Onze kinderen zitten in de bovenbouw van de basisschool en moeten ongeveer elke drie weken nu een repetitie leren van topografie. Ze zijn met de Nl provincies bezig. Nu had ik als kind een sch....hekel aan topo en haalde er ook geen goede cijfers voor, vooral als je in groep 7 en 8 allerlei onuitspreekbare namen moet leren die je gelijk daarna weer kunt vergeten. Ik had het er deze week over met man: Wat zouden ze ervan herkennen, plaatsnamen leren van een zwartwit kopietje, van een provincie of land, als ze er later een gekleurde landkaart bijhebben of zoals tegenwoordig via de moderne media het simpelweg op kunnen zoeken... Is topo nog een verplicht onderdeel, hoe wordt het bij jullie (kinderen) gegeven (papier of via computer?) en wat herkenden jullie kids er later van? Ik heb zelf er nooit wat aan gehad, simpelweg omdat ik het deel in het geheel niet zag, maar dan hebben we het over bijna dertig jaar geleden...
Ik ben zelf juf in de bovenbouw en vind dat in onze methode het juist niet meer wordt aangeboden zoals vroeger. Kinderen leren het nu toe te passen. Even een voorbeeld. Ik geef les aan groep 6, dus inderdaad de provincies van Nederland en hun hoofdsteden. Ze moeten weten waar het ligt om in een toets toe te passen. Vragen zijn dan bijv...Pietje moet van Maastricht met de trein naar Groningen voor zijn werk. Door welke provincies komt hij?
Ik weet niet hoe het nu aangeboden wordt bij de school van mijn dochters. Zelf vond ik het altijd heel erg leuk om topo te leren, maar ik wilde ook graag gewoon echt alles weten. Begon de avond voor de overhoring, altijd een 10 gehaald en kan eigenlijk alles nu nog dromen. Soms best wel handig als stukje algemene kennis wat mij betreft en ik hoop ook eigenlijk dat het nog wel aangeboden wordt. Vind het eigenlijk net zoiets als leren rekenen. Waarom zou je moeten leren rekenen als je overal een rekenmachine voor zou kunnen gebruiken en je eigenlijk alleen maar hoeft te weten hoe je iets formuleert/intoetst; toch best handig als je sommige rekensommen gewoon zelf kunt maken Geldt wat mij betreft dus ook voor een bepaalde kennis van welke landen en plaatsen waar liggen, welke gebieden, zeeën etc. Want alles valt op of na te zoeken, maar een bepaalde basis is best handig.
Ik vind topografie wel bij je basiskennis horen hoor. Er zijn natuurlijk verschillende gradaties en ik weet ook niet de namen van alle kleine riviertjes in andere landen, maar provinciën, continenten, landen en hoofdsteden kennen vind ik wel belangrijk.
Vind het ook wel basiskennis idd. Je moet toch ongeveer weten wat waar ligt. Wel zo handig bij navigeren Hoe het bij ons wordt gegeven weet ik nog niet, Thijmen is er nog niet aan toe
Ik vind het ook bij je basiskennis horen. Zodat je wel weet dat Enschede niet in de buurt van amsterdam ligt....Makkelijk als je later ergens naar toe wilt om de reistijden etc.... Ook handig als je op vakantie wilt later naar zonnige oorden. Dan beland je niet op de Noordpool bij wijze van spreken. En wil je op skivakantie, hoef je niet te boeken naar Hawaii
Ik vind het handig hoor. Binnen Nederland weet ik in ieder geval zeker dat als mijn navigatie uitvalt, ik altijd weer thuis kom door mijn basiskennis topografie. Op een plaats van bestemming komen is minder zeker, maar daarvoor is natuurlijk specifieke kennis van straten en wegen nodig, en dat is geen basiskennis.
Dank voor jullie reacties alvast. Heb het waarschijnlijk niet helemaal goed omschreven wat ik nou bedoel, maar ik ben het met jullie eens dat het een stukje basiskennis is (vooral Nederland en omliggende landen) maar de manier waarop, bedoel ik vooral. Nog steeds dezelfde manier als 30 jaar geleden, terwijl het verder een heel vooruitstrevende school is en erg positief bekend staat. Nu zijn onze jongens geen studiebollen (en ikzelf was dat op de lagere school ook niet) dus hebben ze met topo erg veel moeite. Het viel mij gewoon op toen ik hun blad zag dat het zo onherkenbaar is, alles in zwartwitte kopieën, ik kon er zelf ook bijna geen wijs uit worden...
Aha, op die fiets Onze oudste zit net in het eerste jaar van basisonderwijs, dus ik weet niet hoe het aangeboden gaat worden, maar we zitten wel vaak samen achter google maps en dan navigeren we in onze buurt en waar we vaak met de auto naar toe gaan. Google earth is ook leuk en topo chopo. Ikzelf was vroeger stapelgek op dat C64 spelletje met die helikopter.
Oh, zo'n kopie van een kopie en daar weer een kopie van, zou eens aan de leerkracht vragen of ze geen duidelijker kaartje kunnen krijgen.
Waarom zelf dat blad niet een beetje pimpen? Gewoon een mooie lijn om de provincie. Grote plaatsen een bepaalde kleur geven, evenals de wat kleinere. Rivieren en kanalen blauw maken. Kan me herinneren dat wij dat altijd deden vroeger.
Was mijn favoriete vak. Net zo als geschiedenis. Zoon vind het ook zijn top vakken. Daar hoeft hij niet zo heel veel moeite voor te doen...
Ik haalde vroeger alleen maar tienen voor topo (en voor alle andere vakken als taal, geschiedenis, aardrijkskunde etc). Dochter (groep 5) had vandaag haar eerste topotoets. Beroerd gekopieerd kaartje kwam mee naar huis, met allerlei onbekende namen (nieuwe waterweg, lek, biesbos, westerschelde etc, alleen amsterdam, rotterdam en de waddeneilanden waren enigszins bekend). Gisteren een paar keer zitten oefenen, net kwam ze thuis met een 10! En de mededeling dat de juf de toetsen had omgedraaid, eigenlijk hadden ze eerst de provincies moeten leren, leek me ook al logischer
Het was mijn lievelingsvak en vind het nou nog steeds leuk om te leren. Op fb heb je een spelletje, dat heet travel iq challenger geloof ik. Dan krijg je een kaart en dan moet je de opgegeven plaats of bezienswaardigheid op de goede plek prikken. Dat is voor als ze wat verder zijn, als ze europa gaan leren bijvoorbeeld.
Hier wordt het aangeboden zoals ik het vroeger zelf ook leerde. Met een zwart wit stencil en een blinde kaart. De school is verder heel vooruitstrevend hoor (hoewel er niet veel met ipads oid gedaan wordt) maar ik denk dat dit gewoon een prima methode is. En tuurlijk, lang niet alles blijft hangen maar voor de algemene basiskennis is het wel heel goed en dat is ook de bedoeling denk ik.
Dat gebeurt hier inderdaad ook Hij krijgt de topo trouwens ook nog als onderdeel in zijn aardrijkskunde toetsen terug.
Ik gebruik bijna nooit mijn navigatie. Ik zoek de straat op in googlemaps en weet dan hoe ik ernaar toe moet rijden. Plaatsen weet ik wel waar ze liggen. Als ik naar Antwerpen ga of waardanook weet ik echt wel welke plaatsnamen ik moet aanhouden , ook op de terugweg. Puur door topografie van vroeger.
Ik vind algemene ontwikkeling ongelooflijk belangrijk. En daar horen topo en geschiedenis bij, maar ook de tafels.
Mijn zusje zit nu in groep 6 en ze moet nu ook topo leren via zo'n gekopieerd velletje. Ze vind het heel moeilijk, dus heb ik haar geholpen via: TopoSite (topo leren door oefenen): Topografie Provincies in Nederland, Landen in Europa & Wereld Dan topo Nederland, provincies en hoofdsteden. Je kunt dan kiezen of je de naam van de provincie wilt typen of dat je de naam krijgt en het dan moet aanklikken. Het typen werkt niet zo goed voor haar omdat ze ernstig dyslectisch is, maar door het aanwijzen ging het prima bij de eerste keer oefenen. Misschien hebben jullie er wat aan