Dames, ik heb een spoed vraagje. We hebben hier net een cake gebakken met bloem dat over de datum was (bleek later) en met walnoten, eieren, olie, suiker en bakpoeder. De cake kwam uit de oven met zwarte spikkels, alsof er een bak maan zaadjes doorheen zat. Dat was dus niet zo. Wat kan dat zijn? Beestjes in het meel? Die zwart worden tijdens het bakken? Of ben ik nu heel paranoïde ?
Oeps! Lijkt me niet de juiste manier om spikkelcake te bakken. Inderdaad misschien wel meelmijt. Weet je, vroeger zaten er bij de meeste mensen meelmijten in het meel, maar een paar meebakken en opeten kan volgens mij niet veel kwaad. Maar als er echt veel 'spikkels' zijn, wijst dit meestal op een groot aantal en op uitwerpselen. Niet echt fris meer natuurlijk. Ik zou nieuwe cake bakken! En als het meelmijt is: alles goed schoonmaken en controleren wat in de kast stond. Best voorraad bewaren in afsluitbare potten/dozen. Het zijn hardnekkige beestjes!
Heb je nog van dat meel over? Anders een beetje uitstrooien en glad strijken. Als het oppervlak na verloop van tijd weer 'ruw' wordt is het meelmijt.
In wat materiaal schaal heb je het gebakken? Het kan dat er ook steeds een beetje van loslaat bij bepaalde materialen. Dat heb ik een aantal keren meegemaakt en daarom gebruik ik dus ook geen zwarte cakeblikken meer, of doe er eerst bakpapier in.
Bedankt allemaal. Na de eerste kokhals neigingen is ie snel in de container beland. Jammer maar helaas.