Kolven bij opgenomen baby

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Fluss1984, 29 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Ons zoontje is morgen 3 weken oud. Na een voorspoedige bevalling zijn wij helaas beiden de volgende dag heel ziek geworden door een groep A streptokokken infectie (kraamvrouwenkoorts). Ik ben met de antibiotica snel opgeknapt, maar ons zoontje heeft inmiddels veel voor zijn kiezen gehad waaronder bijna 3 weken op de IC en een grote operatie in zijn borstholte. De eerste dagen heb ik hem nog kunnen aanleggen, maar daarna moest ik fulltime gaan kolven; hij kreeg mijn melk via de sonde. Mijn productie is als een tierelier op gang gekomen; mijn borsten hadden bedacht dat ze alles zouden doen wat ze konden denk ik haha. In de eerste week kolfde ik al 200ml per keer. De diepvriezer in het ziekenhuis zit al ramvol. Inmiddels is hij gelukkig aan het opknappen, sinds gisteren kan hij weer aan de borst drinken.
    Maar ik kan geen 24/7 bij hem zijn, dus de momenten dat ik er niet ben geven ze een flesje met gekolfde melk. Omdat mijn productie zo ruim is laat ik sinds 1.5 weken wat langer tussen en kolf ik korter; elke 4-6uur zo'n 10 minuten, daarmee kolf ik dus rond de 200ml per keer.
    Als hij aan de borst drinkt valt hij na 1 borst in slaap, de andere wilt hij echt niet meer. Omdat ik stuwing krijg kolf ik dan de andere (half).

Nu vraag ik mij af wat wijsheid is; proberen de andere borst niet meer te kolven (want daarmee houd ik die productie natuurlijk zo hoog), en overstappen op 1 borst kolven op de momenten dat ik niet bij hem ben, of toch tweezijdig blijven kolven? Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat mijn productie helemaal in gaat kachelen, maar zoveel melk is niet nodig en kost mij veel energie die ik niet bijgegeten krijg met alle stress...

Graag jullie advies...

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Wij kunnen je allerlei adviezen geven, maar in deze situatie is het echt noodzakelijk dat je gewoon professionele begeleiding krijgt. Ik maak uit je verhaal niet op dat je al een lactatie kundige hebt ingeschakeld? Wat bijzonder dat er niemand is die je dit heeft aangeraden?
    Echt meteen doen. In het ziekenhuis kan je er sowieso een vinden.
    Zeker omdat je met overproductie kampt, is het heel belangrijk de boel goed te monitoren.
    De gedachte, ik heb zoveel dus kan makkelijk met minder kolven af, lijkt logisch maar is het helaas niet.
    Je borsten hebben nog steeds de stimulans nodig alsof je een pasgeborene aan de borst hebt, immers, je productie zit nog steeds in de opbouw fase. JUIST bij overproductie kan je te maken krijgen met een plotsklaps vermindering.

Kortom, neem gewoon zsm contact op met de LK van het ziekenhuis, of anders via deze link:
    https://www.nvlborstvoeding.nl/
    Je zoontje komt straks thuis, en ook dan kan je alle hulp goed gebruiken.
    Want je wil natuurlijk zsm van het kolven af zijn en gewoon fijn live gaan voeden.
    En je hoeft dit allemaal echt niet in je eentje aan te pakken.
    Het CB en de KA zijn niet geschikt om je hierin te begeleiden.

Succes en hopelijk kan je snel lekker thuis van je kindje gaan genieten!

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik ging net hetzelfde zeggen als @Zoe123 : contacteer een lk, want je werkwijze nu is niet noodzakelijk de beste op lange termijn.

4. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Nee nog geen LK aangeboden gekregen, het is al het 3e ziekenhuis en de 6e afdeling waar we zijn beland dus denk dat niemand daaraan gedacht heeft, zeker niet gezien de hoeveelheid melk die ik daar aflever :rolleyes:. Maar ik zal er morgen naar vragen :)

5. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    Je zou voor nu de eerste borst kort kunnen bieden zodat de druk er af is. En dan de tweede borst laten drinken tot je kindje voldaan is. Zo heb je wel beide borsten die je stimuleert en je remt de hoeveelheid per voeding wat af door minder af te nemen.

6. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.697
    4.306
    113
    noord holland
    Het lastige is dat je vrij snel een productie dip kunt krijgen. Als je in korte tijd het zo snel opgekrikt hebt kunnen krijgen en het snel weer laat afnemen. Vaak gaat het dan te snel naar beneden.
    Op zich zit je met 4-6 uur ertussen al best in een ritme waarmee je productie moet slinken.
    Ik persoonlijk het zolang mogelijk in stand houden. Je vriezer compleet vol stoppen. En eventueel doneren. Soms zijn er in het ziekenhuis zelfs grage afnemers voor. Vrouwen met babies die ziek zijn en het maar al te graag willen omdat ze zelf niet goed kunnen kolven.
    Als je echt wil minderen dan ben je met om de 4-6 uur al best goed onderweg. Je zou inderdaad ook niet die andere borst kunnen kolven als hij er maar 1 drinkt. Wellicht als je je borsten eenzijdig gaat kolven (maar dan wel om de 3 uur als je kindje dan ook zou drinken) dat je ze meer in het ritme gaat krijgen van het drinkgedrag van je kindje.
    Maar ik zou echt niet te gigoreus aanpakken. Je zal niet de enige zijn die na een overproductie te snel in een dip komt :(.

Deel Deze Pagina