bv afbouwen? baby 5 mnd...

Discussion in 'Borstvoeding' started by armande, Oct 26, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. armande

armande Fanatiek lid

Oct 15, 2009
    2,229
    0
    0
    Hallo allemaal,
    Na heel wat mee gelezen te hebben bij jullie toch maar besloten mijn vraag (dilemma...) aan jullie voor te leggen!
    Ik heb een zoontje van bijna 5 maanden en tot op heden krijgt hij fulltime bv. Mijn streven was om dit 6 maanden te doen en dan deels af te bouwen. Ik merk dat het geven van een voeding mij steeds meer energie gaat kosten, alsof hij alles uit mij drinkt. Het is niet zo dat op het moment van het voeden geen zin of fut heb, maar ik merk dat ik gewoon sneller moe ben en minder energie heb. Ik probeer echt mn rust te nemen, goed te eten enz. (vitaminen en ijzer) Daarbij begin ik nu ook iets teveel af te vallen, ik zit nu onder mijn oude gewicht van voor ik zwanger was. (en ik ben al niet de 'dikste')
    Ik wil daarom eigenlijk (deels) gaan afbouwen, maar ik wil liever geen flesvoeding gaan geven...maar ik denk dat er geen andere mogelijkheden zijn? of ... tja hoe moet dat nou? ik weet het even niet meer en ik hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen?
    alvast bedankt!!

2. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Misschien kun je je nog even doorpakken de komende weken, en gaan beginnen als je zoontje 6 maanden is. Dan mag hij ook lekker wat anders eten, en wie weet pakt hij dit snel op en minder de BV dan sowieso!
    Laatst hoorde ik ook van iemand die 1 voeding per dag had omgeruild voor kv, dus dan heb je sowieso al een keer minder je handen vol, kan je partner het een keer overnemen en heb jij iets meer rust. Als je daarmee ook wacht tot 6 mnd, dan kun je opvolgmelk geven ipv zuigelingenmelk, als je dat liever hebt, of misschien pap?

Er zijn volgens mij genoeg mogelijkheden, maar als je niet zo van kv houdt, zou ik toch nog een paar weekjes wachten tot je sowieso met andere voeding gaat beginnen.

Ik was zelf ook binnen 6 weken alweer onder mijn startgewicht, en ik moet er echt tegen eten. Ik heb heel veel verschillende tussendoortjes staan, en verplicht mezelf om 6-9 keer per dag iets te eten. Als ik het 6 mnd wil volhouden, dan moet ik wel! Meer eten geeft me trouwens wel meer energie, dus misschien ook een idee!

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Wat eet je op een dag? Qua hoeveelheid bedoel ik dan?

4. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik zit een beetje met hetzelfde dilemma. Ik blijf maar afvallen en in mijn geval is dat echt niet goed. Ik weeg nu nog 48 kilo, met mijn kleren aan! Voor de zwangerschap was ik ook niet zwaar, 50 kilo, maar nu gaat het er echt ongezond uit zien. En ik ben dood en dood op.

Jitte drinkt vaak overdag, ze is snel afgeleid dus als er 3 slokken ingaan is het veel. Met als gevolg dat ze een half uur later weer honger heeft. De ochtend voeding gaat wel goed, dan kan ze er zo 3 uur tegen, maar dat korte drinken overdag sloopt me echt. Ik kan niet ook niet weg omdat ze steeds wil drinken. (nou is dat het ergste niet, maar meer een bijkomend probleem)

Daar komt ook nog eens bij, dat omdat Jitte zo weinig drinkt per keer, ze ook bijna niet wil slapen overdag. Ik heb dus besloten om ze 's middags een flesje kv te gaan geven in de hoop dat ze dan langer als een half uur slaapt, want ze is wel moe.

Ik heb een paar weken floradix gebruikt maar dan gaat heel mijn bv naar ijzer ruiken, echt heel vies. Ik ben toen overgegaan naar multivitaminen, Centrum Materna, maar daar had ik hetzelfde mee. En Jitte wil de bv dan helemaal niet drinken... Dus daar ben ik maar mee gestopt.

5. Noatje

Noatje Fanatiek lid

Apr 12, 2008
    3,488
    0
    36
    N-BR
    Je moet er ook rekening mee houden dat ook na de 6 maanden hij geen gewone melk mag, dit "mag" pas ronde de 10/12 maanden....

Als je wil stoppen zou ik zeggen, zet die ene maand nog even door en ga dan over op KV

6. armande

armande Fanatiek lid

Oct 15, 2009
    2,229
    0
    0
    hoi meiden, bedankt voor jullie reacties!
    ik moet nu gauw weg dus ik kan even niet uitgebreid reageren, maar dit doe ik zo snel mogelijk hoor...

7. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

ik zou nog even een paar weekjes volhouden inderdaad. grote kans dat als je vaste voeding gaat geven het een stuk makkelijker wordt omdat ze dan minder voeding nodig hebben. en eventueel een fles kv gaan geven als je denkt dat je dat helpt. Ik zou me niet perse vastpinnen aan die 6 maanden, dat is een vrij arbitrair getal. maar je zult wel merken dat het rond die tijd makkelijker gaat worden, omdat ze als ze vaste voeding hebben minder afhankelijk zijn van de bv. dat geeft wat rust bij jou!

ik ben zelf ook flink aan het afvallen trouwens. zit ook onder mijn normale gewicht (normaal 67, nu 62 en dat bij 1.82 m)
    ik merk dat ik gewoon veel te weinig eet, vergeet het steeds. zoveel te doen met een peuter en een baby. ik heb niet echt het idee dat het iets met de bv te maken heeft, bij de eerste had ik het niet. ik moet ook mezelf dwingen regelmatig snack te eten. en een koekje bij de thee!

8. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

Nov 13, 2008
    3,423
    447
    83
    Limburg
    Heb je geen voorraadje afgekolfde melk liggen? Dan zou je een voeding daarmee kunnen omruilen. Krijgt de kleine wel gewoon nog volledig bv maar heb jij wel een voeding minder.

9. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

toen de bijvoeding er bij kwam ging het hier opeens stukken makkelijker. MIsschien toch even doorbijten ....

10. armande

armande Fanatiek lid

Oct 15, 2009
    2,229
    0
    0
    Fijn hoor dat jullie met me meedenken!
    Het is op zich natuurlijk niet meer zo lang tot hij 6 maanden is, maar als ik me dan zo moe/futloos voel dan raak ik weer even in de war hoor.

Gentle; dat heb ik ook zitten denken om 1 voeding te vervangen door kv, maar eigenlijk vind ik dat ook weer zo 'zonde'. De bv loopt echt goed, hij komt netjes om de 4 uur en 's nachts soms 1x. Hij is daarna gewoon tevreden en hij drinkt vaak binnen de 10 min. Het is dus niet zo dat ik heel vaak of heel lang met hem zit. Dus ik heb eigenlijk niets te klagen!

Rozemarijke; ik heb vandaag eens goed opgelet wat ik nu eet...maar ik ben bang dat ik toch ook te weinig tijd neem/maak om goed te eten. Het is niet dat ik het niet wil, maar het schiet er gewoon soms bij in. Ik merk ook wel dat ik veel minder snoep/extraatjes neem dan voor mijn zwangerschap. Ik eet op een dag 5 boterhammen (minimaal), ontbijtkoek (1-2 plakken), 2 stuks fruit (soms 1), avondeten (normale portie) toetje en dan nog de nodige koekjes en soms chocola. Verder drink ik sappen (die 50/50 van ik geloof roosvicee) kruidenthee, water, cola (1 glas) en soms melk. Oja neem nu roomboter op brood ipv becel.

Bluesky: meid ik kan me voorstellen dat jij er erg moe van wordt als Jitte zo drinkt. (ik mag echt van geluk spreken hoe het bij mij gaat -ben ik me ook zeer bewust van hoor! daarom vind ik het ook zo lastig...) en als ze dan ook niet goed wil slapen overdag. Mijn zoontje had dat ook wel eens, ik heb toen steeds een spuugdoekje over zn hoofdje gelegd zodat hij de dingen om hem heen niet zag (hij draaide zich anders abrupt om zonder eerst goed los te laten auw) Maar wat gek dat jouw bv zo naar de floradix enz ging ruiken! Hoe gaat het nu met het flesje kv?

Nee heb niet een hele grote voorraad bv liggen, maar dat is idd ook een idee.
    Nu jullie zeggen dat het een stuk makkelijker ging toen de bijvoeding erbij kwam dan kan ik me dat wel voorstellen ja, dan toch maar even volhouden misschien. Ik heb me daar eigenlijk nog niet in verdiept, maar hoe deden jullie dat? Want in mijn omgeving werd vnml kv gegeven en dus met 4 mnd fruit enz. Ik wil(de) gewoon 6mnd volledig bv geven en dus helemaal met 4 mnd geen fruit gegeven. Maar begin je dan met fruit of groenten? En eerst als bijvoeding of als vervanging?

En wat nemen jullie als tussendoortjes?

11. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

Feb 19, 2008
    3,365
    0
    36
    essen
    nou meid, ik vind dat je het qua eten nog niet zo slecht doet hoor! ik zelf eet veel minder :D maar ik blijf wel op gewicht...

12. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

je begint eerst met groente zeggen ze.
    Je Cb zal je bij de volgende x je helpen.

Ik ben eerder begonnen met groente/ fruit.
    Nouja eerst geprobeerd met rijstebloempap. Was geen succes. EN kolven en het dan ook niet lekker vinden.

Omdat ik bij 5,5 maand echt begon en bij 6 maanden met een koekje erbij is ze helemaal gewend.

Je kan beter 6 mnd volledige bv geven maar ik merkte dat ze hier bij 5 maanden al zo aan het kl*te was met alles en ik dus weer om de 2 uur moest voeden en ik er gek van werd dus heb ik die dingen langzaam geintroduceerd. Alleen me nachten sliep ze door.
    Door die dingen te geven kon ik langzaam wat bijkomen.
    Ze zullen niet gelijk heel veel eten maar na 1 maand zie je echt verbetering. Bij 7 mnd zat ze op een klein potje groente/ fruit en 1 liga.
    Nu op 2/3 potje (ook vers...maar qua hoeveelheid wat er in t bakje zit en vers vult by the way sneller) en 1 1/2 liga.

13. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    @Armande: Nou, ik heb Jitte gisteren om 13.30 een flesje kv gegeven, 120/4 en dat ging erin als koek (al weet ze nog niet wat koek is, maar dat terzijde.. ;) ) Daarna was ze lekker tevreden en heeft ze heerlijk gespeeld op het kleed. Om 14.45 nog een slokje aan de borst en daarna is ze lekker gaan slapen... Om 16.45 werd ze weer wakker, net op tijd om nog even onze oppashond uit te laten..

Overigens had ze 's ochtends ook al een keer anderhalf uur geslapen, echt een uitzondering! Ik denk dat ze ook nog een beetje van slag was van de wintertijd, aangezien ze 3 ochtenden al voor 6en wakker was...

Misschien dat het vanaf nu beter gaat overdag. Ik ben ook al wel begonnen met bijvoeden, maar tot nu toe zonder al te veel succes. Toevallig dat ze gisterenavond, toen wij zaten te eten, 2 hapjes bruine bonen met appel op heeft. Fruit uit een potje vind ze tot nu toe helemaal niks, dus dat ga ik vanaf morgen vers proberen, kijken of ze dat wel wil.

En qua afbouwen, heel eerlijk gezegd vind ik het wel mooi geweest, ze heeft dadelijk ruim een half jaar bv gehad, en dat was eigenlijk ook mijn streven. Ik wil proberen zo lang mogelijk de ochtend en avond voeding erin te houden (en eventuele nachtvoedingen) gewoon omdat het gezellig en makkelijk is. En natuurlijk omdat het goed is voor Jitte... :D Maar als die voedingen ook vanzelf minder worden, dan is dat zo. Ik ga niet meer alles doen om het dan weer op te krikken... Want eerlijk is eerlijk, het kost (zoals het hier gaat) best veel tijd, en Jelle komt echt aandacht tekort. Dat merkte ik gisteren wel, omdat JItte zoveel sliep heeft hij zijn portie aandacht ook gehad en dan is hij veel vrolijker en meegaander... Dat is ook wat waard!

14. armande

armande Fanatiek lid

Oct 15, 2009
    2,229
    0
    0
    @sharon20: oeps gelukkig...maar ik moet mezelf er wel echt toe zetten hoor om dat allemaal te eten op een dag...!

@sweetlakecity: dit is eigenlijk hoe het hier ook de laatste dagen gaat, hij komt steeds vaker. ook 's nachts weer om de 4u, hij laat er geen 'nacht' meer tussen. ik denk toch dat door mijn vermoeidheid de voeding wat is teruggelopen.
    ik denk dat ik het net zoals jij hebt gedaan ga introduceren. mag ik vragen hoe jij precies bent begonnen? (wat als eerste, welke tijd enz)

@bluesky: ik hoop ook voor je dat het nu steeds beter gaat overdag! dan kan je zelf ook weer een beetje bijkomen. ben ook wel benieuwd of je kindje vers fruit lekkerder vindt dan uit een potje! en ja ik denk er ook zo over over het afbouwen, alleen ben ik een maandje te vroeg haha.
    wil t zo graag proberen tot die bewuste 6 mnd...en dat is zoals al is gezegd echt even doorzetten. maar ik weet niet of ik dat zie zitten (oke nu voel ik me best een slapjanus:(, ik wil het beste voor mn zoontje maar moet natuurlijk ook aan mezelf denken pfff lastig hoor)
    de ochtend -en avondvoeding zou ik graag nog een tijd willen behouden, dat zal wel lukken als ik straks wat meer ruimte krijg in het voeden, ben benieuwd.

Share This Page