Verzekeringsvraagje: fietser aangereden

Discussie in 'De lounge' gestart door Moniki, 17 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moniki

Moniki Fanatiek lid

28 nov 2007
    1.305
    2
    38
    Hoi meiden,

ik heb even een vraagje over het volgende.

Ik heb vanmorgen een fietser aangereden, of nou ja, hij is tegen de zijkant van mijn auto aangereden. Hij keek niet uit bij het oversteken waardoor hij dus tegen m'n auto is aangereden.

Aan mijn auto mankeert niet veel en het was niet mijn schuld. Met de meneer gaat het goed, zijn fiets heeft wel (lichte) schade. Moet ik nu de verzekering wel of niet op de hoogte stellen? Ik heb hier gelukkig nog nooit mee te maken gehad, maar weet even niet of ik nu iets moet doen :).

2. collo003

collo003 VIP lid

12 feb 2009
    7.802
    1
    0
    Oeteldonk
    Dat ligt eraan. Is het duur om de schade aan die fiets te laten herstellen? Als het niet duur is, zou ik het zelf betalen want als je het via de verzekering doet kan je no-claim naar beneden donderen en ben je uiteindelijk duurder uit.

Oh wacht...niet goed gelezen... het was niet jouw schuld....niks gezegd...

Volgens mij hoef je dan niks aan je verzekering te laten weten hoor.

3. Moniki

Moniki Fanatiek lid

28 nov 2007
    1.305
    2
    38
    Dacht eigenlijk ook niet dat ik iets moest doen met de verzekering, maar begon ineens te twijfelen.

Die man was er ook heel stellig in dat ik de verzekering moest inschakelen en dat we nog wel contact zouden hebben. Nu ik een beetje ben bijgekomen van de schrik zit ik me dus af te vragen waarom ik de verzekering moet inschakelen....

Staat me ook iets van bij dat een automobilist altijd schuldig is bij voetgangers en/of fietsers, maar weet zo even niet of dat (nog) zo is.

4. hardloper

hardloper Niet meer actief

dacht ook dat de auto altijd schuldig is, maar zou t voor de zekerheid even navragen...

5. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.511
    14.016
    113
    Vrouw
    Alleen bij kinderen onder de 12 jaar is de automobilist altijd schuldig, bij volwassenen die niet uitkijken dus niet.
    De enige die dus zn verzekering moet inschakelen is die man om de schade aan jouw auto te vergoeden, hoe klein die ook mag zijn.

6. Moniki

Moniki Fanatiek lid

28 nov 2007
    1.305
    2
    38
    Ik heb het al even opgezocht; ik moet inderdaad minimaal 50% van de schade vergoeden :(

Ik ga vanavond bij de meneer langs en dan zullen we wel zien. Hij heeft zelf duidelijk aangegeven dat het zijn schuld was en de schade aan zijn fiets lijkt mee te vallen.

Mocht hij inderdaad willen dat ik de schade vergoed, dan schakel ik daarna mijn verzekering wel in (mocht het een behoorlijk schade bedrag zijn, anders betaal ik het zo wel).

Zucht....

7. torrach le

torrach le Fanatiek lid

30 okt 2008
    4.435
    1
    0
    heb je geen tussenpersoon????
    ik heb alle verzekeringen via een tussenpersoon lopen...

8. Moniki

Moniki Fanatiek lid

28 nov 2007
    1.305
    2
    38
    @Cin85 de zwakkere verkeersdeelnemers (dus fietsers en voetgangers) zijn extra beschermd, waardoor de automobilist sowieso 50% moet betalen. Tenzij je overmacht kunt bewijzen, dan vervalt die 50%.

9. Moniki

Moniki Fanatiek lid

28 nov 2007
    1.305
    2
    38
    Nee, heb ik niet ;)

10. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Mijn vriend heeft dit dus 2 jaar geleden gehad en dit via zijn verzekering geregeld. Vervolg 3 schadevrije jaren weg.
    Zou dus zeker overwegen als de schade nihiel is om het zelf te betalen!

11. Keepsmiling03

Keepsmiling03 Niet meer actief

Jammer voor jou is dit nou eenmaal zo, maar vind het eigenlijk oneerlijk.;)
    Doordat hij niet goed oplet en tegen jou auto opbotst, moet jij geld aan hem betalen.

12. Moniki

Moniki Fanatiek lid

28 nov 2007
    1.305
    2
    38
    @Zomerr ik vraag ook sowieso eerst nar een opgave van kosten en dan ga ik wel kijken of ik de verzekering inschakel of dat ik het zelf betaal.

@Keepsmiling Ben het helemaal met je eens! Ben ook best boos, maar ja, wat doe je eraan? Nu maar heel hard hopen dat de schade aan zijn fiets heel erg meevalt!

13. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    maar hij is toch tegen de zijkant van jouw auto aangefietst...daar kun jij toch gewoon helemaal niks aan doen? Jij hebt hem niet geraakt.

14. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Niet waar, auto altijd schuldig tenzij je dmv getuigen kan aantonen dat je geen enkele handeling kon uitvoeren om het ongeluk te voorkomen.

15. marieke3

marieke3 Fanatiek lid

11 dec 2009
    1.785
    0
    0
    purmerend
    Als hij geld eist van jou zou ik toch een melding doen bij de politie.
    Een paar jaar terug ben ik ook aangereden door een fietser met mijn auto en die man ging zo verschrikkelijk tegen mij en mijn dochter te keer (terwijl het zijn eigen schuld was en mijn dochter was nog maar 6) dat de politie erbij moest komen. Meneer heeft mooi alle schade aan mijn auto mogen vergoeden en mijn verzekering heeft er bovenop gezeten dat meneer dat ook deed (ik had een schade van ruim 800 euro omdat hij meerdere vlakken van de auto had geraakt). Ik hoefde hem niets te betalen ondanks dat zijn fiets echt stuk was.

16. Moniki

Moniki Fanatiek lid

28 nov 2007
    1.305
    2
    38
    Klopt helemaal, maar toch moet ik minstens de helft van de schade betalen ;).

'De automobilist is bij een verkeersongeluk aansprakelijk voor de schade

De voetgangers en fietsers worden door artikel 185 wegenverkeerswet als zogenaamd ‘zwakke weggebruikers’ gezien. De ‘sterke gemotoriseerde weggebruikers’ zijn daarom altijd aansprakelijk voor de schade aan de voetganger of fietser. Zelfs als de fout helemaal bij de voetganger of fietser ligt en de autobestuurder helemaal niets fout heeft gedaan, is deze toch aansprakelijk voor de schade. Dus als een voetganger bij het oversteken van de weg helemaal niet zit op te letten en er ontstaat een verkeersongeluk dan bent u als automobilist toch voor het overgrote deel aansprakelijk. Niet helemaal fair voor de gemotoriseerde weggebruikers maar deze wet moet de kwetsbare deelnemers aan het verkeer beschermen.'

17. Sabrina25

Sabrina25 Fanatiek lid

1 sep 2010
    1.368
    0
    0
    geen
    Rotterdam
    Nou lekker is dat dan. Dus als ik een nieuwe fiets te duur vind en ik heb maar de helft dan ga ik gewoon tegen een auto aanrijden en dan krijg ik de helft van de automobilist zeg maar. ( om het maar even zo zwart wit te schetsen) wat een krom rechtssysteem hebben we zeg.

18. Moniki

Moniki Fanatiek lid

28 nov 2007
    1.305
    2
    38
    Ik ga eerst morgen wel es even bij die meneer langs en dan kijk ik daarna wel weer verder (zou vanavond gaan, maar toch maar even niet vandaag).

Wie weet valt het allemaal wel mee, maar blijf erbij dat ik het krom vind dat ik minstens de helft van de schade moet betalen omdat hij niet naar links en rechts en weer links :p keek bij het oversteken....

19. Moniki

Moniki Fanatiek lid

28 nov 2007
    1.305
    2
    38
    Lekker geregeld he?
    Kijk, ik snap best dat zwakkere verkeersdeelnemers extra beschermd moeten worden, maar de manier waarop die begrijp ik dan weer niet.
    Ik zei vanmiddag ook al voor de grap of mijn man even tegen een auto aan wou rijden (hij heeft een nieuwe fiets nodig :p).

20. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    nou ik vind het super krom! Maar ik vind het ook zwaar gaar van die man dat hij je toch aansprakelijk stelt.
    Hij geeft zelf aan dat het zijn schuld is maar wil toch geld hebben... ik denk niet dat ik aardig had gebleven.
    Er is ook nog zo iets als goed fatsoen...

Deel Deze Pagina