Ja, bij mij zijn de hotelletjes een week of twee geleden helemaal dichtgemetseld op 3 holletjes na ofzo. We hebben gewoon van die hotelletjes van de Action. En er zitten volgens mij twee soorten in, want in de ene holletjes zit aarde van de metselbijen en de andere een soort wit stofje. Een hotel hangt direct naast de zithoek. Leuk om ze af en aan te zien vliegen en bezig te zien.
Ik heb bij een kweker mijn plantjes gekocht en de meeste ervan hadden een plaatje van een bij op het potje. De bijen die nu beginnen te komen zitten ook het meest op die plantjes, ik weet alleen niet wat voor soort het is. Het lijkt bijna wel een vlieg door een iets glimmend lijf. Vorige week heb ik nog een nieuwe plant erbij gekocht en die heb ik eigenlijk vooral gekozen omdat er hommels in zaten bij de winkel. Hopelijk komen er meer bijen en hommels!
Ik heb nu een zakje zaadjes insectenmix voor bloemen van Natuurmonumenten. Die zakjes lagen op school om mee te nemen.
Weet jij hoe het zit met de planten van vivara? Mbt het gif? En als je al planten van de intratuin ed hebt, is dat gif dan na een jaar niet weg?
Ik heb er al jaren 2,er zit alleen niets in. Doe ik iets fout? Ze hangen toch tot 2 uur in de zon.....
Wij hadden trouwens vorige week dit monster van 4 cm in ons huisje bij landal in limburg zitten. Ik ben niet gauw bang, maar kreeg hier de kriebels van. Geef mij dan maar bijen......
Helaas heb ik geen antwoorden op je vragen. Naar mijn idee zijn alleen de grote tuincentra (ketens) meegenomen in het onderzoek. Maar algemeen is wel bekend dat heel veel zaden, bollen en planten vol zitten met insecticiden/pesticiden. Sommige insecticiden worden opgenomen door de plant. Dit zal er niet na een jaar uit zijn schat ik zo, maar weet het niet zeker. Andere zullen eraf spoelen, maar zijn niet biologisch afbreekbaar en verdwijnen dus in het oplervlakte water. Schokkend vind ik dat er ook heel veel stoffen worden gebruikt die binnen de eu al jaren verboden zijn... Ander voorbeeld waar een gemiddelde consument niet over na denkt: Nederland wordt getijsterd door de buxus-mot. Mensen proberen hun buxus te redden daar de hagen te doordrenken met pesticiden. Vogels voeden hun jongen met wormen. Wormen van... de buxusmot! Resultaat: vele jonge vogels worden vergiftigd en complete nesten sterven uit. We moeten ons echt achter te oren gaan krabben wat we de natuur aan doen. http://m.greenpeace.nl/Global/nederland/2016/documenten/sierteeltrapport_2017_def_0.pdf
Ja, ik denk dat we hierin als consument nog een hoop te leren hebben. Ook worden we ‘stom’ gehouden, veel wordt verzwegen. Ik probeer het de kinderen mee te geven, dat niet alles vanzelf gaat. Dat we de beestjes/bijen nodig hebben om te kunnen blijven eten. En dat we hier ook moeten zorgen voor voldoende eten voor de bijen, zodat ze hier ook nog zijn (kust van de randstad). Dat we niet kunnen verwachten van de bijen uit limburg dat ze hierheen vliegen om de appelbomen te bestuiven
Wilde er geen nieuw topic voor openen. Maar onder de boom in onze tuin liggen ineens 6 dode hommels. Betekend dit dat het nest dicht bij is? En kan ik iets doen? Want met zoveel doden gaat er iets niet goed lijkt mij..