Even een algemeen berichtje voor ouders wiens kindje wellicht een redressiehelmpje aangemeten krijgt: Onze dochter had vanaf de geboorte een enorme voorkeur naar links. De osteopaat richtte niets uit en we kwamen bij de fysio terecht. Uit de meting kwam een ODI van 112% naar voren. Fiks dus, en een indicatie voor een helmpje. Ik voelde er niet zoveel voor en wilde liever zelf proberen een en ander bij te stellen. We hebben nl. al heel wat aan haar gedokterd in haar nu nog maar 5 maanden oude leventje ivm moeilijkheden met drinken, reflux en wellicht kma, dus ik vond dat ze rust nodig had. We zijn druk aan de slag gegaan met haar: in de box en in de wagen in het zijligkussen, veel op de buik liggen op het speelkleed op de grond, regelmatig in het wipstoeltje met de interessante dingen aan haar rechterkant en 's avonds na de droomvoeding haar hoofdje keren. Een maand geleden was de ODI dus 112% en gisteren is er opnieuw gemeten: nu nog maar 108%. Wat ik hiermee wil zeggen is dat er vaak echt nog wel wat bij te stellen is, zeker als ze beweeglijker worden en gaan rollen. Ik weet dat men zegt dat kindjes er geen last van hebben maar ik kan me zo voorstellen dat het leven zonder zo'n helmpje toch net wat prettiger is. Ik wil niemand tegen de schenen schoppen met dit topic; iedereen moet kiezen voor hetgeen waar hij of zij zich goed bij voelt, maar ik wilde dit toch even delen, wellicht heeft iemand er nog iets aan!
Ja bij mijn dochter hielp het ook voldoende. Ik kreeg de tips die jij geeft via de kinderfysio. Wij hielden haar ook anders vast. Ze sliep ook veel op de arm bij ons want in het zijligkussen wurmde ze zich op haar rug. Hier hielp het. Al zal dat niet voor iedereen zo zijn.
Hier ook alles gedaan wat jij schrijft, maar toch een helmpje gehad. Gaf geen problemen, kindjes merken er niets van, het zijn de ouders die er meer moeite mee hebben...
Het zal ook niet in alle gevallen helpen, maar ik wilde gewoon even een positieve ervaring melden, mag ook weleens
Vind ik ook! Hier wel een voorkeurshouding gehad maar uiteindelijk eerst met fysiotherapeut behandeld en onze eigen handelingen aangepast/veranderd. Dit heeft uiteindelijk er toe geleid dat hij geen helmpje nodig had en zijn voorkeurshouding niet meer heeft. Joehoe!
Vandaag is het hoofdje van ons zoontje opgemeten, voor vrijdag krijgen we de uitslag. waarschijnlijk hoeft hij geen helmpje zei de fysio vandaag al. Wij hebben ook veel oefeningen gedaan en inderdaad het zijligkussen zo goed en zo kwaad als het kon gebruikt. Daarbij komt dat de helmpjes vaak niet meer vergoed worden en al gauw 1500 euro kosten! wel een goed topic dus TS
Hier een mannetje met een enorme voorkeur naar links, tenminste die had hij Precies een maand geleden had hij een oddi van 116!!! En een cpi van 96,7.. En opeens kijkt meneer de andere kant op, slaapt ook uit zichzelf naar de andere kant etc. Volgens de fysio wordt zijn hoofd op het oog al beter, ik hoop dat de meting dit over een maandje ook bevestigd. Een helm zie ik niet zitten, Sem vindt een mutsje al niks, laat staan een helm. Eigenlijk hebben wij al de keus gemaakt, Sem kijkt de andere kant op en dus zal de afplatting echt nog wel verbeteren en komt er hier geen helm.. Tenzij de meting slechter is geworden..
Wij komen sinds dat ons zoontje 5 weken is bij de fysiotherapeut. Inmiddels is de afplatting minder en onze fysio meet pas bij 5 maanden, niet eerder. Dus ik weet geen cijfers. Maar ook wij doen er alles aan. Ik vind zo'n helmpje gewoon zielig. Sorry, kan er ook niets aan doen. Ook al wordt er gezegd dat ze er geen last van hebben. De voorkeur is er nog wel. Hij kan ook niet goed naar links met zijn hoofd. Volgens de fysio komt dit niet veel voor. Maar wij geven niet op en blijven oefenen.
Mijn dochter had ook voorkeurshouding en lichte KISS.. Ze is naar manueel therapeut geweest en daar fysio.. Ze had 104%.. Oftewel minimale afplatting wat vanzelf zou verdwijnen.. En het begint te verdwijnen ze heeft geen voorkeurs houding meer !! Jeeeh..
Als hij niet goed naar links kan met zijn hoofd is het misschien een idee om via de huisarts een echo van zijn nekje aan te vragen? Dit was bij Sem ook de bedoeling omdat hij bijna niet naar rechts kon kijken, ze spieren waren daar knoerthard.. Alleen is het bij ons via de kinderarts bepaald. Goeie nieuws, heb de echo iom de kinderarts af kunnen zeggen omdat meneer nu wel heel goed naar rechts kan kijken, slapen etc..
Mijn zoon heeft het ook allemaal gehad.. Helaas waren wij te laat met een helmpje.. de ka trok er niet zo aan omdat ze er zelf niet zo achter stond. Gelukkig op aandringen van de fysio die wekelijks in huis kwam toch stappen gaan ondernemen toen hij 6mn was. Met 6,5 mnd had hij dus een helmpje. Helaas was zijn afwijking zo groot dat hij nu voor altijd een driehoekig hoofd heeft. Wij kregen fysio en manueel therapie en gingen naar de osteopaat vanaf week een. Ik kon hem nooit ergrns neerleggen altijd op zijn zij met en zijligkussen. Ik kon nooit normaal met hem wandelen in de kinderwagenbak, ik zat telkens aan hem te trekken om hem op zijn zij te duwen. Hij wurmde zich altijd weer in zijn eigen positie.. die verschrikkelijke voorkeurshouding. Later blijkt pas dat hij zoveel pijn had dat hij zijn wervels vast had zitten. Allemaal door de tang verlossing. Wij waren er dus ook dag en nacht mee bezig. Ik durf hardop te zeggen dat zijn babytijd verschrikkelijk was. Alleen maar bezig zijn met zijn lijfje en zorgen... En als de fysio niet had aangedrongen hadden wij klakkeloos de mening van onze ka overgenomen om geen helmpje te nemen. Bij de intake vh helmpje zeiden ze gelijk dat we al met 4 mnd hadden moeten doorverwezen worden. De ka van ons stond erom Bekend dat ze een felle tegenstander is van helmpjes.. een persoonlijke kwestie dus die ons is opgedrongen. Gelukkig heeft hij nu een bos met haar.. maar beide opas en papa waren al kaal met 18...... ik hoop dat ze tegen die tijd iets nieuws hebben uitgevonden voor haaruitval.. want als zijn haar nat is, is het heel goed te zien.. het is echt driehoekig... Dus.. je kunt idd een veel gevallen zelf bijdragen tot een beter resultaat, maar soms ook niet... Succes allemaal met de juiste keuzea..
Mijn dochter had flink KISS syndroom. Was pas na 6 behandelingen over. Odi van 110%, toen fysio, zijligkussen enz. Zijligkussen wilde ze nooit in. Ze draaide zich er altijd uit. Dus dat heeft geen zin. Wel veel oefeningen gedaan elke dag. Ik vond niet dat het heel erg veel verbeterde. Na weer een meting kwam eruit 108%. Dus wij naar het helmencentrum... Maar toch vond ik niet dat je het goed kon zien op een of andere manier. Ik was benieuwd wat die mensen zouden zeggen daar. En op hun advies gingen we handelen wel of geen helm. Ze vonden het bij haar er veel minder erg uitzien in het echt dan op papier en ze dachten niet dat het heel erg veel zal verbeteren met helmpje. En aangezien onze dame het altijd heel erg warm had en niets op haar hoofd kon verdragen... Besloten wij om het niet te doen. Uiteindelijk is veel weggetrokken, ik als moeder voel nog wel iets van scheefheid als ik heel goed voel. Maar dat is zo weinig... En ja, wiens hoofd is nou 100%? Dus ik ben blij dat we het niet gedaan hebben. Hoop alleen bij de volgende dat dit ons allemaal bespaard blijft.