Helaas maar 2mnd bv kunnen geven, had t liefst nu met 15mnd nog dr laatste voeding met borst gegeven... Mijn dochtertje is n supermakkelijk eter, waar eten is is zij zeg ik weleens voor de grap. Ze lust alles spruitjes, witlof rauw en gekookt het enige wat ze niet zo vind is appels...
Bij onze oudste gaat het denk ik wel op. Hij eet qua hoeveelheid niet heel veel, naar lust wel bijna alles. Als hij iets al niet eet ligt het aan de textuur (hard, taai), maar niet aan de smaak.
De oudste heeft 9 maanden bv gehad, at eerst alles (behalve worteltjes uit een potje) en nu bijna niks behalve dingen die je niet verwacht. Rode bietjes, spruitjesstamp, blauwe kaas, olijven. Daarentegen houdt hij niet van friet. Maakt hem dat moeilijk? Jongste eet alles wat ik hem voorzet, maar ei vond hij niet lekker.
Allebei 9 maanden bv gehad. De oudste is een zeer makkelijke eten, eet zowat alles. De jongste daarentegen is erg lastig. We hebben tijden gehad dat ze uitsluitend 1 specifieke smaak van een potje wilde eten. Nog steeds gaan groente heel moeilijk. Ook brood eet ze alleen met smeerkaas of appelstroop. Ik snap het principe van smaakverschillen bij bv wel hoor, ze wennen toch wat meer aan variatie. Maar karakter en voorkeur spelen blijken ook een erg belangrijke rol.
Ik denk dat je het daarmee goed samenvat idd. Een kindje dat gewend is aan verschillende smaakjes is natuurlijk een voordeel. Maar voor de rest denk ik dat je toch te maken met het karakter van je kind en ook natuurlijk de fases..ze kunnen heel fijn beginnen met eten maar dan komt er weer zo'n periode dat ze helemaal niets willen. En dat gaat echt wel een tijdje door
- Oudste: 3j9m bv gehad, hele makkelijke eter, lust alles behalve mosselen - jongste: 3j1m bv gehad, hele makkelijke eter, lust alles behalve rauwe tomaten
Oudste: 15 maanden bv, moeilijke eter, wordt nu wel wat makkelijker (hij is bijna 7) Middelste: 30 maanden bv, was altijd een makkelijke eter maar wordt nu juist steeds moeilijker. Jongste: tot nu toe 9,5 maand bv, moeilijke eter, hij houdt niet zo van fruit en brood, groente en aardappels gaat wel, maar kleine hoeveelheden.
Tja... ik denk dat er ook een groot stuk karakter bij komt kijken. En wat is de definitie van makkelijke eter? Nr 1: 2 mnd BV, introductie bijvoeding ging heel makkelijk, maar vanaf 9 maanden kieskeuriger. De warme maaltijd/groenten ging moeizaam en dat is heel lang zo gebleven, wat de boer niet kent... Veel moeite met nieuwe dingen proeven, nu nog, maar ik heb hem nooit echt als een moeilijke eter beschouwd. Meer dan gezonde eetlust en genoeg dingen die hij wel eet. Nr 2: 22 mnd BV, introductie bijvoeding ging moeilijk, heeft tijdje geduurd voordat ze uberhaupt iets anders dan BV ging eten/drinken, en in begin kleine hoeveelheden. Maar daarna was ze wel altijd in om dingen te proeven en is nu echt een heel makkelijke en goede eter. Maar goed, zoontje van schoonzus heeft 6 mnd BV gehad, een klein jaartje goed gegeten, maar sinds de peuterpubertijd is eten echt ramp (hij is nu 5 jaar). Dochtertje van mijn broer heeft altijd FV gehad en eet alles, als een bouwvakker. Nooit enig probleem gehad...