School maakt fout, zoon van 4 is weg

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Withinshin, 15 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Withinshin

Withinshin Bekend lid

1 okt 2009
    972
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hallo,

Vandaag een ernstige situatie meegemaakt, ik moet het even van mij afschrijven, en vraag om wat advies voor morgen....

Zoon is vorige week 4 jaar geworden, en sindsdien op de basischool begonnen. Nu moest hij vandaag voor het eerst overblijven, en zou na schooltijd door onze overbuurvrouw opgehaald worden (ook voor het eerst). Wij zijn beide de hele dag aan het werk op donderdag.

Nu zit ik op het werk tussen de middag op pauze, krijg ik een app van de overbuurvrouw, zoon zit hier nu een broodje te eten, hij kwam zo aangelopen. Dus ik gaf aan dat hij had moeten overblijven, en dat ze gewoon om 15:15 hem zou moeten ophalen. Ze zei, hij stond hier opeens :$

Ik bel school, waarop een van zijn twee juffen opneemt en zegt: ja we zijn hier helemaal in paniek, we zijn hem kwijt, er is iets niet goed gegaan. We hadden de ouders niet meteen willen bellen om geen paniek te zaaien....:(

Ik heb aangegeven dat ik vreselijk geschrokken ben, en dit niet mogelijk moet zijn! En heb nu excuses gekregen, omdat school een grove fout gemaakt heeft.

Zijn andere juf heeft namelijk 's ochtends nog opgeschreven dat hij moest overblijven, en de andere juf heeft dit niet begrepen, hem meegenomen naar buiten en vervolgens niet opgelet. Hierdoor heeft zoon alleen het initiatief genomen om twee drukke wegen over te steken en bij onze overbuurvrouw op het raam te kloppen (gelukkig!)

Ik ben ontzettend boos, en het vertrouwen compleet kwijt! Maar hoe moet ik hier morgen nu op reageren wanneer ik hem breng? Iemand tips of ideeen? Vind het ontzettend moeilijk, als ik mijn gevoel volg, dan blijft hij thuis vanaf nu, maar daar heeft niemand iets aan natuurlijk...

2. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Heel slordig van school.
    Hier moeten ze altijd hun moeder/oma/oppas aanwijzen op de kleuterschool en dan pas laat de juf ze gaan. Hoe werkt dat normaal bij jullie op school?

3. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier net zo.

4. Withinshin

Withinshin Bekend lid

1 okt 2009
    972
    0
    16
    NULL
    NULL
    De juf loopt altijd mee naar buiten, samen met de kinderen. Ik heb normaal wel het idee dat ze opletten, en met sommige ouders een praatje maken. Hoe het met de overblijf kinderen gaat weet ik niet. Snap nog steeds niet hoe een kind zo alleen weg kan lopen 😡

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ik denk niet dat ze die fout nog eens maken.

Maar ik zou morgen zeker nog even opmerken dat dit niet kan EN dat ze voortaan METEEN bellen :)

6. Nic82

Nic82 Actief lid

13 sep 2015
    237
    70
    28
    NULL
    NULL
    Ik ben zelf leerkracht en ik zou het verschrikkelijk vinden als me dat zou overkomen als juf zijne!! Ik leer de leerlingen altijd aan dat als papa of mama er niet is je bij mij moet blijven staan, en al helemaal met kleuters. Nieuwe lln van 4 jasr nerm ik ook altijd aan de hand mee.
    Anderzijds weet ik hoe hectisch het kan zijn. Die ouder vraagt nig wat, dat kind moet huilen en die wil weer wat anders.
    Ik zou mijn je zorgen gewoon bij school uiten. En dan bij de betreffende leerkracht. En als ze op kij lijkt zou de paniek en vervolgens niet kunnen slapen de hele nacht al een behoorlijke straf zijn. Want je grootste angst als leerkracht is je zoiets overkomen.

7. Withinshin

Withinshin Bekend lid

1 okt 2009
    972
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik ben zelf ook opgeleid als leerkracht en heb tijdens mijn LIO een kleuterklas van 28 gehad. Ik liet de kinderen die moesten overblijven nooit een jas aantrekken. Zij moesten binnen blijven en naar de overblijfmoeder lopen. Ik liep met de andere kinderen naar buiten en lette er op, dat ieder kind veilig met papa/mama/oppas mee ging. Kinderen waarvan ik niemand zag, of iemand niet kende, moesten ook bij mij blijven!

En ik snap dat dit voor juf vreselijk is, maar evengoed heb ik de rest van de middag met een rotgevoel op het werk gezeten. Hij had wel overreden kunnen worden, door een vreemde meegenomen kunnen worden of kunnen verdrinken (vlak bij school is water).... Pffff ik werd pas wat rustiger toen ik hem vanavond weer zag en hem kon vasthouden en knuffelen!

8. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    Jeetje wat heftig zeg zou er morgen inderdaad nog even op terug komen bij de juf. al is het maar voor je eigen gemoedsrust..

9. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Oef wat erg!! Hier worden kleuters om die reden uit de klas opgehaald, het kan zo hectisch zijn dat ze er van door glippen, dus daarom staat er 1 juf bij de deur van het lokaal en ook nog 1 bij de deur naar buiten zodat er echt geen kind weg kan glippen zonder papa/mama/etc.

10. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Heeft denk ik ook wel een beetje aan de school te maken. Hier zijn zes kleuterklassen, dat zou dan weer een chaos worden.

11. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Oef ja, dat is wel een verschil; hier zijn het er maar 2.

12. Kattekit

Kattekit Bekend lid

10 okt 2011
    532
    0
    0
    Ik denk dat je moet aangeven dat je geschrokken en boos bent....maar misschien wel het belangrijkste dat de school lering trekt uit dit verhaal en regels op gaat stellen zodat dit nooit meer kan gebeuren.
    Ik ga er van uit dat de juffen ook geschrokken zijn en geen kwade zin oid hadden.

13. Eylem

Eylem Niet meer actief

Jee wat eng!

Hier worden de kleuters ook aan de deur opgehaald, kan er ook niets gebeuren. Kinderen die overblijven zitten al aan tafel klaar om te eten, kinderen die naar huis gaan worden aan de deur opgehaald en gaan alleen mee met mensen die de juf kent.

14. Withinshin

Withinshin Bekend lid

1 okt 2009
    972
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties tot dusver, ik ga het morgenochtend zeker benoemen! Vooral dat zoiets nooit meer mag gebeuren, bij geen enkel kindje, en dat ik het vertrouwen kwijt ben. Denk dat de juf ook behoorlijk geschrokken is, en wil het verder voor mijn zoontje zo positief mogelijk houden.

15. Frisbie

Frisbie Bekend lid

3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Hier haal je de kleuters op bij de klas in de school dus. Kindjes komen 1 voor 1 naar buiten en juf maakt even oogcontact met ouders. Ziet ze die niet, dan gaat kleuter nog even in de kring zitten.

In jouw geval.....ik zou totaal over de zeik zijn. Geen idee hoe ik zou reageren. Ik snap best dat het niet met opzet gedaan is.

16. Cynthia1978

Cynthia1978 Bekend lid

26 sep 2007
    527
    0
    16
    Den Haag
    Hier bij ons ook.

17. tuc

tuc Niet meer actief

hier worden de kleuters ook uit de klas opgehaald, ws om die reden.

Echter heb ik mijn kinderen heel goed geleerd dat ze nooit zonder mij de straat over mogen of weg van school...de oudste dan, de jongste is pas 2.
    Het kan hier nooit voorkomen dat een kleuter buiten staat zonder mama door dit systeem, maar mocht het onverhoopt wel gebeuren dan weet ze dat ze terug naar de juf/meester moet.
    Ik vind dit wel van beide kanten een fout.

18. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    He bah wat een schrik voor iedereen.

Ten eerste toch knap van je zoon dat hij zichzelf gered heeft door naar de overbuurvrouw te lopen. Nu even met hem om tafel gaan zitten en hem duidelijk maken dat, als hij de volgende keer geen papa, mama of overbuurvrouw ziet, hij bij juf moet blijven.

Juf zal ook ontzettend geschrokken zijn , ik zou bij haar nog een keertje benadrukken dat jullie ook heel geschrokken zijn maar dat ze je in vervolg (maar hopelijk gebeurt het nooit weer) wel meteen moeten bellen. En dan samen om tafel zitten en het uitpraten om het vertrouwen weer op te kunnen bouwen.

Hier op school zijn ze ook een keer een kleuter kwijt geweest, wezen buitenspelen op het plein met zijn allen (poorten dicht) en het kind was weg. Alle leerkrachten aan het zoeken, ouders gebeld, directeur stond op het punt een amber allert uit te laten gaan totdat 1 van de andere ouders het kind tussen de bosjes zag zitten (op het schoolplein) Wat was er nu gebeurt, het kind had in de broek gepoept, kreeg daar thuis altijd straf voor en was dus heel bang ook straf te krijgen van juf en had zich daarom verstopt.

19. Withinshin

Withinshin Bekend lid

1 okt 2009
    972
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bedankt dat je de fout bij mij legt. Hij zit net een week op school, en van wat ik nu heb begrepen is hij gewoon met de meute meegelopen naar buiten. Hij heeft hierbij ook tegen een andere ouder gezegd, dat hij naar mijn overbuurvrouw moest, diegene wist ook niet wat er verder speelde. Ik heb hem nu verteld, dat als er niemand op het plein staat om hem te halen, dat hij dan bij juf moet blijven, maar vind het absoluut een fout van juf in dit geval en niet van ons of van onze zoon!

20. tuc

tuc Niet meer actief

Ten eerste heb je het niet goed gelezen..ik vind het een fout van de juf, maaaaar ik vind het ook van jullie kant fout.
    Waarom denkt een kind van 4 dat tie wel even alleen op pad mag?
    Ik wist zelf dat ik altijd zelf aan school kon staan, maar nog van te voren duidelijk de afspraak gemaakt dat ze nooit alleen van school weg mogen. Altijd terug naar de juf.
    als je dat van te voren afgesproken hebt dan gaat hij toch niet alleen op pad?

Deel Deze Pagina