Hallo dames, Even een vraagje, ik loop nu al een aantal dagen in het zh ivm minder leven voelen. Ik voel de kleine totaal niet meer, geen plopje echt niks. Vandaag voor de 10e keer ctg ( die iedere keer wel gewoon netjes is )maar ben het zo zat dat elke dag naar het zh en dit moet ik nog tot 39 weken omdat ze eerder niks doen. Ik kan mij herinneren dat dat bij mijn 1e 2 wel anders was. Die voelde ik op het eind bijna niet meer ( dus wel meer dan nu, was toen wel af en toe een plopje) maar na een week namen ze toch echt wel actie. Bij de derde gelukkig tot eind toe goed gevoeld maar nu de 4e dus totaal niet. Ben er ondertussen erg onzeker door geworden en geloof best dat de ctg voor hun voldoende is maar na 10 dagen ctg stelt het mij totaal niet gerust. Je mag toch verwachten dat je in 10 dagen toch wel wat voelt. Wel veel harde buiken en steken maarja dat zegt niks natuurlijk. Zijn er meiden die dit ook kennen? Zo ja hoe gingen jullie daar mee om?
Maar zijn de ctg's dan dus gewoon prima? Bij mij was er een kans dat mijn jongste heel plots zou overlijden in de buik, dus ik moest heel alert zijn op hoe ze voelde, lag in het zkh en kreeg iedere dag ctg's. Die ctg's waren telkens prima, dus maakte dochter het goed. Het is zenuwslopend, maar uiteindelijk wel het beste om zo lang mogelijk in de buik te blijven natuurlijk. Hier ingeleid met 36+5 omdat het risico van plots overlijden toe nam en de gyn de afweging maakte dat iets te vroeg geboren een veiliger optie was dan langer afwachten met dat oplopende risico op overlijden.
O ik zou het ook erg eng vinden zo pimpelmees! Ik zou denk ik ook graag willen dat ze eerder iets doen. Geven ze een verklaring?
Ctg is iedere keer goed maar ook niet echt activiteit op te zien. Lijkt op slaapstand zeg maar, hartje tussen de 129 en 133 zonder echt uitschieters.. ze hebben er geen verklaring voor alleen dat hun de ctg goed genoeg vinden. Maar voel zelfs geen plopje of iets en lijkt me stug dat ie de hele dag slaapt. Vandaag voor de 1e keer ctg dus we wachten maar weer af...
Bij jouw termijn is het misschien wel logisch om minder te voelen, aangezien het kind domweg minder ruimte heeft? Succes/sterkte met de ctg, hoop uiteraard dat alles goed is.
Bij mij was een vlakke ctg juist de aanleiding om me in te gaan leiden. Ze willen juist pieken zien toch? Ik was dan wel 41+5 dus misschien zit daar dan het verschil...
Als het echt zo is,als je hierboven beschrijft,is dat geen goed ctg.Dit is een strak ctg,medische term is suboptimaal.Bij dit termijn zou er met zo'n ctg al dagen achter elkaar zeker ingegrepen moeten worden.Het geeft aan dat het kindje het niet fijn meer heeft,zeker ook omdat je niets voelt. Als het echt zo is als je zegt,begrijp ik echt niet dat er niets gedaan wordt.
Inderdaad! Ik zou als ik jou was aandringen op inleiding.... Ik snap ook niet dat daar niks mee gedaan word Als jou verhaal helemaal klopt. MIjn jongste werd gehaald nadat ik 4 dagen geen leven voelde. Onze CTG zag er wel wat beter uit dan die van jou en ik kreeg de keuze of thuis monitoring of inleiding. ik Was toen 38w.
Wel eerlijk jou buikgevoel figuurlihk gezien vind ik juist genoeg redenen dat het ziekenhuis jou serieus moet nemen. Kijk er lopen genoeg miepers rond die bij iedere scheet aan de telefoon hangen. Maar je heb ook mensen bij wie de alarmbellen afgaan. Als hulpverlener lezende jou situatie heb ik dus het laatste. Een kindje kan idd een dag (1dag) wat rustiger zijn maar dagen achter elkaar vind ik ook verontrustend.
Ik sluit me aan bij de vier reacties boven mij! Ik heb veel ctg's gehad en ze wilden inderdaad juist pieken en dalen zien. Niet om je extra ongerust te maken, ik weet ook niet precies wat het betekent als het er niet is, maar persoonlijk zou ik aandringen op inleiden of een second opinion vragen.
Oh bij mij kwamen ze juist meteen aangesneld toen ik een te 'vlak' ctg had en moest ik meteen gaan springen en op m'n zij gaan liggen om te zien of dat de baby activeerde (gelukkig wel!), en voor de zekerheid werd er direct een echo gemaakt... In dit geval zou ik dus ook echt informeren of de ctg niet veel te rustig is. Van wie krijg je telkens de uitslag? Van een gynaecoloog zelf? Zo ja, vertel dan je zorgen, ook gezien die vlakke ctg's dus. En als je de uitslag van een verpleegkundige krijgt, vraag dan om de gyn te spreken!
Lieve Pimpelmees, Ik zou echt z.s.m. gaan voor een second opinion. Al is het maar voor je eigen gevoel. Liever te vaak gecontroleerd dat een keer te weinig. Heel veel sterkte en hou je ons op de hoogte?
Dit idd ook, als je het idee hebt niet gehoord te worden in het ziekenhuis door je eigen gyn; vraag om een ander! Ik heb zelf op een gegeven moment overleg gehad met 3 gynaecologen + de professor, omdat ik iedere keer iets anders te horen kreeg. Professor was het toen met mij eens en besloot dus tot inleiden met 36+5, de anderen wilden allemaal wachten tot 38wkn. Professor kwam ook gewoon met artikelen waaruit bleek dat in mijn geval wachten tot na 37wkn te risicovol was. Maar hier heb ik dus wel echt voor op m'n strepen moeten staan, in het zkh denderen ze zo over je heen als je dat niet doet... Echt hoor, laat van je horen! Stel zonodig 1000 vragen, leg je zorgen uit, eis bv echo's ipv enkel ctg, eis een plan van aanpak; wat als je morgen ook niks voelt? wat als je overmorgen niks voelt? Laat je niet afschepen met 'morgen weer een ctg, kijken we dan verder'. Nee, nu kijken we verder!