Hallo allemaal, Ik ben nu 33 weken zwanger en heb vorige week te horen gekregen dat ik veel moet rusten omdat onze kleine uk een groeiachterstand heeft en ik weinig vruchtwater heb. Het hoofdje loopt prima op schema maar het buikomtrekje en beentjes lopen achter. Ik moest van de gyneacoloog gelijk stoppen met werken en rust nemen. En we moeten er rekeing mee houden dat het kindje waarschijnlijk eerder komt of gehaald zal worden. Ook ligt uk in stuit.. Maar ja wat versta je onder rust nemen???? Ik hoefde niet plat zei hij maar gewoon lekker zitten, boekje lezen etc... De eerste dagen ging het goed maar ik moet zeggen nu begint het toch tegen te vallen.. Natuurlijk heb ik het er met alle liefde voor over hoor! Volgende week donderdag moet ik weer terug voor een echo en uitsluitend uitslag en krijgen we te horen hoe het verder gaat en of de rust geholpen heeft. Af en toe ben ik zo bang dat het fout zal gaan... Ik probeer me niet te veel zorgen te maken en niet te veel te piekeren maar ja dat is makkelijker gezegd dan gedaan als je hele dagen op de bank hangt. Ik vraag me constant af wat moet ik nu doen of heb ik iets verkeerd gedaan?! Hebben meer mensen dit meegemaakt? Ben zo benieuwd naar andere verhalen hierover. Hopelijk positieve.... Alvast bedankt voor de reacties!
Geen ervaring, maar ik kan me wel goed voorstellen dat je je gedachten hierover niet kan stoppen. Toen ik vorig jaar in het ziekenhuis lag, kon ik de dag toch aardig doorkomen met tv kijken en puzzelboekje. Je moet je dan ook niet schuldig voelen dat je dat doet, want dan werkt het natuurlijk niet. Maar toen wist ik dat het hoogstens 3 dagen zou duren. Sterkte en hou goede moed!
Ik niet nee maar ben benieuwd hoe ze er achter zijn gekomen. Sta je onder controle bij de gyn met extra echo's?
ik heb platgelegen vanaf 31 weken, omdat mijn dochter een groeiachterstand had van 3 weken, en weinig leven voelde. ik heb 10 dagen in het ziekenhuis gelegen en mocht alleen naar de wc en douch. de rust bleek te werken en mocht naar huis als ik me thuis ook hield aan het strikte bedrust. het werkte en vanaf 37 mocht ik weer wat meer doen omdat ze goed was gegroeid (weet zo niet meer hoeveel ze toen werd geschat) uiteindelijk met 39,3 ingeleid omdat de bloeddruk te hoog was. de groeiachterstand was te merken, ze heeft 10 op de couveuse afdeling gelegen omdat ze vergat te ademen met het drinken, ze noemde dit prematuur gedrag. je hebt niks verkeerd gedaan! je moet jezelf niks gaan verwijten. mijn man woog met de geboorte 2800 gram en ik 2900. dochter woog precies 2900 gram. ik denk dat wij geen grote kindjes "maken" sterkte met rusten
ik kreeg bij de 30weken echo ook te horen dat ons kleintje een groeiachterstand had opgelopen en omdat mijn bloeddruk verhoogd was, moest ik meteen blijven. Na 14 dagen rust werd er weer een groeiecho gemaakt en toen was ze voldoende gegroeid. Ik mocht naar huis, moest daar rustig aan doen, mocht niet meer aan het werk en moest 2x per week voor een ctg en navelstreng echo terugkomen. 4 weken lang ben ik thuis geweest. Vorige week stagneerde de groei vh buikomtrek je weer, mijn bloeddruk was gestegen naar 95, en er zat eiwit in de urine. Ik moest weer blijven. De gyn dacht nu aan pre-eclampsie. Het ging een paar dagen goed maar sinds zaterdagavond is mijn bloeddruk gestegen naar 100, kreeg ik meteen tablet om te proberen dit te verlagen. Helaas werkte dit niet, nu krijg ik 2 tabletten per x. Ook zijn de eiwitten in de urine gestegen. De uitslag was nu 0, 29 en vanaf 0, 30 heb je pre-eclampsie. Kennelijk is mijn lichaam nu wel klaar met de zwangerschap. Vandaag krijg ik nog een echo vd navelstreng om de doorbloeding te bekijken en woensdag krijg ik een inwendig onderzoek om te kijken of de baarmoedermond al verweekt is. Zo niet, dan brengen ze donderdag gel aan om de bevalling in te leiden. Ze denken hier dat de groeiachterstand voor 90 % door de moederkoek komt of dat het genetisch bepaald is (mijn man is Ambonees en ik ben ook klein). Dit kunnen ze pas na de bevalling aan de navelstreng zien. Zo niet, dan kunnen ze de placenta opsturen voor onderzoek. Maar ik zal morgen ook nog bloed moeten prikken om te kijken of ik evt. een virus of parasiet in mijn lichaam heb waardoor de kleine niet goed groeit. Mijn kleine meisje werd vorige week met 36 weken geschat op 1900 gram en ik hoop dat ze nu toch weer een beetje gegroeid zal zijn. Dit zullen wel pas bij de bevalling zien want ik krijg geen groeiecho meer omdat hier altijd 14 dagen tussen moet zitten. Ze zal eerst wel in de couveuse moeten verblijven maar voor hoe lang? Dat kunnen ze nu niet zeggen, dat ligt aan verschillende factoren. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust. Neem zoveel mogelijk rust thuis. Laat niet teveel bezoek komen, ga 's middags even op bed of op de bank liggen en doe alleen het hoognodige in het huishouden. Mijn man deed het huishouden en kookte elke dag zodat ik de nodige rust kon krijgen. En met dit mooie weer kun je lekker in de tuin zitten. Boekje erbij en dan ff tukkie doen..... Heerlijk!! Veel succes.
Goedemorgen allemaal... Bedankt voor jullie reacties. @ Bellabella: Ik ben er achter gekomen doordat ik met 29 weken een pretecho liet maken. Deze vrouw vond het kindje wat klein maar ze zei dat ik me er verder maar geen zorgen over motts maken.... Maar ja dat ging ik toch doen. Een week later had ik de 30 weken groeiecho bij de verloskunidge... Zij kwam achter op een groeiachterstand van een weekje dus dit was niet zo erg maar ze wilde voor de zekerheid met 32 weken nog een groeiecho doen. Dus bij 32 weken weer een echo en daar bleek inderdaad dat de groei verder achter liep en ze twijfelde aan het vruchtwater, dus ze stuurde me door naar de gyneacoloog waar ik de volgende dag al terecht kon. En deze bevesitigde het. Dus verplichte rust en 5 april weer eec echo en aansluitend gesprek. @Leeuw86: Zo platelegen vanaf 31 weken. Dat is ook niet niks zeg. Ik ben ook wel bang dat ik volgende week moet blijven. Mar ja je doet het natuurlijk gewoon! Als straks alles goed is ben je het zo weer vergeten. Is jouw dochter verder gezond? @Abonmanise: Jee bij jou zit het ook niet mee zeg! Dit wordt weer een spannende week voor je... Bij mij is er een klein spoortje eiwit in mijn urine gevonden maar dit was gelukkig te verwaarlozen zeiden ze. Mijn bloeddruk is nog prima gelukkig. Ik vind het zo moeilijk wat onder rust verstaat. Ik doe geen huishouden meer. Kook een enkele keer als mijn man laat thuis is. Doe geen boodschappen en ga in prinicpe niet weg. Verder kijk ik veel tv, lees, computer en puzzel maar een beetje en hang op de bank. En tel de dagen af tot 5 april... Vind het zo spannend...! Hoop echt dat het wat helpt. Ik bedoel maar, iedere week langer dat het babytje blijft zitten is mooi meegenomen. Bedankt voor je berichtje en ook jij heel veel sterkte... En veel succes donderdag!
Sorry, misschien te off topic, maar hoe zijn jullie erachter gekomen dat de beeb te klein is en dat je te weinig vruchtwater hebt? Krijg jij nog extra echo's na de 30e week? Mij is namelijk verteld dat de enige echo's die ik 'verplicht' krijg is de 12- en 20 weken echo.. maar ik vind het meer dan logisch dat je ook een echo rond de 30-35 weken krijgt om de groei te checken..
@ Celinac: Wij lieten bij de 29 weken een pretecho doen en toen zei zij al dat ze het babytje klein vond. Wij krijgen hier sowieso standaard rond de 30 weken een groeiecho bij de verloskunidge dus daar heb ik op gewacht en zij vond het ook wat klein. Dus met 32 weken een extra groeiecho en nog te klein en te weinig vruchtwater dus toen ben ik doorgestuurd naar de gyneacoloog. Vreemd dat ze dat tegen jou niet hebben gezegd dat je met 30 weken een groeiecho krijgt. Zou het toch eens navragen.. Volgens mij doen ze dat tegenwoordig altijd...
@Tienus: Oh wat raar... ja ik hoorde ook al iets van een standaard 30 weken echo, maar dan hoor ik ook weer van andere mensen dat je dat alleen maar krijgt als je eerder complicaties hebt gehad met eventuele voorgaande zwangerschappen of tijdens deze zwangerschap.. Tsja anders zeg ik wel dat ik me erg zorgen maak etc en misschien geven ze me dan wel die echo.. heb het expliciet 2x nagevraagd, en beide keren zeiden ze dat je laatste echo de 20 weken echo is.. We krijgen wel standaard bloedtest met 30 weken om te kijken hoe het zit met je ijzergehalte etc... maar helaas geen echo dus :x PS: Ik woon in regio Amsterdam. En jij? Misschien is het anders per regio of ziekenhuis of zo...
Hier nog een aanstaande mama die het even iets rustiger aan moet doen. Bij mij is het dan niet vanwege me kindje, want dat lijkt tot nu toe goed te gaan, maar vanwege mezelf omdat ik me niet goed voel. Sinds afgelopen donderdag in eens veel hoofdpijn, pijn boven in buik, vreselijke bekkenpijn en flauwtes. Dacht dat het even een dagje bijkomen was maar helaas ging het vrijdagavond tijdens een info avond op de sportschool weer mis daar viel ik weer bijna flauw en heb ik toch maar op advies van verschillende mensen contact opgenomen met de verloskundige, deze heeft me op vrijdagavond nog naar het ziekenhuis gestuurd voor extra onderzoeken. Gelukkig hebben ze geen afwijkingen kunnen vinden en lijkt het er op dat ik gewoon teveel van mezelf gevraagd hebt de laatste tijd. Ik ben namelijk niet echt een stilzitter, ik ben het liefste de hele dag gewoon bezig. Nu moet ik op advies thuis blijven en me rust nemen. Ik vind dit ook erg moeilijk maar ik probeer het toch te doen omdat ik bang ben dat het straks wel mis gaat. Ik zou echt niet willen dat er straks iets mis gaat met de kleine omdat ik zelf te eigenwijs ben om adviezen op te volgen. Gelukkig voel ik me ook beter als ik inderdaad rustig aan doe en probeer me dan ook te vermaken met filmpjes kijken, boekjes lezen en forums lezen etc. Ik weet ook niet of ik nog aan het werk kan, de kans zit erin dat ik voor mijn verlof helemaal niet meer aan het werk mag. Tuurlijk voel ik me dan ook wel schuldig vooral tegenover mijn vriend/werk maar hier probeer ik maar niet teveel aan te denken. De tijd dat ik van alles kan ondernemen en bezig kan zijn komt wel weer, wat zijn nou die paar weken/maanden tegenover het moois dat je er voor terug krijgt?
@ Celinac: Ik woon in Zeeland dus daar zit dan toch misschien het verschil. Hier doen ze het standaard sinds anderhalf jaar heb ik begrepen. Bloedtest heb ik inderdaad ook gehad... @MissSol: Vervelend dat jij ook rustiger aan moet doen. Maar op een gegeven moment moet je accepteren dat je niet de hele dag meer bezig kunt zijn. Alhoewel dit mijn probleem ook wel een beetje is hoor. Ik was tot vorige week ook de hele dag door bezig. Kan gewoon niet zo goed stilzitten zeg maar... Echt zware dingen deed ik niet. Maar gewoon even dit, even dat...... Maar inderdaad wat zijn die paar weken/maanden nu als je straks je kleintje hebt en alles goed is... Daar doe je het tenslotte voor! Jij ook veel sterkte met rust houden!
@celinac, ik woon in Drenthe, ben zwanger vd 1e en hier doet de ene vkpraktijk het wel en de andere niet omdat ze het dan niet vergoed krijgen? Ik ben blij dat ik bij de vkpraktijk vh ziekenhuis zit en die deden het wel. Anders had ik pas bij 36 weken een liggingsecho gehad en nooit geweten dat mijn meisje te klein was!! @all: vanmiddag was de echo vd navelstreng goed en er was nog voldoende vruchtwater aanwezig. Mijn gynaecoloog heeft mij gelijk daarna inwendig onderzocht en het blijkt dat het al week is en dat ik al 2 cm ontsluiting heb. Nu kan ik de gel overslaan. Donderdagmorgen krijg ik rond half 7 een ctg, daarna gaan ze de vliezen breken, krijg ik een infuus om de weeën op te wekken en kan ik gaan bevallen!!! Het is fijn dat ik het dan nog tot 37 weken heb volgehouden maar mijn lichaam wil ook niet meer aangezien de bloeddruk blijft schommelen en er steeds meer eiwitten in de urine zitten. Ik zal vandaag nog 1x 24 uur lang urine moeten verzamelen zodat ze dat donderdagmorgen in het lab kunnen testen. Dan weten ze hier hoe ik ervoor sta wanneer we met de bevalling gaan beginnen. Ik vind het heel spannend allemaal maar probeer er nuchter onder te blijven, dan voel ik mij meer ontspannen en hopelijk gaat de bevalling dan niet te lang duren.....
@ Ambonmanise:Wat fijn dat de doorbloeding van de navelstreng en het vruchtwater in ieder geval nog "goed" was. Dat wordt een spannende dag morgen. Hopelijk verloopt het allemaal wat vlot voor je. Zo kan jullie kindje verder aansterken en jijzelf natuurlijk ook! Ik ben wel benieuwd of zal blijken dat jullie kindje echt zo klein is. Ik wil je heel veel sterkte en succes wensen.... Probeer inderdaad zo ontspannen mogelijk te blijven... Hou je taai!
Dank je wel Tienus. Het komt vast goed allemaal. Ik hoop ook dat de kleine nog een beetje gegroeid is. Ik hoorde vandaag dat ze tot 2400 gram op de kinderafdeling moeten blijven dus hoe hoger haar gewicht, hoe eerder ze naar huis mag..........
Ik zit ook bij de VK in het ziekenhuis en toch doen ze het niet...!! Ik ga maar gewoon 1 aanvragen, desnoods tegen betaling, is toch maar 35eu Wanneer zouden jullie me aanraden te gaan om de groei e.d. te checken? Iets van 32 weken misschien? Of is dat te vroeg?
@celinac, ik was 29 weken + 5 dagen toen ik de groeiecho kreeg. Volgens mij kan het tussen 29 en 32 weken. Daarna is het alleen nog zinvol als het echt te klein is zoals bij mij zodat ze het in de gaten kunnen houden. Hoe eerder je erbij bent, hoe beter het is lijkt mij. Probeer nu maar snel een afspraak te maken als ze dat willen en het niet erg vinden dat jij er wel voor wilt betalen. Ik zou er ook wel 35 euro voor over hebben. Succes ermee!! Ik lees wel wat je besloten hebt.
Goedemorgen.... Mijn eerste groeiecho was met 30 weken en 1 dag dus ik zou inderdaad rond die tijd doen. En ook ik zou die 35 euro er zeker voor over hebben... Het is net wat ambonmanise zegt.. hoe eerder je er bij bent als er iets is hoe beter..... Ben benieuwd wat ze in het ziekenhuis zeggen als je toch om die echo vraagt. Abonmanise je zal dit waarschijnlijk niet meer lezen maar succes vandaag!
Okay meiden, thanks! Ik zal vanmiddag wel even bellen of ik morgen een echo mag omdat ik heb gehoord dat ik nog een groeiecho hoor te krijgen en gewoon wat zekerheid wil.. Jullie horen het wel!