Hallo dames, Ik zit een beetje met mijn handen in het haar wat betreft het eten.. Mijn dochter eet over het algemeen goed hoor, maar nu moet ze langzaam over op een ander schema vanaf 1 jaar (is over 2 weken jarig).. Probleem 1: Volgens het CB/Voedingscentrum dan nog maar 300ml zuivel per dag.. Ze krijgt nu 's ochtends en 's avonds een papfles van 180/6 en na de groentehap +/- 100ml yoghurt.. 's Ochtends wil ze geen brood eten, ook niet als ze nog geen fles heeft gehad, meestal maar 3 stukjes en de rest vliegt door de kamer.. De avondfles heeft ze naar mijn idee echt nodig anders komt ze 's ochtends nog vroeger dan half 7 wat ze normaal meestal doet. Hoe pak ik dit aan? Probleem 2: Ze mag nu wat meer mee eten met het normale ritme, maar ze wil bijna geen nieuwe dingen eten.. Potjes fruit of groente gaat er redelijk goed in, vooral groente is ze wel gek op. Als we zelf koken en dat geven gaat het wisselend maar het grootste probleem is fruit.. Als ik wat nieuws probeer (aardbei, watermeloen, druiven) dan krijg ik het niet eens haar mond in, ze pakt een stukje op, kijkt ernaar en gooit het weg.. Ik weet dat ze iets meerdere keren moeten proeven voor ze het lekker vinden, maar zij proeft niet eens.. Hoe leert ze het dan eten? Kan het niet naar binnen proppen.. Gepureerd helpt ook niet.. Ze heeft ook snel de neiging om als ze toevallig wel iets in haar mond krijgt wat ze niet kent te gaan kokhalzen, vaak tot spugen aan toe.. Terwijl als je haar iets geeft wat ze kent en lekker vindt dit nooit een probleem is.. Kortom: Wie heeft er tips, hoe pak ik dit aan/los ik dit op? Hoeft niet allemaal in een week te veranderen natuurlijk, maar ik zie nu niet hoe ik de flessen kan minderen als ze tussendoor niks eet.. Advies van CB is niks anders aanbieden maar dan mist ze een hele maaltijd..
De avondfles zou ik echt mee stoppen..geef haar wat water..zal in het begin ff wennen zijn..maar dat is zo klaar. Zo zal ze ook s avonds beter gaan eten als ze beseft dat ze geen vervanging krijgt. Geef haar gewoon stukken voor haar neus van jullie verse eten en hou het ontspannen en gezellig. Sommige kids proberen graag nieuwe dingen uit..anderen vinden dat spannend. Als jullie er relaxt in zijn durft ze vanzelf meer. pap s ochtends is helemaal prima..maar ik zou het uit een bordje geven..met 1 jaar hoeft een kindje in principe niks meer uit de fles te drinken. verder zal het idd gebeuren dat zij in het begin maaltijden overslaat maar ik zou mij daar vooralsnog niet druk om maken. Als jij denkt dat je dat wel doet, noteer dan voor jezelf elke dag wat ze allemaal WEL eet...meestal lijkt het dan in totaal mee te vallen. suc6
Ik pin me ook niet vast op het CB schema hoor, maar ze moet toch een keer wat anders eten dan nu denk ik.. En ze krijgt dan wel teveel zuivel binnen.. Haar schema is nu als volgt: 6.30 papfles 10.00 fruit 12.00 1 boterham (meer eet ze niet) 15.00 tussendoortje 17.00 groente + yoghurt 18.30/19.00 fles Misschien moeten we dan de groente naar later verplaatsen maar ze heeft dan al echt honger.. Zonder die avondfles ben ik bang dat ze dan midden in de nacht weer komt.. (Vd week had ze een keer de groente uitgespuugd op het kinderdagverblijf en toen was het ook half 5 dat ze wakker was..) We gaan wel proberen of ze 's ochtends ook brood wil denk ik.. Bordje pap kan ook maar dan moet er toch ook weer melk in? Of is dan 100ml voldoende om een bordje pap mee te maken? Op zich zijn we verder wel relaxed hoor, we maken er ook geen strijd van met eten. Maar ik weet zelf niet zo goed hoe ik aanpassingen kan maken hierin zonder dat zij er last van heeft..
De kinderdiëtiste waar ik ga, zegt dat het heel normaal is dat baby's en peuters geen ontbijt willen. Ontbijten is echt een gewoonte die je als mens moet leren. Zij gaf mij het advies te blijven proberen, niet té veel melk te geven, en eventueel een uurtje later nog een boterham te geven. Dat lukt hier wel goed. De avondfles zou ik gewoon nog houden, maar misschien zonder pap en zien of dat lukt?
O, en geef gewoon vaker groente of fruit op een dag? Mijn dochter eet ook vaak extra fruit bij haar boterham.
Ja in een bordje pap gaat ook melk...maar dat is juist goed als ontbijt. Daarom zou ik die erin houden en s avonds wegdoen. Misschien wordt ze even wat eerder wakker maar dat is een kwestie van wennen.
Je kunt toch 3x 100ml zuivel geven? Of 2x 150cc? Daar kun je ook prima pap mee maken hoor! En in een bordje doe je er meer pap bij en vult het dus beter. Is een prima ontbijt! Fruit in stukken op een bordje op tafel zetten en samen er van eten. Nieuwe dingen zelf gaan eten, interessant maken... 1 Boterham is prima toch? Avondeten samen en gewoon voor je kindje hetzelfde opscheppen of van je bord laten eten. En vooral geen alternatief geven! (althans deden wij niet).
De papfles ' s avonds zou ik sowieso schrappen. Nu geef je haar een dubbele avondmaaltijd. Granen (pap of brood) zou ik alleen bij ontbijt en lunch geven, net als je zelf doet. En pap kan met 1 jaar prima uit een bordje, in plaats van in een fles. Gewone koemelk dan 's avonds, eventueel half thee en half melk. Nieuwe dingen is een kwestie van blijven proberen. Sommige dingen lusten heel veel dreumessen niet. Mijn dochter is altijd een uitstekende eter geweest, maar druiven, meloen en komkommer eet ze pas sinds ze 22 maanden is.
Bedankt voor alle reacties.. Ik kan er wel wat mee 's Ochtends pap uit bordje in plaats van fles gaan we zeker proberen.. En 's avonds denk ik eerst de pap uit de fles laten en dan later proberen de fles helemaal weg.. En haar avondeten later.. Samen avondeten zit er hier voorlopig helaas niet in omdat ik tot pas rond 7u thuis ben.. Vaak geef ik haar dan de fles en breng haar dan naar bed. Mijn man kookt dan ondertussen.. Tegen de tijd dat wij eten ligt ze op bed.. Op zich zou het fijn zijn als ze die avondfles niet meer heeft, dan kan ML koken en kunnen we als ik thuis ben gelijk aan tafel, scheelt weer een half uur, dan kunnen we om 7u eten in plaats van half 8, maar dat blijft laat voor zo'n kleintje.. Fruit eet ik ook vaak met haar mee, maar dat stimuleert haar nu nog in ieder geval niet om ook te gaan eten.. Druif (kleine stukjes) stopte ze wel zelf in haar mond, maar daar kokhalst ze dan weer van.. En nu wilde ze dat helemaal niet.. Blijft lastig..
Hier in BE kinderen genoeg die tot 3 à 6 jaar 's avonds een fles krijgen. Zolang ze nadien hun tanden poetsen, geen enkel probleem toch? Op haar 16 zal ze heus geen fles meer vragen, dus ik zou die fles voorlopig toch echt wel houden en er niet persé vanaf willen (tenzij ze het zelf vraagt). Als je nog poedermelk geeft, zou ik eventueel wel stilaan overgaan op gewone volle of halfvolle melk. Hier in BE ligt de "grens" qua zuivel overigens op 500 ml per dag. Hoe gewoon een landsgrens 200 ml per dag of 1 glas (of papfles) per dag kan verschillen ... Het eten zal stilaan wel komen. Geef haar af en toe gewoon een stukje fruit in haar handen en laat haar er mee spelen. Vroeg of laat belandt het uiteindelijk dan wel in haar mond. Begin met dingen die ze kent en lust en gooi er af en toe iets tussen dat ze minder vindt of niet kent. Zelfde met groenten. Laat haar er rustig aan wennen, maar het komt wel ... Misschien 's ochtends es cornflakes ofzo proberen? Wie weet lust ze dat wel. Of haar yoghurt naar 's ochtends verplaatsen? Of wat extra fruit? Ik zou wat experimenteren daarmee ... En ik zou mij echt niet blind staren op 't feit dat ze 1 jaar wordt. Nog tijd genoeg! Tegen dat ze 3 is, zal ze echt wel (grotendeels) mee-eten.
Ja het hoeft ook niet in 1 dag hoor, maar voor mijn gevoel kan ze nu wel wat meer baby-af zijn met eten.. Groente is overigens meestal geen probleem, dat gaat er wel in.. Maar dat fruit.. Pff.. Ze heeft wel sterke voorkeur.. Doosje rozijntjes ging er de 1e keer al achter elkaar in, die vindt ze wel lekker Tanden poetsen gebeurt inderdaad na de avondfles.. We gaan straks inderdaad wel over van de poedermelk naar gewone melk..
dat jij laat thuis bent kun je natuurlijk niks aan doen, ik zou wel je man met dochter laten eten en jij apart. Het samen eten is echt heel belangrijk om hen gezonde eetgewoonten aan te leren. kaboutermeis, dat het in BE gebeurd betekend nog niet dat het goed is. Ik woon bijna in BE en ik zie qua eten en drinken meer dingen gebeuren daar waar ik mijn twijfels bij heb. Op veel andere gebieden zijn sommige dingen in BE juist weer beter, maar over voeding bij baby's hebben ze daar nog een hoop te leren.
Of misschien zijn jullie gewoon heel streng? (Ok, een fles tot 6 jaar is overdreven, dat heb ik zelf ook nog nooit geweten, maar ik snap echt die focus niet op "tegen een jaar móeten ze echt van de fles af zijn". En velen met mij blijkbaar, als ik zie hoe veel mama's hier toch ook de rust van een fles verkiezen boven de regeldrang)
Dat is niet het enige hoor..overal vloeibare papjes van maken en betterfoods doorheem gooien ia voor mij geen manier om bijvoeding te krijgen. van die fles geldt een jaar ongeveer omdat ze dan nog maar 300cc zuivel hoeven en het zuigen op een fles niet goed is voor de mondmotoriek. daartegen over staat dat ik mijn kindjes graag in belgië op school had gehad. En winkelen doe ik er heeel graag
Ja, dat vind ik ook absurd. Maar dat is toch hetzelfde als Nederlanders die er liga door doen? Nooit gedaan overigens.
Ja zeker dat klopt..maar met de oudste even bij kind en gezin geweest en daar werd het toen echt als advies gegeven. Hier doet men dat ook wel maar meer op eigen initiatief denk ik. Ik heb het bij het cb nog niet als advies gekregen.
Ja zeker omdat we hier aan de grens dus een centrum hadden waar en k&g zat en het cb....de ene keer daar, de andere keer daar. En overal zeiden ze dat..
Je kunt misschien beter een gewone fles met melk maken zonder de granen. En als je dochter nog graag voor het slapen wat melk drinkt (of iets warms) kun je bijv ook thee met melk geven of als ze boven de 300 cc melk komt gewoon opvolgmelk blijven geven. Hier zitten minder eiwitten in dan in gewone melk en dit belast minder de nieren...