DKTP vaccinatie zonder hep.B

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mamavan2, 9 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavan2

mamavan2 Actief lid

29 jan 2011
    315
    0
    0
    Ik open even een nieuw topic, want ik kan het antwoord niet meer terugvinden in de oude topics op ZP. Misschien heeft er hier iemand antwoord op mijn vraagje..

Ons kindje is nu bijna 3 maanden en ik het het vaccineren uitgesteld. Wil dit binnenkort gaan doen, maar wil niet dat ze de hep, B krijgt en dit component zit nu standaard in de DKTP vaccinaties. Ik las dat meerdere moeders het voor elkaar hebben gekregen om de vaccinatie door de huisarts te laten bestellen, en te laten prikken, maar mijn huisarts zegt geen verstand te hebben van vaccinaties (?!!) en stuurt me weer door naar de GGD. Daar wisten ze ook van niets. CB kan de "oude" variant zonder hep.b niet meer bestellen dus dat lukt ook al niet...kortom, je wordt gewoon voor het blok gezet en hebt geen keus wat betreft de vaccinaties! :(
    Wie heeft er ook voor gekozen de hep. B niet te laten prikken en hoe is dit gelukt?

Benieuwd naar de reacties!

2. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Bestellen bij de apotheek en zelf betalen is de enige mogelijkheid.

Mits je iemand bereid hebt zoals huisarts of cb om hem te zetten

3. topper12

topper12 Niet meer actief

Ik heb toevallig van de week een vaccinatie (mono-vaccin mazelen jahaa het bestaat gewoon ;)) besteld dus wie weet heb je wat aan deze info:

1) Je huisarts moet een receptje uitschrijven voor het vaccin.
    2) De apotheek besteld vervolgens het vaccin (in mijn geval moest de apotheek het bestellen bij de internationale apotheek in Duitsland, maar ik weet niet hoe het met jouw vaccin zit)
    3) Als het vaccin binnen is krijgt de huisarts een seintje van de apotheek
    4) De huisarts-assistente belt mij dan voor een afspraak en dan wordt de prik gezet (hier kan het ook door de assistente gezet worden).

Nu heb ik het geluk dat mijn huisarts absoluut niet moeilijk deed en begrip had voor mijn keuze, want de apotheek vond het allemaal maar lastig en had geen flauw idee waar ze het vaccin vandaan moesten halen. Dus ik heb zelf de apotheek moeten bellen om hen te vertellen waar ze het vaccin konden bestellen :$

Maar goed, als je huisarts hier echt niet aan mee wil werken is het misschien verstandig om een andere huisarts te zoeken? Juist omdat je een aangepast schema wil volgen dan lijkt het mij belangrijk dat een huisarts daar verstand van heeft en ook rekening mee houdt zodra je kind iets mankeert.

Succes!

Edit: o ja, je moet de vaccins wel zelf betalen als je afwijkt van het RVP maar dat wist je waarschijnlijk al.

4. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    vraagje, hoe duur zijn de vaccins als je ze los bestelt?

5. topper12

6. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier was het ook even een gedoe en rond gebel.
    Huisarts heeft recept geschreven nadat de apotheek had uitgezocht welke t moest zijn. Cb heeft m gezet. Kost rond de 45 euro per vaccin.

7. Diesje

Diesje Lid

17 dec 2012
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Waarom geen hep b? En de anderen wel?

8. Mamabram

Mamabram Niet meer actief

Vraag even aan rozemarijke.. Die heeft er geloof ik veel verstand van!

9. mamavan2

mamavan2 Actief lid

29 jan 2011
    315
    0
    0
    Omdat mijn baby voorlopig nog niet sexueel actief is en ook geen bloedcontact heeft met iemand anders. Ik vind het de grootste onzin, ze stoppen die cocktails steeds voller en ik dit kan gewoon niet gezond zijn...

10. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Sluit ik me bij aan. Hier skip ik waarschijnlijk ook de Men C. Twijfel over BMR, misschien dat ik alleen het mazelen-vaccin geef.

11. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    hier hebben we de 4e dktp over geslagen, 3 moet voldoende zijn en met 4 jaar komt er nog 1tje. verder schuiven we alles lekker op, BMR komt later. maar met deze info kan het zijn dat we ook wat apart gaan geven.... stof tot nadenken!

12. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Als je een DKTP overslaat, moet je de 3e overslaan. Altijd een booster geven na 6 maanden.

13. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    de prik bij 4 jaar zorgt daar niet voor?

14. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    nee, staat ook in de bijsluiter voor professionals op de site van het RIVM. Op advies van de RIVM arts hebben wij het 2e vaccin geweigerd. dus geënt met 4 en 6 maand en met 12 maand weer. Ik wist niet dat mazelen ook los bestond. dan gaat er hier echt geen BMR komen maar alleen de losse. Maar via Duitsland, heb je meer gegevens dat kan ik die opschrijven voor later :)

15. topper12

Bedoel je mij Stefanie? In de link die ik in post 5 geef staat precies hoe je het mono-vaccin kunt bestellen (incl. Website van de internationale apotheek).

16. Storm

Storm Niet meer actief

:( Heb het net even nagekeken bij mijn dochter, maar die heeft dus ook de enting voor hep-B gehad. Wist niet eens dat ze die tegenwoordig standaard geven. Bij mijn zoons nog niet, en dat had ik nog in mijn hoofd zitten. Vreemd.
    Vind het eigenlijk ook niet nodig dat dat standaard gegeven wordt. Ik heb hem zelf ooit gehad voor mijn werk. Moet mijn dochter dan ook straks bloedprikken om te kijken of er genoeg antistoffen zijn aangemaakt en als dat niet zo is, nog een keer terugkomen voor de shots? Ging toen in een vrij strak schema.

17. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    ik heb die bijsluiter ook eens gelezen, daar wordt eigenlijk aanbevolen om bij 3 en 5 maanden te prikken..... raar dat ze dat niet doen. na de 3 prikken is bijna 100% beschermd en volgens een onderzoek tot 60 maandan na die tijd nog bescherming. wij laten het dus nu fijn zo als het is en bij 4 jaar de volgende prik.

18. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik meende dat dat alleen geldt als je 2 geeft en dan een booster na 6 maanden.

Iemand ervaring met 1 prik tussen 5-7 jr ipv 4 en 9 jr ?

19. lolalo

lolalo Actief lid

13 feb 2012
    404
    0
    0
    De HA kan een recept uitschrijven voor de DKTP die de apotheek dan besteld. Is gewoon dezelfde als die je bij t CB krijgt maar dan zonder Heb-B. ( je hebt ook nog andere mogelijkheden hoor)
    Meestal moet de HA hem dan ook zetten, hier wel iig.

Kost zo rond de 40,-

Ik heb ook begrepen dat je als je pas met 6 mnd of later begint je er maar totaal 3 nodig hebt. 2 maanden tussen nr 1 en 2 bv. En dan de 3de 6 mnd ertussen.

Deel Deze Pagina