Hallo, Onze jongste is maandag opgenomen met volle longen, eerst dachten ze aan het rs virus maar naar onderzoek was dat het gelukkig niet. Maar nu blijkt dat het een astma aanval is geweest, de grote valkuil is bij hem dat hij altijd lacht tegen andere mensen waardoor artsen vaak ten onrechte denken dat hem weinig mankeert. Maandag lachte hij ook nog en huilde op zijn tijd ook flink, maar toch bleek hij vreselijk benauwd te zijn. De oorzaak van deze aanval is niet echt duidelijk, nou hebben we al wel wat adviezen gekregen waar op te letten. Maar ik ben eigenlijk opzoek naar ouders van kinderen met astma, kunnen jullie mij vertellen waar ik allemaal op moet letten qua prikkels?
Mijn zoontje heeft afgelopen weekend weer in het ziekenhuis gelegen met een astma aanval, heb hier een paar dagen terug ook een topic geopend. Hij is nu een jaar maar al vanaf zijn geboorte verkouden, piept en zaagt veel. Ze noemen het gevoelige luchtwegen. Ik stofzuig en dweil nu iedere dag, we hebben het vloerkleed weg gehaald, op zijn slaapkamer en in de woonkamer geen gordijnen. Veel de ramen open, zijn slaapkamerraam altijd. Gelukkig ken ik weinig mensen met huisdieren maar onze tante heeft 4 honden en een kat en daar kom ik dus maar heel kort. Merk echt dat hij anders last krijgt. Hij heeft een elektrische puffer met medicijnen, als ik merk dat hij last heeft gebruik ik die. Sowieso voor het slapen altijd. Ook heb ik medicijnen die ik direct kan geven bij een aanval. Die werken snel. Heb jij geen medicatie oid gekregen?
Hij had al ventolin maar heeft er nu qvar bij gekregen. Verder zijn ze nog aan het kijken hoe verder, oa hadden ze het over een longverpleegkundige en een aantekening in de computer zodat we altijd rechtstreeks kunnen bellen ipv via de huisarts(enpost). Wij hebben overal laminaat en heb net extra zijn slaapkamer gestofzuigd.
Wat naar zeg !! Mijn zoontje is een stukje jonger nog (vandaag precies 5 maanden) maar de dokters denken dat hij astma aan ontwikkelen is. Mijn vriend heeft heel erg astma gehad (nu nog afentoe last bijvoorbeeld met weersovergangen). Mijn vriend was jong en heeft tot zijn 14e geduurd. Maar hij had het echt extreem en de technologie is natuurlijk veel veder. Hij heeft hierdoor op de lagere school heel veel gemist , was altijd ziek. Groeide slecht en bleef mager. Hij mocht ook absoluut niet in paniek raken (huilen bijvoorbeeld en dan echt overstuur zeg maar) want dan kreeg hij het vreselijk benauwd en kon die naar het astma centrum. Hij was dus vreselijk verwend op het laatst want alles zodat het hem maar naar zijn zin was en dat heeft een kind snel door later heeft hij een heel groot apparaat in huis gehad dat als hij een aanval kreeg hij daar aan kon zitten. Maar goed hij had het dus echt extreem. Mijn broertje heeft ook astma gehad als kind. Heeft een tijd intern gewoond bij het astma centrum. Persoonlijk kan ik me hier weinig van herinneren omdat ik ook jong was natuurlijk. De puffers weet ik nog wel want als kind vond ik dat reuze interessant en wilden ik dat ook gebruiken In mijn familie komen meerdere luchtwegen problemen voor. Maar goed mijn zoontje is al vanaf dat hij net geboren is eigenlijk al verkouden. Hij piept en bromt de hele dag door. Het is heel naar. Veder is hij ook eigenlijk altijd vrolijk en lacht dus continu naar de dokters (vooral naar mijn huisarts dat is een vrouw en hij is gek op vrouwen , nu al ) Daarom geloofde ze hier ook niet echt dat er wat aan de hand was. Tot een paar weken terug toen die dus echt helemaal overstuur bij de dokter was. Nu heeft hij ook eczeem erbij gekregen , kom even niet op de naam. Ik dacht eerst dat het berg was maar de dikke plakkaten bleven uit en hij begon heftig te krabben. Zo zielig ik vijlde en knip elke dag zijn nagels want bij elk haaltje is zijn hoofdje open. Veder begint hij ook te reageren op de hond (chihuahua) rode ogen etc. Dat is ook weer een punt , de hond. Hij kan er voor zorgen dat het juist tot uiting komt , de trigger zeg maar. Maar hij kan het ook niet ontwikkelen en dan is mijn hond straks voor niks weg. En als die het straks echt heeft dan zou de hond hoogstwaarschijnlijk weg moeten. Moeilijk dilemma dus want natuurlijk gaat mijn kind voor alleen ik hou echt van mijn hond. Mijn vriend kan redelijk goed tegen de hond maar moet niet in zijn gezicht perongeluk likken. Het gekke is sommige honden gaan heel goed sommige minder. De hond van mijn schoonzus gaat top 1 van de honden van mijn ouders niet dan krijgt hij hele uitslag. Maar goed dit heeft mijn kindje nog niet zo erg al merk ik dat hij er op begint te reageren. Morgen moet ik terug komen naar de huisarts en wordt ik ook doorgestuurd. Alleen het probleem ze kunnen bij zo'n kleintje nog niet veel doen of testen. Het is natuurlijk nog niet zeker of hij het ontwikkeld maar hij heeft meerdere symtomen en mijn vriend heeft het natuurlijk dus dan is de kans dus groter. Ik vind het heel eng en zielig en maak me eigenlijk sinds deze week grote zorgen. Hij is namelijk weer verkouden , soms iets benauwd en zijn hele voorhoofd en hoofdhuid zit onder de eczeem. Maar goed ik heb dus niet veel ervaring met eczeem maar snap je zorgen heel goed. Ik wens jou kindje ook veel beterschap en hoop dat het hier bij blijft en hij er geen last meer van krijgt of in mindere maten zo sneu.
Maar je kan wel vragen of ze een proefbehandeling kunnen starten om te kijken hoe hij daarop reageert. En kijken of je naar een longverpleegkundige kunt zodat die je tips kan geven. Onze zoon werd happy weezer genoemd maar kreeg wel medicatie om het gemakkelijker te maken en die was toen jonger als jouw zoontje.
Wellicht vindt je meer herkenning en tips bij het Astmafonds? Al valt dat volgens mij tegenwoordig onder het Longfonds. https://www.longfonds.nl/astma/alles-over-astma/wat-is-astma?gclid=CIzCjPfrp8MCFfTJtAodi3YAwg# Mijn broertje heeft het heel erg (gehad). Bij ons thuis werd het huishouden radicaal op zijn kop gezet. Vloerbedekking eruit, gordijnen vervangen door lamellen of luxaflex, hond en parkiet weg, dekbedden en hoofdkussens moesten van speciaal materiaal zijn,stoffen bank moest vervangen worden door leer, gold ook voor de eetkamerstoelen. Zelfs de planten moesten de deur uit en mochten alleen maar zogenaamde hydro planten voor terug komen. Ook was hij allergisch voor veel voedingsmiddelen. Dit kan soms samenhangen met astma. Hoop dat je wat hebt aan de site! In ieder geval veel beterschap met je zoontje!!