Mijn vriend is imker in Friesland mocht iemand hier in de omgeving problemen met zwermen hebben. Het is zwermseizoen en als imkers zelf niet goed in de gaten houden of er extra koninginnen tussen de eitjes zitten, krijg je problemen. Hij kijkt zelf elke dag en breekt de koninginnedoppen om zwermen te voorkomen , anders ben je zo een heel volk kwijt. Zonde van je honingopbrengst
Update haha. Heb een imker gebeld en die is inmiddels hier. Die gaat nu de buurt rond voor een ladder. Heb even snel gekeken aangezien de imker zei dat het wel kon. Ze zitten nu inderdaad in de boom. En het zijn er veel!!
Hij schept ze van de boom met een emmer en begeleidt ze dan naar een kastje met honing. De rest volgt dan zelf. Die man heeft iron balls helemaal onder de bijen.
Ter info, als antwoord op het bericht van FB wat werd gedeeld. Het is niet zo dat deze bijen niet zouden overleden. Deze bijen zijn op zoek naar een nieuw plekje. Dat kan een half uur duren maar ook een halve dag. Het risico was nu echter aanwezig dat ze dat hier in één van de schoorstenen zouden doen of een ander plekje in de huizen hier. Het zijn er ongeveer 5000 volgens de meneer.
Mooie oplossing! Ik zou dat absoluut niet in de buurt willen, wat als je kind er per ongeluk (of expres, ik zie het dl wel doen) een bal tegenaan gooit ofzo.
Wat goed dat je een imker hebt gebeld! Het gaat niet goed met de bijen (en andere insekten), dus je hebt de naruur een goede dienst geleverd
Wat een fijn topic! Wist ik ook niet als je een zwerm ziet dat je dan een imker moet bellen. Hier nog nooit meegemaakt maar goed om te weten. En TS wat een schouwspel zo voor de deur!
Wat mooi dat het zo snel opgelost kon worden! Fijn dat jij er straks vanaf bent en die meneer heeft er ook veel aan uiteraard. Mooi opgelost!
De imker is inmiddels met de bijen weg. Er hangt nog een plukje van ongeveer 500 bijen. Die gaan meestal tegen de avond weer weg gaf hij aan. Ik heb hem wel 10x bedankt maar hij was mij dankbaar. Ondanks mijn allergie en lichte angst vond ik dit wel tof om te zien. Jammer dat ik geen video kan uploaden. Heb de zwerm gefilmd toen ze hier voor vlogen. En dames! Heel erg bedankt voor de imker-tip! Ik had het echt niet geweten. Met zijn allen de natuur weer een handje geholpen!