Help! Borstvoeding stagneert en baby heeft honger!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door RobinBird, 26 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Nee niet zeker van. Er komt ook soms gewoon wel melk uit. In ochtend meer dan in avond en links meer dan rechts. Borsten zitten wel redelijk vol, voel dat er nog melk inzit, ook soms na de voeding.
    Wat te doen tegen de notoire productie dip?
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Aanleggen aanleggen aanleggen. En vertrouwen hebben. Veel meer valt er niet te doen.
     
    littlemunchkin en RobinBird vinden dit leuk.
  3. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Dankjewel. Ik denk alleen niet dat ik te weinig melk heb. Het komt er alleen niet uit.
     
  4. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.860
    5.538
    113
    Vrouw
    Zou kunnen, is afwachten, maar alles valt dan wel op z'n plek.
    Door blijven zetten als je wilt blijven voeden, het is frustrerend als ze weigeren, ik weet het.

    Het begon bij mij met hele zere tepels en toen het weigeren. Ik was in tranen door de stress, wilde niet dat mijn kindje honger had.

    Tijdens een eisprong kan je melk een andere smaak krijgen en daar moeten ze aan wennen. De tweede keer dronk mijn zoontje wel door, al doen mijn tepels nog steeds erg zeer elke eisprong.

    Ik hoop voor je dat je kindje snel weer goed gaat drinken!

    Hier was het rond 12 maanden trouwens dat ik weer ongesteld werd, maar dat verschilt bij iedereen.
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  5. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Het is zo wisselvallig! Ik denk dat er meerdere factoren meespelen. Ze weigert de tepelhoedjes (prima!), wil minder lang drinken (wellicht doordat ze nu rechtstreeks uit tepel drinkt, of wellicht doordat de smaak is veranderd), huilt ongeveer na 5 minuten aan de borst (ik interpreteer dat als dat het toeschieten gestopt is, maar soms zie ik het nog wel druppelen). Gisteren gelukkig uiteindelijk niet naar de kunstvoeding hoeven grijpen. Die neusspray werkte echter niet bij mij...
     
  6. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.320
    1.052
    113
    Vaker wisselen van borst, als ze na 5 minuten stopt dan andere kant geven en zo blijven wisselen totdat ze echt genoeg heeft?
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  7. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Zat ik ook net te denken, wissel voeden. Elke kant 5 minuten.
    Je zou na de voeding kunnen nakolven en dat per fles kunnen geven en anders in de vriezen.

    En hou je borsten warm: bh, hemd, shirt en vest. En buiten altijd een sjaal en jas.
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  8. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Kan iemand helpen met een advies?

    Nou het ging een tijdje goed na jullie adviezen, maar zojuist een flesje kunstvoeding gegeven. Ze heeft hier 100 cc van gedronken (er zat 120 in). Het lukt in de avond gewoon niet meer. Ik ben ook vreselijk gestresst hierdoor, maar ook door andere omstandigheden. Ik kan wel janken... Juist de avondvoeding had ik nog zo graag lang willen geven...

    Iemand? Ik weet niet precies wat ik wil... Ervaringen misschien. Iemand die hetzelfde heeft meegemaakt. Wat deden jullie?
     
  9. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Ik zit er mentaal doorheen merk ik. Hierdoor trek ik het gewoon eigenlijk allemaal niet meer. Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen om mn productie te verhogen in de avond. Aanleggen aanleggen aanleggen heb ik al 2 weken gedaan maar het levert gewoon niet voldoende op...
     
  10. Pien86

    Pien86 Bekend lid

    3 sep 2018
    710
    686
    93
    Vrouw
    He bah wat onwijs balen zeg :( Je zou een lactatiekundige kunnen inschakelen die met je mee kunnen kijken! Wordt vaak deels vergoed door je zorgverzekering. Weet even niet meer of je dat al had gedaan. Maar buiten dat lijkt het dus stress gerelateerd te zijn. Ben je zelf meer gespannen in de avond dan overdag of heb je dat idee niet zo? Misschien is het de combi met vermoeidheid die het lastig maakt. Ik heb ook geen tips behalve ontspannen... jezelf in de watten leggen, tijd voor jezelf, goed eten. Het is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.

    Toen ik zelf niet genoeg productie meer had, was dat niet op 1 bepaald moment van de dag, maar gewoon altijd net te weinig. Voeden duurde al een uur en na 2 uur rust legde ik weer aan, maar hij dronk meer dan ik produceerde wat ik ook deed. Ben toen na elke voeding nog een flesje kunstvoeding gaan geven en heb zo nog 4 maanden gevoed. Bij jou is het natuurlijk anders en snap dat t niet leuk is dat t niet lukt. Maar als je er écht doorheen zit en de tips werken niet, dan misschien maar wat meer loslaten / accepteren dat het iets anders gaat? Weet niet of je dit wil horen, hoop dat je er iets mee kan :)
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  11. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Heel erg bedankt voor je fijne bericht. Loslaten is iets dat ik vreselijk moeilijk vind, maar tegelijkertijd heel fijn om dit advies te krijgen merk ik. Voel ik. Ik zit er vreselijk doorheen. Ontspannen lukt bijna niet meer. Ben de hele dag met baby bezig. Ze is lief maar ik vind het heel intens allemaal. Lactatiekundige heb ik al geconsulteerd en helaas mag het allemaal niet baten.
     
  12. AuroraLeigh

    AuroraLeigh Actief lid

    22 okt 2019
    164
    306
    63
    Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar ik had na de geboorte van mijn dochter een lage productie en kreeg toen kruidencapsules aangeraden door de lactatiekundige. Toen ik die begon te nemen, ging mijn productie van 40 cc naar 60 cc. Ik heb me toen ook suf gekolfd om de productie verder op te voeren, maar kwam niet verder dan 60 cc en ik geloof dat die capsules meer geholpen hebben dan het kolven. Ik had ze hier vandaan: https://www.aidulac.nl/webshop/boezemvriendjes-plus Je zou ze kunnen bellen om te vragen of het in jouw situatie zinvol zou kunnen zijn.
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  13. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Dankjewel!
     
  14. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Ik ben eigenlijk de hele dag niet ontspannen, niet per se in de avond. Heb het idee dat ik letterlijk en figuurlijk leeg aan het raken ben. Mag ik vragen wanneer het bij jou minder werd qua productie en of het een soortgelijke aanleiding had als bij mij? Wat had je geprobeerd om productie te verhogen?
     
  15. Pien86

    Pien86 Bekend lid

    3 sep 2018
    710
    686
    93
    Vrouw
    Hmm lijkt wel of het bij jou dan savonds stopt omdat je helemaal op bent en dat t weer opkomt als je energie hebt opgedaan door te zitten / liggen/ slapen?

    Bij mij zat het anders in elkaar.. mijn productie werd niet minder, maar ook niet meer.

    Edit: je vroeg nog wat ik had gedaan om het te verhogen. Alles geprobeerd, van vaker aanleggen tot powerkolven. Maar werkte niet want hij dronk al 30 minuten per kant, dus een uur in totaal. Tussendoor aanleggen of kolven leverde niks extra's op, het beetje dat eruit kwam had ik dan weer minder als mijn zoontje weer moest drinken of als ik daar dan voor wilde kolven.

    Ik zat aan mn max blijkbaar. En mijn zoontje is een zuiplapje die meer wilde:) Dat was na ongeveer 3.5 a 4 maanden. Toen dus kleine flesjes kunstvoeding erna gaan geven. Of kolven en dan een flesje bv aangevuld met kv geven. Vond kolven geen snars aan en een heel gedoe, maar t ging wel sneller dan eerst een uur voeden. En tijdens het werk moest ik toch al kolven dus was er wel aan gewend.

    Toen ons zoontje na een half jaar overdag niet meer aan de borst wilde omdat dat niet snel genoeg ging, kolfde ik overdag volledig en vulden we dat aan met kunstvoeding tot flessen van 210 ml. Als hij sliep lukte het aan de borst nog wel, dan was hij niet zo ongeduldig haha. Uiteindelijk gestopt toen hij 8 maanden oud was. Dus ook al is de oorzaak anders... hier wel een positieve ervaring met deels borst en deels kunstvoeding. Wie weet vind je dan wel de rust terug die je nodig hebt. Is je zo gegund!
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  16. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.581
    1.203
    113
    randstad
    Als je er aan onderdoor gaat is het toch niet erg af en toe een beetje kv te geven. Als je dat je man laat doen in de avond kun jij lekker gaan slapen en hopel kijk ook je energielevel wat omhoog krijgen. Volledig bv is mooi maar als je er aan onderdoor gaat is een combi voor zo lang als het lukt misschien wel een beter idee. Succes!
     
    RobinBird vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina