Goedemiddag! Ik ben een trotse moeder van een dochter die nu 1 week en 5 dgn oud is. Lief kind, alles gaat lekker. De eerste week ben ik positief en goede moed met borstvoeding begonnen; 1 borst per keer. Kind dronk prima, sliep prima en kwam om de 3 uur. Daar is echter nu al een aantal dagen veranderingen in gekomen. De kleine meid komt in de nacht echt om de 2 uur (als het meezit) en soms dus om de 1,5 uur. Dit houdt in dat ik vaak een uur met voeden bezig ben (links-rechts) haar wegleg en dan maar een half uur kan "slapen" en dan komt ze weer. Ik was ondertussen overgestapt op 2 borsten dus eerst drinken, verschonen en dan de 2e borst, maar ze kwam dus 2 uur later weer. Nu ben ik vannacht weer teruggegaan op 1 volle borst en dan slapen met hetzelfde effect, maar soms zelfs iets langer dan die 2 uur. Moet ik dit aanhouden? In de nacht huilt ze veel, wil ze dat ik haar vasthoudt en zodra ze slaapt leg ik haar in de wieg en dan wordt ze wakker en huilt weer... zo krijg ik echt nooit even rust. Vanochtend heb ik haar om 10.00 uur de rechterbrost gegegeven en nu slaapt ze nog (bijna 13.00). Helemaal goed dus! Maar waarom lukt dit dan niet in de nacht? Doe ik iets verkeerds ? Ik zie het soms niet meer zitten. Voor 24.00 uur kwam ze zelfs om het uur - 1,5 uur. ' Moet ik morgen het consultatieburo binnenlopen ? Of zit ze gewoon in een verkeerd ritme.. wil ze in de nacht gewoon spelen of wakker zijn terwijl het dan juist niet moet. Hoe verander je zo'n ritme.. Klopt het dat ze met warm weer vaker aangelegd moeten worden. Mijn borstvoeding schijnt voldoende te zijn, het spuit er niet uit, maar is wel goed hoorde ik van verschillende kanten. (ze plast en poept en groeit goed).. Ik ben echt in de nacht ten einde raad en dan denk ik van; jeetje ik ga wel over op de fles... maarja dat zou toch zonde zijn. Ik zou heel graag antwoord willen op mijn verhaal, zodat ik toch de moed erin kan houden en hopelijk gerustgesteld kan worden. Als het namelijk normaal is dat ze vaker aangelegd wordt en daarna moeilijk in slaap valt; prima dan accepteer ik dit, maar ik maak mij dan zoveel zorgen.. ik hoor het graag.
Dat is heel lastig ja. Als je baby goed groeit is het dus niet een tekort aan voeding, maar meer behoefte aan contact. Misschien moet je iets proberen met de manier waarop je baby slaapt. Misschien als je haar wat dichter bij je houdt, bijvoorbeeld op een veilige manier tussen de twee hoofdkussens in. Misschien wil ze gewoon steeds voelen dat julie dichtbij zijn. Op die manier kun je haar ook een pink in de mond geven waar ze op kan zuigen. Misschien zijn het meer krampjes en dat geeft veel zuigbehoefte. Hebben jullie al een fopspeen uitgeprobeerd? Kan soms ook helpen. Er wordt geadviseerd om baby's opde rug in bed te leggen, maar sommige baby's vinden dat helemaal niet prettig. Die liggen liever in een nestje (bijvoorbeeld van je borstvoedingskussen) of op de buik. Dat wordt dan wel niet aanbevolen, maar je moet toch wat! Meestal kun je een baby die wat dieper in slaap is wel weer terugdraaien. Probeer dingen uit, zoek samen naar wat jullie baby van je nodig heeft. Bedenk dat baby's 9 maamnden in een lijf hebben gezeten en dat de overgang voor een aantal best pittig is. Ik hoop dat dit helpt. groet succes Linda