Help! Bijen!

Discussion in 'De lounge' started by HvO, May 30, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Emilie69

Emilie69 Niet meer actief

Als hij een bijenvolk moet kopen, kost dat al snel 100€, denk ik. Dus je hebt de natuur en de imker een groot cadeau gedaan!

Blijdorp, HvO and bloem82 like this.
  2. Mery

Mery Bekend lid

May 24, 2017
    697
    278
    63
    Female
    .
    Heeft die meneer ze gratis opgehaald?

HvO likes this.
  3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    In de post boven die van jou staat dat het waarschijnlijk ongeveer 100 euro kost om een bijenvolk te kopen, dus eigenlijk moet die imker ts betalen :D

Mery and HvO like this.
  4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Op youtube uploaden en hier plaatsen :oops:;)

Blij voor jou, de imker en de bijen! :thumup:

Eva2011 and HvO like this.
  5. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

Jul 4, 2014
    4,945
    1,033
    113
    Voorschoten
    wat fijn dat het zo afloopt.

Helaas zelf een keer een agressief wespennest gezien. Was met een vriendinnetje aan het spelen, bal belandde in de bosjes en ze werd 2x gestoken. Toen haar vader ging kijken, werd hij 6x gestoken. De gemeente heeft dat wespennest weggehaald.

Bijen gaan dood als ze steken en dat is dus echt hun laatste redmiddel. Een wesp kan meerdere keren steken.

HvO likes this.
  6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Ik heb even gegoogled naar een imker hier in de buurt en als je een zwerm bijen door hun laat ophalen krijg je als beloning een pot honing :). Goede deal!

Mery, Vitamientjuh, Fuddey and 4 others like this.
  7. HvO

HvO Niet meer actief

Say whut? Dat had ik niet verwacht haha.

8. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Voor de mensen die de natuur een handje willen helpen:

www.knuffelbijen.nl

Edit: geen idee of ik reclame mag maken daarvoor.

9. sydneys

sydneys Niet meer actief

Huh die zitten in een cocon? Kan dat ook in een kleine tuin? En als je een bijennest hebt houdt dat de wespen weg hè?

10. HvO

HvO Niet meer actief

Wat een grappig en leuk iniatief! Helaas niet voor mij weggelegd, althans lijkt mij geen goed idee met mijn allergie.

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Ik had deze ook gezien op facebook en een imker had daarop met een filmpje gereageerd dat dat toch niet zo goed was. Weet het precieze verhaal niet meer maar hij raadde het niet aan.

12. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Alleen al een raszuivere koningin kost tussen de 50-100 euro, een heel volk is wel wat duurder volgens mij.

13. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Wij geven altijd een potje honing als dank. Hoewel de mensen altijd zelf al heel blij zijn dat de bijen weg zijn hoor, maar de imker zelf is er nog veel blijer mee :)

Gizzie1983 likes this.
  14. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Haha had je post nog niet eens gelezen, maar idd.

15. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Nog wat info:

Bijen zijn nieuwsgierig. Als ze tegen je aan vliegen komen ze meestal nog een keer om te kijken waar ze nou tegenaan waren gevlogen. Dit is dus geen aanval, dus nooit meppen! Dan voelen ze zich bedreigd en kunnen steken, maar normaal gesproken zijn bijen (en hommels etc) zachtaardig.

Maar, heb je een bij in huis, dan zou ik deze wel doodmeppen, aangezien ze op zoek zijn naar voedsel (een soort verkenners). Vinden ze dat in je huis, dan zullen ze de rest ophalen om zoveel mogelijk voedsel te collecteren.

Rannie, Mery and Gizzie1983 like this.
  16. Glass

Glass Fanatiek lid

May 29, 2017
    2,192
    1,053
    113
    Female
    Waarom doodmeppen dan? Is naar buiten gooien niet genoeg? Wij vangen ze altijd met een glas en een papiertje.

amam likes this.
  17. HvO

HvO Niet meer actief

Dat vertelde de imker dus ook! Dat ze daarom ook liever zwermen dichtbij huizen weghalen. En dat als ze eenmaal een nest in een dak of een nisje van het huis hebben ze veel moeilijker weg te halen zijn.

En hommels komen ook wel zachtaardig over, vind ze wel “schattig” met die dikke lijfjes.

Eva2011 likes this.
  18. bloem82

bloem82 VIP lid

Sep 5, 2007
    11,197
    601
    113
    Echt waar? Wij hebben al een aantal keren een bij in huis gehad en de grootste moeite gedaan om hem weer naar buiten te brengen (vooral die van gisteren was net Houdini)

Maar niet vrijlaten dus?

19. Glass

Glass Fanatiek lid

May 29, 2017
    2,192
    1,053
    113
    Female
    Nou ben ik wel benieuwd waarom niet e8genlijk. Wij hebben ook een bijenhotel in de tuin, leuk om te zien maar als t niet goed is halen we m volgend jaar wel weg. Hij zit al barstensvol namelijk.

20. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Ik laat ze liever vrij hoor! Maar vriend zegt dat dat niet verstandig is omdat er dan meer kunnen komen dus tegenwoordig mep ik ze helaas dood.

Share This Page