Ja, mijn moeder is een goede oppas. Ze doet dat al 2.5 jr voor mijn zoontje en nu zit ze dus met 2 kindjes. Wat wel veel is, want ze doet het nu 5 dagen op 7 de ganse dag. In september gaan ze naar de creche en dan wordt het makkelijker voor haar.
Google inderdaad eens op rapley. Niet alleen het geven van ongepureerd voedsel hoort hierbij, maar de filosofie is in mijn ogen erg logisch. Vooral het voorleven vinden wij belangrijk. We eten, als dat lukt, samen en ik geef hem (meestal) de vrijheid om zelf te eten. Dat wil zeggen dat ik gezond kook en hij hetzelfde als ons eet. Zo leert hij dat eten de normaalste zaak van de wereld is. Je hoeft ook niet bij elk hapje te juichen of te prijzen. Dit maakt het alleen maar geforceerder vind ik. Oh en laat je niet zo opjutten door je moeder. Die komen uit een ander tijdperk, no offence. Mijn ouders en schoonouders hebben ook een handje van voeren en proberen met afleiden zoveel mogelijk erin te krijgen. Ik zelf vind het vooral gezellig dat hij zelf kan eten. Dat het soms meer wordt bestudeerd dan werkelijk gegeten is normaal en hoort bij de ontdekkingstocht. Het helpt idd om je te bedenken dat kindjes tot een jaar genoeg aan de borst of fles hebben. Reken maar dat ze zich melden als ze honger hebben. Oh en trouwens, eten aanbieden zou ik trouwens niet eens bij hele erge honger doen. Omdat het nieuw is en voor prikkels zorgt, kan het frustrerend voor zo'n kleintje zijn. Geef anders eens een klein flesje een uurtje voor de maaltijd of zo. Het kan heel verfrissend zijn om 'regels' een beetje los te laten en te kijken waar je kindje behoefte aan heeft. Dat brengt meer rust en minder frustratie bij beide!
Je hebt gelijk, ik ga zeker eens rapley proberen. Al moet ik me wel eerst een beetje inlezen want ben zo bang dat ze er stukjes uit bijt. Ze heeft 2 tandjes en heeft onlangs een stukje uit een baguette gebeten en kon er niet mee weg.
En wanneer je fruit een beetje combineert met warme hap? Ik maak vrijwel alles zelf voor onze jongste dochter. Pas had ik een hapje gemaakt met doperwtjes en bospeen en dat vond ze echt niet lekker! Na twee happen zetten ze het op een krijssen. Toen een beetje appel en pruim erbij gepureerd en ze at het met smaak op. Ik kan me voorstellen dat je het niet wilt aanwennen maar soms is een combi van fruit met groente best lekker. Je kunt dan steeds een beetje minderen met het fruit wat je erdoorheen doet totdat ze gewoon puur de warme hap eet. Hier heeft ze een enorme afkeer voor maaltijdpotjes, die krijg ik er ook echt niet in. Vers vind ze het meeste wel lekker.
Misschien heeft ze er teveel honger voor? Hier wil ze alleen ander eten dan de fles alleen als ze niet al te hongerig is en gaat ook wisselend. Vier uur tussen maaltijd vind ik wel veel... Schema hier: 8:00 papfles tussendoor fruit/soepstengel/rijstwafel 12:00 papfles en brood tussendoor soepstengel/rijstwafel 16:00 fles 18:00 warm eten (groente, aardappels en soms beetje vlees, vleesvervanger of yogurt) 20:00 papfles tussendoor en 's nachts water Ik vind het hier de hoeveelheid flessen nog wat veel, paar weken terug waren het er nog 5 en maakte ik me er druk om, maar ik probeer mijn kindje maar gewoon te volgen. Succes!
Je hebt al veel goede tips gehad! Ik vind het een vreemd schema. Ik woon ook In Spanje en heb een heel ander schema. Sowieso geen flessen laten vervallen vanwege de bijvoeding tot 1 jaar. Drinkt ze die reuze flessen helemaal op ? Ik zou in ieder geval 3 of 4 flessen erin houden en dan iets kleiner maken ? Eerst de fles en even daarna de groente hap proberen. Het is echt bijvoeding bedoeld om te proeven en te ontdekken. Een bepaalde hoeveelheid erin moeten lepelen en een machtsstrijd bij baby's is echt fout.