Hebben jullie een gezellige avondritueel? Onze dochter slaapt niet altijd goed en we kregen de tip ons slaapritueel een 'rijk' moment te maken. We maken er altijd wel iets gezelligs van vind ik. Samen beneden nog even spelen, bijv. met de blokken, of een boekje met woordjes benoemen. Boven nog op het grote bed wat kleine spelletjes (er komt een muisje), pyamatje aan, tandenpoetsen, weltrusten aan de knuffels, muziekje aan en dan na kusjes naar bed. Ik vroeg me af wie er nog meer leuke momentjes of inspiraties heeft. Deel dat hier met elkaar, wie weet staat er nog wat leuks tussen. Lezen jullie trouwens ook al voor? Onze dochter zit nog meer in het bladeren en woordjes aanwijzen, maar heeft nog niet het geduld naar een heel simpel verhaaltje te luisteren.
ik heb aan een muur allemaal fotolijstjes met foto's van haarzelf, mama, papa, hond van mijn ouders (is haar grote vriend) aan de muur hangen. Bijne elke avond voor ze slapen gaat gaan we even wat foto's af en vertel ik een verhaaltje voor haar. en zo hangen wij er af en toe een foto bij.
Hier heeft ze ook nog geen geduld voor verhaaltjes. Hebben een paar boekjes met plaatjes en dan wijst ze zelf dingen aan en benoemd dat. Hier gaat ze meestal een uur van tevoren in haar pyjama, beneden een bakje fruit, filmpjes kijken met papa op de laptop of nog even spelen. Daarna naar boven, bij ons op bed tanden poetsen, water drinken, boekje lezen, even met mama knuffelen. O ja, laatste tijd wil ze nog even in de badkamer kijken uit het raampje haha en dan in haar eigen bed.
M was ook een slechte slaper, rijk bedritueel hielp nauwelijks. Wel belangrijk was duidelijkheid in het ritueel en vooral niet te laat naar bed. Voor M en T geldt: - badkamer = handen, tanden, toet (en billen ), nachtkleding aan - naar hun eigen slaapkamer T:1 boekje voorlezen op de zitzak, fles drinken, liedje zingen en in bed. M: 2 verhaaltjes lezen, even naast haar liggen en over dr hoofdje aaien, knuffelen en slapen. Ze komt soms dan nog naar beneden om allerhande redenen (gisteren omdat papa zo'n 'herrie' maakte met het grasmaaien ). Meestal niet of maar 1x, mocht dit de spuigaten gaan uitlopen dan wordt de regel: 2x gaan we met je mee naar boven, weer instoppen + kus en knuf, daarna zelf naar boven. M vindt in slaap vallen heel erg moeilijk. Kan de dag niet loslaten en zich niet overgeven aan de slaap. Bij haar blijven tot ze slaapt is niet te doen (vinden wij) omdat ze dan een uur probeert wakker te blijven (of langer). Dit heeft ze eigenlijk altijd al gehad. Ook altijd 'gezeur' om meer, langer, nog een keer etc. Een heel strak, rustig en steeds hetzelfde ritueel werkt wel, maar niet te veel. Ik denk dat je een prima ritueel hebt. Misschien dat 'komt een muisje' zelfs wat te wild is . En vooral niet afwijken of soms wat meer, wat langer oid. Bij M betekent dat de volgende dagen: zeuren zeuren zeuren. En dus nog moeilijk overgeven aan haar slaap.
Hier is het over het algemeen tussen half 7/ 7 uur pyama aan. Om 19.00 lingo kijken! Haha, vindt hij erg leuk. Ondertussen flesje met warme melk. Daarna papa of mama een kusje geven en naar boven. Even op het potje, schone luier en tandjes poetsen. De zon weltrusten zeggen (=gordijn dicht) Op het grote bed een kort verhaaltje lezen. Op zijn slaapkamer de vogeltjes(behang) weltrusten zeggen, 1 liedje zingen, kusjes, in bed, aai over zijn bol, muziekdoosje aan en klaar.
Dennis ligt meestal ergens tussen 18.30 en 19.00 in bed. Op 't moment is 't helemaal niet zo'n gezellig avondritueel want meneertje maakt een drama van het was-poets-pyjama moment. Hij gaat dan echt als een wilde tekeer op 't aankleedkussen (en nee, staand omkleden / wassen gaat nog niet) en als er mensen voorbij lopen en die horen die geluiden uit z'n slaapkamer komen kunnen ze wel denken dat ik 'm iets aandoe bij wijze van spreken... Maar, ik eindig altijd wel heel gezellig. Ik lees altijd nog een boekje met 'm, soms 2, ik zing nog wat rustige liedjes en zit altijd nog even met 'm te kletsen terwijl hij me heel aandachtig aankijkt. (Is eigenlijk het enige moment op de dag dat ie daar de tijd voor neemt, lol) Dan krijg ik kusjes, ik knuffel 'm nog even suf en dan leg ik 'm in bedje. Heel vaak begint ie dan zelf nog even 'kiekeboe' te spelen en na een paar keer zet ik z'n speeldoosje aan, zeg lekker slapen en ga de kamer uit. De laatste weken gaat ie dan alsnog een paar keer weer rechtop zitten voordat ie echt gaat liggen slapen. Oh ja, we nemen idd ook altijd afscheid van alle knuffels en de dieren op de muursticker...haha! Dus ja... ik probeer 't altijd wel zo gezellig, lief en rustig mogelijk te houden en als ie meewerkt is 't naar bed brengen echt een heerlijk moment!!
Ritueel: Na het eten om 1800 nog even gek doen met papa, dansen, stoeien, rennen..enz enz.. Kwart voor zeven richting boven gaan. Doen we een kwartier over eer we eindelijk boven zijn.. Daar kleden mama en zoon zich uit en gaan samen douchen. Zoontje speelt op de douchebak met zijn speelgoed en komt tot rust. Na 20 min douchen stapt mama er als eerste uit, de kleine man gaat dan zijn spulletjes ordenen omdat hij dat graag wil. Uit douche, afdrogen pyjama aan, boek van Dikkie Dik lezen, en dan roepen we papa. Papa komt naar boven en laat de kleine even op het grote bed springen. Dan krijgt mama een dikke knuffel en papa legt hem in zijn bedje met 3 autos. Papa doet net of hij bij het naar beneden gaan tegen de deur oplopot, zorgt voor een gierende lachbui elke dag weer... En zoontje slaapt binnen tien min. Gaat t niet op deze manier, slaapt hij of pas later, onrustig en is vroeger wakker. Bij ons werkt het zeker.
Hier is het: - Avondeten - Douchen met papa of mama - Vitamine D druppeltjes en flesje warme melk (ja hij is al anderhalf, drinkt uit bekers, tuitbekers, rietjes, noem maar op maar zijn melk moet en zal in een fles) - Even spelen of tv hangen, ongeveer 10 minuutjes - Uitgebreide knuffel van en zwaaien naar de ouder die beneden blijft - Tanden poetsen - Kleertjes uit, frisse pamper aan, eventueel pyama aan(met dit weer dus niet) - Samen het raam dichtdoen, rolgordijn naar beneden - Even kroelen op de arm en dan in bed, slaapzak aan (die ligt klaar in bed) en dan nog een klein spelletje (kiekeboe, muisje), dikke vette klapkus en slapen .
Onze avondritueel is al sinds ze 6 maand is hetzelfde, als we hier van afwijken is het drama! Het enige dat kan wegvallen is het bad. We gaan rond 18.00 naar boven met z'n allen. Papa doet de kleinste in bad terwijl ik de oudste uitkleed, op het potje zet en ff gek doe. Als de kleinste klaar is gaat de oudste in bad en speelt lekker een kwartiertje. Incl mama nat spetteren, heerlijk! Daarna geeft papa de jongste de fles op het grote bed en ga ik met de oudste naar beneden, daar kijken we samen naar het zandkasteel en drinken een bekertje melk. Als het zandkasteel klaar is gaan we naar boven, geven papa en de jongste een kus. Tandenpoetsen en naar haar kamer. Daar zing ik 3 liedjes, al 1,5 jaar dus dezelfde en mevrouw zingt sinds een tijdje mee. Na het laatste liedje een kus en zegt ze of ze op haar buik of rug wil liggen. Leg haar in bed, pop en beer een kus, muziekdoosje aan en slapen! Als ik hier dus van afwijk dan is het drama, ze probeert te rekken en dan is het ook de 3 dagen erna drama. Denk dat het dus wel belangrijk is om een vast en niet al te druk ritueel te vinden die bij jullie past.
Wij zijn 2 weken terug begonnen met slapen op haar eigen kamertje en dus een nieuw ritueel. Na 't avondeten nog even spelen beneden, dan vitaminedruppeltjes en slaappilletje ( kindival VSM ) en papa kus geven, slaap lekker papegaai en we gaan naar boven naar de beren! Boven tandjes poetsen gezicht & billen wassen, schone luier pyjama slaapzak aan. Slaap lekker pooh beer en op schoot lezen we Bobbi of een ander kort verhaaltje ( Gaat pas sinds kort goed en vaak genoeg slaat ze hem halverwege al dicht KLAAR maar ik ken 'm uit mn hoofd dus 'lees' gewoon verder. Dan flesje op schoot ( hier ook 1,5 en melk uit fles, heerlijk vinden we 't nog zo op schoot ) en dan gaan de beertjes slapen, J.asmijn gaat slapen, konijnenbeertje gaat slapen, de poesjes gaan slapen, papa gaat slapen en mama gaat slapen. Kus en ze gaat in bed. Dan speelt ze meestal nog even wat en als ze gaat huilen ga ik terug, knuffel haar tot ze rustig en moe is, leg ze terug in bed en neurie en humm tot ze slaapt. Dan sluip ik weg. Laten huilen werkt niet daar krijgt ze alleen maar energie van dus doen we heel bewust troosten tot ze rustig is.
Bij haar laatste flesje ga ik altijd boven op ons bed zitten en maak ik het een beetje donker. Daarna gaan we tandjes poetsen, eerst ik poetsen daarna mag zij op de tandenborstel sabbelen en lees ik een verhaaltje voor. Soms vind ze een verhaaltje geen bal aan maar dat is dan jammer want ik lees gewoon door ook al zeurt ze erdoorheen. Daarna zeggen we weltrusten tegen een aantal dingen op haar kamer en klaar Nooit problemen met slapen hier... *afkloppen*
Ons avond ritueel is elke dag precies hetzelfde zo weet hij precies wat er gaat gebeuren het gaat als volgt: Na het avondeten gaat hij lekker uitgebreid in bad speelt hij gezellig spelletjes en zingen we liedjes, na het bad lekker aankleden knuffelen insmeren enz enz...daarna gaan we naar de huiskamer daar krijgt hij nog een flesje melk en kijken we bumba als bumba afgelopen is gaan we naar zijn slaapkamer en lezen we een verhaaltje (Gonnie en zijn Vriendjes) daarna zeggen we dag tegen de geitjes die beneden staan gaat het rolgordijn dicht en Timo lekker naar bed.
Wij hadden geen vast ritueel (nou ja borst, maar dat telt niet als ritueel toch?). Ik ben niet zo van het 'rijke' bij het slapengaan, ik ben meer van het rustige. Dus voor het naar bed gaan al drukte wat dimmen, geen gestoei of gekdoenerij, TV zachtjes. In bed rustig naast kind liggen, beetje knuffelen of masseren, zachtjes een liedje zingen, rust uitstralen eigenlijk vooral. Pas toen ze jaar of drie waren las ik in bed voor ( daarvoor vooral overdag, omdat het nogal actief is).
Vind ik wel een ritueel, tenminste, was heir tot 9 mnd wel zo, altijd eerst, en op de zelfde tijd borst voor het slapen gaan. Verder is het ritueel (en ook altijd zo geweest, alleen vanaf 9 mnd geen borst of melk meer) altijd hetzelfde: Na het eten sesamstraat kijken (nemen we op) dan naar boven uitkleden douchen/bad (tegenwoordig eerst op het potje) afdrogen en insmeren, schone luier, pyama aan, vit D en evt andere zooi (neusspray, of luuf als ze hoest of nu oogdruppels) Dan tandenpoetsen onder het genot van een liedje OP het grote bed, met knuffel en totdoek en speen, verhaaltje voorlezen. Na het verhaaltje, wat papa altijd voorleest, krijgt papa de totdoek, speen en knuffel en bladerd zij nog even door het boekje. Dan pakt ze de knuffels etc weer terug en krijgt papa het boekje weer, til ik haar op, zeggen we dag tegen haarzelf door de spiegel, even knuffelen en kussen, in bed, slaapzak aan, gebedje, slaap lekker en we lopen weg. Ben verder ook wel van de rust dus als we eenmaal naar boven gaan is het ook geen dollen meer, geen tv meer maar een beetje rustig aan (behalve als ze in bad gaat, dan spetterd ze alles onder maar ja...)
Wij hebben ook geen lang ritueel. Het enige dat ik doe is rustig met haar gaan zitten na t wassen, pyjama aan, tanden poetsen etc. en dan praten we altijd de dag nog door. Tegenwoordig gaat ze echt zelf op mijn schoot zitten en tegen me aan liggen en zo praten we dan samen over wat ze gedaan heeft vandaag en of het leuk en fijn was etc. Als ze wil daarna nog borst, maar meestal wil ze dat niet. Op deze manier is ze lekker tot rust gekomen en gaat ze lekker slapen. Hoewel ze de laatste tijd nogal van het tijdrekken is, plassen, boekje, kusje, drinken, knuffel, dit, dat.... hihi.
Ik heb trouwens bewust geen lang vast ritueel gekozen, maar vooral voor rust en vertrouwdheid (papa of mama bij je). Ik zag vroeger namelijk bij een aantal oppaskindjes hoe lastig vaste rituelen en slaapplekken kunnen zijn, kinderen raakten soms helemaal van de kook als iets niet op de 'gewone' manier ging, en dat vond ik altijd zo zielig.
Jij hebt toch ook een ritueel? Knuffelen, masseren, liedje zingen. Met rijke aandacht bedoel ik: niet iets passief, zoals tv kijken, maar een momentje met je kind waarbij je aandacht voor je kind hebt. Kan door een liedje of knuffelmomentje zijn of iets anders. Maar wel een intiem momentje.
Hier is het na het eten, zo tegen 18.30 het volgende ritueel: - mama draagt de kleine naar boven, terwijl papa er achteraan komt en de mannen gekke bekken naar elkaar trekken - op het grote bed even spelen en knuffelen met zijn drietjes - papa laat het bad vollopen of zet de douche aan, terwijl David en mama een kwartiertje naar baby-tv kijken - mama wast de kleine en poetst tandjes - dan lekker uitgebreid in bad (met veel speeltjes en bellenblaas), of samen met mama of papa onder de douche - mama droogt af, trekt een schone luier en pyjama aan, terwijl papa een flesje warm maakt - een van beiden geeft het flesje, weer op het grote bed - meestal valt David tijdens het flesje in slaap, of begint vast wat te doezelen, in dat geval gaat hij rechtsreeks door naar bed. Als hij nog erg levendig is, dan wordt er nog wat rustig geknuffeld en gezongen, voordat hij naar bed gaat. Voor voorlezen is hij 's avonds meestal nog te moe, dat doen we meer overdag.
Hét ritueel: pijama aan, kus en in bed leggen. Heerlijk,...en dan nóg 3 te gaan en zijn we tegen 9 uur klaar