Vraag is hier vaak gesteld, maar toch zoek ik wat advies/meningen. Mijn zoontje is bijna 4 weken en volgens het CB moeten we naar 7 voedingen (flesvoeding). Zitten op 8. Ik ben voorstander van voeden op verzoek en overdag komt meneer zelf na 3,5 uur. Op zich prima op schema. Echter na de laatste voeding voor de nacht komt hij na 3 uur en een kwartier, dan na 3 uur en vervolgens na 2,5 uur. Zo zitten we toch weer op meer dan 7 voedingen. Ik heb gelezen dat baby's voedingen in de nacht inhalen als ze overdag te weinig hebben gekregen. Vraag is dus, blijf ik voeden op verzoek of toch overdag om de 3 uur zodat er hopelijk in de nacht wat meer tijd tussen zit. Hij drinkt overigens rond de 80cc per keer en is bijna 4 kilo. Overigens geen verkapte wens om door te slapen. Ik heb geen last van de nachtvoedingen. Flesje erin en binnen 20 minuten slapen we allebei weer. Gr. Roos
Wat het CB doet is kijken naar de gemiddelde baby en daar baseren ze hun adviezen op. Maar wat als jou baby geen gemiddelde baby is? Wat als jou baby gewoon meer of minder voedingen nodig heeft dan de gemiddelde baby? De kans is groter dat jou baby niet gemiddeld is dan dat hij wel gemiddeld is. Dus ik zou gewoon je gevoel/je kind volgen. Op verzoek blijven voeden dus.
Ik vind het toch altijd zo raar als het cb zegt dat je naar zoveel voedingen 'moet' Ik zelf vind het juist goed dat je je zoontje volgt! Wij gaven mijn zoontje na de bv ook de fles opverzoek, wij hielden dan welbij of hij niet teveel op een dag dronk, verder volgden we zijn behoefte. Mijn advies zou dus zijn, volg je eigen gevoel! Mits je niet teveel geeft natuurlijk. (Hoeveel melk je kindje nodig heeft weet ik even niet uit mijn hoofd)
Voordat ik de test las dacht ik direct; eigen gevoel. Na het lezen van de tekst; eigen gevoel. Mijn jongste dronk ook vaak liever kleine beetjes en dus ook heel lang 7 flesjes per dag. Het cb neemt voedingsadviezen rechtstreeks over van Nutricia. Deze wil dat je kindje zoveel mogelijk drinkt en eet van hun producten. Daarnaast is het cb erg gefocust op doorslapen. Zo krijg je de adviezen uit de mond van het cb. En uit ervaring kan ik je vertellen; dat doorslapen komt echt wel. En als jij je kindje volgt misschien wel net zo snel als andere kindjes. Mijn zoon dronk tot 3 maand 7 flesjes en met ruim 4 maand dronk hij er 5, maar sliep wel de hele nacht door (bleef om de 3 uur drinken). En nog was het niet goed volgens cb, want hij moest naar om de 4 uur en grotere flessen. Toevoeging; Het advies is 150cc voeding per kg per 24 uur. Minimaal 120cc en max 180cc. 4 kg x 150 = 600 cc voeding per 24 uur. (Min 480, max 720) Deze richtlijn zegt veel meer dan de aantal flessen op een dag.
Ik zou vooral zelf naar je kind kijken en doen wat jij goed acht. Plan om overdag wat meer op schema te voeden, is ws wel fijn om hem te helpen een goed dag-nachtritme te vinden en als dat helpt om er 's nachts langer tussen te krijgen, is dat alleen maar fijn, lijkt me. Nu houdt hij er overdag langer tussen, dus als je dat kunt wisselen naar de nacht, is dat alleen maar prettig, zou ik denken. Je merkt vanzelf hoe hij erop reageert. Als voeden op schema betekent dat zijn slaap elke keer verstoord wordt en hij dan te moe wordt, merk je dat snel genoeg en kun je weer gewoon op verzoek gaan doen.
Of ik mijn eigen gevoel doe of het advies van het cb dat scheelt per situatie. Het cb zit niet vol randdebielen en met veel adviezen weten ze echt wel waar ze het over hebben. Ga de voorbeelden niet noemen om inhoudelijke discussie te voorkomen maar bij sommige zaken ben je echt eigenwijs als je het advies niet volgt. Maar eten en slapen zijn zaken die nogal per kind verschillen. Even over jouw situatie..sommige kindjes vinden het prettig om vaker kleine beetjes te drinken. Waar je dus naar mijn mening wel weer het cb in moet volgen is dat je niet over de maximale grens voor zijn gewicht gaat want die richtlijnen zijn er niet voor niks. Ze zeggen 150ml per kilo lichaamsgewicht en maximaal 180 per kilo. Zolang je daar onder blijft moet je zelf weten hoe je dat indeelt.
Hij komt zeker niet boven het maximum. In de ochtend is het vaak 50/60cc en tegen de avond 70/80cc. Gemiddeld zou hij 75cc per keer mogen drinken. Maar voor een dag- en nachtritme zou het inderdaad fijn zijn als hij 's nachts zo om de 4 uur zou komen en nu krijg ik toch het vermoeden dat hij overdag net iets te weinig krijgt met voedingen om de 3,5 uur of soms om de 4 uur. Aan de andere kant denk ik ook dat dit vanzelf bijtrekt als hij meer gaat drinken en wil ik het niet forceren. Pffff lastig hoor mama zijn
Mee eens. Ik heb altijd gedeeltelijk op schema en gedeeltelijk op verzoek gevoed. Ik liet haar nooit huilen omdat het 'nog geen tijd was'. Wel heb ik op een gegeven moment 's nachts een speentje gegeven om te kijken of ze niet gewoon zuigbehoefte had. Als ze dan niet binnen een kwartier weer kwam hoefde ik niet meer te voeden. Maar dit deed ik pas na een paar maanden hoor, 4 weken is nog erg jong...
Op verzoek Mijn kleine man heeft soms echt niet veel honger en dan drinkt hij maar 90 cc Dan komt hij inderdaad eerder maar ook ik zit daar niet mee Zolang je kind maar de juiste hoeveelheid cc per dag binnenkrijgt is het goed
je baby geeft zelf aan wat hij wilt en wanneer hij honger heeft ben ik van mening en zo heb ik het ook altijd gedaan bij beiden kinderen nu nog steeds voed ik mijn zoon opverzoek wanneer hij honger heeft volgens de CB moet onze knul nu op 5 flessen zitten maar ik kom daar echt niet aan hij zit echter op 4 soms 3 flessen per dag maar ik kan slecht een fles erin stoppen en dwingen dat ie moet omdat hun dat willen
Je eigen gevoel.... het werkt toch prima voor jullie beide? Dat minderen naar 7 voedingen komt vanzelf als je kindje eraan toe is.
Volg je gevoel en de behoefte van je kindje. Rond 4 weken zat dochter op soms wel 12 voedingen per dag. Om het uur voeden. Het CB heeft daar nooit veel van gezegd, het ene kindje is het andere niet. In een van de eerste dagen zat ze al op 90 cc en dat was teveel en mocht niet van de kraamhulp, maar ze dronk het op en ze had nergens last van. Kindjes zijn niet standaard dus passen ze ook niet in een standaard schema.
kijk naar je kind en luister op basis daarvan naar je gevoel, dat zou het antwoord al moeten geven. Die ervaring dat het CB graag ziet dat kindjes gelijk al doorslapen heb ik ook. Helaas heb ik gewoon 2 moeilijke slapers (ze lijken daarin gewoon op hun vader )
Je geeft zelf aan dat je de nacht voeding geen probleem vind. En als je kindje netjes 'tussen de lijntjes van het CB' blijft, dan hebben die ook niks te klagen lijkt me. Doorslapen komt van zelf wel een keer.
Eigen gevoel volgen! Hier ook een baby die volgens de "richtlijnen" van Nutricia veel te lang teveel flessen dronk. (Hij kwam niet boven zijn Max voor gewicht uit). CB heeft zich hier nooit druk over gemaakt zolang hij blij is, genoeg slaapt etc en mooi zijn eigen lijntje volgt. In het begin maakte ik me er wel druk om, maar heb snel geleerd dat baby's het prima zelf kunnen regelen. Je kleine laat straks vanzelf een fles vallen wanneer het eraan toe is. Bij ons is het altijd veel later geweest dan de richtlijnen, maar wel wanneer onze uk eraan toe was en dus verliep dit vrijwel altijd probleemloos. Lekker je eigen gevoel volgen, dan komt het echt goed!
Naar je eigen gevoel luisteren. Maar dat is soms best lastig, vind ik! Je hoort andere dingen en gaat toch twijfelen... Ik wel in ieder geval. Maargoed, hier eerst BV gegeven en ik heb tot zeker 3 maanden met 7 tot 8 voedingen per 24uur gezeten. Toen ik met de flesvoeding begon bleef dat ook nog even zo. Na een paar weken aan de FV ging hij langzaamaan wat meer drinken per keer en zo had hij op een gegeven moment ook een voeding minder op een dag. Ik had zoiets van, het komt wel. Dit is zijn behoefte, dat verandert vanzelf wel. Nu is hij 5 maanden en drinkt 5 soms 6 flessen per 24uur. Het gaat erom wat hij binnen krijgt. Als jouw kleintje nu nog 8 voedingen nodig heeft is dat toch prima. En dat je er zelf geen hinder aan vindt is alleen maar mooi meegenomen! Kortom, luister naar jezelf en vooral wat je kleintje aangeeft. Dan komt het vanzelf wel. CB heeft het ook alleen maar over richtlijnen en gemiddeldes..