Als je met je pink nagel zachtjes over der tong schrapt, kan je zien of het daarvan een beetje weg gaat. Wordt het minder, dan is het melk. Zo niet, dan heb je kans dat het wel spruw is. Fijn dat de huisarts verder geen probleem ziet! Blijf gewoon doorgaan met haar zo voeden, valt ze af dan toch weer aan de bel trekken! Blijf ook de andere dingen in de gaten houden! Plas en poepluiers, alertheid, temperatuur, drinkgedrag.
Herkenbaar. Ik ben gestopt met borstvoeding (met alleen kolven liep het te hard terug). Sinds de flesvoeding dronk ze goed en kwam ze eindelijk aan. Heb nu een lekkere bolle baby. Ook de combi van bv en kv werkte hier niet. Hoop dat jullie snel een oplossing vinden.
Het valt mij ook op dat als ze bv krijgt meer krampjes heeft ook al geef ik infavol... Mja k kijk t ff aan einde van de week ga ik weer wegen kijken of zij dan aangekomen is
Je zou dan eens kijken wat je de dag ervoor gegeten hebt. Sommige dingen kunnen meer krampen veroorzaken (bijv. citrusvruchten, kolen, bepaalde kruiden, uien enz.) Alles wat jij eet komt natuurlijk via de borstvoeding bij haar terecht. Het is vaak gewoon uitproberen wat krampjes veroorzaakt en wat niet. Ze zeggen tegenwoordig niet meer standaard je moet dat weg laten maar je mag gewoon alles eten en je moet het uitproberen. Als je echt wilt weten of ze van een bepaald ingredient krampjes krijgt dan moet je dat eigenlijk 3 dagen achter elkaar uitproberen om echt zeker te weten dat het aan dat ingredient ligt. Bijv. ze krijgt denk je last van krampjes van knoflook, dan zou je 3 dagen een gerecht moeten maken waar knoflook in verwerkt zit om het echt zeker te weten. En dan het liefst ook geen ander ingredient erbij wat evt. krampjes kan veroorzaken want anders weet je nog niet of het aan de knoflook ligt of aan het andere. Met 6 weken hebben beebs de piek van krampen gemiddeld en daarna wordt het als het goed is minder. Met krampjes willen ze op de piek ook juist zuigen. Veel mensen denken dat ze dan juist weer honger hebben en leggen weer aan of geven weer een fles. Met het gevolg dat je in een neerwaarste spiraal komt van voeding, krampjes, voeding, krampjes. Je kan het beste dan proberen of ze bijv. op je pink wil zuigen of als dat niet werkt een beetje afgekoeld gekookt water tussendoor geven in de fles. Het liefst dan toch wel minstens 2 a 3 uur tussen de voedingen (als het geen regeldagen zijn).
Ben het eens met het eerste wat betreft wat je als moeder weet. Gewoon bij twijfel weglaten, even weer een keer uitproberen en dan weet je het wel. Met het 2e niet. Water is bijvoeding (of bedoel je kv klaarmaken met gekookt water?) BV geef je op verzoek en elk uur drinken is ook heel normaal. Bij krampjes kun je gewoon de leegste borst aanbieden. Vaak zoeken ze troost en willen ze zuigen. Als je de leegste borst aanbiedt, krijgen ze niet veel voormelk (wat voor meer krampjes zorgt) maar kun je ze toch met de borst troosten. En als het dan toch honger is, heb je 2 vliegen in 1 klap. Ik zou er een lactatiekundige bij halen als je denkt dat ze te weinig uit de borst haalt. Verder aanleggen en nakolven en haar dit na geven. 1x per week even wegen is voldoende. Als je kv bijgeeft, gaat dit vaak ten koste van je productie en maak de afweging of het nodig is.
Hmm ik heb inderdaad minder productie. Eerste week na de bevalling kreeg ik 60 a 70 cc uit een borst, dan was met kolfen. Nu haal ik amper 50 uit beide borsten. Wat ik raar vind is dat zij mij in het ziekenhuis niet over een lactatiekundige hebben gehad.. Ik geef haar nu meer kv dan eigen gekolfde melk, want er is bijna geen melk...
hier had ik het water van een vk als advies gehad bij krampjes. Ik zou ook een lactatiekundige inschakelen.
@Muss, ziekenhuis is niet altijd erg bv-vriendelijk. Ik zou echt een lactatiekundige raadplegen! Anders is het straks einde verhaal met de bv en dat zou jammer zijn toch na al je moeite? @mamavanjordy, vraag me af of het helpt en is ook in strijd met het borstvoedingscertificaat. Een baby die water krijgt zal minder bv drinken en daardoor minder voedingsstoffen binnen krijgen en dus minder groeien.
Muss, hier liep het ook zo hard terug en ik ben dan ook gestopt. Blijf je gevoel volgen. Wil je door gaan, ga er dan voor 100% voor (uiteraard niet ten koste van je kind). Maar stoppen met bv is geen schande. Ik was er erg verdrietig van, maar ik kreeg een knoop in m'n maag elke keer als ik moest wegen en ze bleek weer niet aangekomen.
Wat kan een lactatiekundige voor mij betekenen? Ik kolf om de 3 uur.. en zij zijn voornamelijk daarmee bezig neem ik aan?
Een lactatiekundige kan mee kijken naar het aanleggen en daar nog tips bij geven. Zij hebben speciaal gestudeerd daarvoor. Tenminste als je nog aan wilt leggen en je beeb helemaal nog aan de borst wil? Soms is telefonisch contact al goed genoeg om alleen maar even door te praten wat je nog evt. kunt doen? Soms helpt het voor het kolven beter dat je vaker kort kolft dan bijv. 6x lang. En sommige meiden moeten altijd 3x bijv. kolven om 1 flesje vol te krijgen.
Muss hoe is het nu met de kleine? Wat heb je allemaal ondernomen? Ben erg benieuwd en hoop dat het goed gaat!