Help! Baby in een stuit! Iemand tips?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door KJM, 5 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Buko

Buko Fanatiek lid

19 dec 2016
    2.222
    2.003
    113
    Die mening deel ik echt helemaal. Er zijn ook nog wel wat risico's aan verbonden volgens mij toch? Dat de placenta los raakt bijvoorbeeld?
    Maar als je kindje in een stuit blijft liggen, zou je dan voor een keizersnede gaan? Een stuitbevalling zou ik zelf ook absoluut niet willen..

2. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Een versie stond mij ook tegen, maar wij hebben het wel gedaan. De regie lag compleet bij ons, wat een veilig gevoel gaf. De vk hield onze dochter nauwlettend in de gaten. Nadien heb ik nog 2 uur aan het ctg gelegen. Het draaien was niet gelukt trouwens.
    Je gaat er idd wel in met de mededeling dat het mis kan gaan, en de kleine dan gelijk gehaald moet worden. Maar die kansen schijnen echt klein te zijn.

Tja geen keizersnee willen... je wil dat je kind gezond op de wereld komt toch? Stuitbevalling kan idd in sommige gevallen wel,hangt ervan af hoe het kindje ligt. maar ik vond dat persoonlijk geen optie.

Buko vindt dit leuk.
  3. exciting

exciting Fanatiek lid

10 dec 2013
    3.172
    983
    113
    Vrouw
    Friesland
    Ja dan zou ik voor een keizersnee gaan! Stuitbevalling zou ik ook niet doen..

Buko vindt dit leuk.
  4. ettol

ettol Actief lid

21 aug 2013
    233
    56
    28
    Vanochtend net een versie poging gehad. De risico's zijn echt heel laag.
    Het is bij mij niet gelukt maar dat komt waarschijnlijk door mijn baarmoederafwijking waardoor er minder ruimte is aan de linkerkant.
    Het is niet fijn, maar ze luisteren goed naar wat jij wil en zowel tijdens als er er na wordt baby goed gemonitord.
    Ik twijfel nog over KS of stuitbevalling. Dit is mijn tweede, de eerste kwam bij ruim 33wk in stuit en dat ging goed. Ook prima Apgarscores van 8-9-9. Nu is baby 2 al wat groter.
    Ik zou doen wat goed voelt. Als je vertrouwen hebt in zorgverlener die ook ervaring heeft met stuitbevalling zou ik het niet per definitie weigeren. Recente studies gedaan bij duizenden zwangeren laten zien dat gezondheidsrisicos bij vaginale stuitbevalling niet groter zijn dan KS bij stuit.
    Zelf ben ik onder controle in WKZ en heb vertrouwen in hun kunnen. Echter als ik richting 40 wk zou gaan zou ik wel een KS overwegen...maar die kans is gezien mijn voorgeschiedenis heel klein. Het is al een wonder dat ik zover ben als ik nu ben.

5. devilduckie

devilduckie Actief lid

22 dec 2014
    172
    10
    18
    basisschool lerares
    Hier ook ervaring met een stuitbaby. Vanaf de 20 weken heeft mijn kleine altijd in stuit gelegen. Heb een versie poging gehad met 36 weken maar de baby lag al te ver met de billen in het bekken dus die poging is niet eens gestart.
    Ook heb ik voetreflex therapie gehad, baat het niet schaadt het niet. De massages waren heerlijk maar hebben niks gedaan. Het werd gelukkig wel bijn helemaal vergoed!! Betaalde maar €5 per keer. Het was in ieder geval een lekker ontspannen moment voor mij.

Ik ging voor een stuitbevalling. Ik had voor alles groen licht; baby niet te groot, weeën kwamen op gang, ontsluiting vorderde goed.
    Bij 10cm ontsluiting kwamen de persweeën niet, baby lag te hoog. Het werd uiteindelijk toch een keizersnede. Ik had er vrede mee als dat zou gebeuren mits ik het eerst zelf mocht proberen. Ik kreeg m'n kans en had daarna ook vrede met de keizersnede. Bleek achteraf dat de baby goed klem lag met het hoofd tussen mijn ribben.

Je moet er zelf vertrouwen in hebben als je gaat voor stuitbevalling anders zou ik meteen een ks plannen.

6. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Hier een draaipoging gehad bij 37 weken bij Aiden. 3x geprobeerd. Voelde alsof ze mijn organen via mijn rug naar buiten probeerden te duwen. Heel onprettig.
    Stuitbevalling was uitgesloten aangezien ik klein van stuk ben met een smal bekken.

Overigens is het niet altijd gezegd dat je een lang herstel hebt na keizersnee.
    Hier 2x een keizersnede gehad en beide keren liep ik binnen een week alweer buiten te wandelen en kookte ik ook alweer gewoon. Was ook niet extra bedlegerig.
    En nee, ik ben niet sportief. Af en toe maak ik een fiks lange wandeling, maar dat is alles.
    Ja, het is een flinke buikoperatie, maar herstel daarvan kan ook erg snel gaan.

7. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.768
    2.184
    113
    Ik heb ook allerlei oefeningen geprobeerd maar helaas, mijn dochter bleef in stuit liggen. Versie heb ik besloten niet te doen, voelde voor mij niet goed en de kans was klein dat het niet zou lukken vanwege strakke buik en lange baby.
    Uiteindelijk ben ik in contact gekomen met een gyn die veel ervaring heeft met natuurlijke stuitbevallingen. Met 41.3 ben ik natuurlijk bevallen van een prachtig en gezond meisje! Was een heel bijzondere ervaring, ook voor het personeel. (Sommigen bleven zelfs na werktijd om te kijken)

8. Buko

Buko Fanatiek lid

19 dec 2016
    2.222
    2.003
    113
    Bij mijn buurvrouw is haar kindje met 35,5 week in een stuit gedraaid. Ze hebben een week moxa sticks gebruik en vervolgens is ze ook weer teruggedraaid..

Deel Deze Pagina