Help, baby met eczeem wrijft tot bloedens toe

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Tessss, 22 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tessss

Tessss Fanatiek lid

9 jul 2015
    1.240
    445
    83
    Ik hoop dat er hier mensen zijn met tips vanuit hun persoonlijke ervaring voor het volgende probleem:

Mijn dochter van nu ruim 5 maanden heeft sinds dat ze 2 maanden oud is last van eczeem. Tot op heden wordt het nog steeds erger. Vanavond heeft ze een paar uur liggen huilen en wrijven. Haar huid van haar gezicht was helemaal vochtig (alsof ze erg aan het zweten was zeg maar). Wangen, voorhoofd, achter de oren helemaal nat van het wondvocht. Ook zat er bloed bij op sommige plekken. Vocht wat ik er af depte was lichtroze namelijk.

Over het algemeen slaapt ze ‘s nachts redelijk goed en ook goed in in de avond maar vanavond dus niet. Nu wordt ze dus weer wakker (sliep net 10 minuten). Overdag slaapt ze sowieso niet behalve in de draagzak (daarin kan ze amper krabben).

We smeren haar 2 a 3x per dag in met cetomacrogol crème of lipikar balsem van la roche posay. Haar hele lichaampje zit onder de eczeem op haar billen na. Droge plekken smeren we nog vaker in. Voor de kapotte plekjes gebruiken we de lichtste hormooncrème totdat de huid weer dicht is en dan stoppen we daar mee.

Over een paar weken hebben gaan we met haar naar de kinderarts en de dermatoloog, maar omdat het alleen maar erger wordt hier een berichtje. Misschien heeft iemand tips om de jeuk en/of de schade te verlichten.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

2. Lesliefje

Lesliefje Bekend lid

3 nov 2015
    933
    585
    93
    Klinkt heel erg naar! Ik heb ook een dochter met eczeem, wat nu gelukkig redelijk onder controle is!

Maar het kan door weersverandering wel weer wat erger worden. Ook helpen bepaalde voedselsoorten ook niet echt mee. Ik weet niet of je begonnen bent met vast voedsel en/of fruit?
    Zo ja, ik gaf altijd 3 a 4 dagen hetzelfde om te kijken hoe er op gereageerd werd.
    Ik schrijf het ook op, mocht ik een verandering merken. Mocht je dan bij de dermatoloog komen, ben je die stappen al voor.

Verder ging mijn dochter max 2x per week in bad, met Graham's. Dat hielp ook goed.

Waarom stop je met het smeren van de hormoonzalf tot de wondjes docht zijn? Ik was in de veronderstelling dat je niet op open wondjes mocht smeren, maar dat kan ik helemaal fout zitten. Wij smeerden wel wat langer op hele droge plekjes namelijk.

Hoe lang zijn een paar weken nog? Want anders zou ik naar de huisarts weer consulteren en kijken of je ergens anders sneller terecht kan..

Sterkte!

3. Tessss

Tessss Fanatiek lid

9 jul 2015
    1.240
    445
    83
    Dank je wel voor je reactie. We zijn begonnen met groente en fruit ja. Maat lijkt onverminderd erg. Misschien de laatste paar dagen nog iets erger. Dan zou ze moeten reageren op avocado, lijkt niet logisch maar is het checken waard. Zal het eens in de gaten houden. Wij geven ook 3 a 4 dagen hetzelfde.

Ik probeer hormooncreme zo kort mogelijk te gebruiken. Juist omdat haar huid daar nog gevoeliger van wordt en omdat we het op haar wangetjes moeten smeren. Ben bang dat ze het in haar ogen wrijft ook.

4. Tessss

Tessss Fanatiek lid

9 jul 2015
    1.240
    445
    83
    Maar hoe lang duurde het voordat het een beetje onder controle was en wat heb je daarvoor gedaan? Zat ze ook helemaal onder als baby.

5. Lesliefje

Lesliefje Bekend lid

3 nov 2015
    933
    585
    93
    Mijn dochter reageerde gigantisch op de fruitsappen die ook daadwerkelijk in aanraking kwamen van het fruit.
    Mandarijn, sinaasappel en kiwi waren echt de boosdoeners.
    Aardappels en paprika ook niet heel erg bevorderlijk.

Mijn dochter heeft een aardbeienvlek, gecombineerd met eczeem op haar hoofd en haar ooglid.
    Haar eczeem zat ook op haar wangen, nek armen en benen.
    Wij smeerden met flexitate(?!), maar deden(doen) dit ook op haar wangen en over haar aardbeienvlek en dus ook haar ooglid.
    Als wij dit een paar dagen herhaalden, werd het al snel minder.
    Het is helaas een kwestie van onderhoud en houden aan een smeerschema.

Ze is nu 3, en heeft af en toe wel plekjes, zeker met weersverandering dus. Wanneer het minder is geworden was denk ik redelijk snel met het smeerschema. Maar laat je het versloffen, keert het snel terug.
    Ze reageert ook heel erg op huisdieren en huisstofmijt.
    Als ze bijv. op de kinderboerderij is geweest, of bij mijn (schoon)ouders vlamt het op ivm huisdieren.

Ik weet niet of je dochter nog in een slaapzakje slaapt? Hier sliep ze met een slaapzak waarvan haar armen te lang waren, zodat het krabben moeilijker gaat.

6. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Zou zsm naar een dermatoloog gaan. Mijn dochter kreeg rond die leeftijd ook een enorme plek op haar wang. Kreeg een hormonenzalf icm schimmelcreme mee van dermatoloog. Mocht maar een week smeren. Met een week was het een stuk minder, maar nog niet weg. Eenmalig verlengd in overleg met dermatoloog en daarna was het weg.

7. Tessss

Tessss Fanatiek lid

9 jul 2015
    1.240
    445
    83
    Wat was/is jullie smeerschema? Ik heb het gevoel dat wij ons daar goed aan houden maar wordt gewoon niet rustiger. Alleen maar erger. Heel de zijkant van haar gezicht en achter haar oor is nu kapot van het wrijven gisterenavond. Weet gewoon niet meer zo goed wat ik moet doen.

8. Suus2910

Suus2910 Actief lid

22 feb 2015
    337
    184
    43
    Inderdaad smeren volgens een smeerschema. Even Google, van umc Utrecht hebben wij er een, staat er als pdf op.
    En niet stoppen met smeren zodra de klachten weg zijn, je moet als ware de brand helemaal blussen totdat het laatste beetje gedoofd is.

Succes!

9. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.458
    1.134
    113
    Ik zou het aFbouwschema van umc gebruiken (via Google te vinden) en een spoed verwijzing naar dermatoloog vragen. Door de hormoonzalf te kort te smeren vlamt het eczeem waarschijnlijk steeds op en blijft het terug komen. Of de zalf is niet zwaar genoeg. Het kan verschrikkelijk jeuken. Hier hielp een broekje tegen de jeuk ook heel goed. Speciaal tegen de jeuk van eczeem.en vergoed door zorgverzekering.

10. Lesliefje

Lesliefje Bekend lid

3 nov 2015
    933
    585
    93
    Ik heb het schema niet meer, want wij hebben het niet meer nodig. Maar het was inderdaad een schema van het UMC, wij lopen namelijk op de kinderdermatologie en eczeempoli van het Wilhelmina.

Ik ben het eens met een spoedverwijzing vragen naar een dermatoloog! Maak foto's, want je zult net zien dat op het moment dat je een afspraak hebt, het eczeem minder is.

11. Tessss

Tessss Fanatiek lid

9 jul 2015
    1.240
    445
    83
    Dank jullie wel! Foto’s heb ik al gemaakt en ben nu ook wat ruimer gaan smeren met de hormooncrème. Vooral in haar gezicht moet ze er vanaf want daar kan ze de hele tijd bij qua krabben ook, nu ligt ze al weer 45 minuten te wrijven/krabben. Zo zielig! Word er echt verdrietig van. Hebben jullie ook ervaring met nat eczeem? Als ze ook maar een beetje wrijft is haar hele huid nat. Komt gewoon van binnenuit.

Jullie zouden geen 1,5 week meer afwachten nee tot afspraak dermatoloog en kinderarts? Ik heb een beetje het idee dat ze niet echt iets kunnen doen.

12. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Wij kregen ook een smeerschema voor de jongste. Ik zou niet zo terughoudend zijn met hormoonzalf hoor, bij gewoon gebruik - dus bv niet op oogleden - is het echt prima. Hier konden we het met hydrocortisolcreme helemaal rustig krijgen en dan is onderhouden met vette zalf voldoende. Nu enkel nog opvlammingen bij bv per ongeluk kleding met verkeerd wasmiddel (bv reserve-trui van school) of verandering van weer (en dan is vooral een droge winter hier een trigger).
    Hier ook nattige eczeem inderdaad, dat waren hier heftige opvlammingen. Als we beginnen met smeren zodra iets wat rood en jeukerige wordt, kunnen we dat nattige voorkomen.

Dus ik zou naar een dermatoloog vragen en goed volgens een schema gaan smeren!

Tessss vindt dit leuk.
  13. 26mei

26mei Fanatiek lid

22 sep 2013
    1.973
    330
    83
    Onze zoon heeft ook eczeem vanaf zijn geboorte. Geen andere tips dan voorgenoemde gehalte moedermelk erop smeren en in bad. (Mocht je bv geven) bij mijn zoontje werkte dit goed als ondersteuning naast de hormoonzalf.

14. Tessss

Tessss Fanatiek lid

9 jul 2015
    1.240
    445
    83
    Ja, doe ik! Maar heb niet het idee dat dat iets doet. Maar baat het niet dan schaad het niet in deze...

15. Tessss

Tessss Fanatiek lid

9 jul 2015
    1.240
    445
    83
    Ja, lijkt me ook een heftige opvlamming die ze nu heeft. Ben nu ook maar wat minder zuinig gaan doen met de hormooncrème. Ze moet in ieder geval van de eczeem in haar gezicht en op haar hoofd af. Daar kan ze krabben en zit ze in een vicieuze cirkel. Twijfel of ik de rest van haar lichaam nu ook moet doen met hormooncrème. Deden jullie heel het lichaam als het duidelijk erger was dan alleen droge huid? Dus stuk met korstjes zeg maar. Ik moet het ven uitzingen tot aan de afspraak in het zkh.

16. saro81

saro81 Actief lid

12 aug 2014
    222
    32
    28
    Mijn oudste dochter had ook hele erge eczeeem. Wij hebben veel baat gehad bij een eczeemverpleegkundige. Die kregen we via een verwijzing van het CB. We hebben tot haar 2e jaar moeten smeren volgens een smeerschema en ook droeg ze van die eczeempakjes met handschoentjes.

17. Tessss

Tessss Fanatiek lid

9 jul 2015
    1.240
    445
    83
    Is het na haar 2e helemaal weg gegaan?

18. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.647
    13.867
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Antikrabwantjes kopen.
    Gewoon te koop bij o.a. de Hema.

En als het even kan dan het lijfje zo veel mogelijk laten luchten dus zo min mogelijk kleding aan.
    Wollen kleding is naar m.i. de beste keus in dit geval.

Wat mij trouwens mega heeft geholpen tegen de jeuk (veel meer dan de cetomacrogolcrème en FNA koelzalf) is aloë vera balsem (van de Action) smeren!

19. Vollemaan1

Vollemaan1 Actief lid

29 dec 2018
    103
    79
    28
    Vrouw
    Mijn zoontje had ook erge eczeem. Begon met 2/3 maanden. Ik gaf borstvoeding. Na een jaar kwamen we er pas achter dat hij verschillende allergieën heeft. Ik zou proberen vaart te zetten achter een afspraak met een dermatoloog. Je krijgt dan een smeerschema mee om op de juiste manier te smeren met de hormoonzalf.

Ik had bij mijn zoontje de krabwantjes vastgenaait aan de mouwen van zijn romper. Dat hielp wel iets, vaak wreef hij met de wantjes langs zijn gezicht en lag zijn huid alsnog open. En waren de wantjes helemaal rood. Maar krabben met de vingers zou nog erger zijn geweest. En misschien kan je een zijde eczeem pak vinden via marktplaats. die kregen wij toen van de verzekering via de dermatoloog.

De huid vet houden helpt maar zalf dat de huid afsluit werkt weer tegen. Het is echt lastig om te zoeken wat bij jullie dochter past. Wat voor de een goed werkt kan juist slecht werken voor jullie.

Mijn zoon is nu 3 en hij heeft geen heftige eczeem meer. Wel nog gevoelig en soms ineens eczeem plekken.

20. Tessss

Tessss Fanatiek lid

9 jul 2015
    1.240
    445
    83
    Dank je wel voor je bericht! Er is dus hoop dat haar huid relatief rustig wordt naarmate ze ouder wordt. Vanaf wanneer zat er verbetering in? Ik hou mijn hart ook vast ik de zomer wanneer ze blote beentjes en armpjes heeft en zo kan krabben de hele dag. En ook nog zonnebrand smeren tussendoor.

Wat een goed idee om de wantjes aan de slaapzak vast te maken. Ik vind losse wantjes niet zo’n veilig idee met zo’n kleintje. En wat je zegt, wrijven kunnen ze toch. Doet ze hier ook meer dan echt krabben dus vandaar nog geen wantjes gekocht

Nu heeft ze er sinds gisteren ook waterpokken bij. Zo zielig. Haar huid is al zo aangedaan. Gisteren allen maar gehuild. Ze heeft er ook koorts van. 38,8.

Qua zalf zijn we hier ook aan het uitproberen. Lipikar lijkt het beste de huid te verzachten al prikt die wel bij aanbrengen

Deel Deze Pagina