Ik baal.. wat moet ik nu?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Huismus, 15 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Lieve dames,

Ik ben vorige week donderdag bevallen van mijn dochter en geef nu een week borstvoeding. Ik heb genoeg voeding om mijn meisje te voeden, ik zou er volgens de VK en KV zelfs 2 kunnen voeden.
    Mijn meisje drinkt en groeit ook goed en daar ben ik natuurlijk heel blij om.

Maar eigenlijk baal ik een beetje van de BV, ik heb gisteren de regeldag gehad én overleefd.
    Het scheelde niet veel of ik had vanmorgen mijn dochtertje een flesje gegeven.. mijn tepels doen zo'n pijn.
    Gisteravond en vannacht heb ik huilend BV gegeven en ik zie het niet meer zitten, ik vind het gewoon niet leuk. :(
    Daar voel ik me weer schuldig over.. wat ben ik nou voor moeder??

Doordat m'n meisje heel onrustig en bewegelijk is met haar armpjes en hoofdje, is het lastig haar goed aan te leggen en heb ik echt geluk als het in 1 keer lukt. Nu bakeren we haar eerst in voordat ze aan de borst gaat, anders zit ze telkens met haar handjes voor haar mondje en gaat ze met haar nageltjes langs mijn tepels (AU!).
    Door het vele aanleggen zijn m'n tepels beschadigd en bloeden ze ook af en toe.
    Pfff ik weet het niet meer.. ze is echt heel zoet en huilt alleen als ze honger heeft, maar dan ben ik wel telkens de pineut, omdat ik de enige ben die haar kan troosten.. door te voeden.
    Ik zie er nu gewoon heel erg tegenop om dat nog te doen.

Dus wat is wijsheid.. doorgaan met de BV of overstappen op FV en hoe doe ik dat dan??

Liefs Huismus

2. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

doorgaan! tenminste, als je voor jezelf al niet een keus hebt gemaakt.

je bent pas een week bv aan het geven. wat jij beschrijft duurde bij mij 3 weken. pas daarna ging bv goed en pijnloos en kon ik genieten.

3. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Ik zou het ook echt nog even proberen.
    Je zit echt nog in de moeilijke opstart periode.

Fijn dat de bv goed loopt, qua melk. Dat is echt een plus.

Wat betreft de pijn aan je tepels door het vele proberen en leren: dat gaat echt snel voorbij, en anders hulp inschakelen.

Je kleintje moet ook nog leren drinken, is nu nog onrustig, hapt niet altijd goed aan, drinkt niet zo heel vlot, maar ook dat zal heel snel verbeteren.

Hier liep het na 2/3 weken zooooo veel beter, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zoals jij heb gedacht aan stoppen.

Bedenk bij je overweging en beslissing ook dat fv ook niet alles is!
    sNachts je bed uit om een flesje te maken, opwarmen, kindje huilen...pfff, ik ben zoooo blij dat ik dat nooit heb hoeven doen: gewoon even snel bv, klaar. Kindje slaapt snel weer, en zelf ben je ook niet helemaal wakker omdat je dat allemaal moest fixen.
    Als je weg wilt: je hebt bv altijd bij je!
    Fv geeft vaker problemen met krampjes, obstipatie etc.
    En talloze andere voordelen...

Zorg ook goed voor jezelf!!!
    Uitrusten!
    En elk moment nemen zoals het komt. Kijk niet te veel vooruit nog.

Succes meid!

4. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Oh, en voel je asjeblieft niet schuldig!!!!
    Alle moeders hier openen ooit een topic over zich schuldig voelen hoor ;)
    Zou wat wezen als iedereen een slechte moeder is :-D

5. Catje86

Catje86 Bekend lid

1 sep 2008
    602
    0
    0
    Geef nog niet op! Het is even doorzetten,maar straks gaat het echt goed en dan geniet je zo van je wondertje aan je borst. Sterkte

6. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Ik ben gaan voeden met een tepelhoedje en dat doe ik nu nog steeds. Men is niet zo voor het voeden met een hoedje, maar mij bevalt het prima en hij doet het er prima op.

7. Ikke20

Ikke20 Actief lid

13 okt 2008
    379
    1
    0
    Hoi Huismus,

Ik sluit me aan bij de andere meiden hier. Ik snap echt wat je bedoelt. Ik zag er de eerste week ook super tegenop wanneer ik de kleine weer moest voeden, want ik had enorme kloven. Maar het geneest, echt waar! Je zal het nu vast nog niet geloven. Misschien kan je tussendoor iets van bepanthen smeren (of een ander merk). Even een washand erover voordat je weer gaat voeden en dan gaat het echt beter. Ook zal je kindje snel leren hoe het moet aanhappen en dat scheelt ook heel veel. Ik zou zeggen heel veel succes. En voel je niet schuldig dat is nergens voor nodig, je doet het helemaal super!

Groetjes Mariska

8. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Wijsheid is om door te gaan met borstvoeding. De eerste weken kosten energie en zijn intensief. Maar juíst als je nu doorzet ervaar je straks veel voldoening.

Wel wat tips voor je:
    - Als je pijn tijdens het voeden blijft houden is het goed om een lactatiedeskudige in te schakelen. Zij kan met je meekijken of het aanleggen goed gaat. Ik heb nog een link voor je gevonden waarop je meer informatie vindt: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Pijnlijke tepels

- Zelf bedacht ik me dat je op tijd moet zijn voor de hongersignalen. Je schrijft dat ze erg onrustig is aan de borst en moet huilen; ze heeft honger.
    Een stapje eerder signaleren dat ze honger heeft kan er voor zorgen dat je haar rustiger kan aanleggen, want huilen is het 'laatste' signaal.

Vond dit stukje tekst voor verduidelijking:
    Een baby laat op verschillende manieren zien wanneer hij aan de borst wil. Ook als hij nog een beetje slaapt, kan je dat al zien: zijn mondje gaat af en toe open en dicht of het staat heel ver open, alsof hij direct aan je borst wil aanhappen. Dit is zijn eerste hongersignaal! Je baby is nu niet zomaar van je borsten aan het dromen, hij wil bij je drinken. Maakt hij al lichte zuigbewegingen met zijn mondje en wordt hij al wakker, dan is dat het tweede hongersignaal. Zuigt hij verwoed op zijn handjes, een mouw of een stukje deken? Dan zoekt hij de borst en heeft hij al flink honger.
    Daarna is er voor je kleintje nog maar één hongersignaal, nu kan hij alleen nog maar huilen om te kennen te geven dat hij nu echt eten nodig heeft.

9. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Het hongersignaal herken ik wel, maar dan moet ik haar dus eerst in een hydrofiel-luier wikkelen, anders zit ze telkens met haar handjes voor haar mond.. resultaat dat ze gaat huilen en gefrustreerd raakt.. :(
    In de hydrofiel-luier is ze wel rustig, maar dat gaat ook niet snel genoeg voor ons kleine meisje, ze beweegt dan erg met haar hoofdje en werkt "tegen", volgens is het dus weer huilen.

10. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Even aanvullend op m'n korte reactie hierboven (was even aan het voeden).

Bedankt alvast voor alle lieve reacties, dat doet me goed. :)

Ik leg wel goed aan, kinnetje zit goed op de borst, onderlipje naar buiten gekruld, neusje vrij.. eerst de kin naar de borst dan de bovenlip. Het "aanhappen" moet alleen telkens opnieuw, na 5/6 keer heeft ze m'n tepel vaak vast goed te pakken, ik denk dat ze daardoor schade heeft aangericht aan m'n tepels.

Nu gaat het trouwens wel weer wat beter, de pijn is te doen zeg maar.. ik vind het alleen zo moeilijk omdat ik er iedere keer tegenop zie om te voeden.. herkent iemand dit wel? Hadden jullie dat ook in het begin?
    Sowieso wil ik graag eigenlijk heel graag vanaf 4 weken met een flesje gaan combineren en dan rustig aan naar bijv. 3x fles/3x borst.
    De bedoeling is dan om FV met BV te gaan combineren.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Die van mij deden dat ook.
    MEGA irritant!

Tot ik de tip kreeg om ze goed in de gaten te houden en ze al aan te leggen voor ze huilden. Door de 'vroege hongersignalen' op te pikken waren ze minder ongeduldig bij het aanleggen. Want op het moment dat ze huilden van de honger wilden ze geen gedoe meer maar alleen nog maar eten en NU.
    Dus ik legde ze aan zodra ik merkte dat die handjes naar het mondje gingen of ze geluidjes begonnen te maken.

Troost: dit is echt iets dat je bij de eerste weekjes hebt hoor. Voor je het weet is het over!

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Die pijn in het begin herken ik goed hoor. Aanzuigpijn volgens de kraam. Nou, ik vond het flink tegenvallen, en had soms ook inderdaad zo'n gevoel van 'nu alweer?'.
    Dat werd een stuk minder toen ik niet meer steeds op mijn horloge keek hoe laat het was trouwens.

Met combineren van bv en kv heb ik geen ervaring. Tegen de tijd dat het een goed moment was om te gaan combineren liep de bv lekker, en ik was te lui om nog aan flessen te moeten denken!

13. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik zag er ook steeds tegenop om te voeden, vond het echt niet leuk en was zó blij als het afgelopen was! maar dat gaat over, echt waar! omdat bij mij de pijn niet meer te harden was ben ik fultime gaan kolven, dik een week lang. daarna weer gaan aanleggen en toen was het goed.

en kv met bv combineren is hier geen probleem. door een enorme bv dip voed ik al een paar weken noodgedwongen bij. niet leuk maar het gaat prima.

(en ik doe nu alles om mijn productie weer op gang te krijgen, want ik wil per se bv blijven geven. dat zegt wel genoeg toch? ;) )

14. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    O t gaat over hoor!

Die nageltjes jah, die zijn scherp he voor zo'n kleintje? Kunnen ze gemeen mee grijpen en erg onverwachts ook!

Nou, sommige kindjes zijn gewoon erg onrustig met hun handjes. Misschien kun je haar beter krabwantjes aandoen... Die kun je gewoon aandoen als ze gaat slapen, hoef je ze niet aan te doen voordat je gaat voeden en zij dus helemaal over de zeik raakt omdat ze even daarop moet wachten. Is dat een idee.

De Lansinoh tepelcreme schijnt echt heeeeel erg goed te zijn. Is via internet te bestellen. Heb zelf maar 1 x een kloof gehad en dat was vanwege spruw dus heb hem zelf niet gebruikt, maar schijnt echt tien keer zo goed te zijn als de bephanten.

Ik geef nu vier maanden borstvoeding en ik vind het nu echt heeeeeeerlijk.
    Verstand op nul zetten en volhouden. Laat iemand meekijken als je pijn blijft houden.

3x borst en 3x fles lukt vaak niet he.... maar je kunt het proberen. Het is in ieder geval al heel mooi dat je haar al een tijdje zelf voedt, elke voeding is meegenomen. Ik voed zelf nog zo'n 8 keer per dag (met vier maanden) maar ben binnen tien minuten klaar met een voeding dus het wordt echt anders.

Succes!

15. raspberry

raspberry Niet meer actief

Als je het mij vraagt, zou ik niet stoppen :)
    Wat je wel zou kunnen proberen, zeker omdat je productie hardstikke goed loopt, is ff met een tepelhoedje!
    Heb ik hier gedaan omdat Thirza niet goed aanhapte en recent weer vanwege kloven en dat werkt echt wel fijn dan.

Verder voor de kloven purelan smeren en direct na de voeding de melk wat uitsmeren over de wondjes en zo laten drogen.

Hier ging het na een paar weken echt als een trein en dan is het gewoon genieten! (Wat overigens ook wel meehelpt, is dat je na een paar weken geen last meer hebt van die *^%%$%-kraamtranen... :S)

16. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Oh lieverd ik had ook zo'n maaiend kind en ik zal je vertellen, ze wordt vanzelf rustiger alleen het duurt even.
    Ook de pijnlijke tepels verdwijnen en jij wordt steeds handiger in het voeden.
    Je tepels moeten ook wennen aan het voeding geven en vergeet niet wat een kracht er in zo'n kaakje zit.
    De enige keer dat ik er nu nog last van heb is als ze een dagje aan het regelen is.
    Ik heb ook meerdere keren huilend gezeten hoor omdat ze een sprongetje had of regeldag.
    Echt het komt allemaal goed al zijn de eerste weken heel zwaar.
    Ik heb meerdere keren op het punt gestaan te stoppen maar ik wilde het absoluut volhouden en ik ben blij dat ik dat heb gedaan.
    Inmiddels bijna 10 weken aan het voeden en ben blij dat ik heb doorgezet.

17. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Pfff.. ik weet het niet.. ik vind er echt niks aan.. ik wil dat gevoel niet hebben, maar ik kan er niks aan doen. :(
    Heb tot nu toe gewoon door gevoed, maar ik vind het gewoon echt niet leuk.
    Ik wil zo graag lekker genieten van m'n meisje en nu omdat ik BV geef, wil ik eigenlijk graag even verdwijnen als ze gaat huilen om eten. Vreselijke gedachte, ik voel me er zo slecht door.

18. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Meid, ga lekker met een hoedje voeden. Toen ik dat nog niet deed zat ik ook vaak huilend te voeden van de pijn. Hier ging het met een hoedje super en was ik zo van de pijn af en kon ik pas echt genieten van het bv geven. Als je straks wat meer bedreven bent in het aanleggen gaat dat huilen om eten ook wel over. Misscien dat je nu kunt proberen aan te leggen als ze nog niet helemaal wakker is?

19. zicht

zicht Niet meer actief

Ik voed ook fulltime met tepelhoedje.
    Ik herken je verhaal.
    Zonder tepelhoedje was ik zeker weten ermee gestopt. Was het zo beu. Dacht echt dat mijn tepels eraf vielen. Het deed zo zeer tot bloedens toe. Kon wel janken!!! Maar nu gaat het goed.

20. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Ben nu aan het proberen om op dit tijdstip nog aan een tepelhoedje te komen.. iemand nog ideeën? :)

Liefs Huismus

Deel Deze Pagina