zat en hebben wij der aardappels met bonen gegeven en weg was eten. Hier was het vechten en zelfs in vriezen in die ijsblokjes ding en elke dag 1 blokje maar meer wilde ze echt niet moest zoveel weg gooien dus vandaar. dus mijn tip kook extra en geef het haar de volgende dag of zelfde dag. en hier was het melk fruit brood melk avondeten melk. en dan 170 melk
Je moeder kan dan toch rond 17.00 de groentehap geven? Dan heeft je dochtertje gegeten als jullie thuiskomen. Toen ik nog avonddiensten draaide had ik ook de afspraak met de oppas dat als mijn man ons zoontje om half6 nog niet op had gehaald, zij hem vast eten gaf. Ik zou ook een uitproberen of het 'Nederlandse' ritme misschien wat beter past, dat zag er hier ongeveer zo uit met 6/7 maanden: 's morgens een fles 180+6 Tussendoor fruit, ongeveer 200 gram meestal vers, anders uit een potje Lunch, eerst een fles van 180+6 en erna een boterham Tussendoor rijstewafel, soepstengel, fruit, yoghurt met een flesje roosvicee/ water Avondeten +/- 200 gram, meestal vers, anders uit een potje Voor het naar bed gaan een fles van 180+6 Ik zie regelmatig dat ze in België kiezen voor een stuk minder eetmomenten, maar veel grotere hoeveelheden. Best kans dat dat gewoon niet bij je kindje past. Hier al snel ons zoontje meegenomen in het ritme dat wij zelf ook hebben en hij kreeg bij de hoofdmaaltijden ook gewoon wat wij aten (vanaf 8 maanden ook 's morgens brood) en 's avonds dus warm, was niet altijd hetzelfde als wat wij aten, maar hij kreeg wel rond dat tijdstip z'n warme maaltijd.
Hier werkte zulke grote flessen ook niet bij onze oudste. Die dronk en at liever op meer momenten. Lijkt mij ook een stuk gezonder trouwens. Toen iets van 180ml flesvoeding (werd later pap/brood) bij het ontbijt - kort slaapje - lunch 150/180ml flesvoeding en naar haar zin nog stukjes broodkorst - tussendoor zo'n 150gram fruit en water - kort slaapje - avondeten naar behoefte met water - 180ml flesvoeding (werd later yoghurt na het avondeten) - eventueel nog een kleine fles bij wakker worden in de nacht. Bij het naar een slaapje gaan overdag kwam er nog een eetmoment bij in de ochtend.
We hebben al zowel zelfgemaakt als potje geprobeerd. Ik kan eens proberen om het groentehapje 's avonds te geven. Maar denk dat het niet veel gaat veranderen. Gisteren heb ik haar toen ik thuiskwam nogmaals haar groentehapje gepresenteerd want 's middags had ze maar 4 lepeltjes gegeten, daarna zo beginnen schreeuwen en het terug uitspuwen dat mijn moeder het had opgegeven en haar een fles van 210cc gegeven heeft. Ze had wel honger want die had ze gretig leeggedronken. Om 15u heeft ze een heel bordje (1peer en 1 kiwi) fruit gegeten. Om 18.15h dus opnieuw geprobeerd en toen wou ze het ook niet. Ze begon het weer uit te spuwen. Maar ze had wel honger. Uiteindelijk heb ik er een halve banaan in geplet en toen at ze het wel (toch beter dan eerst). Ik denk dat het echt de smaak is die ze niet wil. Pfffft, wat een stress, bij mijn zoontje had ik dat niet, die at liever zijn groentehapje dan zijn fruit. Mijn moeder haar groenten om 17u laten geven is mss een idee maar dan blijft het probleem dat als ze het niet eet en begint te huilen mijn moeder toch terug last krijgt van haar bloeddruk. Hebben jullie mss recepten die wat zoeter zijn?
Haar heel schema veranderen wil ik ook niet. Hier in Spanje eten de kindjes zo en mijn zoontje doet dit ook zo. Op school en in de creche eten ze smiddags warm en uitgebreid (voorgerecht zoals soep of slaatje+ hoofdschotel + dessert). Het zou makkelijker zijn moest zij ook dit schema volgen.
Ze geeft op alle mogelijke manieren aan dat ze er nog niet aan toe is en jullie blijven forceren, waarom? Waarom luister je niet naar wat ze aangeeft en laat je het groentehapje even rusten om het over 2 weken weer te proberen. Een uur lang proberen een hapje erin te krijgen zorgt alleen maar voor stress en frustratie aan alle kanten en voor je het weet heb je straks een kind met een eettrauma en dan ben je verder van huis. Ga gewoon weer terug naar de flessen en een fruithapje als dat wel goed gaat en dan later weer een poging doen met groente. Lotte was zeker 9 maanden toen groente een beetje lekker ging, daar heb ik me nooit druk om gemaakt, ze eet nu hele stronken broccoli en handenvol bonen weg.
Vooral....geen stress. Dat merkt je dochtertje direct en wordt het weigeren alleen maar hardnekkiger. Ik zou er gewoon mee stoppen en het over een maand weer proberen. En vooral....zelf laten eten. Ja ik weet het, het is een smeerboel maar het is echt beter. Je dochter bepaald wat ze eet. Forceren heeft echt geen zin. Ik zou haar gewoon nog wat meer flesvoeding geven. Op die leeftijd echt nog geen probleem. Ik weet dat in België er eerder wordt geadviseerd om bij te voeden. In Nederland is de regel op dit moment om te wachten tot 6 maanden tenzij je kindje echt aangeeft aan meer toe te zijn dan alleen de fles of de borst. Geen paniek, ze gaat vanzelf wel eten. En ja er zijn kinderen die nooit echt lekker eten. Mijn jongste was ook zo'n tutje met eten. En is ze nog. Ze groeit goed in de lengte, is wel aan de dunne kant maar is ze altijd al geweest. Pas vanaf 9 maanden ging ze voorzichtigjes aan kleine beetjes zelf eten. Als we iets in haar mond deden kwam het met kerende post er weer uit. Was ik ook niet gewend van de oudste twee. Maar ieder kind heeft zo zijn eigen manieren. Succes! en houd het hoofd koel!
Tja, ik zal me minder druk moeten maken idd. Het is alleen dat mijn moeder me ongerust maakt. Volgens haar is het "niet normaal" etc. Ik begrijp haar ook, het is frustrerend. Vooral omdat mijn dochter een erg sterk willetje heeft. Ik heb het gevoel dat ze een sterker karaktertje heeft dan mijn zoontje. Ach, jullie hebben 100% gelijk. Me niet druk maken, niet vergelijken en gewoon zien hoe het gaat. Ik denk dat ik met mijn moeder ga afspreken dat ze haar hapje aanbiedt. Wil ze het niet, krijgt ze een fles en dan zal ik rond 18u als ik thuis ben nog eens proberen. Eerder gaat niet want mijn moeder doet niets anders dan aan tafel zitten en eten geven met 2 kindjes onder haar hoede nu.
Ik hoop dat je je moeder ook duidelijk kan maken dat het echt niet erg is. Weet dat het soms lastig is want inzichten omtrent voeding voor jonge baby's is zo sterk veranderd met toen wij klein waren. Ik kreeg met 6 weken al liga met sinaasappel. Dat was toen heel normaal. Toen ik moeder werd wilden we tot 6 maanden wachten met bijvoeden. Mijn moeder begreep er helemaal niets van. Die bleef er maar over doorgaan dat het echt te weinig was alleen maar borstvoeding, dan leren ze toch nooit eten etc. etc. Succes er mee.
Hier is het een afkeer tegen volledig gepureerd voedsel. Bij fruit gaat dat nog wel, gepureerd, maar avondeten echt niet. Daar moet meer een bite inzitten. Wij doen het nu ook een beetje meer a la Rapley, dus met stukken. Misschien wil ze dat wel
Het is maar Bijvoeding tot 1 jaar dus als zij met 5 lepeltjes genoeg heeft, prima! Dan heeft ze het geprobeerd, ze heeft het geproefd en daarna weer lekker melk. Het is nog helemaal niet nodig dat ze 100 gram weghapt en ze geeft zelf aan het niet te willen. Dan ga je toch niet forceren omdat "alle kindjes hier dat zo doen" of "het makkelijker is". Gewoon haar laten bepalen en ze gaat vanzelf wel meer eten Rustig aan
Zorgen voor rust in huis en over paar weken weer proberen. Bij elke hap dat ze probeert enthousiast zijn.zijn het maar 5 hapjes is het ook goed ze moet geen afkeer krijgen. Wat voor groente heb je al geprobeerd? Hier is pompoen (oranje) zijn favoriet en wortels, ook gecombineert is favoriet. Wij gaven ook op meer momenten melk en dan 180 en kwam je uit op 200
Nergens voor nodig al die opwinding Je moet het eten niet op gaan dringen hoor, anders heb je kans dat ze straks al het eten gaat weigeren uit frustatie (ervaring mee, en dan heb je pas echt stress). Het is ook belangrijk dat ze zelf mogen bepalen hoeveel ze eten, anders kweek je een kind dat later niet aanvoelt wanneer ze genoeg heeft gehad. Zoals men al zegt hierboven: het is nog maar bijvoeding. Zoete groenten zoals wortel, pompoen, bataat?
Joh maak je niet druk. Ze is nog hartstikke jong! Vooral niet pushen hoor. Geef dat knd een stuk groente en laat haar haar gang gaan. Ze gaat vanzelf wel een keer wat eten
Tjonge zeg...zo jong en dan al zo'n strijd? Laat het rusten, groente moet nog niet op deze leeftijd. Als ze 2 of 3 theelepels groente krijgt, haar borsten of flessen met smaak drinkt en ook nog iets van fruit en brood eet dan is dat echt genoeg. Laat de strijd vallen. Laat je moeder gewoon een fles en een broodje geven, en geef tussendoor een hapje groente. Probeer Rapley eens. Mijn zoon weigerde alle prut tot we ontdekten toen hij 7,5 maand was dat hij prima at: als hij het maar in de hand kon hebben en afeten.
Ik kan je maar 1 tip geven en dat is loslaten. Wil ze geen groente? Dan laat de groente maar weg. Ze is 6,5 maand, dus het is echt nog bijvoeding. En als ze wel een paar hapjes neemt, wees daar blij mee en wanneer ze zelf aangeeft niet meer te willen dan stop je. Hier heeft zoontje vanaf 1 jaar bijna 6 maanden lang geen avondeten willen eten. Prima, dan eet je niet. Dat loste ik op door tussendoor wat komkommer enzo te geven. Na dat halve jaar begon hij ineens weer te eten en was het allemaal prima. Hoe harder je er zelf een strijd van maakt met eten, hoe moeilijker het voor alle partijen wordt. En ze is nog zo jong...
Dank dames, jullie hebben me wat gerustgesteld. Ik heb nochtans gezworen dat ik deze keer me niet druk zou maken over het eten. Mijn zoontje was ook slechte eter maar eet nu als een bouwvakker hele borden op. Het is en blijft wel een mager ventje en met zijn 2.5 jr is hij maar 3 kilo zwaarder dan zijn zusje (9kg en 12kg) Eigenlijk is het mijn moeder die me ongerust heeft gemaakt dat dit niet normaal is etc.
Idd maak je niet druk...stop evt met pureren en leg lekker verse stukken voor haar neus ipv van prut. En als oma hiervan zo'n last van dr bloeddruk krijgt twijfel ik eerlijk gezegd of dat wel zo'n geschikte oppas is. Ik vins het nl verschrikkelijk overdreven.