Goedemiddag allemaal, Ik ben lindsey en nieuw hier. Ik ben 19 jaar en al 18weken in blije verwachting. Heb alleen een vraag heb het er met verloskundige erover gehad over de kosten van een ziekenhuis bevalling en dat dat wel redelijk aan de prijs is, nu heeft ze voor mij kunnen regelen via het consultatiebureau voor een plaatsindicatie. Alleen weet ik niet precies wat het inhoud en wat de gevolgen er allemaal van zijn positief of negatief ik hoop dat jullie hier meer ervaring mee hebben en mij kunnen helpen. hoor het wel
Jaa ik ga ook dan in een moeder-kind centrum bevallen maar wist niet dag het vergoed werd ook zonder medische indicatie
Volgens mij moet het dan een gecontracteerde geboortecentrum zijn en dan is het vanuit basis verzekering vergoed
Waarom dan via het cb? Bevind je je in een uitzonderlijke situatie? Heb je wel een eigen woonruimte bijv?
Ik woon nog thuis en de vader was toen even niet in beeld toen ik dit allemaal ging navragen. Maar ze willen dus een keertje langs komen om zo te beoordelen of ik er in aanmerking voor kom. Maar weet niet goed wat het "plaatsindicatie" precies in houd
Ik zou iig even je zorgverzekering bellen, ze kunnen je sowieso vertellen waar je recht op hebt en wie weet zijn ze wel bereid je verzekering alsnog op te hogen met een aanvullend pakket. En voor wat betreft de plaatsingsindicatie zou ik even bij het cb navragen wat dit precies inhoudt. Wellicht kan het zo zijn dat deze indicatie ook betekent dat je extra nazorg krijgt van het cb, zoals huisbezoeken, extra afspraken, gesprekken etc.
Eb het even opgezocht je kunt met een medische indicatie of plaatsindicatie bevallen in het ziekenhuis... Moet je even plaatsindicatie bevalling intypen op Google dan vind je veel informatie.
Dankjewel allemaal. Ik heb besloten om het toch niet te doen omdat ze je dan 18 maanden in de gaten gaan houden en minimaal 60 huisbezoeken krijgt en onder zicht van jeugdzorg allemaal dat soort dingen. Ik heb daar geen zin ik weet heus wel hoe ik mn kind zou moeten opvoeden en heb daar geen mensen voor nodig.
Misschien bellen en kijken of je hem om kan zetten naar een ander pakket? Bij sommige verzekeringen mag je overstappen buiten 1 januari om met een bijzondere reden.
Ik zou heel erg oppassen met wat je tegen de verkwokundige en het cb verteld. Ze noteren álles in hun dossier die dan 34 jaar wordt bewaard. Ik zit nu middenin een klachtenprocedure tegen ze. Je kan ook bevallen met een ruggenprik. Dat is medisch. Dat trucje wordt vaak gebruikt door mensen die die kosten niet op kunnen brengen. Ik heb ook niks hoeven betalen
14.1 Verloskundige zorg Omschrijving Je hebt recht op verloskundige zorg, inclusief voor- en nazorg, zoals verloskundigen deze plegen te bieden. Onder de verloskundige zorg is ook begrepen het gebruik van de verloskamer als de bevalling in een ziekenhuis of een geboortecentrum medisch noodzakelijk is. Eigen bijdrage Je bent een wettelijke eigen bijdrage verschuldigd van: 4,15 per uur voor kraamzorg thuis of in een geboortecentrum; 16,50 per dag voor zowel moeder als kind bij een bevalling in een door ons gecontracteerd geboortecentrum of in een ziekenhuis, zonder dat dit medisch noodzakelijk is. Naast de eigen bijdrage, moet je het verschil aan kosten bijbetalen tussen het tarief dat het door ons gecontracteerde geboortecentrum of het ziekenhuis in rekening brengt en de maximale vergoeding van 117,50 per dag voor zowel moeder als kind. Bevalling zonder medische noodzaak voor Ja. De maximale vergoeding voor moeder verblijf in een door ons gecontracteerd en kind samen is 202 per dag. geboortecentrum Deze vergoeding is als volgt berekend: Maximale vergoeding is 2 x 117,50: 235 per dag Af: eigen bijdrage is 2 x 16,50: 33 per dag 202 per dag Het verschil tussen de kosten die het ziekenhuis of het door ons gecontracteerde geboortecentrum in rekening brengt en de maximale vergoeding van 202 per dag moet je zelf bijbetalen. Dit staat in je polisvoorwaarden.. je bent dus een stuk goedkoper uit als je wel een medische noodzaak hebt.. Zoals Nahla zegt kan je bij de VK aangeven dat je een ruggeprik wilt, of bijv dat je heel bang bent voor de bevalling en wilt bevallen in ziekenhuis. Ik heb medische noodzaak gekregen omdat ik smalle bekken heb.
Ik zou als ik jou was overstappen naar andere VK en CB vertellen dat je alles al geregeld hebt zodat ze je met rust laten.. Tip; ga langs NImm of ander maatschappelijk werk, zij weten precies waar je recht op hebt bijv vergoeding/ hulp bij kosten van inrichten baby kamer en hulp bij kosten bevallen ect. ZIj weten precies hoe ze jou kunnen helpen zonder zich overal mee te bemoeien en zullen je het later niet moeilijk maken zoals bijv CB wel doet..
Wat een voorbarige conclusies worden hier allemaal getrokken Wie zegt dat het CB het ts later moeilijk zal maken en zich overal mee zal bemoeien?? Alsof bijv. Maatschappelijk werk dat niet zou kunnen (werken volgens dezelfde protocollen en stroomdiagrammen). We kennen ts en haar situatie helemaal niet en misschien is er een hele goede reden van de vk om ts wat extra zorg te bieden en is ze daar juist heel goed mee geholpen. Jammer dat er altijd zo achterdochtig wordt gedacht over het cb en jeugdzorg ( en ja, natuurlijk gaan daar dingen mis, net als bij elke organisatie), terwijl ze vaak juist heel goed (preventief) werk verrichten.
En het advies om voor een ruggenprik te kiezen ivm de vergoeding van de kosten Ik vind dat de meest slechte reden om voor een ruggenprik te kiezen ( alsof een ruggenprik een broodje is wat je bij de bakker koopt), aangezien het niet voor niks een medische indicatie wordt daardoor( met bijbehorende gezondheidsrisico's voor moeder en kind)!