Hallo! Mijn kleine ligt al paar weken in een stuit en ik nader nu toch echt het eind van de zwangerschap wie weet er oefeningen e.d om de baby zelfstandig te draaien? (ik wil natuurlijk bevallen). En hoe voel je of de baby goed ligt? Fijne zwangerschap iedereen!
Mijn dochter heeft ook heel lang in stuit gelegen. Afgelopen dinsdag met 36 weken een extra echo gehad en ze ligt nu goed. Hoever ben je in de zwangerschap? Ik kon het ook niet echt voelen maar zo in eens elke x een grote bult aan de bovenkant van mijn buik. Dat bleken dus de billen te zijn.
Hoe ver ben je? Ze kunnen met 36w zelfs nog draaien. Mijn zoontje draaide met 35 weken en is nooit ingedaald Ik voel t wel hoe t kindje ligt in mijn buik maar dat komt miss ook omdat ik wat minder vruchtwater heb en t kindje ook echt een soort van zie/voel liggen
Je kan moxa therapie proberen. Persoonlijk denk ik altijd dat ze niet voor niks zo liggen. Zelf oefeningen gaan doen of aan de baby gaan prutsen zou ik niet doen. Laat dat aan iemand over die er verstand van heeft. Hoeveel weken ben je zwanger?
Ik ben dan nog niet aan het einde maar heb mijn zorgen over de stuitligging wel al besproken met mijn vk. Er is een "oefening" waarbij je met je knieën op de grond moet zitten en dan voorover buigen met je onderarmen op de grond. (Dus billen omhoog) Zo maak je meer ruimte voor de baby om te draaien. Ik krijg het alleen niet voor elkaar om zo lang zo te liggen. Alles doet pijn.
Dit denk ik dus ook! Blijkbaar is dit een fijne houding.. ik zou zelf ook nooit kiezen voor een draaipoging, maar goed dat moet jij uiteraard zelf weten! Ik hoop voor je dat de kleine nog gaat draaien!
Ik las dat je nu bijna 32 weken zwanger bent? Als dat inderdaad klopt zou ik me nu nog niet zoveel zorgen maken hoor. De baby heeft nog genoeg tijd om te draaien. Bij de meeste draait de baby zelfs pas rond of zelfs na 35 weken.
Hier is de kleine niet meer gedraaid, ik heb toen gekozen voor een versie. Deze hebben ze gedaan met 37 weken en is goed gelukt. Viel mee ook enorm mee. Hierdoor kon ik gelukkig vaginaal bevallen
Dit is inderdaad 1 vd oefeningen die bij mijn yoga wordt aangeraden (alleen niet als het pijn doet natuurlijk, balen!) Een andere die ik gehoord heb is lunges met voorste voet op de trap, bridges (Google maar even als je niet weet wat dat is) met je voeten op de bank en er is er nog een die ik zal proberen uit te leggen maar is beetje lastig. Je begint op handen en knieën, verplaatst 1 vd voeten naar de buitenkant vd zelfde kant hand en dan met de heupen naar voren. Dit is wel een uitdaging als je al een grote buik hebt vind ik maar voelt ook wel lekker stretch. De die LMSB noemde vind ik het makkelijkst lang vol te houden, vriendin van mij moest elke oefening een half uur per dag doen namelijk.
Zo bedankt voor de tips!! Ik ben inderdaad 32w ik weet dat ze nog uit zichzelf draaien, maar heb zo'n gevoel dat deze het niet vanzelf gaat doen. Misschien moet ik toch nog maar even afwachten! Alleen moxa therapie heb ik nog nooit van gehoord, misschien is dat wel iets. Ik wil gewoon geen keizersnede maar je hebt het niet voor het kiezen
De yoga oefeningen kunnen sowieso geen kwaad dus zou ik gewoon mee beginnen, fijn toch als ie wel alvast draait, hoef je je daar geen/minder zorgen over te maken
Op www.stuitlig.nl kun je meer info vinden over de moxatherapie. Wat je ook nog kunt overwegen is voetreflexmassage.
Even nog een toevoeging. Een stuitligging hoeft niet per se te betekenen dat een keizersnee moet. Ook dan is een natuurlijke bevalling mogelijk mits de baby niet schuin of dwars ligt.al grijpen ze wel in met een keizersnede als dat moet. Hier is de 2e trouwens met 34 weken gedraaid.net voordat ik met de moxatherapie zou starten.
Omdat ik van mening ben dat het een voorkeurshouding is, en het kindje zo gewoon lekker ligt. Daar moet je in mijn ogen niet aan gaan 'wrikken'. Daarbij ben ik altijd bang dat door het draaien de navelstreng verstrengeld raakt. Tsja het is gewoon mijn gevoel.. moeilijk om dat uit te schakelen!
Ik had deze gedachte ook altijd totdat ik nu een baby heb wat in stuit ligt. Het klinkt misschien stom en heel egoïstisch (en ik begrijp ook echt wel dat een baby een voorkeurshouding heeft) maar ik doe liever -als dat tegen de tijd nog nodig is- een draaipoging dan meteen voor een keizersnede gaan met alle risico's en lang herstel wat daarna volgt. (Stuitbevalling wil ik absoluut niet, ik verwacht wederom geen kleine, fijne baby )
Ik vindt je helemaal niet egoïstisch.. ik vindt het knap dat je het wel overweegt.. en idd ik zou ook liever geen keizersnee willen.. en als ik in die situatie terug zou komen, misschien denk k er dan ook wel anders over hoor! Maar mijn gevoel speelt nu op, haha! Ik hoop voor je dat het niet nodig is! Fijne zwangerschap nog!